Publiseringsmailene

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52
Publiseringsmailene

Legg inn av SotaLinda » tor 11 nov 2010 22:26

Er det sånn at noen får disse tidligere enn andre eller sendes de ut på likt til alle?

Blir bare litt overrasket når noen har funnet en cache 15 minutter etter at jeg fikk mailen og atpåtil skriver at de brukte lang tid på å finne den.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av Raggsokk » tor 11 nov 2010 22:40

I forbindelse med min første cache her om dagen fikk jeg et tips fra Manutnamkeng. Jeg droppet nemlig en geocoin i cachen før den ble publisert, og alle som da har den coin'en på watchlist får et forhåndstips om at en ny cache er på gang (droppet i en upublisert cache). I mitt tilfelle spilte det ikke noen stor rolle siden O Store Reviewer sendte den ut på fellesmarkedet bare 5-6 minutter senere, men det var uansett et godt tips. Kan det ha vært noe slikt som har skjedd i ditt tilfelle, tro?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av manutnamkeng » tor 11 nov 2010 23:09

SotaLinda skrev:Er det sånn at noen får disse tidligere enn andre eller sendes de ut på likt til alle?

Blir bare litt overrasket når noen har funnet en cache 15 minutter etter at jeg fikk mailen og atpåtil skriver at de brukte lang tid på å finne den.
De skal i utgangspunktet gå ut samtidig.
Noen har også varsling på sms som kommer straks den er publisert.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av nopussy » tor 11 nov 2010 23:52

Raggsokk skrev:I forbindelse med min første cache her om dagen fikk jeg et tips fra Manutnamkeng. Jeg droppet nemlig en geocoin i cachen før den ble publisert, og alle som da har den coin'en på watchlist får et forhåndstips om at en ny cache er på gang (droppet i en upublisert cache). I mitt tilfelle spilte det ikke noen stor rolle siden O Store Reviewer sendte den ut på fellesmarkedet bare 5-6 minutter senere, men det var uansett et godt tips. Kan det ha vært noe slikt som har skjedd i ditt tilfelle, tro?
Dropper aldri GC eller TB før cachen er publisert........
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av sven-egil » fre 12 nov 2010 00:08

SotaLinda skrev:Er det sånn at noen får disse tidligere enn andre eller sendes de ut på likt til alle?
De skal gå ut likt, men forskjellige e-post tilbydere har ulik praksis på hvor lang tid en e-post blir forsinket.
Det hender også at det ikke kommer noen e-post, hvor da feilen ligger er vanskelig å si.
Blir bare litt overrasket når noen har funnet en cache 15 minutter etter at jeg fikk mailen og atpåtil skriver at de brukte lang tid på å finne den.
Jeg har slik "pushmail" som gjør at det plinger i telefonen med en gang den er sent og mottatt av e-post serveren slik at jeg slipper å sjekke e-posten.

Og hvor lenge noen leter etter en cache og sier "lete lenge" er vel individuelt?
Lenge er muligens 1 time for noen og 3 minutter for andre?
Bilde Bilde Bilde

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av SotaLinda » fre 12 nov 2010 09:48

Vel, jeg fant cachen nå og det viser seg at de som har logget FTF fant cachen 6 dager før den ble publisert. Ganske irriterende i grunnen for for en gangs skyld hadde jeg muligheten til å være først. Og utfra det STF skrev hadde jeg blitt det også om jeg hadde dratt ut. Men siden den allerede car logget lot jeg være.

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av Geo_Raiders » fre 12 nov 2010 14:19

SotaLinda skrev:Vel, jeg fant cachen nå og det viser seg at de som har logget FTF fant cachen 6 dager før den ble publisert. Ganske irriterende i grunnen for for en gangs skyld hadde jeg muligheten til å være først. Og utfra det STF skrev hadde jeg blitt det også om jeg hadde dratt ut. Men siden den allerede car logget lot jeg være.
Moralsk sett var du jo FTF. Du var jo tross alt første som fant cachen etter publisering.
Geo_Raiders

Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av 2v » fre 12 nov 2010 16:37

SotaLinda skrev:Er det sånn at noen får disse tidligere enn andre eller sendes de ut på likt til alle. Blir bare litt overrasket når noen har funnet en cache 15 minutter etter at jeg fikk mailen og atpåtil skriver at de brukte lang tid på å finne den.
I dette tilfellet ser det ut til å vera slik Raggsokk skriv, coindrop. Her er cachetittelen så klar at mynteigar har god informasjon om kvar cachen kan vera. At ftf-aren brukte lang tid på søket, medan dei neste gjorde eit raskt funn, tyder på det.

Så lenge ftf-aren ikkje har fått innsideinformasjon av cacheeigaren, er dette ein ærleg og velfortent ftf. Cacheeigaren ser ut til å vera fersk i gamet (som utleggjar), og veit sikkert ikkje at TB-og coineigarane + watcharane får melding med ein gong ein coin eller TB er logga inn i ein cache.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av gacrux » lør 13 nov 2010 00:54

2v skrev: I dette tilfellet ser det ut til å vera slik Raggsokk skriv, coindrop.
Neida. Se på profil til cacheutlegger og FTF-finner, så ser man at de er godt kjente. Dette har ikke noe med coin-sporing å gjøre, forøvrig et hull som er relativt godt tettet i dag (Tidligere ga det deg hele cachelistingen hvis du var en middels dårlig hacher og oppover).
Geo_Raiders skrev: Moralsk sett var du jo FTF. Du var jo tross alt første som fant cachen etter publisering.
Nix, det er ikke slik det fungerer, enten er du FTF eller så er du det ikke.
Otto Milvang

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av SotaLinda » lør 13 nov 2010 08:26

gacrux skrev:
2v skrev:
Neida. Se på profil til cacheutlegger og FTF-finner, så ser man at de er godt kjente. Dette har ikke noe med coin-sporing å gjøre, forøvrig et hull som er relativt godt tettet i dag (Tidligere ga det deg hele cachelistingen hvis du var en middels dårlig hacher og oppover).
Tror nok det samme jeg også og etter å ha sjekket coinene i cachen så var den eneste opprinnelige coinen en som cacheeier la ut for aller første gang.

Men, det er uansett ikke noen big deal. Jeg fikk svar på spørsmålet mitt og vet at alle i utgangspunktet får mailene samtidig :)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 13 nov 2010 11:09

gacrux skrev:Nix, det er ikke slik det fungerer, enten er du FTF eller så er du det ikke.
...slo han kategorisk fast om et tema som Groundspeak (premissleverandør) ikke har noen mening om!

Derimot er det MANGE (og tildels forskjellige) meninger om dette blant oss som driver med denne leken. Se f.eks. denne tråden: viewtopic.php?f=2&t=1386
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av ArveAnd » lør 13 nov 2010 13:21

Ja dette er det fleire syn på...
Eg har alltid hevda at først er først - og ferdig med det.

Men med alle dei gode innspela rundt om har eg no tenkt å endre praksis... så lenge eg er førstemann til å finne cachen sidan forrige finnar har eg tenkt å logge FTF :wink:

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av bjornda » lør 13 nov 2010 16:11

GorgonVaktmester skrev:
gacrux skrev:Nix, det er ikke slik det fungerer, enten er du FTF eller så er du det ikke.
...slo han kategorisk fast om et tema som Groundspeak (premissleverandør) ikke har noen mening om!

Derimot er det MANGE (og tildels forskjellige) meninger om dette blant oss som driver med denne leken. Se f.eks. denne tråden: viewtopic.php?f=2&t=1386
Så veldig mange ulike synspunkter var det vel ikke i den henviste tråden? En cacher mener det er OK med den selvutnevnte betegnelsen FBP mens de andre er uenige. Etter å ha lest inleggene i tråden lurer jeg på hvordan man kan logge et funn (FPB) på noe som man ikke en gang finner, men bare ser blir lagt ut. Et "funn" er det vel ikke, kanskje heller en DVJMÅLUOLBFP = "Denne var jeg med å legge ut og logger besøk før publisering" som en note og ikke et funn? Hovedpoenget med sporten er jo å bruke GPS (eller intuisjon eller flaks som nevnt over) for å finne cacher. Og så har vi de som mener det finnes kun en FTF, mens andre synes det er OK med co-FTF dersom flere er på tur og leter sammen. Er det flere varianter jeg ikke har fått med meg da?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 13 nov 2010 16:44

Nå var ikke mitt forrige innlegg ment å dra opp igjen diskusjonen som sådan, men vise ved et eksempel at det katogoriske svaret fra gacrux ikke er noen universell sannhet som alle er enige om.

Oppsummeringen din av varianter dekker det viktigste! Det du ikke tok med var at noen mener det er helt greit å logge FTF før cachen er publisert (noe jeg unngår ved å bruke FBP), mens andre mener det er helt forkastelig. At jeg i tråden jeg brukte som eksempel var alene om å forfekte FBP er så sin sak. Jeg kan nevne at jeg ikke har funnet opp forkortelsen selv, men lærte den av andre som ikke er spesielt aktive på dette forumet, så HELT alene om FBP er jeg ikke.

Uansett poenget mitt var altså å presisere at FTF har ikke Groundspeak noen meninger om, og at ikke alle er enige i det gacrux fastslo som en kategorisk sannhet.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Publiseringsmailene

Legg inn av bao » søn 14 nov 2010 01:17

GorgonVaktmester skrev:Nå var ikke mitt forrige innlegg ment å dra opp igjen diskusjonen som sådan, men vise ved et eksempel at det katogoriske svaret fra gacrux ikke er noen universell sannhet som alle er enige om.

Oppsummeringen din av varianter dekker det viktigste! Det du ikke tok med var at noen mener det er helt greit å logge FTF før cachen er publisert (noe jeg unngår ved å bruke FBP), mens andre mener det er helt forkastelig. At jeg i tråden jeg brukte som eksempel var alene om å forfekte FBP er så sin sak. Jeg kan nevne at jeg ikke har funnet opp forkortelsen selv, men lærte den av andre som ikke er spesielt aktive på dette forumet, så HELT alene om FBP er jeg ikke.

Uansett poenget mitt var altså å presisere at FTF har ikke Groundspeak noen meninger om, og at ikke alle er enige i det gacrux fastslo som en kategorisk sannhet.
Jeg logget meg inn, tenkte jeg skulle skrive noe.
Går og legger meg istedet.
Enig med crux.

Svar