Opphavsrett og kopibeskyttelse

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 31 aug 2010 08:59

Et papirkart kan jeg legge på en fargekopimaskin og lage en backup av (eller enda bedre en "brukskopi" slik at jeg bevarer originalen). Men det kan jeg ikke gjøre med brikken uten å bryte noen sperrer, noe som visstnok skal være ulovlig. :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av solve » tir 31 aug 2010 09:17

ArveAnd skrev:
hkaspenberg skrev:Erstatter din kartleverandør ødelagt eller mistet brikke?

;-D Hans

av rein nysgjerrighet, kvifor skulle dette erstattes?
Kjøper eg eit papirkart i bokhandelen så blir vel ikkje dette erstatta om eg mister det - eller øydelegger det....?
Men det er jo her retten til backup kommer inn.
Det er ingen som hyler om piratvirksomhet om du har tilgang til en god kopimaskin/scanner, og skriver ut en kopi av kartet du har kjøpt, og legger igjen orginalen når du går ut på tur. Men med de nye topo adventure-kartene, så får du ikke lov av produsenten å legge inn kartene på GPS'n slik Garmin har ment at det skal gjøres.

Og selv om man egentlig ikke får lov å snakke om det, så er du i din fulle rett til å bryte kopisperra på kartene, til eget bruk, etter "fair use"-prinsippet.
BildeBilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av hkaspenberg » tir 31 aug 2010 17:51

ArveAnd skrev:
hkaspenberg skrev:Erstatter din kartleverandør ødelagt eller mistet brikke?

;-D Hans
av rein nysgjerrighet, kvifor skulle dette erstattes?
Kjøper eg eit papirkart i bokhandelen så blir vel ikkje dette erstatta om eg mister det - eller øydelegger det....?
Grunnen til at jeg spør om det er at jeg kjøpte veikart for Europa på brikke og etter en stund kunne ikke brikken leses hverken i 60CSx'en eller PC'en. En formattering av brikka gjorde den leselig igjen. Jeg hadde backup, men siden jeg ikke hadde brutt kopibeskyttelsen så virket ikke kartene når de ble tilbakeført til brikka. :( Jeg gav opp det hele og skaffet meg en piratkopi av det samme kartet. Det virker utmerket fremdeles. :lol:

En annen ting (uting, egentlig) med kart på brikke er at de ikke kan oppdateres. Det gjelder ihvertfall veikartene. :shock:

En annen ting #2: Papirkartene koster under en hundrings. Her snakker vi om (alt for dyre) kart til over 1000-lappen hvor man ikke sikre seg mot datatap ved å ta en backup. Jeg synes denne praksisen er skammelig.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Opphavsrett og kopibeskyttelse

Legg inn av trondkj » tor 14 okt 2010 18:24

Bringer litt liv i denne tråden her, da jeg mener det er visse "underligheter" ved hele konseptet.

Kartbrikkene har i utgangspunktet differensiert pris, dyrest er kartbrikkene i noen områder sørpå. Det kan vel kanskje ha noe med at detaljinnholdet blir større der befolkningen er tettest?

Så kan vi kjøpe disse "verdikortene", men de har fast pris. For de som bor i områder med "dyre" kartbrikker, "lønner det seg" å kjøpe et verdikort med 2 områder. For de av oss som kan kjøpe rimeligere kartbrikker, blir det faktisk dyrere. Et verdikort for 2 områder koster hos Kartbutikken 2 590,-. To kartbrikker for Troms fylke koster tilsammen 2 370,- i samme butikk. Tre kartbrikker i Finnmark koster 2 955,- , verdikort for tre områder koster 3 490,-

Hvor er logikken?
Bilde Bilde

Svar