Geocaching og undervisning

Alt om geocaching
Svar
Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12
Geocaching og undervisning

Legg inn av Sinobell » tir 16 nov 2010 18:16

Jeg ser at geocaching blir brukt i undervisning i noen land, spesioelt usa. Og er litt nysgjerrig på om det er noen som har testet det ut her i Norge?

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av esbjug » tir 16 nov 2010 18:57

Sinobell skrev:Jeg ser at geocaching blir brukt i undervisning i noen land, spesioelt usa. Og er litt nysgjerrig på om det er noen som har testet det ut her i Norge?
De fire geocachene på/ved Ås Videregående skole i Akershus er et eksempel. Dette gjelder elever innen elektrofag, som har dette som en del av sin undervisning.

mvh esbjug

karelk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:39
Registrert:tor 18 jun 2009 18:57

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av karelk » tir 16 nov 2010 22:46

Vi bruker det litt i speidergruppa som en moderne orientering.
Gruppa har også sin egen refleksløype som er lagt ut som cache.

Karelkarlsen

Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av Sinobell » ons 17 nov 2010 10:22

esbjug skrev:
Sinobell skrev:Jeg ser at geocaching blir brukt i undervisning i noen land, spesioelt usa. Og er litt nysgjerrig på om det er noen som har testet det ut her i Norge?
De fire geocachene på/ved Ås Videregående skole i Akershus er et eksempel. Dette gjelder elever innen elektrofag, som har dette som en del av sin undervisning.

mvh esbjug
Gøy! men akershus har en del cacher, så kunne du være behjelpelig med navnet på noen av dem?

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av esbjug » ons 17 nov 2010 10:36

GC2EEV1, GC2EEV2, GC2EEV3 og GC2EEV5 er gc kodene på henholdsvis # 1 - Ås vgs - elektronikk vg2, # 2 - Ås vgs - elektronikk vg2, # 3 - Ås vgs - elektronikk vg2 og # 4 - Ås vgs - elektronikk vg2.

Jeg ser du er temmelig ny som cacher, eller så finner du som oftest frem ved å søke opp navnet / stedsnavnet på geocaching.com. En annen mulighet er å bruke kartet på samme side, og gå inn på aktuelle cacher når du etter hvert zoomer deg inn på aktuelt område.

Mange bruker også gsak (databaseverktøy for geocachere), og søker etter cacher / steder der.

Ellers vet jeg om flere som har lagt ut bokser i forbindelse med ulike arrangementer, og stilt med GPSr til de som vil prøve seg. Dette er da som oftest cacher som ikke er publisert på nett, men som er lagt ut til dette spesielle formålet.

mvh esbjug

Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av Sinobell » ons 17 nov 2010 16:52

esbjug skrev:GC2EEV1, GC2EEV2, GC2EEV3 og GC2EEV5 er gc kodene på henholdsvis # 1 - Ås vgs - elektronikk vg2, # 2 - Ås vgs - elektronikk vg2, # 3 - Ås vgs - elektronikk vg2 og # 4 - Ås vgs - elektronikk vg2.

Jeg ser du er temmelig ny som cacher, eller så finner du som oftest frem ved å søke opp navnet / stedsnavnet på geocaching.com. En annen mulighet er å bruke kartet på samme side, og gå inn på aktuelle cacher når du etter hvert zoomer deg inn på aktuelt område.

Mange bruker også gsak (databaseverktøy for geocachere), og søker etter cacher / steder der.

Ellers vet jeg om flere som har lagt ut bokser i forbindelse med ulike arrangementer, og stilt med GPSr til de som vil prøve seg. Dette er da som oftest cacher som ikke er publisert på nett, men som er lagt ut til dette spesielle formålet.

mvh esbjug

Takketakk. Jeg har tatt få cacher, men det betyr ikke at jeg har brukt søkemotorer før. Akershus er ikke et område jeg har noen videre kjennskap til, så når søkegrensesnittet ikke gav noen magiske treff var det bedre å spørre. Gsak har jeg ikke kjenskap til fra før av. Takk for det tipset.

Akkurat for meg er det et vesentlig poeng med ting som finnes, enten i form av beskrivelser eller i form av cacher som er offisielle.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av ingsve » ons 17 nov 2010 17:51

På en tur i Amerika i høst traff vi en lærer som benyttet Geocaching i sin historieundervisning, han laget oppgaver der elevene benyttet GPS for å finne historiske steder i nærområdet.
Oppgaven hadde det flotte navnet "Historical Geocaching Contest".
Bilde

Brukeravatar
ivajoh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:fre 16 mai 2008 20:18

Re: Geocaching og undervisning

Legg inn av ivajoh » man 22 nov 2010 15:01

Har brukt og kommer til å fortsatt bruke geocaching i forbindelse med undervisning. Jobber litt innimellom på en Videregående skole som har naturbaserte fag. (tidligere landbruksskole) For ikke lenge siden skulle elevene lære om kart, kartbruk og kompass. Og da var ikke veien lang for å bruke GPS og derigjennom geocaching som ett utmerket middel :P
ivajoh

Må satelitt guden være med oss......

Bilde

Svar