Nyttige apps for Android

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Nyttige apps for Android

Legg inn av bjorges » lør 26 jun 2010 21:06

Da har jeg fått meg ny dame, og lurer på hvilke apps som er lurt å ha på Desire :)

Tenkte kanskje denne tråden kunne bli en tråd med tips om nyttige apps og widgets.
Dersom alle skriver ting på følgende måte:
"navn på app (kategori)"

"beskrivelse"
Gjerne med en link også :)

Anyone?
Bilde

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av ronilse » lør 26 jun 2010 23:08

Vel, noen jeg synes er fine:

c:geo (geocaching) (http://cgeo.carnero.cc/)
Sier seg selv, hyppig oppdatert med fiks/nye funksjoner.

last.fm (musikk) (last.fm Program nedlasting)
Synkronisering av spilte sanger med last.fm, kan også streame musikk for de som abonnerer på det.

twicca (Sosialt)
Twitter program for oppdatering når en er på farten.

demoPlayer (Video spiller) (Artikkel på SoyAndroid)
For avspilling av mkv og divx filer

Dropbox (Fil synkronisering/ Backup) (www.dropbox.com eller Vervelink for 250 mb ekstra hver)
Greit program for opplasting/nedlasting/synkronisering av filer til nettskyen/andre datamaskiner


Kommer sikkert på fler, ellers er det spennende å se hvilke program andre bruker og som regel dukker det opp noen tips også ;)

Roy

anders99

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av anders99 » søn 27 jun 2010 12:10

bjorges skrev:Da har jeg fått meg ny dame, og lurer på hvilke apps som er lurt å ha på Desire :)
Siden ting blir enklere med tilgang til Market trenger man "root" på telefonen. Sjekk development-seksjonen her:
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=594

Jeg kjører BS 2.0 versjonen av denne ROMen, og den fungerer veldig bra:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=674688

Og så trenger man (sortert i forhold til min bruk, viktigste øverst):

locale - http://www.twofortyfouram.com/ (absolutt uvurderlig - løp og kjøp + skaff plugins)

Titanium Backup (genialt program - finnes som gratisversjon, men kjøp det)
MarketAccess (for å faktisk få tilgang til Market)
k9-mail (imap push)
WeaterWidget (yr.no og klokke - dessverre nå uten flip-klokken men jeg har en kopi av den gamle versjonen :-)
Astrid (task manager)
Pure Calendar widget
3g watchdog (viser GPRS-bruk)
LockBot Pro (skikkelig lockscreen)
ES FileExplorer
TripIt for Android
Trafikanten (flere apps å velge mellom)
Bysyklist Oslo / MyCityBikes
Unit Converter
ixMat Scanner (for barcodes)
MortMusicPlayer

Har ikke alle url-ene, men med tilgang til Market er det bare å søke dem opp.

anders99

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av anders99 » søn 27 jun 2010 12:57

Glemte noen:

AppsOrganizer - Gir deg mapper på skrivebordet
ConnectBot - SSH-klient med all funskjonalitet du trenger
AndroidVNC - VNC for android
FBReader - ebok-leser, støtter mobipocket og epub
eWallet viewer - for dem av oss som bruker eWallet
Metal Detector - selvforklarende
Wifi analyzer - nyttig når du setter opp aksesspunktet ditt
Spare Parts - litt mer info og oppsett en du får i "Settings"

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av torge » man 28 jun 2010 23:15

cloudlist - for å synkronere en liste med et websted eller mellom flere telefoner.
shazam - identifiserer musikk
Bubble - Vater
Bilde

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av cachepus » tir 29 jun 2010 13:37

Her er linker til et par artikler med anbefalinger:
NRK Beta
Din Side

Mine favoritt-apper til min Nexus One:

* Launcher Pro - erstatter Android home screens
* Handscent SMS - erstatning for innebygd Android SMS
* Scandinavian keyboard - for å få norske tegn
* BuzzOff - slå av ringelyden og sett automatisk aktivering etter feks 2 timer eller etter at du har bevegd deg 100 meter.
* Toggle settings - lag forhåndsdefinerte settingsprofiler som du setter manuelt eller automatisk til gitte tider
* 1881 - nummeroppslag
* Dolphin HD browser
* Shazam - gjenkjenner sanger
* Aldiko / Kindle - hadde jeg lest ebøker på Androiden skulle jeg brukt en av disse
* Meebo IM - msn, gtalk, facebook chat, mm...
* TV Guide - norske tv-kanaler med varsling (laget av meg, unnskyld egenreklamen...)
* GCDroid - geocaching på mobil
* Trafikanten - realtime tider og finn reiserute dit du skal
* Bysyklist Oslo - finn ledige sykler og låser
* Varsel fra Yr - værvarslingwidget
* Google Sky Map - for å se på stjernehimmelen
* Appbrain - i mangel av "itunes" for Android er dette et bra alternativ
* Barcode Scanner - scanner inn barcodes, kjekk for å enkelt kunne laste ned apper

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av urytrbyni » man 05 jul 2010 15:01

Noen av dere som bruker Android til Geocaching som kan si noe om hvordan de forskjellige modellene ser ut til å yte? Jeg er litt ute etter hele opplevelsen: Papirløs caching, manuelle waypoints, løsing av mysteries/multicacher, gpsmottak o.s.v.
urytrbyni has quit geocaching

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av esbjug » man 05 jul 2010 18:30

Har prøvd noen cacher med SE xperia 10 og SE xperia 10 mini. Har hele tiden brukt c:geo. GPS mottak har variert fra helt topp til helt forferdelig, men det er faktisk mulig å cache med dette utstyret. c:geo er fortsatt i betaversjon, så nå og da låser det hele seg.

Med SE xperia 10 mini blir cacheopplevelsen spesiell, da dingsen kun er 88 gram og knapt merkbar i hånden. Skjermen er også kun 2,5 tomme, og mildt sagt liten. Men det er faktisk mulig å bruke dette utstyret, så det er moro for en "nerd" å slenge seg på.

En lokal cacher i mitt område cacher kun med HTC og c:geo, og er veldig fornøyd.

Det skal bli spennende å se hvordan dette programmet utvikler seg (skal i følge utvikler alltid være gratis), men også det som evt. Groundspeak kommer med på Android. På markedet finnes det også andre systemer, men jeg har valgt å teste ut dette.

mvh esbjug

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av Olen » tir 06 jul 2010 08:43

Jeg bruker kun HTC Hero og c:geo til min caching - det var faktisk det at jeg tilfeldigvis dumpa over c:geo som fikk meg til å starte med litt aktiv geocaching.
Jeg må si jeg er ekstremt fornøyd, selv om GPSen vel ikke er den aller beste på markedet. Det hender den virrer litt, særlig i tette bystrøk, men med visning av cachene på googlemaps er det sjelden noen stort problem i praksis.
En fordel med å bruke en mobiltelefon til geocaching er at man for utenforstående bare ser ut som man litt fortvila og forvirra driver og SMSer med noen man venter på, der man går rundt og vaser og venter på en åpning for å snike seg til en cache.
En annen fordel er at man får logget til nett der og da (så fremt man har 3G-tilgang), så man ikke glemmer noen om man er på en lengre tur uten pc.

Den største ulempen jeg har funnet til nå er at batterilevetida ikke er verdens beste, så man er avhengig av å kunne lade under veis, dersom man planlegger å cache i mer enn et par timer.
Man kan oppnå mye ved å sørge for å se på kartet sånn ca hvor neste cache er, og så slå av datatrafikk og gps til man er i nærheten, men selv da lever jo ikke mobiltelefonen evig på en lading.
Her finnes det heldigvis løsninger for både bil, MC, tråsykkel(!) og solcelle-ladere.
Bilde

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av cachepus » tir 06 jul 2010 12:47

urytrbyni skrev:Noen av dere som bruker Android til Geocaching som kan si noe om hvordan de forskjellige modellene ser ut til å yte? Jeg er litt ute etter hele opplevelsen: Papirløs caching, manuelle waypoints, løsing av mysteries/multicacher, gpsmottak o.s.v.
Jeg har stort sett brukt GCDroid på Nexus One til å geocache med (når jeg ikke har med Garminen altså), og synes det funker bra. GPSen er bra på min mobil, og står sjeldent tilbake for Garmin. Fordelen med å geocache med mobilen i byen er at man får flyfoto, og lettere kan se hvor cachen skal være de gangene gpsen virrer fælt, mens i marka er det mer diffust når det stort sett er trær rundt en...

I motsetning til c:geo må man på GCDroid laste inn cachene på forhånd med en gpx-fil, og av en eller annen grunn funker ikke filene fra gsak, men pocket queries funker finfint og når jeg åpner de fra en mail eller web åpnes GCDroid automatisk for importering. Jeg oppdaterer den en gang i blant med de som finnes i Oslo og synes det funker bedre enn på c:geo der må laste ned cachene over nett, og den bare tar 20 om gangen. På den måten er den alltid klar for caching hvis jeg skulle befinne meg et sted der jeg plutselig får lyst til å sjekke om det er noe i nærheten, og jeg slipper bruke tid og nett på nedlasting :)

Logging foregår på samme måte som på Garmin, ved at man laster opp en field log. Multicaching og papirløs caching er litt klønete, nye childpoint må utregnes og legges til manuelt.

Brukeravatar
ugle
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:tir 20 jul 2010 13:10

Re: Nyttige apps for Android

Legg inn av ugle » tir 20 jul 2010 13:19

c:geo fungerer bra, men jeg liker også GeoHunter som jeg synes er litt raskere i bruk. Det programmet er videreutviklet fra GeoBeagle.
Et annet program jeg bruker ved caching er ToggleSettings. Med det kan jeg sette en Location Profile når jeg skrur på GPS, typisk ikke autorotering, stille modus, slå av wifi/blåtann for å spare strøm og at skjermsparer ikke slås på. Når man skrur av GPS går man tilbake til Home Profile. Ganske hendig synes jeg.

Jeg har kun brukt mobil for å ta mine cacher, rundet 500 i går. Har testet iPhone, HTC Hero og Desire (som jeg bruker mest), og Garmin-Asus A50 (bare til låns).
Sistnevnte har meget god GPS, spesielt i skogen.

Har bare en ting å utsette på caching med mobiltelefon, og det er at levetiden på batteriet er for kort.
Så Garmin GPSMAP 62s - her kommer jeg.

Andre non-geo appz jeg bruker (ikke rootet tlf.):

- Launcher Pro
- Smart Keyboard (Swype kommer med norsk ordliste snart tror jeg - da blir det nok et bytte)
- SMS Popup
- Yr.no
- How to knot a tie
- AClock
- AK Notepad (hendig for å lagre et notat rett på 'skrivebordet')
- Barcode Scanner
- Lock 2.0
Man finner alltid en sti - ihvertfall på vei tilbake

Bilde

Svar