om å komme i gang

Alt om geocaching
Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger
om å komme i gang

Legg inn av tantAs » tir 22 jun 2010 22:02

jeg har aldri holdt i en gps, jeg har aldri manuvrert etter det i en bil og jeg kan derfor ingen ting om den verdenen.

Jeg har en del spørsmål.
kan jeg kombinere en gps/pulsklokke... (Garmin Forerunner 305 bærbar GPS og pulsklokke for håndledd eller Garmin Forerunner 405 CX)
eller gps/mobil
må jeg kjøpe kartpakker for forskjellige områder? eller kan jeg sette koordinatorer og gå etter kart lastet ned og printet ut fra google

ser for meg at jeg i den ene hånda bærer en gps og har nesa i et kart som bæres i den andre (og snuble rundt i røtter og stein)

jeg lurer også på alt annet her inne. Bruke nettsidene osv.

Er det mulig å møte noen harbarka cachere som kan villede meg vekk fra "muggel"(gomp)e- livet ...
Og gjøre meg beredt til å kunne ta tanteungene med på tur i august :o
i området mellom Oslo og Kongsvinger, Sør og Nord Odal....

Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: om å komme i gang

Legg inn av hysse » tor 24 jun 2010 12:19

tantAs skrev:Jeg har aldri holdt i en gps, jeg har aldri manuvrert etter det i en bil og jeg kan derfor ingen ting om den verdenen.

Jeg har en del spørsmål.
kan jeg kombinere en gps/pulsklokke... (Garmin Forerunner 305 bærbar GPS og pulsklokke for håndledd eller Garmin Forerunner 405 CX)
eller gps/mobil
HAr knottet på en 305, og den tar noen waypoints, så den fungerer da også som en navigasjonsgps og kan brukes til geocaching
Mobiltelefon med f.eks gc.live er et bedre alternativ dersom du har dekning.

Selv ville jeg vel heller ha skaffet til vei en dedikert navigsjonsgps og heller brukt mobilen til treningsgps.

Tror tantebarna synest det er morsommere å se på en pil på f,e.ks en Etrex som peker mot skatten og teller ned metrene enn ei tante som ser på håndleddet, myser på papirkart og tryner i røtter. Selv om det sikkert er komisk å se tante tryne i enninga.
tantAs skrev:[må jeg kjøpe kartpakker for forskjellige områder? eller kan jeg sette koordinatorer og gå etter kart lastet ned og printet ut fra google

ser for meg at jeg i den ene hånda bærer en gps og har nesa i et kart som bæres i den andre (og snuble rundt i røtter og stein)
Geocaching fungerer helt greit uten å kjøpe inn en masse papirkart eller elektroniske kart. Litt hjemmearbeide på PC og noen kopier burde holde lenge. Det finnes en masse "online" kart du kan bruke,
tantAs skrev:[jeg lurer også på alt annet her inne. Bruke nettsidene osv.
Det finnes en søkefunksjon. Det finnes en wiki etc.

Dessuten er det en masse ressurser blant forumets medlemmer
tantAs skrev:[Er det mulig å møte noen harbarka cachere som kan villede meg vekk fra "muggel"(gomp)e- livet ...
Og gjøre meg beredt til å kunne ta tanteungene med på tur i august :o
i området mellom Oslo og Kongsvinger, Sør og Nord Odal....

[

Det er et stort nedslagsfelt, og du burde vel kunne huke tak noe hardbarka i det området.

Lykke til
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » ons 30 jun 2010 23:53

hysse skrev: Mobiltelefon med f.eks gc.live er et bedre alternativ dersom du har dekning.
Takk for en "selfølgelighet" jeg holdt på å glemme (igjen) I disse dype skoger er det ikke telenor eller netcom dekning.... (hvem skulle tro at et ikke var dekning i Sørodal - 8 mil fra hovedstaden!!! sitter nå på ice-nett).

hysse skrev:Tror tantebarna synest det er morsommere å se på en pil på f,e.ks en Etrex som peker mot skatten og teller ned metrene enn ei tante som ser på håndleddet, myser på papirkart og tryner i røtter. Selv om det sikkert er komisk å se tante tryne i enninga.
Selvfølgelig!! :!: Slik er det. tanter må veiledes i sin villedning 8) ! Jeg må jo ha noe de kan holde og se etter.

hysse skrev:Geocaching fungerer helt greit uten å kjøpe inn en masse papirkart eller elektroniske kart. Litt hjemmearbeide på PC og noen kopier burde holde lenge. Det finnes en masse "online" kart du kan bruke,
Det var godt å høre, ble veldig usikker på om jeg måtte kjøpe kart... Så for meg en uant dyr aktivitet. Tenkte at kostnaden ved hobbyen var gps og litt mer slitasje på turklær....

hysse skrev:Det er et stort nedslagsfelt, og du burde vel kunne huke tak noe hardbarka i det området.
he he hvordan huke tak i noen ? Sender jeg opp en drage i lufta, eller legger jeg ut en spikermatte nede på riksveien... Forslag motas med takk.
hysse skrev:Lykke til
takk. og tusen takk for svar :-)
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av ingsve » tor 01 jul 2010 08:13

tantAs skrev:
hysse skrev:
hysse skrev:Det er et stort nedslagsfelt, og du burde vel kunne huke tak noe hardbarka i det området.
he he hvordan huke tak i noen ? Sender jeg opp en drage i lufta, eller legger jeg ut en spikermatte nede på riksveien... Forslag motas med takk.
hysse skrev:Lykke til
takk. og tusen takk for svar :-)
Ikke spikermatte ved veien, men en plastboks langt inne i skogen vil være effektivt :D :D
Bilde

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » tor 01 jul 2010 12:28

Takk for svar :D
0k - ikke spikermatte

Håper visjonen om å plasere en ny boks der vann og svaberg (innland) møtes også er ok, selv om det ikke er mer enn 100m. fra asfaltert vei og ikke fult 10.000m NØ fra Oslo .....

Målet for kommende uke er å få hjelp til å sette opp nødvendige koordinatorer (teknisk etat i kommunen????. politi, eller brannvesen????) eller kan hende vet de det på den lokale kafeene... det kan jo regne og bryggekanten blir for vått til å sitte ute.. begge alternativer vil være ca 100m fra annen cach-boks som jeg ikke vet hvordan jeg finner annet enn på oversiktene her (og det er bare 41 Logged Visits på den selv om den har vært der siden 2007 så kanhende det kan motivere alle til en kjøretur???)... Skulle jeg begynne å lete med min viten nå så ville jeg nok kunne mistenkes for å skjende en kirkegård .... (hint hint)... (*gald amatør*.. håper ikke denne fremgangsmåten for å komme i gang er som å "banne i kirka" :oops: ?)

hvordan går jeg frem for å gi dere alle en mulighet til å bli oppmerksom på å kunne velge å komme på et event? settes det opp 1 - 2 - 4 uker i forveien? hvor legges det inn her på geo sidene... på et spesielt sted så mange leser det? Dukker folk opp på slikt? (en person holder jo for meg, men morro med flere)

Ja dette kan jo bli en Milepel om jeg greit å skaffe (å forstå) de koordinatorene som må på plass (hint)...
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av bjorges » tor 01 jul 2010 12:43

tantAs skrev:Takk for svar :D
0k - ikke spikermatte

Håper visjonen om å plasere en ny boks der vann og svaberg (innland) møtes også er ok, selv om det ikke er mer enn 100m. fra asfaltert vei og ikke fult 10.000m NØ fra Oslo .....

Målet for kommende uke er å få hjelp til å sette opp nødvendige koordinatorer (teknisk etat i kommunen????. politi, eller brannvesen????) eller kan hende vet de det på den lokale kafeene... det kan jo regne og bryggekanten blir for vått til å sitte ute.. begge alternativer vil være ca 100m fra annen cach-boks som jeg ikke vet hvordan jeg finner annet enn på oversiktene her (og det er bare 41 Logged Visits på den selv om den har vært der siden 2007 så kanhende det kan motivere alle til en kjøretur???)... Skulle jeg begynne å lete med min viten nå så ville jeg nok kunne mistenkes for å skjende en kirkegård .... (hint hint)... (*gald amatør*.. håper ikke denne fremgangsmåten for å komme i gang er som å "banne i kirka" :oops: ?)

hvordan går jeg frem for å gi dere alle en mulighet til å bli oppmerksom på å kunne velge å komme på et event? settes det opp 1 - 2 - 4 uker i forveien? hvor legges det inn her på geo sidene... på et spesielt sted så mange leser det? Dukker folk opp på slikt? (en person holder jo for meg, men morro med flere)

Ja dette kan jo bli en Milepel om jeg greit å skaffe (å forstå) de koordinatorene som må på plass (hint)...
Om du trenger en koordinator er jeg usikker på, men at du trenger koordinater for det stedet du eventuelt vil legge ut en cache er jeg helt sikker på :).
For å finne koordinatene trenger du en håndholdt GPS, forøvrig kan du lese det meste her: http://gcinfo.no/?q=node/80

Et event må publiseres senest 14 dager før eventet.

All publisering, enten det gjelder cacher eller events, gjøres på geocaching.com.
Bilde

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: om å komme i gang

Legg inn av Bikeridr » tor 01 jul 2010 13:48

tantAs skrev:Takk for svar :D
... begge alternativer vil være ca 100m fra annen cach-boks som jeg ikke vet ...
Bare litt lett poengtering. En kan ikke legge noen cache nærmere enn 161m (eg 160,9m dvs 0,1 mile) fra en annen eksisterende med mindre den er arkivert. Det er Geocaching.com regelverk.

Ellers så høresdet ut til at du sprudler over av "må-gjøre-de-nå" initiativ og det er jo kjempebra, så vi ønsker deg vel velkommen ut av møggler-tilværelsen. :)

Som de andre sier, du trenger ikke så veldig mye start-utstyr. Den første cachen jeg fant i 2003, fant jeg med en eTrex Basic uten mulighet for kart. Jeg hadde bare en "prikk" å gå etter på GPSm'en, men det funket helt fint.

Ved senere investering, så er det kanskje greit å planlegge litt fremover (selvfølgelig med forbehold om ditt budsjett) og gå til innkjøp av en "litt større" GPSm med mulighet for kartverk, slik som en (Garmin) Dakota, Oregon eller GPSMap 60CSx og i tillegg kjøpe et Topo Adventure over ditt nærområde (sannsynligvis Topo 3, Oslo).

Start gjerne med å opprette en konto gratis på Geocaching.com med et dertil rasende stilig nick, så når du blir skikkelig bitt av basillen, så oppgraderer du til "Premium Member" og lar deg blø for US$30,- pr år. Så blir du også etterhvert kjent med GSAK (og kjøper lisens til US$30,-) for virkelig å få dreis på både funnede, planlagte og fremtidige cacher.

En ting til slutt; det kan hende, hvis du planlegger å legge ut en cache, at du får "problemer" med godkjenning/publiserting hvis du ikke har funnet noen selv først. Men det tar nok Makuta Teridax seg av.
Bilde

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » tor 01 jul 2010 20:45

Bikeridr skrev: Bare litt lett poengtering. En kan ikke legge noen cache nærmere enn 161m (eg 160,9m dvs 0,1 mile) fra en annen eksisterende med mindre den er arkivert. Det er Geocaching.com regelverk.

Ellers så høresdet ut til at du sprudler over av "må-gjøre-de-nå" initiativ og det er jo kjempebra, så vi ønsker deg vel velkommen ut av møggler-tilværelsen. :)
:oops: tusen takk for at jeg kanhende ikke skal være muøgler særlig lenge.... men det krever kanhende å ha holdt i en gps først.... 8)

:oops: :oops: nei og nei :shock: jeg skal ikke legge ut noen cach nå. Det var ikke tanken (jeg tror alle kan lese de ordene jeg så opplagt tenker inne i mitt logiske hode.....)

jeg tenkte å lage et lite event, treffe noen av dere, ca 100m fra en cach som kun ca 47 har besøkt siden 2007 og at jeg satt der med en tom "plastboks" for ny kunnskap

Da ville det være en grunn for dere hardbarkede å gidde å kjøre dit hvor den cachen ligger også vise meg hvordan dere gjør det.... Det var min tanke. Rå :roll: utnyttelse av deres kunnskap og viten over en nygrilla pøse eller en kopp kaffe

Når jeg leser oppover i teksten så ser jeg jo at det ser ut til at jeg vil legge ut en cach.

tusen takk for all info Bikeridr.
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

LordWadar

Re: om å komme i gang

Legg inn av LordWadar » tor 01 jul 2010 21:53

Et event vil alle sette pris på om det er stort eller lite :!:
Det er ingenting i veien for å ha "Utlegging av cacher for nybegynnere" som tema for et sånt event. Kan hende tiltrekker det seg flere i samme situasjon. Men det bør jo helst komme noen som kan bidra med gode råd også da :)
Hvis du bestemmer en dato, koker kaffe og fyrer opp en grill, så kommer folk løpende med pølser og koteletter. Det er egentlig ikke mer som skal til :wink:

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » tor 01 jul 2010 22:39

LordWadar skrev:Et event vil alle sette pris på om det er stort eller lite :!:
Det er ingenting i veien for å ha "Utlegging av cacher for nybegynnere" som tema for et sånt event. Kan hende tiltrekker det seg flere i samme situasjon. Men det bør jo helst komme noen som kan bidra med gode råd også da :)
Hvis du bestemmer en dato, koker kaffe og fyrer opp en grill, så kommer folk løpende med pølser og koteletter. Det er egentlig ikke mer som skal til :wink:
dato lørdag 17 juli.
kjernetid 1200 til 1400

ca 18 km fra Eidsvol
ca 33 km fra Konsvinger
ca 41 km fra Kløfta
ca 52 km fra Hamar
ca 68 km fra Ikea Furuseth Oslo
ca 779km fra Bodø (450,-pr seng på det lokalet gjestehuset)

og så kan jeg jo selvfølgelig gi helt klart adresse for eventet, eller er det morsommere om jeg legger ut "disse koordinator greiene"

Tema: Se en muggels bli av-muglet
mulighet for felles sjakkspill med 50 cm høye brikker ute i d fri.
nb liten mikro cach ca 100 m unna (og flere innen noen mil)

Åpent for fornuftige innlegg av taletrengte :D
(jeg skulle gjerne vite masse om alt)
og etterfølgende diskusjoner av noen som mener det stikk motsatte :mrgreen:

trenger litt veiledning her om hvilke opplysninger som jeg skal legge med før det legges over på et sted flest mulig ser........
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

LordWadar

Re: om å komme i gang

Legg inn av LordWadar » tor 01 jul 2010 23:40

Du må nok pent legge inn koordinater. Det går ikke an å lage en cache uten koordinater, og et event er også en cache.
Men om du har adressen kan du også finne koordinatene. Det er mange online kart som gjør det samme, men jeg bruker kart.finn.no
Skriv inn gateadressen du leter etter, så zoomer kartet inn og du får en knappenål på adressen. Hvis du klikker på knappenålen kommer der frem ei lita rute. I ruta klikker du på "GPS koordinater" så kommer disse frem. Noter ned de som står øverst. Formatet er xx.xxxxx N, yy.yyyyy Ø
Hvis finn ikke finner (haha) adressen du leter etter kan du også zoome inn på riktig område og plassere en knappenål selv. Deretter kan du klikke frem koordinatene som beskrevet over.

Når du registrerer eventet så legger du inn koordinatene akkurat som du skrev dem ned. Bare husk å velge "Decimal Degrees" like under der det står "Coordinates". Husk også å velge "E" i stedet for "W". Hvis ikke havner du et helt annet sted på kloden.

Ellers så ser dette riktig bra ut :)
Det er bare å sette i gang å opprette eventet. Det er absolutt en fordel å gjøre det fort. Det bør ligge klart på nett et par uker før selve eventet sånn at folk får tid til å planlegge besøket :D

Du finner mer info her.

Ellers er det bare å fyre løs med spørsmål :D

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » tor 01 jul 2010 23:58

finn.no er topp!!

60.39120N
11.54004Ø


(litt stolt nå)
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » fre 02 jul 2010 00:04

skal legge det ut på geocaching.com i morgen.....
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: om å komme i gang

Legg inn av bjorges » fre 02 jul 2010 08:41

LordWadar skrev:Du må nok pent legge inn koordinater. Det går ikke an å lage en cache uten koordinater, og et event er også en cache.
Men om du har adressen kan du også finne koordinatene. Det er mange online kart som gjør det samme, men jeg bruker kart.finn.no
MEN bruk for all del ALDRI finn.no eller andre online karttjenester for å finne koordinatene til en cache, til det er nøyaktigheten for dårlig. Et event består som regel av en samling folk, som resulterer i at alle finner frem selv om koordinatene er unøyaktig.
I retningslinjene står det tydelig at man skal "fange koordinatene" for plasseringen av en cache med GPS.
Bilde

Brukeravatar
tantAs
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:19
Registrert:søn 13 jun 2010 20:54
Sted:der min myke dun-pute ligger

Re: om å komme i gang

Legg inn av tantAs » fre 02 jul 2010 11:09

gleder meg til å lære av dere over en kaffe (eller av unger som kanhende ikke drikker det)
liker å kave rudt i skog og gater, men det er jo hyggelig om en slipper å starte helt i det håpløse fordi en ikke vet bedre.

ang koordiantorene for eventet... så er nok de greie nokk fordi når jeg beveger meg rundt i fornventingsfull spenning så dekke jeg et større område en en cach :D

(håper jeg klarer å legge det ut på geocaching.com på en ryddig og god måte og ikke gjøre skam på Norges geocachere....) (litt nervøs :? ....)
Ordblind Oslo tantAs i Odalen

Svar