DNF - er det flaut?

Alt om geocaching
gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
DNF - er det flaut?

Legg inn av gacrux » lør 29 jan 2011 12:36

Jeg har for vane å logge DNF når jeg ikke finner en cache. Men når jeg ser på logger kan det føles som om jeg er den eneste. Jeg lurte på en cache som jeg vet kan være litt tricky og leste gjennom loggene. Cachen har 50 funn, 0 DNF, Så kan loggene se slik ut:

... veldig enkel å finne, men det føltes ikke slik for en måned tilbake:)

... Rart jeg ikke fant den <dato to mnd tidligere>

... Denne har jeg vært innom og tittet etter alt for mange ganger, uten å finne den.

Slikt kan man lese på andre cacher også ... hvorfor er det slik?
Redd for å bli oppfattet som en dårlig cacher?
Selv har jeg logget 37 cacher og 5 DNF hittil i år. Av de 5 DNF har jeg funnet 2 av disse senere.
En annen av disse 5 er første DNF etter 66 funn, og her var det flere spor inn til cachen som tyder på at også andre som har lett, men uten å logge DNF. I dette tilfellet hadde cacheeier glemt å fjerne "vintersikker"-ikon etter at gjemmested ble byttet, så cachen lot seg ikke finne. Hadde de tidligere besøkene giddet å logge DNF hadde dette blitt oppklart tidligere.
Otto Milvang

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av JanIflisa » lør 29 jan 2011 12:58

Nei, DNF er ikke flaut! For meg er det en viktig del av spillet, og kan gi hint om cacheeier bør sjekke opp status på cachen eller om jeg har vært på feil sted. Det kan gi bedre innsikt til andre cachere om vanskelighetsgrad enn hva stjerner kan uttrykke. I tillegg er det en fin måte å logge en tur selv om man ikke fant cachen man leita etter. Dessuten regner jeg med at de som er ute og jager statistikk er opptatt at det skal være mest mulig korrekt og ikke bare en fasade. Logga en DNF selv senest i dag: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 3333d485e9
Bilde

Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av mamoreb » lør 29 jan 2011 13:02

Det kan vel være litt flaut, iallfall hvis de fleste andre skriver at "denne var lett". Men jeg pleier å logge DNF hvis jeg har vært på leting uten å finne noe.

Unntaket er et par ganger hvor jeg ikke har hatt tid til å lete skikkelig, og vet at jeg kommer tilbake veldig snart. Da har jeg latt være å logge. Det er vel mer en følelse av at letingen ikke er avsluttet, enn redsel for å bli oppfattet som en dårlig cacher.

Ellers synes jeg at DNF-logger er en fin måte å holde oversikt over steder jeg bør prøve igjen! Liker ikke å ha ting ugjort... :)
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av avigerus » lør 29 jan 2011 13:52

Syntes ikke en DNF logg er flaut. Har kona og jeg leita etter beste evne, uten å bli avbrutt av mugglere eller at det blir mørkt, logger vi også en DNF.
Har vi derimot ikke fått tid eller anledning til å lete p.g.a. mugglere eller annet, så venter vi med å logge eller vi kan skrive en "Write note" sånn bare for å sende en melding om at vi var i området....
En DNF-logg er kan være en melding til cache-eier om at noe er galt med boksen. Får eier flere etter hverandre, bør og skal eier ta affære...mener nå jeg. Derfor er det viktig også med DNF-meldinger hvis en har forsøkt men ikke funnet.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av ArveAnd » lør 29 jan 2011 15:32

DNF er ikkje flaut! Og sjølvsagt ikkje heller om andre seier den er lett!

DNF er tøft!

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av SotaLinda » lør 29 jan 2011 15:50

Jeg logger DNF når jeg er sikker på at jeg har lett skikkelig. Om jeg tror jeg ikke har funnet den fordi jeg har lett for dårlig logger jeg som oftes ikke noe eller jeg legger inn en note. Jeg har egentlig trodd at poenget med DNF er at cacheeier skal få beskjed om at cachen muligens er borte? Men jeg har kanskje misforstått?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av ArveAnd » lør 29 jan 2011 17:01

SotaLinda skrev:Jeg logger DNF når jeg er sikker på at jeg har lett skikkelig. Om jeg tror jeg ikke har funnet den fordi jeg har lett for dårlig logger jeg som oftes ikke noe eller jeg legger inn en note. Jeg har egentlig trodd at poenget med DNF er at cacheeier skal få beskjed om at cachen muligens er borte? Men jeg har kanskje misforstått?
slik eg ser det så er poenget med DNF å fortelje at du ikkje fann cachen - hverken meir eller mindre. Og utfrå loggen din, og andre sine loggar, så er det då opptil cache-eigar om han/ho føler behov for å sjekke cachen.

Dersom du vil fortelje til cache-eigar at cachen er borte så loggar du "needs maintenance"

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av berntm » lør 29 jan 2011 17:19

Tiltredes. DNF er en del av spillet og man bør logge DNF, selv om man av en eller annen grunn ikke får lett skikkelig. men man bør jo logge det man tror er grunnen til DNFen. Og DNF'ene er en viktig del av cachens historie. DNF er definitivt ikke flaut. Tvert imot, denne er jeg faktisk stolt av :D : http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... ff64c66328

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av pjacklam » lør 29 jan 2011 17:36

mamoreb skrev:Det kan vel være litt flaut, iallfall hvis de fleste andre skriver at "denne var lett".
Du skal ikke tro alt du leser. Jeg er flere ganger blitt oppringt av geocachere som har stått fast og ønsker hjelp. Og jeg har hjulpet som best jeg har kunnet. Når jeg senere har lest loggen deres på nettet, har det mer enn én gang stått «fant den lett».

Så det ser ut til at en del geocachere ikke vil innrømme hvor vanskelig det var å finne cachen. Selv logger jeg DNF når jeg mener jeg har lett godt uten å finne cachen. Neste gang jeg er på stedet kan det hende at jeg finner den med én gang, eller kanskje det blir en ny DNF. Jeg har logget DNF 413 ganger, og kommer til å fortsette med det. Det hender at det er litt flaut ikke å finne en cache jeg har hørt er lett, men det er aldri i nærheten av å være flaut nok til at jeg engang vurderer ikke å logge DNF.
~/.signature: No such file or directory.

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av SotaLinda » lør 29 jan 2011 19:57

Hvordan kan man se hvor mange DNF man har logget?

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av manutnamkeng » lør 29 jan 2011 20:14

Your profile -> Show all logs for: Geocaches -> Didn`t find it
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av SotaLinda » lør 29 jan 2011 20:24

manutnamkeng skrev:Your profile -> Show all logs for: Geocaches -> Didn`t find it
Takk :)

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av ok67 » lør 29 jan 2011 20:43

Eg loggar DNF rett som det er, i alle fall om eg meiner at eg har leita nokon lunde bra, seinast i dag faktisk.
Om berre har leita halvhjerta og etterpå ser f.eks. eit spoilerbilete som seier at eg ikkje leita på rette staden, då skriv eg heller ein liten note som seier akkurat det.

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av JanIflisa » lør 29 jan 2011 21:00

For meg er DNF 0 eller 1. Enten har jeg prøvd, eller så har jeg ikke.
Bilde

Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: DNF - er det flaut?

Legg inn av Synth75 » lør 29 jan 2011 22:21

Ingen tvil om at vi som logger DNF er i mindretall. Det er synd, for DNF-logger kan være like fine logger som det funn-logger kan være.

De som ikke tørr å logge DNF, tørr vel kanskje ikke innrømme det her på forumet heller? Derfor er vi DNF'ere kanskje i flertall her inne på forumet?

Jeg slenger meg på oppfordringen om å logge alle besøk med en eller annen form for logg.

Svar