GPS i håndbagasjen

Globeline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 21 aug 2010 12:31
GPS i håndbagasjen

Legg inn av Globeline » lør 18 des 2010 12:48

Jeg skal ut og reise og har planer om å reise med bare håndbagasje første del av reisa.

Jeg har hørt at det kan være problemer med å få med GPS gjennom security. Noen som har opplevd dette?

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: GPS på fly

Legg inn av ingsve » lør 18 des 2010 12:51

Nei..det bør gå greit, men jeg opplevde å få beskjed om ikke å bruke den ombord i flyet. Det mener jeg står i flyselkapenes regelverk også.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av gacrux » lør 18 des 2010 13:08

Enkelte land kan være litt strikse med GPS, tidligere hadde du ikke lov å bruke GPS i Russland (men det er forhåpentligvis opphevet nå). Nord-Korea er muligens også et land man bør være varsom med å ha GPSen altfor lett tilgjenglig, men ut over dette er det ikke noe problemer med GPS i håndbagasjen. Mange flyselskap tillater at du slår på GPSen ombord. Det er tryggest å ikke spørre, for har man først fått et nei kan man jo ikke slå den på igjen. Bare pass på å ha den av når alt elektronisk utstyr skal være av så går det nok bra. God tur!
Otto Milvang

Brukeravatar
PalGisle
Junior
Junior
Innlegg:73
Registrert:tir 20 jul 2010 21:47
Sted:Asker

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av PalGisle » lør 18 des 2010 16:46

Det er nok noen afrikanske land som heller ikke er glade i GPS. Rettsaken i Kongo betraktet jo faktisk gps som bevis for at de to norske var spioner. . . . :roll:

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av JanIflisa » lør 18 des 2010 18:44

På flyplass i både Malawi og Kenya hang GPSr i beltet uten at jeg fikk noen problemer der. De spurte om det var mobil, og jeg sa nei, det er en GPS, og det var det. Samme sted har den hengt både i Nederland og Irland uten problemer.
Bilde

Bilde

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av sjolja » lør 18 des 2010 21:26

Aldri hatt problemer med GPSr i håndbagasjen i Norge, har også fått lov til å bruke den når setebeltelampen er slukket.
Interessant å følge med på flyets fart og høyde, det stiger alltid fort til maks høyde så flater det ut og begunner å dale langt fra landingsplassen. Der er også mulig å finne ut hvor aggressive flygerne er, med å vurdere hastighet på fart og stigning.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av Synth75 » lør 18 des 2010 22:47

Det gacrux skriver er rett. Ikke noe problem å ta med en GPSr på flyet og den kan slås på når fartøysjefen tillater elektroniske dupeditter. Det er kun dingser som sender signaler som ikke er tillatt å ha på, og en GPSr kun mottar signaler.

Flyene har masse antenner og disse går via ledninger i flykroppen til cockpit. Du kan sitte få centimeter fra en sånn ledning. Navigasjonssystemene benytter alt fra noen Hz til flere GHz og dupeditter som sender signaler kan teoretisk forstyrre signalene til navigasjons- kommunikasjonssystemene. En mobil kan forstyrre radiosignalene på FM-båndet og landingssystemet til fly bruker båndet rett over radiosignalene (fra 108MHz).
Det er lenge siden, men Braathensflyet som deiset i bakken i Asker under innflygning til Fornebu, fløy på falske ILS signaler (signaler som viser glidebane og rett linje til rullebanen). Det var nok ikke grunnet elektriske dupeditter, men viser hva feil på navigasjonssystemene under landing i dårlig vær kan føre til. Derfor er det foreløpig ikke lov med dingser som sender signaler og alle dingser ved kritiske faser av flygningen.
sjolja skrev:Interessant å følge med på flyets fart og høyde, det stiger alltid fort til maks høyde så flater det ut og begunner å dale langt fra landingsplassen. Der er også mulig å finne ut hvor aggressive flygerne er, med å vurdere hastighet på fart og stigning.
Flyet cruiser på nesten samme hastighet hver gang, men en kan få store utslag på bakkehastigheten (som GPSen viser). Det er hastigheten gjennom luften som flyet flyr på. Er det 50 knops motvind, kontra 50 knops medvind, blir bakkehastigheten 185km/t mindre. Fartøysjef flyr nesten alltid på anbefalte økonomiske setting. Skal en til USA, prøver en å finne høyde og rute som unngår den værste motvinden, mens skal en hjem igjen er det ønskelig å prøve å finne mest medvind og gjerne jettstrømmen. En 8 timers tur, blir fort en 6 timers retur.
Selv har jeg fløyet baklengs i et lite fly. I landingskonfigurasjon, nær steilehastighet i 60 knops vind, gikk det 10 knop bakover... Bare for morro skyld.
Stigning går fort de første par tusen fotene eller så, før en klatrer på hastighet. Det er altså ikke fot per minutt en klatrer på, men beste klatrehastighet. Nedstigning skjer anderledes. Da flyr en gjerne på vertikal hastighet, alt etter hvor fort en må ned. 500-1500 fot per minutt er vanlig.

Er det barometrisk måler i GPSen som viser høyde, vil en kun få vite kabintrykket i flyet. Det er ca 8-9000 fot, altså
godt under 3000 meter.

Huffda, her gikk jeg langt utenfor topic. Sorry :crazy2:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av pjacklam » lør 18 des 2010 22:59

Synth75 skrev:Det gacrux skriver er rett. Ikke noe problem å ta med en GPSr på flyet og den kan slås på når fartøysjefen tillater elektroniske dupeditter.
Når jeg har fløyet, har jeg alltid hørt en beskjed over anlegget at alle apparater som inneholder sendere og mottagere skal være avslått under hele flyturen. Jeg har selv spurt om GPS var greit når det var tillat for elektroniske apparater og fått svaret "nei". Jeg spurte hvorfor, og fikk som svar at det var fordi en GPS inneholder en mottager.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av ninad » lør 18 des 2010 23:03

Det gjorde vel ikke noe, Synth, du delte en kunnskap som mange av oss ikke besitter :)

Jeg har reist mange steder med gps-en i håndbagasjen, og opplevd én gang at noen har fattet interesse: På vei til eller fra Berlin ville en sikkerhetsmann kikke nærmere på "das gerät". Men han gjorde ikke noe mer enn å kikke.

Den gang jeg reiste til Nord-Korea fantes det ikke gps-er for folk flest. Innreisekontrolløren (ja, de sjekket faktisk bagasjen INN i landet) kan neppe ha sett (!) kontaktlinser før, heller, for i sin gransking av innholdet i toalettmappen studerte han min lille se-bedre-boks lenge og vel. Heldigvis slapp jeg å ta dem på for å vise hva det var, for datidens rensevæske del 1 var sterk og ikke akkurat egnet til å skylle øynene med.

Ellers har jeg skrudd på gps-en underveis i fly. Jeg finleste det som sto i Norwegians (eller var det SAS, men jeg tror det var Norwegian) infoblad, og der sto det "sender", ikke noe om mottaker.
Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av Synth75 » lør 18 des 2010 23:17

Fra SAS sine regler http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Om-bord/
Bruk av elektronisk utstyr om bord

Elektronisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene, fordi dette kan påvirke de elektroniske flysystemene. Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser:

* Bærbar PC med eksterne enheter
* Radio- og TV-mottaker
* Lyd- og videoopptaker- eller avspillingsutstyr
* CD-spillere, Mini Disk og MP3-spillere
* Elektroniske leke
* Portabel GPS
* Personsøker
* Kalkulator
* Elektronisk barbermaskin
* Annet elektronisk utstyr; hårføner, tannbørste o.l.

Følgende utstyr kan bare brukes når flyet er parkert: Mobiltelefon (Vi oppfordrer til begrenset bruk av mobiltelefon, av hensyn til medpassasjerer)
Følgende utstyr er forbudt å bruke ombord: Annet elektronisk utstyr som ikke er nevnt ovenfor

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av gacrux » søn 19 des 2010 00:30

Det er flere flyselskaper som ikke tillater GPS ombord. Huser ikke i farten hvilke, men tror KLM er en av dem. Hvorfor det er forskjell er antagligvis at en eller annen sikkerhetsinspektør har sakt nei for sikkerhets skyld.

Vi får dra teknologinen tilbake til start - hvorfor ønsket USA å utvikle GPS-systemet. Det var for at US-soldater til enhver tid skulle vite hvor de var (faktisk var dette først og fremst for U-båter med atom-raketter som etter måneder neddykket i løpet av 30 sek skulle finne posisjon og fyre av raketter mot mål i Russland og treffe). US-soldater ønsker selvfølgelig ikke at det skal finnes peileutstyr som viser at det sitter et fjomp i et kratt med GPS. Det ville vært lett å måle og fjompen ville fort bli en ex-fjomp. Derfor er utsrålingen fra en GPS tilnærmet null. Det er lov å bruke PC og MP3 spillere mens man er oppe i lufta og de ståler minst 100 ganger mer enn din GPS, kanskje mer. Selskaper som ikke tillater GPS gjør altså dette på sviktende grunnlag. Det er også bakgrunnen for mitt råd. Ikke spør - bare bruk den, husk vindusplass lykke til.
Otto Milvang

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av bjorges » søn 19 des 2010 01:14

Har flere ganger gitt blaffen i forbudet og latt GPSn stå på fra jeg satte meg på plassen i flyet til vi har stoppet ved gaten. Dette har gitt god info om hvor banene inn og ut av flyplassen går :)
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av Synth75 » søn 19 des 2010 02:50

bjorges skrev:Har flere ganger gitt blaffen i forbudet og latt GPSn stå på fra jeg satte meg på plassen i flyet til vi har stoppet ved gaten.
Er det lavt skydekke under landing bør en i hvert fall rette seg etter forbudene.
bjorges skrev:Dette har gitt god info om hvor banene inn og ut av flyplassen går :)
Advarsel: Kun for spesielt interesserte:

Har en GPSen på kan en jo se om en følger standardinnflygningene:
Gardermoen med landing på nordgående rullebaner 01R/01L (010 grader magnetisk høyre og venstre):
http://www.ippc.no/norway_aip/current/A ... -15_en.pdf
Gardermoen med landing på sydgående rullebaner 19R/19L (190 grader magnetisk høyre og venstre):
http://www.ippc.no/norway_aip/current/A ... -17_en.pdf

Approach chart på 19R:
http://www.ippc.no/norway_aip/current/A ... 5-5_en.pdf
(forenklet forklaring: kommer en f.eks fra SOVIR flyr en magnetisk 105 grader på 5000 fot. Ved 005 radialen fra Gardermoen VOR svinger en til 169 grader og går ned til 4000 fot. Intercepter ILS-banen 195 grader og holder 4000 fot til en kommer på glidebanen og følger den nedover. Missed approach (avbrutt landing) dersom en ikke ser rullebanen ved 169 fot over rullebanen (ca 50 meter). Det er 10-15 sekunder før en treffer bakken avhengig av hastigheten på flyet.)

Eksempel på utflygningsruter - rullebane 19L:
http://www.ippc.no/norway_aip/current/A ... 4-7_en.pdf

Ofte tas det snarveier på veien ved at det gis vektorer fra "tårnet" (som egentlig er i fjellet på Røyken). Er det fint vær kan en skippe hele innflygningsruten, bli vektorisert til en ser rullebanen og ta en visuell innflygning).

anders99

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av anders99 » søn 19 des 2010 11:15

PalGisle skrev:Det er nok noen afrikanske land som heller ikke er glade i GPS. Rettsaken i Kongo betraktet jo faktisk gps som bevis for at de to norske var spioner. . . . :roll:
Bare for å klargjøre dette punktet.

Det er kun 2 land i verden som har forbud mot GPS-mottagere, det er Syria (selv om jeg også ser noen som sier dette forbudet nå er opphevet) og Nord-Korea. I Egypt var det forbudt inntil 2009.

Men dersom man reiser til konfliktområder eller land med ekstremt totalitære regimer, er det nok lurt å sette seg grundig inn i de lokale forholdene før man pakker kofferten.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: GPS i håndbagasjen

Legg inn av mamoreb » søn 19 des 2010 12:10

Takk for mange interessante detaljer!
Bilde

Svar