Dølle logger.

Alt om geocaching
HegeH
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 28 jun 2009 22:47
Re: Dølle logger.

Legg inn av HegeH » lør 07 aug 2010 08:55

Synes det er kjedelig å lese TFTC-logger og koser meg når jeg kan lese litt lengre logger, men det er ikke bare bare å tilfredsstille hele hopen så en fin blanding av det må vel være greit? Ikke at det er enkelt å vite hva som er forventet heller, om man ikke er her på gcinfo og leser :wink:

Som relativt ny cacher har jeg kikket litt på logger for å se hva som er "forventet", hva som gir meg noe og tenkt litt på hva jeg ønsker å gi av dette. Og da er det ikke et enkelt fasitsvar som sier hva som er "det rette".

Etter å ha lest flere tråder om logging er min oppsummering omtrent som dette:
Samlelogger er ikke særlig stas, man bør klare å knote ned noe mer individuelt.
TFTC er ikke stas.
Man bør logge innen rimelig tid.
Det er mange cachere og minst like mange tanker om hvordan en logg "bør" være.

Før jeg kom inn på gcinfo og begynte å lese visste jeg ikke om logg-forventningene, og utifra loggene på nett og andelen av TFTC var det ikke lett å vite at noe mer er forventet. Loggene viser også at vi har ulike motiver for vår caching tenker jeg. Noen vil ta flest mulig, da er kanskje TFTC'en lett tilgjengelig. Noen vil ha naturopplevelsene. Noen vil ha langt ut på viddene, noen vil ha mange langs veien, noen vil ha lette, noen vanskelige osv. Med så mange ulike motiver blir det også like mange tanker om hvorfor og hvordan man skal logge.

I sommer hadde vi et par dager der vi fikk cachet en del og for den siste av de skrev jeg en felles logg. For oss var det første ordentlig lange cache-dagen og det at det ble mange cacher (i vår sammenheng) var noe av det som gjorde opplevelsen ekstra bra. Å logge hver og en individuelt ville ikke fått frem på samme vis opplevelsen det hele var for oss. Der jeg hadde noe mer å fortelle om en cache la jeg det til for den ene cachen. Det må da være en ok mellomting mellom TFTC, individuell logging og samlelogging? Eller var det samlelogg og dermed ikke ok?

Familien her ønsker å drive caching for å komme oss ut på tur, ha noe å gjøre sammen alle sammen eller hver for oss, ha en grunn til å oppsøke nye steder enten nær eller fjern fra hjemmet, blant annet. Jeg er den mest ivrige av oss, men tiden til å cache er langt ifra det jeg skulle ønske i en travel hverdag. Å sette seg ned med loggingen etter endt tur er både koselig og oppsummerende, men det er ikke alltid tid og mulighet til å logge i rett mengde og til rett tid er mulig å tilfredsstille.

Hva er det egentlig jeg prøver å få frem her? Vet ikke om jeg får det helt frem etter å ha stått opp litt for tidlig (noen timer siden nå) og har ungene rundt ørene. Men altså - dette er våre motiver og litt om oss. Ikke for å fortelle livshistorien vår, men for å sette litt lys på at hver og en cacher er forskjellig, har ulikt motiv for å cache, ulike forventninger til cachingen, tanker om loggingen og sånn vil det alltid være.

Man har alltid tid til å skrive litt mer enn TFTC? Ikke alltid det er like enkelt å få til når det skal være litt gjennomtenkt, være til mer enn en cache eller to og samtidig i rett tid til at "alle" skal være fornøyde :wink:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dølle logger.

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 aug 2010 10:18

HegeH skrev:Etter å ha lest flere tråder om logging er min oppsummering omtrent som dette:
Samlelogger er ikke særlig stas, man bør klare å knote ned noe mer individuelt.
TFTC er ikke stas.
Man bør logge innen rimelig tid.
Det er mange cachere og minst like mange tanker om hvordan en logg "bør" være.
Aller først vil jeg si: Kjempebra innlegg!!
Og denne oppsummeringen er også det inntrykket jeg har etter å ha lest (og deltatt i) flere diskusjoner om dette temaet.
HegeH skrev:I sommer hadde vi et par dager der vi fikk cachet en del og for den siste av de skrev jeg en felles logg. For oss var det første ordentlig lange cache-dagen og det at det ble mange cacher (i vår sammenheng) var noe av det som gjorde opplevelsen ekstra bra. Å logge hver og en individuelt ville ikke fått frem på samme vis opplevelsen det hele var for oss. Der jeg hadde noe mer å fortelle om en cache la jeg det til for den ene cachen. Det må da være en ok mellomting mellom TFTC, individuell logging og samlelogging? Eller var det samlelogg og dermed ikke ok?
Jeg synes det er veldig OK! Jeg bruker denne fremgangsmåten nesten bestandig selv. Noen ganger er det bare en setning eller to som er felles, andre ganger er det et helt avsnitt. Som oftest står "innledningen" i et eget avsnitt, slik at de som leser flere logger og kjenner den igjen kan hoppe over den og fortsette rett på den individuelle delen. Jeg prøver alltid å få med en individuell del, men den kan variere en god del i lengde...
HegeH skrev:Man har alltid tid til å skrive litt mer enn TFTC? Ikke alltid det er like enkelt å få til når det skal være litt gjennomtenkt, være til mer enn en cache eller to og samtidig i rett tid til at "alle" skal være fornøyde :wink:
Jeg synes man bør ta seg tid til noe mer enn TFTC. Det tar ikke veldig mye lenger tid å skrive: "Fant den etter litt leting en deilig sommerkveld sammen med dustefjerten." Dette er ikke noen kjempebra logg, men etter min mening er dette mye bedre enn bare TFTC!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:48
Registrert:lør 17 jul 2010 17:39
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: Dølle logger.

Legg inn av Villbring. » søn 08 aug 2010 21:52

Mitt første inrykk av cache logger var at de var korte, gjerne gjentagende utsagn som , "denne var lett 'TFTC" eller "lett funnet" eller "fort gjort" eller "takk og lett funnet" jeg trodde det var det som var den ønskede kulturen. å skrive så kort som mulig.

jeg, sikkert fordi jeg er noe ordblind, har variabel glede av å lese lange logger. 8) men jeg vil gjerne finne alle hintene. Det er jo ikke noe problem for meg å skrodle på en skjerm så jeg leser jo bare det jeg vil. Syns det er deilig at andre også poster ting som har så mye feilstavet at det ser ut som om tastaturet har fått en alvorlig sykdom. Ofte er det kamuflert i dialekt.

Det er fint når hint om cachen er litt fremhevet eller eget avsnitt og ikke blir borte i et langt avsnitt, hvis en kan ha i tankene at ordblinde ikke kan skumlese seg frem til hintet og av og til ikke får innholdet i setningene rundt. Mange variasjoner av ordblindhet. Jeg har det bare vrient når jeg er sliten, mange har det vrient hele tiden.

Å lager farge endringer og endringer på teksstørrese og litt sånn kaos tekst med mange :!: smilenede ^^ mm letter det visuelle intrykket av teksten og gjør den mer lesbar for meg.Vet ikke om det gjelder andre

Selv kan jeg lett får "tastedille" ( som nå) og kommer til å ha lengde på de funn der jeg har en tynn historie å fortelle og tilgjenglig den tiden som trengs for å koble opp på nett osv men så vil det nok dukke opp "regn i dag men TFTC'" eller "sol i dag TFTC"

man må jo ha noe å si og ikke bare taste
Ordblind Oslo tante i Odal

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Dølle logger.

Legg inn av sven-egil » søn 08 aug 2010 22:01

Nå prøver jeg å ikke gi hint i mine logger, da dette kan ødelegge opplevelsen og spenningen for de som kommer senere.

På et par av mine cacher er hint og beskrivelser av cachen etc ikke tillatt, men det står tydelig i cache beskrivelsen.

Ulike farger og størrelser på teksten her på forumet gjør det faktisk værre og mer slitsomt å lese synes jeg.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:48
Registrert:lør 17 jul 2010 17:39
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: Dølle logger.

Legg inn av Villbring. » man 09 aug 2010 20:16

sven-egil skrev:
Ulike farger og størrelser på teksten her på forumet gjør det faktisk værre og mer slitsomt å lese synes jeg.
:)
Det jeg liker så godt på disse sidne er at det virker som det er rom for forskjellighet. Litt ja takk begge deler og at resultatet er ganske så strålende. og at det meste kan diskuteres.

Du "sven-egil" lager ltt luft mellom linjene og det er for meg en økning av lesevennlighet.

Ang hint
så liker jeg å finne det i loggene, jeg behøver jo ikke å lese dem før jeg drar å leter, men det er jo veldig fint om jeg finner flere ledetråder der når jeg kommer hjem og ikke har funnet cachen. De hintene som jeg har på gps'n erfarer jeg ikke er nok for meg. Og mer enn halvparten av de jeg leter etter må jeg gi opp når jeg ikke har lest på nett først.

NÅr cach eier spesifiserer at det ikke skal legges til nye hint så skal jo det respekteres :)
Ordblind Oslo tante i Odal

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Dølle logger.

Legg inn av ehaa » man 09 aug 2010 22:06

Tar denne her jeg..

La igjen en GC i en av cachene jeg besøkte i dag, da skreiv jeg i loggen hva som er oppdraget til denne.
Dette pga at det ikke er alle som har undersøkt oppdraget til GC/TB på forhånd, slik som jeg som var på spontantur i Asker i dag,
da syntes jeg det er greit når det står i loggen som droppet en GC/TB om hva som er dens oppdrag.

Da slipper man å ta med seg en som du ikke kan/har mulighet til å følge oppdraget på..
Er noen ganger jeg sitter å vurdere skal, skal ikke..

Er det mulig å få denne infoen med en innstilling på GSAK??

Fint om noen kommer med tilbakemeldinger på mine meninger..
Bilde

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:48
Registrert:lør 17 jul 2010 17:39
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: Dølle logger.

Legg inn av Villbring. » man 09 aug 2010 22:53

ehaa skrev:Tar denne her jeg..

La igjen en GC i en av cachene jeg besøkte i dag, da skreiv jeg i loggen hva som er oppdraget til denne.
:D
Tenk om alle kunne gjort det. Jeg har forlatt TB og GC fordi jeg ikke har vist om jeg kunne klare å følge instruksen. Vel pålogget har jeg sett at jeg med fordel kunne ha tatt dem med videre påd eres reise.... Noe jeg hadde likt å gjøre
Ordblind Oslo tante i Odal

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dølle logger.

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 10 aug 2010 00:08

I stoore cacher med stoore loggbøker er dette sikkert mulig, men i "vanlige" small, eller regular-bokser er loggbøkene som regel ikke så veldig store, så hvis alle skulle begynne å skrive oppdragene i loggen hver gang de dropper en coin eller TB, må vedlikeholdstakten for cacheeiere for utskifting av fulle logger økes betraktelig!

Nei, da er det bedre å skrive en liten "gul lapp" som du fester på coinen/TB'en med oppdraget før du dropper den. Da trenger ikke alle å skrive det samme hver gang heller, for en slik lapp bør overleve opptil flere flyttinger fra en cache til en annen.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: Dølle logger.

Legg inn av torge » tir 10 aug 2010 09:24

GorgonVaktmester skrev:Nei, da er det bedre å skrive en liten "gul lapp" som du fester på coinen/TB'en med oppdraget før du dropper den. Da trenger ikke alle å skrive det samme hver gang heller, for en slik lapp bør overleve opptil flere flyttinger fra en cache til en annen.
Enig.
TBs med spesielle oppdrag bør ha info om dette som reiser med TBen.
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Dølle logger.

Legg inn av 2v » tir 10 aug 2010 09:31

Ein regulær cache har plass til ei stor loggbok, det same har mange small. Ein slik notis treng berre éi linje.

I TB-hotellet mitt hadde eg fire store plastposar, ein for kvar himmelretning. Slik kunne TB-ane/GC-ane leggjast i pose som viste vidare reiserute. Diverre varte det ikkje lenge før posane sjølv drog ut på tur.

Dersom TB/GC ikkje er merkte med reiserute, er det berre å ta dei med. Om ein seinare finn ut at ein ikkje kan hjelpa dei i rett retning, får ein berre gjera det beste ut av det. Svært få TB-ar reiser kortaste vegen frå A til Å, men kan ha svært så interessant reiserute. Det er eigar si oppgåve å utstyra TB/GC med reiserute, sjølv om det finst mange kjekke samaritanarar. (Takk!)

Som TB-/GC-eigar likar eg å få litt informasjon om staden i loggane, som TB-/GC-flyttar er eg ikkje like flink til slikt.

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Dølle logger.

Legg inn av ehaa » tir 10 aug 2010 15:17

GorgonVaktmester skrev:I stoore cacher med stoore loggbøker er dette sikkert mulig, men i "vanlige" small, eller regular-bokser er loggbøkene som regel ikke så veldig store, så hvis alle skulle begynne å skrive oppdragene i loggen hver gang de dropper en coin eller TB, må vedlikeholdstakten for cacheeiere for utskifting av fulle logger økes betraktelig!

Nei, da er det bedre å skrive en liten "gul lapp" som du fester på coinen/TB'en med oppdraget før du dropper den. Da trenger ikke alle å skrive det samme hver gang heller, for en slik lapp bør overleve opptil flere flyttinger fra en cache til en annen.

Jeg tenkte ikke på logging i cachen, men loggingen på nett, da veldig mange av de som driver med geocaching i dag har gps som de får med loggene når de overfører cachene.

Man er jo så klart nødt til å ha en oppdatert overføringen for å få med de siste loggene og hvis man da kan lese i en logg hva som er opgaven til TB/GC...
Men jeg regner med de fleste oppdaterer før de drr på tur..

Det er ingen mulighet til å få info om TB/GC med en macro i GSAK??
Bilde

Brukeravatar
Trulta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:søn 11 apr 2010 15:20
Sted:Trondheim

Re: Dølle logger.

Legg inn av Trulta » tir 10 aug 2010 15:47

Etter at jeg selv sendte av gårde en TB som har blitt liggende stille i 1,5 mnd, så ser jeg ingen grunn til å IKKE ta med en TB/GC fra en cache selv om jeg på forhånd ikke vet oppdraget.

Jeg pleier å ta med meg TB/GC hjem og lese på nettet. Og kan jeg få den nærmere målet så er det bra, uansett så kan jeg flytte den til en cache som kanskje er bedre besøkt eller til et TB/GC-hotell. Eieren av en TB/GC er sikkert glad for at den flytter på seg og ikke bare blir liggende stille. Det er aldri morsomt med en TB/GC.
Bilde

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:48
Registrert:lør 17 jul 2010 17:39
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: Dølle logger.

Legg inn av Villbring. » tir 10 aug 2010 15:47

hurra for gule (eller rosa, lyseblå) lapper

jeg er spontancacher. Jeg sitter når jeg har tid og blar i cacher her på nett og legger meke til hint og leter i det andre har loggført. Jeg vet at jeg innen rimlig tid skal til et området, jeg vet også at jeg ikke har nett med meg dit når jeg er der. Pga jobben så kan det bli eller ikke bli en pause stor nokk for å lete opp en cache. Med sikkerhet har jeg ikke annlednig til å skjekke geocaching.com da ryker jo hele tiden jeg har til rådighet. Filosofien min er da at det er bedre å lete forgjeves men få en tur og et tankebrekk, enn å oppdatere meg og ikke komme meg ut.

er det da en post it lap på GB eller TB så får den luftet seg

(ja til det store mangfoll)
Ordblind Oslo tante i Odal

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Gule lapper på TB

Legg inn av gacrux » tir 10 aug 2010 17:01

Om TB-eiere mener oppdraget til sin TB er så viktig at TB ikke må flyttes utenom oppdrag så må de selv feste instruksjoner til denne TBen. TBer uten slike instruksjoner er fritt vilt og kan flyttes som geocacher vil. Om han tar den med hjem er det greit om han tar hensyn til oppdraget, men er på ingen måte forpliktet av det. Gule lapper som ligger ute i fuktig cache blir bare ekle.
Otto Milvang

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Dølle logger.

Legg inn av GadgetCats » tir 10 aug 2010 17:33

Nei, man er ikke forpliktet til å hjelpe en trackable med å nå målet sitt, men de fleste trackable-eiere som nå engang har angitt et mål, ønsker som regel at målet skal nås til slutt. Jeg vil tro at det også er andre trackable-eiere enn oss som forventer at målet ikke blir ignorert fullstendig når vi først har angitt et slikt mål.

Under "How to use a Travel Bug" på gc.com, står dette:
If the Travel Bug has a goal, please try and follow the goal as best as you can. If the goal is to move the Travel Bug to the west coast, don't put the travel bug in a cache farther east.
Ingen forutsetninger her om at TB-en skal være merket med målet, men det er jo åpenbart en god idé med en liten, laminert notis om målet sammen med dog-tag-en.

En av våre TB-er er nå kommet til sør i Tyskland på sin vei mot Egypt. Om den plutselig havnet i Japan eller endatil tilbake i Norge, ville vi synes det var litt irriterende.

Men folk skal jo ikke vegre seg mot å ta med trackables fra en cache heller, og da synes vi det er en god idé å ta hensyn til mål hvis man kan, og droppe den i en cache som ikke er for langt unna der den ble funnet, dersom man ikke kan eller vil sjekke. Slik praktiserer i hvert fall vi det.
Bilde

Svar