Chirp

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
Chirp

Legg inn av gacrux » lør 16 okt 2010 11:50

Hvilken holdning har godkjennerne til Chirp?
Fra Garmins sider leser jeg at Chirp en liten sender med batteritid et år som kommuniserer med Garmin-enheter som kommer innen rekkevidde (10m). Den kan derfor legges i cacher for å sende hint, og kan sikkert brukes i en multi også for å gi koordinater til neste trinn.
Det virker jo som noe Garmin-private greier. Sett at jeg f. eks bruker en chirp som et ledd i en multi, så må de som skal logge denne ha en Garmin-GPS for å komme videre. Blir dette godkjent. (Wherigo er jo noe lignenede, men støttes muligens av flere plattformer).
Otto Milvang

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: Chirp

Legg inn av oversizeoregon » lør 16 okt 2010 12:24

Dette blir vel akkurat som journalistene har lett for å tro. At vi har sendere gjemt i alle våre bokser.
Jeg kommer neppe til å ta i bruk dette.
Hekta på cacher.

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Chirp

Legg inn av manutnamkeng » lør 16 okt 2010 13:12

Traditional caches or stages of other caches that include a Garmin Chirp can sometimes be OK.
Important: There must be a way to find the cache without using this commercial device.
The cache cannot solely rely on the Chirp for the find.
All cachers, regardless what device they have, should be able to find the cache.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av nopussy » man 18 okt 2010 21:43

gacrux skrev:Sett at jeg f. eks bruker en chirp som et ledd i en multi, så må de som skal logge denne ha en Garmin-GPS for å komme videre.
Man må vel ha en nyere type Garmin GPS. Etrex, 60 og 76 serien har vel ikke mulighet for trådløst mottak !?
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Chirp

Legg inn av esbjug » tir 19 okt 2010 09:21

Ja, det er nok de som kan overføre trådløst. Ryktene sier at de første brikkene alt er bestilt og på tur til de indre deler av Østlandet. Sikkert flere andre plasser også....

mvh esbjug

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Chirp

Legg inn av bjoff » tir 19 okt 2010 15:17

Ser ut som Jeremy har snudd litt på dette nå: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... &p=4504653
Here is the current plan:
1. A new attribute for a "beacon" will be added soon. Any caches that use a Chirp (or any future similar device) should use this attribute.
2. If a cache owner puts a beacon in a traditional cache and geocachers have an alternative method to find it without using the beacon, then OK. I remind you to use the coming attribute.
3. If the cache owner insists on not providing an alternative means of finding the geocache, it must be listed as a mystery with the beacon attribute.
4. Cache descriptions may mention the "Chirp" as long as the text doesn't go on and on with "overtones of advertising, marketing, or promotion" as per our long-standing commercial guidelines.
5. We do not plan to add a new cache type just for this.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 19 okt 2010 19:20

Dette var dårlige nyheter etter min mening!! Jeg tenker da på pkt. 3, resten var OK!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

LordWadar

Re: Chirp

Legg inn av LordWadar » tir 19 okt 2010 20:10

GorgonVaktmester skrev:Dette var dårlige nyheter etter min mening!! Jeg tenker da på pkt. 3, resten var OK!
Eneste muligheten for en som ikke har en kvittre-vennlig GPSr blir da å rotte seg sammen med noen som har en slik en.
Men på den annen side så må jeg rotte meg sammen med noen som har båt hvis jeg skal ta en øy-cache...

Det blir vel automatisk 5 i vanskelighetsgrad dette da, ettersom man pr.def. må ha spesialutstyr?

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Chirp

Legg inn av steppen » tir 19 okt 2010 22:56

GPSfix har en artikkel med bakgrunnsinformasjon og analyse (samt en del forslag til bruksmåter), og der står det bl.a.:
GPXfix skrev:The next question is whether non-Garmin ANT+ devices will be able communicate with a chirp. According to this post by DC Rainmaker, the answer is yes. Chirp reportedly is based on a new (pending?) ANT+ Geocache Node Device Profile. ANT+ profiles specify the protocols which ANT devices use to communicate so it is possible that an iPhone with an ANT+ transmitter combined with the right application could talk with a chirp. While time will tell if this standard is actually approved and whether an application will be developed I’m guessing this went a long way when Groundspeak was considering approval for the device.
Kanskje annet utstyr også vil støtte dette i fremtiden, og at det derfor vil bli mer "anerkjent".
BildeBilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Chirp

Legg inn av Cptnodegard » ons 20 okt 2010 22:22

Synes punkt 3 i de nye reglene er helt greit. Det er allerede cacher som er utilgjengelig for noen; for tøft terreng for gamle/gravide/funksjonshemmede(late/etc, for vanskelige oppgaver i mysterycacher for noen, cacher som krever båt, eller bil, eller hva som helst. At man må ha en spesiell type GPS burde være helt greit, ser ikke noe forskjell på det motfor alle de andre "hindringene".
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 21 okt 2010 09:42

Cptnodegard skrev:Synes punkt 3 i de nye reglene er helt greit. Det er allerede cacher som er utilgjengelig for noen; for tøft terreng for gamle/gravide/funksjonshemmede
Å sammenligne dette med at noen har fysiske begrensninger som hindrer dem i å ta en del cacher er etter mitt skjønn nokså usaklig.
Cptnodegard skrev:cacher som krever båt, eller bil, eller hva som helst. At man må ha en spesiell type GPS burde være helt greit
Sammenligningen med at enkelte cacher krever båt eller annet spesialutstyr er mer relevant, men jeg har enda ikke sett at det kreves at man har en spesiell modell av båten, bilen eller hva det nå er...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Chirp

Legg inn av kbra » tor 04 nov 2010 09:49

Nå har vi fått den første norske cachen som krever bestemte nye GPS-modeller fra Garmin. Jeg har ikke "riktig" GPS og har ikke tenkt å kjøpe noen. Hvorfor sette igang dette som stenger ute de aller fleste i en flott hobby? Det neste blir vel cacher forbeholdt de med siste modell Alfa Romeo ? Jeg godtar at det kreves data-høgskole for å løse enkelte oppgaver, men ikke dette "løp og kjøp" opplegget.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Chirp

Legg inn av Makuta Teridax » tor 04 nov 2010 13:37

kbra skrev:Nå har vi fått den første norske cachen som krever bestemte nye GPS-modeller fra Garmin. Jeg har ikke "riktig" GPS og har ikke tenkt å kjøpe noen. Hvorfor sette igang dette som stenger ute de aller fleste i en flott hobby?
Man kan se dette på forskjellige måter. Her er et par til:

– Hvorfor skal ikke de som har GPS-er med denne funksjonen få noen cacher hvor de kan bruke denne funksjonen?
– Hvorfor skal man irritere seg over én cache man ikke kan finne, når det er 12 tusen andre å ta av?

Groundspeak ønsker at sporten skal utvikle seg i takt med teknologien og mulighetene den gir. Derfor kom Wherigo-cachene for noen år siden, og derfor kommer Chirp-cachene nå.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Chirp

Legg inn av Makuta Teridax » tor 04 nov 2010 14:06

Det var noe usikkerhet i begynnelsen, før reviewere og Groundspeak visste hvordan man skulle forholde seg til Chirp. Nå er imidlertid følgende regler laget for Chirp-cacher:

– Tradisjonelle cacher med Chirp skal, som alle tradisjonelle cacher, befinne seg på de oppgitte koordinatene og dermed kunne finnes med ordinær GPS.
– Cacher som bare kan finnes med Chirp skal være oppført som mystery-cacher.
– Alle cacher med Chirp skal ha «beacon»-attributtet satt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Alma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:ons 21 nov 2007 17:16

Re: Chirp

Legg inn av Alma » tor 04 nov 2010 22:59

kbra skrev:Nå har vi fått den første norske cachen som krever bestemte nye GPS-modeller fra Garmin. Jeg har ikke "riktig" GPS og har ikke tenkt å kjøpe noen. Hvorfor sette igang dette som stenger ute de aller fleste i en flott hobby? Det neste blir vel cacher forbeholdt de med siste modell Alfa Romeo ? Jeg godtar at det kreves data-høgskole for å løse enkelte oppgaver, men ikke dette "løp og kjøp" opplegget.
Hvilken cache er dette?

Svar