klart for turskøyter i Østmarka?

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18
klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av solve » tir 30 nov 2010 21:12

Til dere skøyteentusiaster, er det snart forsvarlig å prøve seg på isen i østmarka?

Jeg kjøpte jo skøyter fra sverige i før jul i 2008, fikk montert skibindinger ved hjelp fra hkaspenberg, men har fremdeles ikke fått prøvd de....
BildeBilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hkaspenberg » tir 30 nov 2010 23:21

solve skrev:Til dere skøyteentusiaster, er det snart forsvarlig å prøve seg på isen i østmarka?

Jeg kjøpte jo skøyter fra sverige i før jul i 2008, fikk montert skibindinger ved hjelp fra hkaspenberg, men har fremdeles ikke fått prøvd de....
På Vågsvannet i Enebakk målte jeg selv isen til over 20 cm forrige lørdag, så jeg regner med at de fleste mindre vann nå er sikre. Men ta forholdsregler. Ikke ut på isen uten ispigger lett tilgjengelige i en snor rundt halsen eller uten skift i vanntett pose i sekken!

http://www.youtube.com/watch?v=R8Re1uplKJw

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
Steinar
Junior
Junior
Innlegg:96
Registrert:tir 20 nov 2007 22:25
Sted:Oslo

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av Steinar » ons 01 des 2010 08:33

Jeg har hørt om flere som har gått på Mønevann og Røyrivann.
Ellers så er det sikkert en del tips å finne her: www.rollers.no

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hysse » ons 01 des 2010 12:56

Nøklevann: her er et plutselig dukket opp en råk langs sydsiden fra Kattisa mot dammen.
Med mange blå i så lang tid burde hele Nøklevann ha ca 25 cm stålis, men noe er ikke helt på stell i år.

Gikk selv gjennom isen for litt over 2 uker siden. Min feil ,men det var da et lite område på 2 kvadrat med bare tynn ishinne.
Rundt var det 15 cm!!!

Mulig mye regn de siste årene har laget nye "grunnvannsbrønner" i Nøklevann som lager bevegelse i vannet og derfor fryser det ikke til...helt.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hkaspenberg » ons 01 des 2010 13:36

hysse skrev:Nøklevann: her er et plutselig dukket opp en råk langs sydsiden fra Kattisa mot dammen.
Med mange blå i så lang tid burde hele Nøklevann ha ca 25 cm stålis, men noe er ikke helt på stell i år.

Gikk selv gjennom isen for litt over 2 uker siden. Min feil ,men det var da et lite område på 2 kvadrat med bare tynn ishinne.
Rundt var det 15 cm!!!

Mulig mye regn de siste årene har laget nye "grunnvannsbrønner" i Nøklevann som lager bevegelse i vannet og derfor fryser det ikke til...helt.
Jeg har drevet med turskøyting i over 20 år og Nøklevann (og tildels Lutvann) har endel pussigheter i undervannstopografien som gjør at isen legger seg ujevnt og seint. Man skal ikke lenger tilbake enn til i fjor vinter for å finne at en gubbe gikk igjennom og druknet.

Usikre områder er rundt skjæret utfor Katisa, rett øst for undervannsveggen som går rett ut fra Danskeodden til odden øst for Katisa, steinfyllingen i enden av myra, sundet med steinfylling mellom holmen og Danskeodden, samt inne ved bekkeoset innenfor Hareholmen.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av solve » ons 01 des 2010 13:41

hkaspenberg skrev:
hysse skrev:Nøklevann: her er et plutselig dukket opp en råk langs sydsiden fra Kattisa mot dammen.
Med mange blå i så lang tid burde hele Nøklevann ha ca 25 cm stålis, men noe er ikke helt på stell i år.

Gikk selv gjennom isen for litt over 2 uker siden. Min feil ,men det var da et lite område på 2 kvadrat med bare tynn ishinne.
Rundt var det 15 cm!!!

Mulig mye regn de siste årene har laget nye "grunnvannsbrønner" i Nøklevann som lager bevegelse i vannet og derfor fryser det ikke til...helt.
Jeg har drevet med turskøyting i over 20 år og Nøklevann (og tildels Lutvann) har endel pussigheter i undervannstopografien som gjør at isen legger seg ujevnt og seint. Man skal ikke lenger tilbake enn til i fjor vinter for å finne at en gubbe gikk igjennom og druknet.

Usikre områder er rundt skjæret utfor Katisa, rett øst for undervannsveggen som går rett ut fra Danskeodden til odden øst for Katisa, steinfyllingen i enden av myra, sundet med steinfylling mellom holmen og Danskeodden, samt inne ved bekkeoset innenfor Hareholmen.

;-D Hans
Høres ut som om du burde arrangere fellestur for geocachere med turskøyter :-)
BildeBilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hkaspenberg » ons 01 des 2010 13:53

solve skrev: Høres ut som om du burde arrangere fellestur for geocachere med turskøyter :-)
Så vi blir kvitt alle på en gang mener du? :D
Eller: Kanskje dette er en ide. Men hvor finner vi kombinasjonen av is og cacher ingen av oss har tatt? Hmm. Børtevann rundt? Turforslag mottas med takk.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av solve » ons 01 des 2010 14:05

hkaspenberg skrev:
solve skrev: Høres ut som om du burde arrangere fellestur for geocachere med turskøyter :-)
Så vi blir kvitt alle på en gang mener du? :D
Eller: Kanskje dette er en ide. Men hvor finner vi kombinasjonen av is og cacher ingen av oss har tatt? Hmm. Børtevann rundt? Turforslag mottas med takk.

;-D Hans
Jeg er ikke så opptatt av om noen har funnet noen eller alle cachene før. lag et event, så får alle logga minst 1 den dagen, og så fokuserer vi på fin tur istedet:-)
BildeBilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hysse » ons 01 des 2010 14:15

hkaspenberg skrev: Jeg har drevet med turskøyting i over 20 år og Nøklevann (og tildels Lutvann) har endel pussigheter i undervannstopografien som gjør at isen legger seg ujevnt og seint.
;-D Hans
Jeg er igrunnen ganske familiær med Nøklevann og isen. Av den grunn beveger jeg meg som regel ganske bekymringsfritt rundt på tynn is. Men for 3 år siden begynte det å skje drastiske forandringer.

Bekkeosene,grunnene, sjeteene og de "gamle" oppkommene var ikke lengre de eneste stedene som hadde tynn is. Nå dukket det opp "småhull", omtrent som borehull med døgngammel hinne, litt uregelmesiig plassert på isen. Disse opptrer ofte langs land, men så er de dukket opp "midtfjords" også . Den skjønner vi ikke helt
Og nå har vi en helt umotivert råk langs sydsiden av Nøkle.

Nøklevann er plutselig blitt kjempespennede igjen :D

Hysse
Kvikkbader med redningshund
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av solve » ons 01 des 2010 14:24

hysse skrev: Jeg er igrunnen ganske familiær med Nøklevann og isen. Av den grunn beveger jeg meg som regel ganske bekymringsfritt rundt på tynn is. Men for 3 år siden begynte det å skje drastiske forandringer.
Nå dukket det opp "småhull", omtrent som borehull med døgngammel hinne, litt uregelmesiig plassert på isen.

Nøklevann er plutselig blitt kjempespennede igjen :D

Hysse
Kvikkbader med redningshund
hmmmm.... isfiskingen har tatt seg opp de siste åra?
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 01 des 2010 16:59

solve skrev:
hkaspenberg skrev:
solve skrev: Høres ut som om du burde arrangere fellestur for geocachere med turskøyter :-)
Så vi blir kvitt alle på en gang mener du? :D
Eller: Kanskje dette er en ide. Men hvor finner vi kombinasjonen av is og cacher ingen av oss har tatt? Hmm. Børtevann rundt? Turforslag mottas med takk.

;-D Hans
Jeg er ikke så opptatt av om noen har funnet noen eller alle cachene før. lag et event, så får alle logga minst 1 den dagen, og så fokuserer vi på fin tur istedet:-)
Vi i Grenlandsmafiaen arrangerer fellesturer hver tredje søndag og hver tredje onsdag (så det blir 1,5 uke mellom hver tur). Korte turer på onsdagskveldene, og lengre turer på søndagene. Dette er ikke eventer, men folk møter opp likevel. Det er også vanlig at enkelte møter opp selv om man har tatt alle cachene i det aktuelle området tidligere, rett og slett for turens del og for det sosiale aspektet. Vi har drevet med dette i 1,5 år, og har ingen planer om å slutte! Det har vært et poeng for oss å gjøre dette så enkelt og lettdrevet som mulig. Skulle noen ha lyst på mer informasjon om hvordan vi driver dette, er det bare å ta kontakt med meg direkte! Jeg deler gjerne av mine erfaringer som "arrangør" av disse fellesturene!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av bao » ons 01 des 2010 20:51

Lutra lutra er en flink fisker.
Spennende å høre hvordan noen lutrer seg.

Vær forsiktig. I.F. var uheldig. :(

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av ninad » ons 01 des 2010 21:52

Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av solve » ons 01 des 2010 22:06

Var det der jeg fryktet ja. Får satse på at det ikke snør mer de neste ukene, og at kulda holder seg.
BildeBilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: klart for turskøyter i Østmarka?

Legg inn av hkaspenberg » søn 05 des 2010 11:00

Jeg tror at måten å organisere dette på er å henge seg på DNT/Skiforeningens turskøytegruppe. Problemet er at ting skjer stort sett på sparket ved at noen foretar rekognosering torsdag eller fredag og legger ut invitasjon for fellestur lørdag eller søndag. F.eks. så kom invitasjon fredag rundt 12 for fellestur på Vannsjø lørdag morgen og med GO fra kona på sesongens kanskje siste skøytetur møtte jeg opp i Borgebunn kl 08:45. 18 iskalde blå stoppet ikke elleve gærninger fra å møte opp. Et par hundre meter med snø og deretter helt perfekte forhold som disse bildene viser. Har også lagt ut en liten snutt påYouTube.

Evt. kan dette lages som et "stående event" ala Stammtisch så kan de som er interressert abbonere på meldinger på dette eventet. Hva syns dere?

;-D Hans
Bilde

Svar