Er dette en puzzle eller multi?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Eirik2908
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 02 feb 2011 00:05
Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Eirik2908 » tir 08 feb 2011 22:00

Jeg har jobbet litt med en cache som skal ta deg rundt i forskjellige bydeler i byen jeg bor i, som forøvrig ikke er så veldig stor. Jeg har hatt puzzlecache som grunntanke, men ble obs på at dette kanskje defineres som en multi? Jeg har blitt inspirert av flere vrine puzzlecacher i Rogaland når jeg har laget dette oppsettet.


Tanken er at en løser ett sudoku som gir Nord koordinater.

Ved koordinater oppgitt på cachesiden finner du den første av 4 små 35mm filmbokser med de 4 siste tallene som gir øst koordinatene.

Da, kombinert med nord koordinatene fra sudokuet kommer du til det endelige cachestedet, men cachen er låst inne i en solid beholder. Du buker de 4 sifferne i øst koordinatet til å låse opp en luke, der det er litt elektronikk som en må finne en kode til for å kunne låse opp luken inn til cachen.

Inne under luken er det oppgitt nye øst koordinater.

Du må løse et nonogram oppgitt på cachesiden for å få Nord koordinatene. De koordinatene er til den første av 5 nye 35mm bokser som gir 5 siffere som må brukes i åpningen av beholderen og du får cachen ut!

Multi, puzzle, eller en ulovlig cachekobinasjon? Tanken var å lage en skikkelig utfordring, noe jeg tror jeg har klart med god margin.
Geocahing, det er sporten som fenger det!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av bao » tir 08 feb 2011 22:25

Du største.
Finne cachen?

Nonogram, Jøss. :?:

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av olea » tir 08 feb 2011 22:35

Jeg synes ikke cachen passer inn i noen av de andre kategoriene, så dette må bli en mystery-cache.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av GadgetCats » tir 08 feb 2011 22:42

Med tanke på oppgavetypen er jeg enig i at det bør være Mystery/Puzzle, men ettersom det er flere (mange!) fysiske trinn, tror jeg kanskje Gspk vil at slike skal være multi?
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Smort78 » tir 08 feb 2011 22:49

olea skrev:Jeg synes ikke cachen passer inn i noen av de andre kategoriene, så dette må bli en mystery-cache.
Enig

Eirik2908
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:3
Registrert:ons 02 feb 2011 00:05

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Eirik2908 » tir 08 feb 2011 22:57

Jeg har også tenkt i de banene. Passer ikke helt som multi pga oppgavene, men ikke som puzzle heller pga stegene. Må vel bli en mystery...

Får se om en reviewer har et annet syn, ellers blir det mystery!
Geocahing, det er sporten som fenger det!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 09 feb 2011 08:15

Eirik2908 skrev:Jeg har også tenkt i de banene. Passer ikke helt som multi pga oppgavene, men ikke som puzzle heller pga stegene. Må vel bli en mystery...

Får se om en reviewer har et annet syn, ellers blir det mystery!
Dette er helt klart en mystery-cacher. "Unknown cache" og "puzzle cache" er bare to andre navn for det samme.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av GadgetCats » ons 09 feb 2011 11:22

Så da regner jeg med at i Bergen sentrum, som er "smekk fullt", så kan vi lage lignende serier som dette, hvor vi ikke trenger tenke på 161-meters regelen for andre bokser enn final så lenge det lages som en Mystery/Puzzle/Unknown? Veldig kjekt å vite, for det gjør det jo mulig å vise frem steder som ellers er "opptatt" av andre cacher i kvartalet ved siden av :)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Makuta Teridax » ons 09 feb 2011 13:56

GadgetCats skrev:Så da regner jeg med at i Bergen sentrum, som er "smekk fullt", så kan vi lage lignende serier som dette, hvor vi ikke trenger tenke på 161-meters regelen for andre bokser enn final så lenge det lages som en Mystery/Puzzle/Unknown? Veldig kjekt å vite, for det gjør det jo mulig å vise frem steder som ellers er "opptatt" av andre cacher i kvartalet ved siden av :)
Dette er forklart i retningslinjene:

Cache containers and physical stages should generally be separated by a minimum of 0.1 miles (528 feet or 161 m). A physical stage is defined as any stage that contains a physical element placed by the geocache owner, such as a tag with the next set of coordinates or a container. Non-physical caches or stages including reference points, trailhead/parking coordinates and question to answer waypoints are exempt from this guideline.

Det er altså bare fysiske trinn som betyr noe når det gjelder reglen om minsteavstand. Ikke-fysiske trinn (også kalt virtuell trinn) for helt uavhengige cacher kan altså godt være på akkurat samme sted.

Merk at fysiske trinn ikke bare omfatter steder der cache-eier har lagt ut en cache, men der det i forbindelse med cachen er lagt ut enhver form for merking, skrift osv.

Både multi- og mystery-cacher gir muligheten til å vise frem steder som ligger rett ved eksisterende cacher, men multi-cacher skal ikke ha noen krevende oppgaver underveis og de oppgitte koordinatene må peke til første trinn. Hvis oppgavene for å finne cachen er mer avansert eller de oppgitte koordinatene er falske, skal cachen være oppført som en mystery-cache.

Når man gjerne vil vise frem noe som ligger nær en eksisterene cache, er det aller enkleste å lage en offset-cache. Det er en to-trinns multi-cache der det første trinnet er virtuelt (ikke-fysisk). F.eks. gå til statuen (som er rett ved en annen cache), les på plaketten hvilket år den ble avduket, regn ut slutt-koordinatene og gå og finn cachen (som er plassert et annet sted, tilstrekkelig langt fra andre cacher).
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av GadgetCats » ons 09 feb 2011 21:05

Okay, så i sammendrag blir det altså slik at vanskelighetsgraden avgjør om en flertrinnscache blir multi eller mystery. Enkle observasjoner med tilhørende enkle regnestykker kan inngå i en multi, mens dersom oppgaven krever mer innsats, for eksempel en kode som skal knekkes, blir den mystery, selv om løsningen av den bare leder til en boks som ikke er Final location.

Bruker vi da fortsatt "Stages of a Multicache" til å angi (de fysiske) trinnene?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er dette en puzzle eller multi?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 10 feb 2011 08:15

GadgetCats skrev:Okay, så i sammendrag blir det altså slik at vanskelighetsgraden avgjør om en flertrinnscache blir multi eller mystery. Enkle observasjoner med tilhørende enkle regnestykker kan inngå i en multi, mens dersom oppgaven krever mer innsats, for eksempel en kode som skal knekkes, blir den mystery, selv om løsningen av den bare leder til en boks som ikke er Final location.
Nettopp. Det blir et skjønnsspørmål hvor vanskelige oppgavene må være før det bør kategoriseres som en mystery-cache, men når bestemor (som ikke har gått på skole på lenge) er ute og cacher med barnebarnet (som ikke har begynt på skolen ennå), bør de klare å komme seg gjennom en multi-cache med det de har med seg. Multi-cacher bør ikke inneholde noe mer avansert enn de fire regneartene (+, –, ×, ÷).
GadgetCats skrev:Bruker vi da fortsatt "Stages of a Multicache" til å angi (de fysiske) trinnene?
Ja, alt av fysiske trinn skal merkes som stages of a multi-cache. Det eneste unntaket er sånne små reflekser som brukes i refleksløyper. Vi krever ikke at de oppgis, men refleksløyper bør aldri være nærmere hverandre enn 161 meter uansett, slik at folk som følger én refleksløype ikke "hopper over" på en nærliggende refleksløype fordi de fra én refleksløype ser refleksene fra en annen løype.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar