Nybegynner og litt undrende

Motson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 30 apr 2011 05:53
Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Motson » man 09 mai 2011 18:51

I fjor snuste jeg på hva geocaching var. I år fant jeg ut at jeg skulle plukke det opp. En flott aktivitet som engasjerer hele familien. Som gjør at man får med seg både historie, natur og andre spennende opplevelser.
Noen cacher har jeg funnet. Andre ikke. Noen er planlagt til å bli funnet en dag jeg har tid. :)

Foreløpig sitter jeg igjen med en litt "ekkel" følelse som gjør jeg revuderer geocaching som aktivtet for meg selv og familien.

Dårlig folkeskikk, nedlatende holdninger, lite konstruktive tilbakemeldinger og negative kommentarer er noe jeg har sett mye av.

Jeg forstår godt at de som har drevet med geocaching en stund kan bli frustert over nybegynnerene. Vi kan surre litt med det tekniske. Om vi tør å prøve oss på å legge ut en cache er det ikke alltid like greit. 10 meter off på koordinater er nok til at loggen blir full av grinete meldinger. Om det mangler bilde eller informasjon om stedet så skal heller ikke det gå upåaktet hen. Og om ikke boksen er helt slik som man selv ville gjørt det så kommer klagene susende på mail.

Hvordan skal man lære når kritikken aldri en konstruktiv? Hva lærer man av sure oppgulp i en logg?

Akkurat nå sitter jeg med en følelse av å ikke være velkommen i cache-verden. At jeg har trampet inn i en hemmelig "gutte-klubb". Motivasjonen til å fortsette med geocaching er blitt temmelig redusert og jeg syntes det er leit.

Er det bare plass til de som er med i racet til First to Find og har den feteste GPS´n?
Hva med meg som prøver meg litt frem? Snubler og faller litt, men fortsetter fordi jeg ser at jeg får det til noen ganger?

Jeg har all respekt for at noen legger mer tid og energi i dette enn andre. Jeg forstår godt at koordinater som er off er kjedelig. Det er kjedelig å komme over rare bokser som ikke vil holde under neste regnskyll.
Samtidig tenker jeg at dette må da være en aktivtet hvor det er plass for alle typer geocachere. Både nybegynneren, amatøren og proffen.
I grunn handler det om respekt og folkeskikk i stor grad.

Så nå lurer jeg....

Er det bare rom for "proffe" geocachere?

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Nybegynner og litt undrende

Legg inn av hstad » man 09 mai 2011 19:19

Kjempebra innlegg! Har følt det litt slik eg også, spesielt på forumet! Heldigvis er cacherne i lokalområdet mitt helt motsatt, og veldig blide og hjelpsomme. Så prøv å kom i kontakt med miljøet hvis det finnes et i nærheten.

Og husk at spesielt på forumet kan mange kommentarer virke mer surmaga enn de egentlig er. (men det finnes noen surpomper her også, vent og sjå:) )

Ikkje gi opp!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av bjornda » man 09 mai 2011 19:40

Motson skrev:I fjor snuste jeg på hva geocaching var. I år fant jeg ut at jeg skulle plukke det opp. En flott aktivitet som engasjerer hele familien. Som gjør at man får med seg både historie, natur og andre spennende opplevelser.
Noen cacher har jeg funnet. Andre ikke. Noen er planlagt til å bli funnet en dag jeg har tid. :)
Dette er veldig gode grunner til å fortsette med geocaching. Men det er greit å skille litt mellom det å være
ute å lete etter cacher og det å skulle legge ut cacher. Det første krever ikke annet enn at man har lyst ut på
tur og lete etter cacher - og motivasjonen varierer fra person til person: Ut-i-skogen, "Skattejakt", besøke spennende steder,
lære noe nytt, ta en utfordring (fysisk eller løse en oppgave/mystery), statistikk, FTF race, sosiale events osv. Man velger
det som man har lyst til og finner de cachene man vil. Som utlegger, derimot, må man regne med at mange ulike typer
geocachere kommer på besøk og tilbakemeldingene kan variere. Dette er noe man må tenke gjennom ved planlegging og
utlegging av en cache.

Motson skrev: Foreløpig sitter jeg igjen med en litt "ekkel" følelse som gjør jeg revuderer geocaching som aktivtet for meg selv og familien.

Dårlig folkeskikk, nedlatende holdninger, lite konstruktive tilbakemeldinger og negative kommentarer er noe jeg har sett mye av.

Jeg forstår godt at de som har drevet med geocaching en stund kan bli frustert over nybegynnerene. Vi kan surre litt med det tekniske. Om vi tør å prøve oss på å legge ut en cache er det ikke alltid like greit. 10 meter off på koordinater er nok til at loggen blir full av grinete meldinger. Om det mangler bilde eller informasjon om stedet så skal heller ikke det gå upåaktet hen. Og om ikke boksen er helt slik som man selv ville gjørt det så kommer klagene susende på mail.

Hvordan skal man lære når kritikken aldri en konstruktiv? Hva lærer man av sure oppgulp i en logg?
Jeg har lest gjennom loggene på cachene dine og synes det var mange fine tilbakemeldinger der. Det var den ene cachen som hadde helt feil koordinater og en plassering som noen finner upassende. Å publisere med korrekte koordinater er viktig for det erveldig frustrerende å lete rundt etter noe som ligger langt unna...(og 10 meter kan være mye i enkelte sammenhenger, hvertfall hvis det er et vagt hint og mange gjemmesteder). Bruk en karttjeneste og sjekk koordinatene FØR cachen sendes inn til publisering. Da kan man hvertfall sjekke at koordinatene er rimelige (noen vil si at karttjenester ikke skal brukes til slikt, men jeg bruker det hele tiden). Det fungerer fint så lenge man har noe å forholde seg til; bygninger, veikryss, enendomsgrense o.l. Midt-i-skauen fungerer ikke dette ...

Når det gjelder plassering av cacher er det mange meninger ute å går; det beste er å tenke gjennom cacher som man selv har funnet, hva likte du og hva likte du ikke? Og noen områder/gjemmesteder er mer sensitive enn andre, så det må man også tenke gjennom.
Motson skrev: Akkurat nå sitter jeg med en følelse av å ikke være velkommen i cache-verden. At jeg har trampet inn i en hemmelig "gutte-klubb". Motivasjonen til å fortsette med geocaching er blitt temmelig redusert og jeg syntes det er leit.

Er det bare plass til de som er med i racet til First to Find og har den feteste GPS´n?
Hva med meg som prøver meg litt frem? Snubler og faller litt, men fortsetter fordi jeg ser at jeg får det til noen ganger?
Jeg vet ikke hva du har fått av tilbakemeldinger på mail, men jeg håper du ikke legger GPS'en på hylla selv om du har fått litt negative tilbakemeldinger i et par logger. Det vil du måtte regne med som utlegger .... Men blir det mange kommentarer på den samme cachen bør du kanskje vurdere å finne en annen plassering. Jeg har selv også flere cacher i Oslo og får av og til tilbakemeldinger av typen "dette var en ekkel plass ....(tiggere, skittent og andre storbyproblemer ....) " - men jeg lar cachen ligge for jeg får 10 positive for hver negativ .....

Brukeravatar
Trulta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:søn 11 apr 2010 15:20
Sted:Trondheim

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Trulta » man 09 mai 2011 19:49

Syns dette sier nok.

av Ivar Aasen

Til Lags aat alle kann ingen gjera;
det er no gamalt og vil so vera.
Eg tykkjer stødt, at det høver best
...aa hjelpa den, som det trenger mest.

Og kor du bryggjar og kor du bakar,
d'er alltid ein, som det ikkje smakar;
og naar den eine daa gjerer Rop,
so ropar sidan den heile Hop


Jeg håper du fortsetter med godt mot. Det finnes noen som i denne leken "leker" litt "cachepoliti". Men de er ikke så mange. De fleste av oss gjør dette fordi det er gøy. Og finner vi noen "dårlige" cacher, så tenker vi at den neste er sikkert fin.
Bilde

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av marlin85 » man 09 mai 2011 20:22

Her føler jeg at jeg har litt å si.

I det siste i Drammens-området har det vært ekstremt mange cacher som har vært en del off. Det har vært flere tilfeller hvor koordinatene ikke bare er 10 meter off, men faktisk over 100 meter. 10 meter off er greit, for ofte er det et hint som sier mye om hvor den ligger. Flere ganger har man kommet til cachestedet uten å finne cachen, da det senere viser at det er feil koordinater. Da er det ofte at det kan komme en logg hvor de som har vært på tur forteller om sin opplevelse, både dårlig og bra.

Jeg var ute for å ta Motson sin cache da den ble lagt ut. Prøvde å få en FTF. Jeg møtte flere som også kom for å lete. Ja, vi holdt på en god stund før vi bestemte oss for å ta kontakt med Motson. Jeg sendte en mail og la igjen tlf nummer og forklarte at vi var 7 stk som lette på en kirkegård. Det ble etter en stund pinlig å traske rundt å titte i busker da det var noen som stelte ved gravene. Motson skal ha for at hun ringte opp og jeg spurte hvor cachen sånn ca var. Det tror jeg ikke alle hadde gjort.
Mens vi gikk fortalte jeg litt og prøvde å hjelpe. Når vi var fremme ved 0 punktet så er koordinatene over 140 meter off. Det syntes jeg og Ehaa var noe i overkant. Jeg spurte og sa at jeg kunne hjelpe til å ta nye koordinater slik at dette ble rettet opp. Mens hun var på tråden fikk jeg høre om en annen cache hvor ting ikke hadde godt etter planen. Bl.a så var koordinaten borte. Jeg tillot meg å hjelpe å ta nye koordinater da det blir litt bedre og mer presist med en GPS i forhold til en Iphone.

Jeg foreslo å legge ut koordinater med en GPS, rett og slett fordi jeg har gode erfaringer med det.

Jeg har selv ikke holdt på lenge med geocaching. Jeg forhørte meg med flere før jeg la ut en cache. Det som ble anbefalt var at jeg minst hadde funnet 50 cacher før jeg selv la ut. Grunnen er at man da kan plukke opp tips og triks.

Beskrivelsene i dine cacher er kjempebra. Det skal du ha. Jeg håper du står på videre og legger ut flere cacher, men det må være lov å si i fra når kordinatene er såpass langt unna.

FTF (First To Find) er jo en del av gamet. Noen er ivrige på å få flest sånne, mens andre er mer opptatt av å ta en tur og få flest mulig funn. Da kan man selv velge hva man ønsker å gjøre ut av geocachingen.

Dersom jeg er en av de du sikter til når det gjelder "surmuling", noe jeg regner med, beklager jeg hvis du har følt det slik. Jeg har selv fått dårlige tilbakemeldinger på ett par av de jeg har lagt ut. Dette må man bare regne meg, mener jeg, selv om man selvfølgelig lærer mens man driver med dette.

Håper som sagt du fortsetter med Geocaching.

Hilsen Marlin85
Bilde

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av sven-egil » man 09 mai 2011 20:35

Jeg vil bare si at jeg logger ærlige logger om hvordan jeg opplever cachen og turen.
Noe enkelte sikkert ikke setter pris på.
De vil vel heller ha en "TFTC", en at jeg foreslår å bytte ut rømme begeret til noe bedre....

Noen logger bli hyggelige, noen negative og enkelte ganger kommer det forslag til forbedringer...
Prøver også å krydre med litt humor (noe ikke alle tar) :oops:

Jeg personlig vil jeg heller ha en lang og negativ logg, enn en blank logg på cachene som jeg legger ut....
En blank logg gir ingen muligheter til endring eller forbedringer :wink:

Men en lang og hyggelig logg er jo det aller beste :D
Bilde Bilde Bilde

Motson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 30 apr 2011 05:53

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Motson » man 09 mai 2011 20:50

Så flott med så fine svar. :)

Marlin: Jeg tenkte ikke på episoden i går for jeg syntes rett og slett du var en helt i nøden :) Nedetid på geocaching.com og opplysninger ble borte. Satt her og svettet litt sidelengs en stund, men det ordnet seg jo med hjelp av en snill reviewer og en kjempesnill Marlin :) Og supert er det :)

Jeg liker ærlige logger. Da lærer jeg masse. Det er aldri dumt å lære nye ting :) Konstruktiv krittikk gir mulighet for utvikling og jeg vil jo bli bedre i dette "spillet" så det settes pris på.

Jeg mente heller ikke å hentyde til mine logger spesielt. Er enig med det som flere av dere sier: Det er smak og behag. :)

Jeg har bare sett at noen logger har urimelig harde kommentarer som jeg tror det vil være vanskelig å lære noe som helst av. Og etter som jeg har tatt flere cacher har jeg også snakket med flere geocachere. Det er tydeligvis ikke bare jeg som reagerer på disse harde kommentarene.

Tråden er ikke laget i forbindelse med noen konkret cache eller logg eller sted. Mer lagt ut som en tanke i forhold til skikk og bruk. Kanskje en liten tankevekker på det at man som nybegynner kan syntes at de enkleste ting er vanskelige og at alle kan gjøre en liten tabbe :)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av GorgonVaktmester » man 09 mai 2011 21:21

Da jeg begynte som geocacher, og etter å ha funnet 52 cacher, skulle legge ut min første cache gjorde jeg selvsagt noen småfeil. De fleste ble "luket bort" av en særdeles hjelpsom reviewer (Makuta), og forøvrig fikk jeg mange gode tilbakemeldinger.

Min erfaring er at om man ikke går høyt ut på banen og tror man er verdensmester, men heller går litt lavere ut og lytter til råd og tips og prøver å gjøre det beste, så blir for det første resultatet ganske bra, og for det andre blir reaksjonene også gode og konstruktive. Det opplevde jeg som nybegynner selv, og det prøver jeg å huske på når jeg kommenterer/kritiserer andres feil.

Ser det ut som at cacheeieren har gjort et ærlig forsøk på å få det til å bli bra, så gir jeg oppmuntrende kommentarer og vennlige tips til hvordan det kan bli enda bedre. Ser det derimot ut som om cacheeieren egentlig ikke har giddet å sette seg inn i hva det egentlig dreier seg om kan jeg nok være noe krassere i tilbakemeldingene. Hvorfor skal jeg vise så veldig stor respekt for en utlegger som ikke viser særlig stor respekt for meg som finner? Og utleggere som så tydelig gir blaffen, også etter å ha fått tilbakemeldinger på hva som ikke er bra, de får så hatten passer.

Tonen her på forumet kan til tider bli litt amper. Når personer med sterke meninger (og som til en viss grad også kjenner hverandre) braker sammen i diskusjoner kan det gå litt hett for seg til tider. Men de fleste trådene ender med at temperaturen på diskusjonen går ned igjen og man enes om ikke annet som om å være uenig.

Min erfaring etter 2,5 år som geocacher er at det i det alt vesentlige er kjempetrivelige mennesker som driver med denne leken. Mitt råd er at dersom man har anledning så reis på eventer, og bli kjent med folk. Da får man også massevis at tips og råd og hjelp. Ikke vær redd for å spørre. Du får stort sett veldig bra svar!

Lykke til videre som Geocacher!!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

OJogSynne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:tor 03 mar 2011 01:30

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av OJogSynne » man 09 mai 2011 21:51

Dette er en tråd vi vil slenge oss på.

Etter noen funn og noen utlagte cacher har vi opplevd akkurat det trådstarter snakker om her, dessverre en del surmuling fra andre cachere.

Noen av loggene våre har blitt slettet, kjedelige tilbakemeldinger pr. e-post, og innlegg som "jeg hater steinmurscacher, og hater folk som legger ut cacher der." Da gjelder det bare å heve seg over det og tenke - det er bare en lek! Ofte er det det vi svarer tilbake også!

En oppfordring til cacheeiere når de har med nye cachere å gjøre, kan jo være å anmode om at de redigerer loggen sin hvis de røper for mye om gjemmestedet eller andre ting. Dette er en mye smidigere måte enn å slette loggen og sende stygge e-poster.

Når det gjelder logging, så har vi startet med en god gammel metode, gi tilbakemeldinger på dette viset:
Tre positive ting, og en utfordring! Det er som oftest alltid noe en cacheeier (ny eller gammel) har gjort bra, og da bør det komme frem i loggen, før den lille utfordringen. Og husk: kun en utfordring! Så kan heller den neste som finner cachen komme med en annen utfordring! :D

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av bjorges » man 09 mai 2011 22:10

OJogSynne skrev:Dette er en tråd vi vil slenge oss på.

Etter noen funn og noen utlagte cacher har vi opplevd akkurat det trådstarter snakker om her, dessverre en del surmuling fra andre cachere.

Noen av loggene våre har blitt slettet, kjedelige tilbakemeldinger pr. e-post, og innlegg som "jeg hater steinmurscacher, og hater folk som legger ut cacher der." Da gjelder det bare å heve seg over det og tenke - det er bare en lek! Ofte er det det vi svarer tilbake også!

En oppfordring til cacheeiere når de har med nye cachere å gjøre, kan jo være å anmode om at de redigerer loggen sin hvis de røper for mye om gjemmestedet eller andre ting. Dette er en mye smidigere måte enn å slette loggen og sende stygge e-poster.

Når det gjelder logging, så har vi startet med en god gammel metode, gi tilbakemeldinger på dette viset:
Tre positive ting, og en utfordring! Det er som oftest alltid noe en cacheeier (ny eller gammel) har gjort bra, og da bør det komme frem i loggen, før den lille utfordringen. Og husk: kun en utfordring! Så kan heller den neste som finner cachen komme med en annen utfordring! :D
Umotivert sletting av logger er en uting.
Tilbakemeldinger på epost er egentlig ganske positivt, da får man mulighet til å kommunisere med vedkommende og begge kan lære noe av det.
Når det gjelder plassering av cacher, som eksempelet ditt om steinmurscacher, så er dessverre erfaringen til veldig mange at dette er et dårlig triks. Det finnes mange eksempler på steinmurer hvor bortimot samtlige steiner i muren har vært flyttet på i letingen etter en cache. Hintet kan for eksempel ha vært så megetsigende som "bak en stein". Med fare for å virke sur og grinete og forutinntatt: Det er opplest og vedtatt at steinmurscacher er fy fy.

Ellers er det viktig å huske, som andre har vært inne på, at å finne cacher er en ting, å legge dem ut er en annen. Det er ikke mulig å legge ut en cache, og tro at alle logger utelukkende skal være positive og rosenrøde. I det øyeblikk man publiserer en cache, legger man også hodet på blokka. Noen liker cachen, andre misliker den, noen liker beskrivelsen, andre misliker den osv.

Så nettopp en cache som ble publisert hvor hele cachebeskrivelsen var blåkopi av en wikipediaside, inkludert bildetekst (men eksklusiv bildet). I mine øyne blir dette litt for enkelt, og lite innsats for en utleggelse. Hvis lokasjon og boks (i dette tilfellet en nano) i tillegg er uinteressant, må utlegger påregne noen sure oppstøt og muggne meldinger i loggene.
Det viktigste er ikke å ta til seg det negative, men se etter de tips (i det negative) som kan bidra til å forbedre cachen du har lagt ut.
Det er og viktig å gi informasjon til andre cachere gjennom loggen din, derfor skal man ikke unnlate å si det man mener i en logg bare fordi man er redd for å såre utlegger. Utlegger har som sagt allerede lagt hodet på blokka. Det kan være cacheeier ikke bryr seg om tilbakemeldingene, selv om de er berettiget, og da er det greit for cachere som kommer etter å kunne lese logger for å få hjelp til å finne cachen for eksempel.

Det er min mening, med fare for å virke som en av de sure :)
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av krl69 » man 09 mai 2011 22:34

Vel, respekt går begge veier og der er det nok enkelte som mener de kan fire litt på dette prinsippet straks de har litt erfaring og med en god statistikk. Denne var overhodet ikke til deg Gorgon. Dine logger er mer eller mindre alltid entusiastiske og hyggelige! Om det skyldes mine fantastiske cacher eller om du faktisk fikk en god oppdragelse, eventuelt begge deler, vites ikke… 8)

På mine bokser forlanger jeg den samme høflighet og respekt som jeg ville forlangt at noen viser meg når de kommer hjem til meg. Det er mine bokser! Hvorfor skal man ha andre regler i geocaching som ellers i livet?

Etter litt over 3 år med geocaching, en god del egne cacher og en del funn, har jeg blitt litt mer hardhudet. Min start var nok også litt preget av prøving og feiling. Og noe av årsaken til at det blir gjort tabber/feil, er at hvem som helst, når som helst, kan legge ut cacher. Det finnes ingen obligatoriske prøvelser man må igjennom. Ingen løyve for å legge ut en cache. Ingen lokal klubb som du melder deg inn og du får opplæring slik som er mer vanlig i andre typer sport. Det eneste du må sørge for er å følge noen retningslinjer. Og når man i tillegg kun trenger en mobiltelefon, litt papir og en plastikkboks, vel da er det ikke så rart at man feiler litt i starten. Utfordringen for nybegynneren, er de mindre konstruktive loggene og tilbakemeldingene. De som skriver: ”Her var koordinatene helt off” uten å legge ved sine egne, kan spare seg for kommentaren dersom de ikke har en god grunn for å la være. Selv trodde jeg det var litt show off fra enkelte som elsket å midle i hytt og gevær, men etter hvert tok jeg det som en konstruktiv tilbakemelding. Jeg var nok litt i overkant hårsår for mine små babys. 8)

Gjør som enkelte skriver her: Ikke ta sure oppstøt og eder og galle, for annet enn hva det faktisk er. Ta heller til deg de positive og konstruktive tilbakemeldingene og ikke bruk noen kalorier på de ufyselige og besserwisser loggene. Selv følte jeg nok som trådstarter i min trange cachefødsel, men begynner vel å bli en halvvoksen geocacher nå og tåler litt mer. Allikevel er det nok ikke en sport som ønsker deg velkommen sånn uten videre hvis ikke du viser en smule ydmykhet og respekt! Slik det er ellers i livet… :?: :!: :shock: 8)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av krl69 » man 09 mai 2011 23:03

bjorges skrev:Umotivert sletting av logger er en uting.
Tilbakemeldinger på epost er egentlig ganske positivt, da får man mulighet til å kommunisere med vedkommende og begge kan lære noe av det.
Når det gjelder plassering av cacher, som eksempelet ditt om steinmurscacher, så er dessverre erfaringen til veldig mange at dette er et dårlig triks. Det finnes mange eksempler på steinmurer hvor bortimot samtlige steiner i muren har vært flyttet på i letingen etter en cache. Hintet kan for eksempel ha vært så megetsigende som "bak en stein". Med fare for å virke sur og grinete og forutinntatt: Det er opplest og vedtatt at steinmurscacher er fy fy.

Ellers er det viktig å huske, som andre har vært inne på, at å finne cacher er en ting, å legge dem ut er en annen. Det er ikke mulig å legge ut en cache, og tro at alle logger utelukkende skal være positive og rosenrøde. I det øyeblikk man publiserer en cache, legger man også hodet på blokka. Noen liker cachen, andre misliker den, noen liker beskrivelsen, andre misliker den osv.

Så nettopp en cache som ble publisert hvor hele cachebeskrivelsen var blåkopi av en wikipediaside, inkludert bildetekst (men eksklusiv bildet). I mine øyne blir dette litt for enkelt, og lite innsats for en utleggelse. Hvis lokasjon og boks (i dette tilfellet en nano) i tillegg er uinteressant, må utlegger påregne noen sure oppstøt og muggne meldinger i loggene.
Det viktigste er ikke å ta til seg det negative, men se etter de tips (i det negative) som kan bidra til å forbedre cachen du har lagt ut.
Det er og viktig å gi informasjon til andre cachere gjennom loggen din, derfor skal man ikke unnlate å si det man mener i en logg bare fordi man er redd for å såre utlegger. Utlegger har som sagt allerede lagt hodet på blokka. Det kan være cacheeier ikke bryr seg om tilbakemeldingene, selv om de er berettiget, og da er det greit for cachere som kommer etter å kunne lese logger for å få hjelp til å finne cachen for eksempel.

Det er min mening, med fare for å virke som en av de sure :)
Det er ikke umotivert hvis loggen er ufyselig og håpløs på alle mulige måter. Jeg slår et slag for å slette logger som kun er show off og søppel for utlegger og fremtidige letere! På samme måte som enkelte mener noen cacher ikke fortjener livets rett, synes jeg også enkelte logger skal fjernes og dermed gi logger en minus på statistikken…

Ellers er jeg nok ikke like kategorisk og s/h tenkende som bjorges hva steinmurer angår. Det er ikke mitt favorittsted når jeg leter etter cacher, men i flere tilfeller, med et godt hint, funker det helt greit med steinmur. Og kanskje spesielt der hvor de fleste av oss kommer til kort – steinene har gjennomsnittsvekt på noen hundre kilo. Allikevel har bjorges helt rett at man bør tenke seg flere ganger om før man gjemmer en boks og her kommer inn erfaringen! Når jeg begynte å legge ut, hadde jeg for få funn. Innrømmer det i dag, uten problemer. WOW! Men jeg synes fortsatt ikke at man trenger å vise sine dårligste sider ved å spy ut av seg eder og galle i loggene. Det skal svært lite til for å se at utlegger er fersk og dermed en litt mer varsom og imøtekommende logg er å foretrekke. Det blir som et tidligere medlem skrev så treffende: ”Det er måten man presenterer kritikken på som ofte er avgjørende. Har kona tatt på seg en stygg kjole, trenger man ikke å si det direkte. Hva med å si at jeg likte heller den ande kjolen, kjære.” Litt fritt etter hukommelsen, men noe sånt. Jeg for min del synes ikke at en fersk geocacher som legger ut en ny boks, nødvendigvis har lagt hodet sitt på den berømte staben. Det er en imøtekommenhet som trekker sporten i feil retning og skremmer vannet av de ferske. Det er ikke alle som fikk anledning til å være med i et miljø helt fra start av og kanskje holder de til i et strøk hvor det er få eller ingen medcachere. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at geocaching er fortsatt ganske smalt og sært. :shock:

OJogSynne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:tor 03 mar 2011 01:30

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av OJogSynne » man 09 mai 2011 23:24

bjorges skrev: Umotivert sletting av logger er en uting.
Tilbakemeldinger på epost er egentlig ganske positivt, da får man mulighet til å kommunisere med vedkommende og begge kan lære noe av det.
Når det gjelder plassering av cacher, som eksempelet ditt om steinmurscacher, så er dessverre erfaringen til veldig mange at dette er et dårlig triks. Det finnes mange eksempler på steinmurer hvor bortimot samtlige steiner i muren har vært flyttet på i letingen etter en cache. Hintet kan for eksempel ha vært så megetsigende som "bak en stein". Med fare for å virke sur og grinete og forutinntatt: Det er opplest og vedtatt at steinmurscacher er fy fy.

Ellers er det viktig å huske, som andre har vært inne på, at å finne cacher er en ting, å legge dem ut er en annen. Det er ikke mulig å legge ut en cache, og tro at alle logger utelukkende skal være positive og rosenrøde. I det øyeblikk man publiserer en cache, legger man også hodet på blokka. Noen liker cachen, andre misliker den, noen liker beskrivelsen, andre misliker den osv.

Så nettopp en cache som ble publisert hvor hele cachebeskrivelsen var blåkopi av en wikipediaside, inkludert bildetekst (men eksklusiv bildet). I mine øyne blir dette litt for enkelt, og lite innsats for en utleggelse. Hvis lokasjon og boks (i dette tilfellet en nano) i tillegg er uinteressant, må utlegger påregne noen sure oppstøt og muggne meldinger i loggene.
Det viktigste er ikke å ta til seg det negative, men se etter de tips (i det negative) som kan bidra til å forbedre cachen du har lagt ut.
Det er og viktig å gi informasjon til andre cachere gjennom loggen din, derfor skal man ikke unnlate å si det man mener i en logg bare fordi man er redd for å såre utlegger. Utlegger har som sagt allerede lagt hodet på blokka. Det kan være cacheeier ikke bryr seg om tilbakemeldingene, selv om de er berettiget, og da er det greit for cachere som kommer etter å kunne lese logger for å få hjelp til å finne cachen for eksempel.

Det er min mening, med fare for å virke som en av de sure :)
Tilbakemeldinger kan være positivt, men da bør disse tilbakemeldingene være i ett godt ordlag som beskrevet over.

Det er ingen god start på en dialog, når man får "dette var en driitdårlig plassering" eller "slettet loggen din fordi jeg ikke liker kallenavnet ditt". Og dessverre så har vi oppleved liknende, det har sikkert flere.

Vårt eksempel om steinmurscacher var vist nok til å fyre opp litt her, beklager dette. Cachen vi hadde i tankene var "GC2K1A8" som det har kommet litt forskjellige tilbakemeldinger på, derav pr. e-post.
Den innehar ingen av elementene "kirkegård", "verneverdig steinmur" eller liknende, som du kanskje tenker på, mer riktig omtale er "steinblokkscache bygget med gravemaskin" (Se bilde her.) Steinmurscacher kan kanskje diskuteres videre i en annen tråd.

Vi er uenige i at "hodet skal på blokka" når cachen er publisert. Det bør være takhøyde for kritikk, men hvorfor ikke iblande litt ros? En eier som får små puff i riktig retning vil antakeligvis føle lettere for å forbedre cacheplasseringene sine, enn en som får beskjeden STOPP, DU GJØR ALT FEIL!

---
Det er en ting som er litt trist med dårlige plasseringer, og det er hvis noen andre med TB eller GC i hånd bestemmer seg for å legge de igjen i en våt, ødelagt, eller dårlig gjemt boks. Men strengt tatt så bør vel det vurderes av den som legger igjen reisevennen og faller mest på den sistnevnte cachers kappe.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av gacrux » tir 10 mai 2011 05:43

bjorges skrev: Så nettopp en cache som ble publisert hvor hele cachebeskrivelsen var blåkopi av en wikipediaside, inkludert bildetekst (men eksklusiv bildet). I mine øyne blir dette litt for enkelt, og lite innsats for en utleggelse. Hvis lokasjon og boks (i dette tilfellet en nano) i tillegg er uinteressant, må utlegger påregne noen sure oppstøt og muggne meldinger i loggene.
Jeg leste den samme og synes det var interessant lesing. Jeg kunne sikkert lest det i Vikipedia, men det har jaeg altså ikke. Derfor ble det et lite sveip gjennom et liv til en kjent kvinnesakskvinne. Jeg har satt dem opp på programmet til Torsdag :)
Otto Milvang

Motson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 30 apr 2011 05:53

Re: Nybegynner og litt undrende

Legg inn av Motson » tir 10 mai 2011 07:04

På en (litt rar) måte er det godt å se at det er flere som har tenkt det samme som meg. Litt trøst når folk kjenner seg igjen. Dessuten gir det jo meg en kjempefin mulighet til å dra nytte av deres erfaringer.

Tenkte i går på at disse tankene kanskje ligner litt på de diskusjonene vi ser rundt i langrennløper i det gankse land hele vinteren? Hvem er det plass til? Den kjappe i kondomdress? Hundeelskeren? Familien?

Kanskje det er litt sånn i geocachecerden også?

Ser jo at flere har nevnt at det handler om ydmykhet og respekt. Det er jeg helt enig i. Nybegynneren må respektere viderekomne og viderekomne må respektere nybegynneren.

Jeg ser også det er nevnt at man er litt sensitiv som nybegynner og det stemmer nok. :lol:
Å kalle det å stille seg laglig til for hogg er noe helt annet.

Jeg tenker at både nybegynneren og den viderekomne må utvise folkeskikk. Så noen hadde nevnt at det man ikke tør å si til noen i levende livet kan man la være å skrive i logger også. Det er jo en flott regel som hvertfall jeg tar med meg fra denne diskusjonen. Også det med å skrive 3 gode ting og en utfordring. Supre tilbakemeldinger for min del dette. :)

Det blir nok mere geocaching på meg etter disse svarene. Forsåtr mye mer nå enn jeg gjorde før så takk for det. :)

Svar