om å komme i gang

Alt om geocaching
Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Re: om å komme i gang

Legg inn av bjorges » fre 02 jul 2010 11:33

1. Det heter KOORDINATER, koordinator er en person som koordinerer noe og har ingen ting med en koordinat å gjøre :)
2. Det heter en cache, ikke en cach :)
Bilde

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » fre 02 jul 2010 13:46

UÆÆÆÆÆÆÆ hjelp :oops:

har nå lagt in eventet på geocaching no, men som det ble anntydet i går koordinatorer på finn.no kan være feil og nå sender jeg "hele verden" til et uant sted på Våler...... (sorry sorry sorry) og jeg som har ordnet med så mye i en helt annen del av fylket.

hvordan retter jeg en slik feil?
skal jeg slette arrangemanget?
---
jeg har lagt inn
en beskjed om feilen i komentarer til cachen på .com og håper det formidler.... men hjelp

kan noen klare å gi meg de rette koordiantorene så de kan legges på alle tenkeleige tilgjengelige og fornuftige steder som dere vet om....

(sorry sorry)
og så reiser jeg nå utenfor dekingsområdet av alle elektroniske dingser og er kanhende ikke på igjen før mandag... (sorry)
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

LordWadar

Re: om å komme i gang

Legg inn av LordWadar » fre 02 jul 2010 18:02

bjorges skrev:
LordWadar skrev:Du må nok pent legge inn koordinater. Det går ikke an å lage en cache uten koordinater, og et event er også en cache.
Men om du har adressen kan du også finne koordinatene. Det er mange online kart som gjør det samme, men jeg bruker kart.finn.no
MEN bruk for all del ALDRI finn.no eller andre online karttjenester for å finne koordinatene til en cache, til det er nøyaktigheten for dårlig. Et event består som regel av en samling folk, som resulterer i at alle finner frem selv om koordinatene er unøyaktig.
I retningslinjene står det tydelig at man skal "fange koordinatene" for plasseringen av en cache med GPS.
Nei, det var kun for å finne GPS koordinatene til en gateadresse jeg mente.

LordWadar

Re: om å komme i gang

Legg inn av LordWadar » fre 02 jul 2010 18:11

tantAs skrev:UÆÆÆÆÆÆÆ hjelp :oops:

har nå lagt in eventet på geocaching no, men som det ble anntydet i går koordinatorer på finn.no kan være feil og nå sender jeg "hele verden" til et uant sted på Våler...... (sorry sorry sorry) og jeg som har ordnet med så mye i en helt annen del av fylket.

hvordan retter jeg en slik feil?
skal jeg slette arrangemanget?
---
jeg har lagt inn
en beskjed om feilen i komentarer til cachen på .com og håper det formidler.... men hjelp

kan noen klare å gi meg de rette koordiantorene så de kan legges på alle tenkeleige tilgjengelige og fornuftige steder som dere vet om....

(sorry sorry)
og så reiser jeg nå utenfor dekingsområdet av alle elektroniske dingser og er kanhende ikke på igjen før mandag... (sorry)
Ingen panikk!

Det går an å rette opp koordinatene.
Gå inn på siden til eventet du har lagt inn, og klikk på "Edit listing". I menyen til høyre. Så kan du endre koordinater og andre opplysninger.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av gacrux » fre 02 jul 2010 20:32

tantAs skrev:finn.no er topp!!

60.39120N
11.54004Ø


(litt stolt nå)
Vær obs på at finn.no gir desimalgrader, mens din GPS sikkert er sat til grader+desimalminuter.
Dvs at
N60.39120 Ø11.54004 ikke er samme sted som N60 39.120 Ø11 54.004
N60.39120° Ø11.54004° == N60°23.472' E011°32.402'

http://www.gacrux.no/gpsconv/gpsconv.html
Otto Milvang

Brukeravatar
-erling-
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:fre 29 feb 2008 19:31
Sted:Løten, Hedmark

Re: om å komme i gang

Legg inn av -erling- » søn 04 jul 2010 11:40

Unnskyld meg, men jeg tviler sterkt på seriøsiteten i dette "eventet". -Rett og slett.
Hvor finner jeg for eksempel dette:
tantAs skrev: ....jeg har lagt inn
en beskjed om feilen i komentarer til cachen på .com og håper det formidler.... men hjelp...
Ikke på cachesiden til eventet hvertfall..???????
Ski er framkomstmiddel, ikke nytelsesmiddel...

Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 04 jul 2010 12:27

Jeg tror nok at tantAs er helt seriøs! Men kompetansen skorter det nok en del på, og det er jo nettopp det hun har sagt mange ganger at hun trenger hjelp til...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » søn 04 jul 2010 19:51

Jo da, det er helt seriøst, :) men det er nok ganske så amatør!!! :oops:
og jeg skjønner god at det kan være tvil. Her i det Norske forumet takker jeg for støtte og ærlige innspill og jeg kan jo svare på det alle varianter
Men viktig nå er at jeg må klare å få eventet på .com til å se ryddig og riktig ut slik at det faktisk ikke gjør skam på dere (geocachere i Norge) eller meg
Veiledning motas med takk og takk for alt er blitt skrevet over. Jeg logger meg inn på .com etterpå å forsøker å rydde....

Og selv om mitt personlige mål for eventet er å treffe og snakket med levende og innbarkede cachere så stemmer det at jeg har fått åpnet Siggur Hoels barndomshjem for oss med en eldre dreven guide, at sjakkbrikker er (ikke er levende -som i Harry Potters verden) men store, at Jan Werner Danielsen har gravstedet i nærheten og at det ligger cach (rett stavet nå kanskje :wink: ) innen et par hundre meter fra der kommunen har gitt grønt lys for uant arrangemang. Videre er det muliig å være inne om det regner og med paraply så kan en finne cachet uten å bli våt

tantAs skrev:finn.no er topp!!

60.39120N
11.54004Ø


(litt stolt nå)
Rettelse!!!!

Posisjon (grad/min): N60°23.472' E011°32.402'

tror dette skal være rett :oops:
Sist redigert av tantAs den søn 04 jul 2010 20:14, redigert 2 ganger totalt.
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: om å komme i gang

Legg inn av ArveAnd » søn 04 jul 2010 20:04

tantAs skrev:
tantAs skrev:finn.no er topp!!

60.39120N
11.54004Ø


(litt stolt nå)
Rettelse!!!!

Posisjon (grad/min): N60°23.472' E011°32.402'

tror dette skal være rett :oops:

det er det sikkert, men da er det viktig at du endrer koordinatene på cachesiden også - og ikkje berre her!

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » søn 04 jul 2010 20:16

ArveAnd skrev:

....... men da er det viktig at du endrer koordinatene på cachesiden også - og ikkje berre her!
ja jeg er på vei dit nå.... men det tar noen minutter å finne ut av alt sammen :D
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » søn 04 jul 2010 20:50

:!: jeg prøver å redigere på geocaching.com på eventet "bare et sosialt stunt" men får opp følgende melding:
The new location is too far away from the original location. Please check your coordinates to make sure they were entered correctly. If you need additional help, please contact Makuta Teridax, the reviewer who published this cache, or Groundspeak to make the change for you. Please provide the cache name and GC Code, the new and old coordinates, and the reason why you need to move the cache.
Og vel.... her er det jo ikke akuratt finstilling på plaseringen.... :oops:
hva gjør jeg tro
hvem / hva er Makuta Teridax som jeg kan kontakte. Skriver jeg da på engelsk? Hva slags info vil de ha....

(en ting er sikkert, jeg har plutsilig havntet på "geo-cach-event-sommerskole") :lol:
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av sven-egil » søn 04 jul 2010 21:03

Makuta Teridax er en Norsk godkjenner, så bare skriv på Norsk.

Denne adressen fungerer:
makutateridax@gmail.com
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » søn 04 jul 2010 22:52

Tusen takk for hjelp
og all e-post
Nei dette er ikke fleip, men sorry at det ikke er hetl slik som det skulle...(hva nå det er :wink: - jeg lærer nok)
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » man 05 jul 2010 11:00

på geocaching.com er eventet nå plassert på rett sted :D

takk til Makuta Teridax for rask oppdatering
(og bare mild irrettesettelse på at jeg må lese infoen bedre.... :oops: skal prøve)

:D :shock: 8) :P
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
Villbring.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:48
Registrert:lør 17 jul 2010 17:39
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av Villbring. » lør 17 jul 2010 20:04

:D Det ble et flått event,
Hyggelig å treffe dere. Pølsene ble både varme ...grillet... og til sist ble et par (pølser) også kremert

sterkt påvirket og med en litt kjapp avsteming på eventet har jeg valgt å ta tilbake mitt første geocach-stunt-navn

tantAs er (av og til) tante, men som de fleste av vennene i min verden er jeg spaltet og trives som Vilbring også......så jeg tar tilbake mitt første geocachin.com navn her på gcinfo.no sidene ... og lar kanhende tantAs hvile i fred .....
Ordblind Oslo tante i Odal

Svar