Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo
Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av Catch » søn 09 mar 2008 17:58

Ref: http://gcinfo.no/?q=node/35

Nå har jeg eksperimentert med cacher som POI på min 60Cx i en drøy uke, og fikk testet det ganske bra i løpet av en tur til Trysil de siste dagene.
Dette fungerer utmerket, og jeg ser umiddelbart ingen grunn til å bruke veipunkter lenger. Med POI kan man få med endel mer info enn for veipunkter, og cachetype er presentert med forskjellige icons.
Det eneste man ikke får, er muligheten til å trykke "Funnet" for å legge disse i kalenderen, noe som er kjekt når man kommer hjem fra cachetur og skal logge, så med POI får man finne andre måter å notere funnene på under turen.
Jeg syntes iconene som det henvises til i beskrivelsen er for små (16x16) og anonyme på GPS'en, så jeg har endret alle til 24x24, endret bakgrunnen fra transparent til skarp grønn, og editert symbolene, piksel for piksel, for å gjøre de tydeligere.
Jeg har også editert GSAK Macro'n GarminCsvPoiExport.gsk, slik at cachenavnet på skjermen bare er GSAK Smart Name, som jeg har satt til Length = 20 og at bokstavene Æ, Ø og Å skal beholdes (GSAK Options, General, Smart Name)
Med GSAK Macro Editor endres i tilfelle Linje 361
fra:
$csvName = $csvName + "%smart %typ=2/%con=2 $dif/$ter %code"
til:
$csvName = $csvName + "%smart"

Det er sjelden jeg sjekker vanskelighetgrad og terreng, så jeg har endret cachebeskrivelsen slik at jeg har med GC nr (den jeg fjernet det fra POI navnet), cache type, boks type og cache eier.
Med GSAK Macro Editor endres i tilfelle Linje 369
fra:
$csvComment = "%last4 Pl:%datepl Lf:%datelf " + $By
til:
$csvComment = "%code %typ/%con owner: " + $By

Det er sikkert flere som har lengre erfaring med dette, så de oppfordres til å dele disse her på forumet.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av Vidar_M » søn 09 mar 2008 18:10

Jeg bruker også nesten bare POI punkter på GPSen og syns det fungerer like greit.
Catch skrev:Ref: http://gcinfo.no/?q=node/35
Jeg syntes iconene som det henvises til i beskrivelsen er for små (16x16) og anonyme på GPS'en, så jeg har endret alle til 24x24, endret bakgrunnen fra transparent til skarp grønn, og editert symbolene, piksel for piksel, for å gjøre de tydeligere.
Spennende.
Kunne du tenke deg å dele Iconene med andre, så kan jeg legge de ut på gcinfo.no?
Bilde

Brukeravatar
Arenaria
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 15 feb 2008 12:08
Sted:Bergen

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av Arenaria » søn 09 mar 2008 18:26

Jeg synes også POI er fint å ha, for å få inn hintet i GPSr'en, og for å få plass til flere. Men jeg får ikke POIene synlig i kartet uten at alle de der stygge bygningssymbolene er der samtidig, og med declutter på forsvinner POIene mine også. Er det noen som har full oversikt over 60CSx og vet hvordan/om man kan få POIene synlig hele tiden slik som waypoints? Evt. få fjernet bygningssymbolene?
BildeBilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av tomahg » søn 09 mar 2008 19:12

Catch skrev:Det eneste man ikke får, er muligheten til å trykke "Funnet" for å legge disse i kalenderen, noe som er kjekt når man kommer hjem fra cachetur og skal logge, så med POI får man finne andre måter å notere funnene på under turen.
POI kan enkelt lagres som WP, deretter markeres som funnet, og legges inn i kalenderen.

Brukeravatar
LA5HJA
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:man 25 feb 2008 06:38

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av LA5HJA » man 10 mar 2008 14:10

Arenaria skrev:Jeg synes også POI er fint å ha, for å få inn hintet i GPSr'en, og for å få plass til flere. Men jeg får ikke POIene synlig i kartet uten at alle de der stygge bygningssymbolene er der samtidig, og med declutter på forsvinner POIene mine også. Er det noen som har full oversikt over 60CSx og vet hvordan/om man kan få POIene synlig hele tiden slik som waypoints? Evt. få fjernet bygningssymbolene?
Jeg vil også ha bort disse stygge bygningssymbolene og/eller altid ha POI synlig. Er det noen som har klart dette på CSx'n?
HAr hatt CSx'n nå i omkring en måned og er rimelig fornøyd med den.
Når det gjelder bygningssymbolene, kanskje en kan endre dem til et annet icon og bare lage et tomt icon?
Forslag på hvordan det kan gjøres?

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Innlegg:255
Registrert:fre 01 feb 2008 16:39
Sted:Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av srednasoft » man 10 mar 2008 14:52

Catch skrev:Det eneste man ikke får, er muligheten til å trykke "Funnet" for å legge disse i kalenderen, noe som er kjekt når man kommer hjem fra cachetur og skal logge, så med POI får man finne andre måter å notere funnene på under turen.
PPJ hadde et godt tips i en annen tråd. Når cachen er funnet, så lag et merke der (Trykk Mark). Da får du både posisjon og klokkeslett på funnet cache.
Jeg benytter det konsekvent nå og det fungerer veldig bra. Da kan disse punktene enkelt kopieres til f.eks. Notepad og videre benyttes ved logging.
BildeBildeBilde

Brukeravatar
geppe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:man 07 apr 2008 08:21

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av geppe » ons 09 apr 2008 19:41

Tusen takk til Catch som satte meg på macro-sporet. :D
Jeg har laget et litt annet utvalg på infoen som vises i GPSn.
Dette passer oss og vår Vista Hxc best. Men hver sin smak, her er mange muligheter.

Linje 361: $csvName = $csvName + "%code"
Linje 369: $csvComment = "%smart %last4" +$_NewLine + "Lastfound:%datelf" +$_NewLine + "Type:%typ=2 Box:%con=2" +$_NewLine + "Owner: $By"
Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av nordreaker » fre 11 jul 2008 13:32

Har laget PQ'er og fått tilsendt alle norske cacher. Har lest i veiledningen om hvordan jeg skal få dem lagt inn som POI's, lastet ned alt som skal lastes ned, og kommer ikke igang allikevel. Med mine syltynne datakunnskaper er ikke veiledningen god nok. Noen som gidder å hjelpe?
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av PPJ » fre 11 jul 2008 21:31

Har du lastet ned POI Loader?
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av nordreaker » fre 11 jul 2008 22:25

POI loader er nedlastet, AlleCacheIcones.zip og GarminCsvPoiExport.gsk siste versjon også, har laget macro, og tror sannelig jeg har fått overført alle cachene som POI's nå, men hintene ble ikke med, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne frem, og jeg vet knapt hvordan jeg fikk det til.
Jeg kan ikke nok til skjønne hva som menes med kapitler, CVS-filer osv. i veiledningen.
Jeg trenger en mye mer detaljert forklaring hvis dette skal bli noe av for min del.
Tils slutt var jeg så frustrert over mine manglende ferdigheter at måtte kutte ut.Nå har jeg lest Hodejegerne i one go for å få noe annet å tenke på!
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av PPJ » fre 11 jul 2008 23:08

Da kan jeg ikke mer enn deg om dette!
Og hint får du vel ikke med, uansett?
8)

Er også i avslutningen av Hodejegerne. Fin fart i den, den virker som en parodi, men på hva ...?
Bilde Bilde

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av nordreaker » fre 11 jul 2008 23:34

Det går an å få med hint. Jeg har fått det vist på andres GPS'er på tisch.
Håper at noen som kan mer forbarmer seg over meg etterhvert....
Ang. Hodejegerne så jeg hadde også følelsen av parodi, men på hva?
Og så savnet jeg Harry Hole!
Nå er det natta her...
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av Catch » lør 12 jul 2008 08:02

Joda, hint kan du få med. Når du starter macro'n får du opp ett vindu hvor du bla. kan merke av:
"Output hint?"

Hodejegerne ligger klar for feiretur på mandag :D
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av bjorges » lør 12 jul 2008 21:16

[quote="nordreaker"]POI loader er nedlastet, AlleCacheIcones.zip og GarminCsvPoiExport.gsk siste versjon også, har laget macro, og tror sannelig jeg har fått overført alle cachene som POI's nå, men hintene ble ikke med, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne frem, og jeg vet knapt hvordan jeg fikk det til.
quote]

Du har for håpentligvis fulgt denne veiledningen: http://www.gcinfo.no/?q=node/35

Og krysset av slik det er vist? (Output Hint?)
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Cacher som POI på Garmin 60 C(S)x

Legg inn av Catch » lør 12 jul 2008 22:24

Det er verdt å merke seg at hver cache kommer i listen over egendefinerte POIs med 2 eller flere instanser, avhengig av hvor langt hintet er. Her er eksempel fra min egen cache på Nordtvet Gård:
Catch #51.JPG
Catch #51
Catch #51.JPG (11.04kiB)Vist 9613 ganger
Catch #51 Hint.JPG
Catch #51 Hint
Catch #51 Hint.JPG (11.58kiB)Vist 9607 ganger
Catch #51 Additional Waypoints.JPG
Cacth #51 Additional Waypoints
Catch #51 Additional Waypoints.JPG (12.37kiB)Vist 9608 ganger
Mvh Catch
Bilde

Svar