Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Svar
Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21
Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av Virrevapp » fre 05 nov 2010 20:22

Jeg har noen spørsmål igjen jeg, etter dagens lille cache-økt.
1.
Når det står skrevet om cachen at "det er en fin boks med bytteting, ta med blyant", og det er en liten musespist pose med en logg i. Bør man gjøre eieren av cachen oppmerksom på at det ikke stemmer helt overens?

2.
I hvor stor grad bør man strekke seg for å forsøke å redde en cache? Vi har byttet diverse ziplock poser og hundeposer på ymse cacher etter å ha funnet dem i fullstendig fillebiter, men når man er et stykke fra bilen og det er svært ulendt terreng, kan man da la det være som det er, eller bør jeg ligge søvnløs i natt fordi jeg ikke gikk tilbake til bilen, fant nye poser og forsøkte å gjøre cachen mer regntett?

3.
Holder det, når jeg logger at jeg skriver en "maintenance" logg når jeg finner noe helt galt med cachen, eller bør jeg også for sikkerhets skyld sende e-mail til eieren?

4.... og så til slutt: I dag fant vi en totalt herpet cache. Den lå slengt på bakken, lokket var på men den var stappfull av vann. Det lå mynter i som var rustet, en fanta plastikk kork, og tre kulepenner som lå og svømte i vann, loggen var helt uleselig. Vi ante ikke hva i all verden vi skulle gjøre med den. Jeg tømte ut vannet. Satte på lokket og gjemte den (litt idiotiske men...)og har logget at den trenger tilsyn. Skulle/burde jeg gjøre noe annet? (Hadde ikke med ekstra papir, og blyant for å legge igjen).

Det var mange spørsmål, men som nybegynner har man lyst å gjøre alt riktig, ikke gjøre noe dumt. :oops:
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av pjacklam » fre 05 nov 2010 22:36

Virrevapp skrev:1. Når det står skrevet om cachen at "det er en fin boks med bytteting, ta med blyant", og det er en liten musespist pose med en logg i. Bør man gjøre eieren av cachen oppmerksom på at det ikke stemmer helt overens?
Jeg ville nevnt i loggen at beskrivelsen ikke stemmer med virkeligheten, og kanskje tatt med at eieren burde gjøre noe med minst en av delene sånn at de stemmer overens.
Virrevapp skrev:2. I hvor stor grad bør man strekke seg for å forsøke å redde en cache? Vi har byttet diverse ziplock poser og hundeposer på ymse cacher etter å ha funnet dem i fullstendig fillebiter, men når man er et stykke fra bilen og det er svært ulendt terreng, kan man da la det være som det er, eller bør jeg ligge søvnløs i natt fordi jeg ikke gikk tilbake til bilen, fant nye poser og forsøkte å gjøre cachen mer regntett?
Det er eieren som skal ha dårlig samvittighet for dårlig vedlikehold, ikke du. Jeg forsøker å gjemme cachen ordentlig, og feste lokket ordentlig. En litt for vanlig feil er at folk setter på lokket mens noe stikker ut, f.eks. litt av en plastpose, og da sitter ikke lokket ordentlig på, og vann kommer inn. Hvis cachen er våt inni forsøker jeg å tørke ut av cachen, hvis jeg har noe å tørke med, ellers rister jeg så godt jeg kan. Fillete plastposer utenpå cachen fjerner jeg, om de er våte. Jeg har tilgode å se at en plastpose utenpå en cache er bra. Det holder fuktigheten innesperret, så cachen ligger i et fuktig miljø også når været er tørt. Alt du gjør av "ekstra-ting" er et pluss, men ikke ha dårlig samvittighet om du ikke gjør noe ekstra. Det er, som sagt, eierens ansvar.

Min innsats for en cache er nok også avhengig av hvor den er plassert og til en viss grad hvem som eier den. Hvis cachen ligger svært øde til, er jeg ekstra nøye, for det kan være lenge til neste gang noen finner den. På den annen side er det noen cache-eiere gir blaffen i cachene sin, og da ser jeg ikke noen grunn til at jeg selv skal yte noe ekstra.
Virrevapp skrev:3. Holder det, når jeg logger at jeg skriver en "maintenance" logg når jeg finner noe helt galt med cachen, eller bør jeg også for sikkerhets skyld sende e-mail til eieren?
Alle cache-eiere får e-postvarsel når noen logger "needs maintenance", så jeg tror ikke det er nødvendig med noe mer.
Virrevapp skrev:4.... og så til slutt: I dag fant vi en totalt herpet cache. Den lå slengt på bakken, lokket var på men den var stappfull av vann. Det lå mynter i som var rustet, en fanta plastikk kork, og tre kulepenner som lå og svømte i vann, loggen var helt uleselig. Vi ante ikke hva i all verden vi skulle gjøre med den. Jeg tømte ut vannet. Satte på lokket og gjemte den (litt idiotiske men...)og har logget at den trenger tilsyn. Skulle/burde jeg gjøre noe annet? (Hadde ikke med ekstra papir, og blyant for å legge igjen).
Når cacher er i så dårlig stand, mener jeg det beste er å ta med seg alt hjem, kontakte eieren og høre om hun/han vil ha restene, og skrive en "needs archived"-logg. Hvis eieren er interessert, gir vedkommende beskjed om hva som er planene for cachen. Hvis ikke du hører noe er det bedre om cacheoppføringen arkiveres og at noen andre, som forhåpentlig er mer interessert, legger ut en ny cache på stedet.

Dette var noen svar. Andre har kanskje andre svar. :)
~/.signature: No such file or directory.

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av Virrevapp » lør 06 nov 2010 10:20

TUSEN hjertelig takk for at du tok deg tid til å svare meg! Da ble jeg en god del klokere. Det er muligens mye rart vi nybegynnere spør om, men jeg skal love at jeg, en gang når jeg blir mer erfaren og gammel i gamet, skal gi min kunnskap videre til andre nybegynnere.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 06 nov 2010 22:47

pjacklam skrev:Dette var noen svar. Andre har kanskje andre svar. :)
Jeg synes stort sett det var veldig bra svar, men jeg er litt uenig i svaret på pkt. 4:
pjacklam skrev:Når cacher er i så dårlig stand, mener jeg det beste er å ta med seg alt hjem, kontakte eieren og høre om hun/han vil ha restene, og skrive en "needs archived"-logg. Hvis eieren er interessert, gir vedkommende beskjed om hva som er planene for cachen. Hvis ikke du hører noe er det bedre om cacheoppføringen arkiveres og at noen andre, som forhåpentlig er mer interessert, legger ut en ny cache på stedet.
Jeg synes det er i overkant drastisk å skrive en "Needs archived" logg med en gang!

Jeg ville gjort det beste jeg kunne med det jeg hadde med meg, og så logget en "Needs maintenance" logg. Mulig jeg også hadde satt den på "Watchlist" for å se om det skjedde noe. Hvis det var åpenbart eier ikke bryr seg kunne jeg kanskje skrevet en needs archived logg etter en stund. Men ikke som "førstevalg".

Ingen "regel" uten unntak. Det er noen cachere man vet at ikke er aktive lenger, og hvis det var en av dem som eide cachen ville jeg gjort som pjacklam skriver.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av pjacklam » lør 06 nov 2010 23:03

GorgonVaktmester skrev:Jeg ville gjort det beste jeg kunne med det jeg hadde med meg, og så logget en "Needs maintenance" logg. Mulig jeg også hadde satt den på "Watchlist" for å se om det skjedde noe. Hvis det var åpenbart eier ikke bryr seg kunne jeg kanskje skrevet en needs archived logg etter en stund. Men ikke som "førstevalg".
Jeg er enig. Da jeg skrev det, hadde jeg i tankene at eieren ikke brydde seg om cachen eller gav livstegn, men det sto ingenting om det i den opprinnelige meldingen. Det jeg skrev var nok preget av min erfaring, som er at totalt ødelagte cacher så godt som alltid har en eier som for lengst har gitt seg. Men det er jo ikke alltid sånn.

Men du, Gorgon, ville vel aldri skrive en "Needs Archived"-logg? Du ville vel heller skrive en notis og håpet at noen adopterte cachen? ;)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av mamoreb » lør 06 nov 2010 23:09

Vil bare takke for gode spørsmål og svar. Som fersking selv har jeg lurt på mange av de samme tingene.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 06 nov 2010 23:23

pjacklam skrev:Men du, Gorgon, ville vel aldri skrive en "Needs Archived"-logg? Du ville vel heller skrive en notis og håpet at noen adopterte cachen? ;)
He he he! Du har oppfattet at jeg ikke er glad i arkivering :lol:

Selv om jeg i en annen tråd har argumentert for tvangsadopsjon, så innser selv jeg at det ikke er slik og at for å få til en adopsjon må den som eier cachen frivillig adoptere den bort. Vet jeg at eier ikke lenger er aktiv, og heller ikke er interessert i å adoptere bort (vet om noen slike) ville selv jeg skrevet en "Needs archived" logg. :wink:

OG jeg har også tidligere ytret meg positiv til å drive vedlikehold på cacher hvor cacheeier ikke lenger er aktiv for å forlenge livet til cachen, men det betinger at det er noe å vedlikeholde... Handler det om å bytte zip-pose, legge i ny logg, tørke ut av fuktig/våt boks etc. gjør jeg det med glede. Men er cachen totalt ødelagt ville jeg gjort som jeg beskrev i mitt forrige innlegg...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Hva skal vi gjøre, hvor langt skal vi strekke oss?

Legg inn av Virrevapp » søn 07 nov 2010 19:31

Takker for flere gode svar og innspill! :D
Bilde

Svar