Skattejakt med Donald Duck!

Alt om geocaching
Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51
Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av harpix » søn 12 sep 2010 11:21

I forkant av publiseringen av cacheserien "Donald Duck &Co" i Bergen, hadde jeg mye kontakt med redaktøren av bladet. Han kunne fortelle meg at de neste år planlegger skattejakttema, i hele skandinavia, med oppgaver både interaktivt og utendørs - men mye mer håndfast enn det har de ikke ennå.

Han hadde aldri hørt om geocaching før, men lurte på om ikke dette er ett konsept som vil passe inn i deres planer. Jo, er det ikke det da??

Det jeg håper på nå, er mange gode ideer i denne tråden. Selv har jeg ett fokus; at opplegget vi evt greier å lage til for Donald Duck på en eller annen måte kan inkludere ALLE barna som leser bladet. Den mest ambisiøse tanken blir da å legge bokser "over alt" - f.eks i alle kommuner i hele Skandinavia. Er det umulig? Husk, det er en stund til neste sommer! Selv kan jeg ta ansvar for ganske mange kommuner på Vestlandet, og vi er da ganske mange etterhvert?

Og ja, jeg er klar over at Groundspeak skal godkjenne cacher av denne typen.

Men, det var MIN ide. Noen som vil støtte den? Eller få meg ned på jorda med en annen god ide? :lol:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av bjorges » søn 12 sep 2010 11:34

harpix skrev: Selv har jeg ett fokus; at opplegget vi evt greier å lage til for Donald Duck på en eller annen måte kan inkludere ALLE barna som leser bladet.
Skal det følge med en GPS som leke i bladet da? Det er vel strengt tatt eneste måten å få inkludert ALLE barna som leser bladet?

Forøvrig ikke sikker på om jeg liker tanken.....
Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av harpix » søn 12 sep 2010 11:41

bjorges skrev:
harpix skrev: Selv har jeg ett fokus; at opplegget vi evt greier å lage til for Donald Duck på en eller annen måte kan inkludere ALLE barna som leser bladet.
Skal det følge med en GPS som leke i bladet da? Det er vel strengt tatt eneste måten å få inkludert ALLE barna som leser bladet?vquote]

Det er fullt mulig å lage til en cache som kan finnes uten GPS, f.eks som "skattejakt" - alla "30 meter nord fra den store eika"...

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av bjorges » søn 12 sep 2010 11:56

harpix skrev: Det er fullt mulig å lage til en cache som kan finnes uten GPS, f.eks som "skattejakt" - alla "30 meter nord fra den store eika"...
Litt av greia med Geocaching er vel at man i stor grad bruker GPS, det blir litt snodig om det skal finnes 100-vis av Donald-cacher hvor det ikke legges opp til GPS, og så har man alle de andre cachene hvor dette er et poeng.

Ideen er kanskje god, men jeg er litt skeptisk :)
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av Bikeridr » søn 12 sep 2010 11:59

harpix skrev: Det er fullt mulig å lage til en cache som kan finnes uten GPS, f.eks som "skattejakt" - alla "30 meter nord fra den store eika"...
Da er det vel ikke GeoCaching "as such" etter den normen vi har som "standard".

For ikke lenge siden hadde vi en her som ville ha oss over på "OpenCaching". Dette forslaget ble jo ganske godt slaktet her inne pga oppleggets art og totale mangel på kvalitetssikring.
Selv var, og er, jeg også *sterkt* imot OpenCache, da jeg ikke vil at min(e) cacher skal kunne finnes av de "utenfor" det opprinnelige cachekonseptet.

Det du beskriver i "Donald Duck" blir vel mer som den "skattejakten" de har gående i Oslomarka.

Så, nei, jeg er ikke med på å støtte denne formen.
Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av harpix » søn 12 sep 2010 12:06

bjorges skrev:
harpix skrev: Det er fullt mulig å lage til en cache som kan finnes uten GPS, f.eks som "skattejakt" - alla "30 meter nord fra den store eika"...
Litt av greia med Geocaching er vel at man i stor grad bruker GPS, det blir litt snodig om det skal finnes 100-vis av Donald-cacher hvor det ikke legges opp til GPS, og så har man alle de andre cachene hvor dette er et poeng.

Ideen er kanskje god, men jeg er litt skeptisk :)
Selvsagt legges det opp til bruk av GPS, jeg sier bare at det går fint an å lage til cacher og beskrivelser som gjør det mulig å finne dem uten. Det er vel enklere å gå rett til nullpunkt enn å skritte opp avtand fra trær hvis man har muligheten til det? Går jeg gjennom mine funn, tror jeg brorparten hadde vært mulig å finne uten GPS - f.eks ved hjelp av satelittbilde og hint.

Du sier du er skeptisk og ikke sikker på om du liker dette. Hva er du ikke liker? Min ide? Javel, det er bare min ide. Ingen fasit, bare en ambasiøs tanke. Jeg tror og håper du ikke synes det er en dårlig ide å markesføre geocaching for en enorm masse av Donaldlesende barn :wink:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av bjorges » søn 12 sep 2010 12:40

harpix skrev:Jeg tror og håper du ikke synes det er en dårlig ide å markesføre geocaching for en enorm masse av Donaldlesende barn :wink:
Jeg synes ikke det er en dårlig ide å markedsføre geocaching for barn, men jeg er skeptisk til å bruke Donald som markedsføringskanal.

Ideen er som du skriver din, og den må du få lov til å ha :)
Problemet blir nok når du skal forsøke å få godkjent en drøss med Donald-cacher, og skal klare å overbevise om at dette ikke er en cacheserie som kan sees på som kommersiell, hvilket bryter med retningslinjene for publisering av cacher.

Du må gjerne fortsette tanken din, men jeg tviler på at jeg vil støtte opp om ideen (selv om jeg nok kommer til å finne noen av cachene dersom ideen går helt igjennom)
Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av harpix » søn 12 sep 2010 13:13

bjorges skrev:
harpix skrev:Jeg tror og håper du ikke synes det er en dårlig ide å markesføre geocaching for en enorm masse av Donaldlesende barn :wink:
Jeg synes ikke det er en dårlig ide å markedsføre geocaching for barn, men jeg er skeptisk til å bruke Donald som markedsføringskanal.

Ideen er som du skriver din, og den må du få lov til å ha :)
Problemet blir nok når du skal forsøke å få godkjent en drøss med Donald-cacher, og skal klare å overbevise om at dette ikke er en cacheserie som kan sees på som kommersiell, hvilket bryter med retningslinjene for publisering av cacher.

Du må gjerne fortsette tanken din, men jeg tviler på at jeg vil støtte opp om ideen (selv om jeg nok kommer til å finne noen av cachene dersom ideen går helt igjennom)
Jeg vet ikke om du leste første posten; men poenget var å samle ideer om hvordan - om mulig - vi kan bli en del av skattejakten Donald skal ha neste år; ikke å høste hurrarop om mitt bidrag til idepoolen.

Groundspeak skal godkjenne slike opplegg (sto noe om det i nevnte første post) men det har de gjort før, f.eks BOF-cachene, project APE og andre serier hvor man kan markedsføre hverandre. En slik søknad må utarbeides, men ikke hvis det ikke finnes grunnlag for å få til noe :)

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av bjornda » man 13 sep 2010 16:50

harpix skrev:
bjorges skrev:
harpix skrev:Jeg tror og håper du ikke synes det er en dårlig ide å markesføre geocaching for en enorm masse av Donaldlesende barn :wink:
Jeg synes ikke det er en dårlig ide å markedsføre geocaching for barn, men jeg er skeptisk til å bruke Donald som markedsføringskanal.
Jeg vet ikke om du leste første posten; men poenget var å samle ideer om hvordan - om mulig - vi kan bli en del av skattejakten Donald skal ha neste år; ikke å høste hurrarop om mitt bidrag til idepoolen.
Jeg vil uttrykke en viss skeptisk til en masserekruttering via Donald. Å lage flere hundre geocacher innenfor Groundspeaksystemet som er slik at man kan finne de uten GPS synes jeg er en utvanning av systemet. Hensikten med geocaching er å bruke GPS, ikke å følge en oppskrift i en beskrivelse (unntak: mysteries, så klart). Det som derimot bekymrer meg mer enn dette litt tekniske punktet med beskrivelse/GPS-løs caching, er konsekvenser for de andre cachene utenom en evt. "Donald-serie". Mange legger ned masse arbeid i å legge ut cacher. Hvis "horder av barn" skal registrere seg på geocaching.com for å finne Donald-cacher og dermed også få tilgang til alle andre cacher (enkelt via mobil i dag) og dra på jakt er jeg redd det blir mye vedlikehold fremover .... Jeg har ikke noe imot at mange finner cacher, bevares, jeg tror mange kommer til å synes dette er kjempemoro, men de tenker kanskje ikke så mye på stealth, tilbakelegging osv. Hvor mange av disse barna får med seg eldre cachere/foreldre på tur som kan drive litt "opplæring" [Jeg ser allerede i dag mye rar tilbakelegging i den lille kretsen av cachere som vi tross alt er ...]. Jeg tror mer på opplæring/co-caching sammen med andre enn at de skal lære det via et Donald-blad.

Kanskje det kunne gå an a arrangere noen events med opplæring i "ekte" geocaching i forbindelse med "Donald"caching ?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av Makuta Teridax » man 13 sep 2010 17:20

harpix skrev:Det er fullt mulig å lage til en cache som kan finnes uten GPS, f.eks som "skattejakt" - alla "30 meter nord fra den store eika"...
Det er fullt mulig, ja, men du får ikke publisert den på geocaching.com. Fra retningslinjene:

GPS usage is an essential element of geocaching. Therefore, although it is possible to find a cache without a GPS, the option of using accurate GPS coordinates as an integral part of the cache hunt must be demonstrated for all physical cache submissions.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av Mostly Moose » man 13 sep 2010 17:42

Jeg støtter alle innvendingene ovenfor. Og - dette opplegget må da også være soleklart i strid med tekstreklameparagrafen i Groundspeaks retningslinjer, som svært konkret behandler "kommersielle" cacher:

Commercial caches will not be published on geocaching.com without prior approval from Groundspeak. A commercial cache is a geocache listing or geocache which is perceived by Groundspeak, Groundspeak's employees, or the Volunteer Geocache Reviewers as having been submitted to geocaching.com with the principal or substantial intent of soliciting customers or generating commercial gain. The geocache is presumed to be commercial if the finder is required to go inside a business, interact with employees, and/or purchase a product or service, or if the cache listing has overtones of advertising, marketing, or promotion.

Dette er et med andre ord et blindspor. Det vil være helt galt om dette forumet, eller geocachingmiljøet, skal levere ideer til Donald og Disney-konsernet, som er motivert av profitt.
Eller som Donald og nevøene sier når de er i ferd med å bli kokt av kannibaler i Afrika: DERE KAN IKKE GJØRE DETTE MOT OSS! VI ER MEDLEMMER AV DEN NORSKE TURISTFORENING!
:grrr:
FTF er oppskrytt.

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av Raggsokk » tir 14 sep 2010 05:55

Jeg synes vi kunne snudd det litt på hodet, og latt Disney lage en historie der Ole, Dole og Doffen (hakkespettene?) blir hekta på geocaching. Så kan de gå gjennom mange av temaene som hører med, som logging, stealth, gomper, travel bugs og geocoins, der f.eks. B-gjengen lurer i bakgrunnen for å forsøke å stjele geocoins for å selge dem videre. Da får ungene opplæring på ekte Disney-vis (på godt og vondt) og så er forhåpentligvis mye av de rette holdningene lagt. Ikke minst får de se konsekvensene av å bryte skrevne og uskrevne regler i en form de kan forholde seg til.

Deretter vil de som fenges av konseptet øve påtrykk på foreldre for å kjøpe GPS, og så kommer rekrutteringen. Jeg tror ikke det er behov for egne Donald-cacher av den grunn, siden mange cacher allerede er barnevennlige i seg selv.
- Raggsokk

Bilde

laundals
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:tor 01 jul 2010 18:07

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av laundals » fre 17 sep 2010 13:30

støtter raggsokk.
veldig god ide!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av gacrux » fre 17 sep 2010 14:43

Og jeg støtter MM og synes det er en svært dårlig ide å ta kontakt med Disney-konsernet. Ved siden av de kommersielle sidene ser jeg at cacher lagt ut av barn er svært så tragiske. Dette gjelder både koordinater, plassering, beskrivelse av cache og hint. Men om du vil ha 20000 cacher gjemt i hagen der ungene bor, på skolen deres, og i noen tilfeldige busker mellom hjem og skole så er reklame i Donald sikkert en grei vei å gå. Det er klart at mange barn har fått hjelp av sine foreldre og lager helt greie og interessante cacher. Det er når ungene opererer på egen hånd det går galt, og jeg tror nok DD historiene er vinklet slik at Donald roter det til mens hakkespettene gjør alt riktig, altså oppfordrer barna til å fikse dette på egen hånd.
Otto Milvang

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Skattejakt med Donald Duck!

Legg inn av ingsve » fre 17 sep 2010 17:50

Uansett hvilken vei dette snus, reklame for DD er det. Jeg støtter MM og gacrux i dette, og legger gjerne ut barnevenlige cacher som publiseres på Geocaching.com. Oversømmes hobbyen av reklamecacher vil interessen for hobbyen dale i takt med mengden av slike cacher. :grrr:
Bilde

Svar