Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27
Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av berntm » fre 04 feb 2011 09:50

Jeg vet om en cache som ligger i et område med ferdselsrestriksjoner i hekketiden for ærfugl. Jeg har sendt en medling til eier med beskjed om at noe bør gjøres (f.eks. flytte cachen).

Hva er prosedyren hvis, mot formodning, ingenting blir gjort før hekketiden setter inn?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av ArveAnd » fre 04 feb 2011 10:34

du bør varsle reviewer. kan f-eks poste "needs archive"
da blir gjerne eier av cache litt sur... men men

nomore
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:18
Registrert:tir 01 feb 2011 07:51

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av nomore » fre 04 feb 2011 10:41

Finnes det noen oversikt over slike områder med restriksjoner?

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av berntm » fre 04 feb 2011 11:04

nomore skrev:Finnes det noen oversikt over slike områder med restriksjoner?
Ikke såvidt jeg vet. I mitt tilfelle mente jeg å huske å ha sett et skilt der en gang for noen år siden, så da jeg ble klar over hvor cachen faktisk lå, mailet jeg Miljøenheten i kommunen (uten å si at det lå en cache der) og de kunne bekrefte mistanken min.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av Makuta Teridax » fre 04 feb 2011 11:12

berntm skrev:Jeg vet om en cache som ligger i et område med ferdselsrestriksjoner i hekketiden for ærfugl. Jeg har sendt en medling til eier med beskjed om at noe bør gjøres (f.eks. flytte cachen).

Hva er prosedyren hvis, mot formodning, ingenting blir gjort før hekketiden setter inn?
Hvis en cache er tilgjengelig bare deler av året, skal dette stå i cache-beskrivelsen. Hvis ikke eieren gjør noe innen rimelig tid, skriv en "Needs Archived" logg eller send en e-post til en av reviewerne.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av avigerus » fre 04 feb 2011 14:15

Enig med Makuta her....
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av esbjug » lør 05 feb 2011 09:36

nomore skrev:Finnes det noen oversikt over slike områder med restriksjoner?
Det er kommunen som planmyndighet som har oversikt over områder som har ulike typer restriksjoner, f. eks restriksjoner på ferdsel i deler av året. Det kan hende at det finnes oversikter på nettet over dette, men jeg tviler på at det er sammenfattet og lett tilgjengelig i alle kommuner. Cacher på og ved kulturminner, fredede bygg mm er tatt opp i andre tråder her.

Hvis en cache kan være rammet av slike regler, tror jeg at dialog opp mot cacheeier er det første som bør skje. Lovverket her i Norge er i alle fall ikke enkelt på dette området, og flere lover og tilhørende forskrifter kommer til anvendelse. Enkeltkommuner kan også ha sine egne regler i tillegg.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av bjorges » lør 05 feb 2011 10:39

esbjug skrev:
nomore skrev:Finnes det noen oversikt over slike områder med restriksjoner?
Det er kommunen som planmyndighet som har oversikt over områder som har ulike typer restriksjoner, f. eks restriksjoner på ferdsel i deler av året. Det kan hende at det finnes oversikter på nettet over dette, men jeg tviler på at det er sammenfattet og lett tilgjengelig i alle kommuner. Cacher på og ved kulturminner, fredede bygg mm er tatt opp i andre tråder her.

Hvis en cache kan være rammet av slike regler, tror jeg at dialog opp mot cacheeier er det første som bør skje. Lovverket her i Norge er i alle fall ikke enkelt på dette området, og flere lover og tilhørende forskrifter kommer til anvendelse. Enkeltkommuner kan også ha sine egne regler i tillegg.

Hilsen esbjug
I tillegg til det kommunen råder over kommer selvsagt naturmangfoldsloven, som ikke nødvendigvis forvaltes av kommunen. Dette gjør det, som esbjug sier, ikke akkurat lett å ha kontroll på.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av ingsve » lør 05 feb 2011 11:10

Jeg har en cache utplassert i et slikt område. Der var ferdselsforbudet enkelt å finne, området var godt merket på kartet. Det er gitt opplysninger om ferdselforbudperioden i beskrivelsen og at cachen blir disablet i denne perioden.

Naturlige ferdselveier inn i området er godt merket og cachere har vel den samme plikt til å holde seg orintert og følge regler som alle andre. Dette vil vel også gjelde dersom det er plassert en cache der uten at eier har vært klar over forbudet. Han bør da selvsagt bli gjort oppmerksom på det.

I tillegg til kommunen vil også miljømyndighetene hos fylkeskommunen /fylkesmannen ha informasjon om slike områder.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Cache i område med ferdselsrestriksjoner

Legg inn av Kjedalen » fre 04 mar 2011 22:24

Se Naturbasen på http://www.dirnat.no/kart/naturbase. Her vil de fleste vernede områder være kartlagt.
BildeBilde

Svar