Frossen cache

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:
Frossen cache

Legg inn av Geo_Raiders » lør 11 des 2010 11:56

Hei!

Min cache GC1FYFB, Målselvbruene TB hotell er for tiden utilgjengelig pga at den er innefrosset i et tykt lag is. Å forsøke å hakke i stykker isen for å nå cachen vil mest sannsynlig gjøre kål på beholderen. Bør jeg disable den inntil den tiner fram igjen, eller bør jeg bare skrive en note eller gjøre et lite tillegg i beskrivelsen for å gjøre folk oppmerksom på tilstanden?
Geo_Raiders

Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Frossen cache

Legg inn av avigerus » lør 11 des 2010 12:44

Jeg vil nok legge denne i "ikke aktiv modus", siden den ikke er lett å få tak i uten nødvendige "heavy tools". En write note blir vel ikke registrert i PQ og på GSAK om tilgjengelighet, og da blir det litt surt om en var på vei dit, bare for å registrere at det var et allerede kjent problem midlertidig med cachen...
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Frossen cache

Legg inn av Makuta Teridax » søn 12 des 2010 11:59

Geo_Raiders skrev:Min cache GC1FYFB, Målselvbruene TB hotell er for tiden utilgjengelig pga at den er innefrosset i et tykt lag is. Å forsøke å hakke i stykker isen for å nå cachen vil mest sannsynlig gjøre kål på beholderen. Bør jeg disable den inntil den tiner fram igjen, eller bør jeg bare skrive en note eller gjøre et lite tillegg i beskrivelsen for å gjøre folk oppmerksom på tilstanden?
Her er det vel ingen fasit. Cachen er merket som «ikke tilgjengelig om vinteren». Det synes jeg er melding god nok. De som likevel forsøker seg på denne om vinteren, må dermed være klar over at det kan bli bomtur. Hvis du likevel velger å deaktivere den, ta med i notisen når du forventer at den blir aktivert.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:

Re: Frossen cache

Legg inn av Geo_Raiders » søn 12 des 2010 12:27

Makuta Teridax skrev: Her er det vel ingen fasit. Cachen er merket som «ikke tilgjengelig om vinteren». Det synes jeg er melding god nok. De som likevel forsøker seg på denne om vinteren, må dermed være klar over at det kan bli bomtur. Hvis du likevel velger å deaktivere den, ta med i notisen når du forventer at den blir aktivert.
Ok. Takk for det. Jeg endret attributtet om vintertilgjengelighet etter at jeg fikk melding om at den var innefrosset. Hvis det dukker opp flere tilbakemeldinger så deaktiverer jeg slik som Makuta antyder.
Tusen takk for tilbakemeldinger.
Geo_Raiders

Bilde

arkmarin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:søn 14 nov 2010 19:01

Re: Frossen cache

Legg inn av arkmarin » fre 21 jan 2011 13:01

Jeg syns de som legger ut cacher, som ikke vil være tilgjengelig på vinterstid, skiver dette i omtalen av cachen. De kan også bemerke at den er tilgjengelig hele året, om den er det. Det er mange cacher jeg ikke leter etter på vinteren, da det ikke er nevnt at den er tilgjengelig, eller at jeg ser at ingen har logget funnet på vinterstid.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Frossen cache

Legg inn av esbjug » fre 21 jan 2011 13:55

arkmarin skrev:Jeg syns de som legger ut cacher, som ikke vil være tilgjengelig på vinterstid, skiver dette i omtalen av cachen. De kan også bemerke at den er tilgjengelig hele året, om den er det. Det er mange cacher jeg ikke leter etter på vinteren, da det ikke er nevnt at den er tilgjengelig, eller at jeg ser at ingen har logget funnet på vinterstid.
En del av sporten og moroa med geocaching er at man av og til prøver seg på cacher som i utgangspunktet ser vanskelige ut. Hvis noen vil spa seg ned til en cache, så bør vel det være ok i tilfeller da cachen ligger grisgrendt til. Er det oftere besøk på en cache, kan slik "leting" være uheldig i de tilfeller mugglere lettere kommer på sporet.

Selv om det er lenge siden siste funn, bør ikke det være noen hindring for de som ønsker en spesiell utfordring.

Hva som er vinter i Norge, er også en sak for seg selv. Det kan derfor være vanskelig å forutse hva som skjer med cachen i hvert enkelt tilfelle fra vinter til vinter, med skiftende snøforhold, ising, snøføyking osv.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Frossen cache

Legg inn av Makuta Teridax » fre 21 jan 2011 14:26

arkmarin skrev:Jeg syns de som legger ut cacher, som ikke vil være tilgjengelig på vinterstid, skiver dette i omtalen av cachen. De kan også bemerke at den er tilgjengelig hele året, om den er det.
Dette er ikke noe reviewere legger seg opp i annet enn at vi oppfordrer folk til å merke cacheoppføringene med passende attributter. Dette gjelder både tilgjengelighet om vinteren og andre attributter.

Imidlertid kan folk ha gode grunner for å la være å angi om en cache er tilgjengelig om vinteren. Er en cache tilgjengelig om vinteren, sier det noe om hvordan cachen er gjemt, og gir på den måten et hint. Ikke alle ønsker cache-eiere ønsker dette.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar