Norwenglish

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20
Norwenglish

Legg inn av reodor09 » tor 24 jun 2010 22:44

Jeg er ganske fersk cacher. Og lurer på om det allerede er for seint å skaffe fram norske ord for det vi driver med. Vi bruker engelske ord for cache, å cache, en cacher osv. Bøyningsmønsteret blir help håpløst når vi skal finne "cachen".
Uttalen er heller ikke i samsvar med norske regler.
Er det bare meg eller er det andre som synes det hadde vært flott med norske ord i denne flotte hobbyen. Er andre varianter blitt forsøkt? Er det helt bak mål å snakke om skattejakt? Finne skatten, dra på skattetur, skatteleting?

Dette er ikke en diskusjon om man skal skrive logger på norsk eller engelsk, men hva vi skal kalle dette når vi faktisk bruker norsk.
Saken drøftet i andre emner på forumet? Hvis ikke: Kjør debatt her.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norwenglish

Legg inn av bjorges » tor 24 jun 2010 22:53

reodor09 skrev:Jeg er ganske fersk cacher. Og lurer på om det allerede er for seint å skaffe fram norske ord for det vi driver med. Vi bruker engelske ord for cache, å cache, en cacher osv. Bøyningsmønsteret blir help håpløst når vi skal finne "cachen".
Uttalen er heller ikke i samsvar med norske regler.
Er det bare meg eller er det andre som synes det hadde vært flott med norske ord i denne flotte hobbyen. Er andre varianter blitt forsøkt? Er det helt bak mål å snakke om skattejakt? Finne skatten, dra på skattetur, skatteleting?

Dette er ikke en diskusjon om man skal skrive logger på norsk eller engelsk, men hva vi skal kalle dette når vi faktisk bruker norsk.
Saken drøftet i andre emner på forumet? Hvis ikke: Kjør debatt her.
Det er vel gjort utallige forsøk på å lage et norsk ord på geocaching og en cache, men min erfaring er at man ramler ned på ordet cache hver gang. Det er liksom ikke så mye svung over "turboks " :)

En cache, cachen, cachene
Å cache, cacher, har cachet
En cacher, cacheren, cacherne

Forøvrig skal du ikke bøye cachen, du skal åpne den, logge og lukke den pent for deretter å sette den tilbake der du fant den ;)
Bilde

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Norwenglish

Legg inn av 2v » tor 24 jun 2010 23:13

bjorges skrev: En cache, cachen, cachene
Å cache, cacher, har cachet
En cacher, cacheren, cacherne
eller:
Ein cache, cachen, cachane
Å cacha, cachar, har cacha
Ein cachar, cacharen, cacharane
:)

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Norwenglish

Legg inn av urytrbyni » tor 24 jun 2010 23:25

bjorges skrev: Forøvrig skal du ikke bøye cachen, du skal åpne den, logge og lukke den pent for deretter å sette den tilbake der du fant den ;)
Trøndercacher kan til en viss grad bøyes :D, men jeg anbefaler at det ikke gjøres. De holder seg bedre da.
urytrbyni has quit geocaching

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Norwenglish

Legg inn av ArveAnd » fre 25 jun 2010 06:47

2v skrev:
bjorges skrev: En cache, cachen, cachene
Å cache, cacher, har cachet
En cacher, cacheren, cacherne
eller:
Ein cache, cachen, cachane
Å cacha, cachar, har cacha
Ein cachar, cacharen, cacharane
:)
Nettopp! Det same tenkte eg når eg las bjorges sitt innlegg :D

anders99

Re: Norwenglish

Legg inn av anders99 » fre 25 jun 2010 07:11

2v skrev: eller:
Ein cache, cachen, cachane
Å cacha, cachar, har cacha
Ein cachar, cacharen, cacharane
:)
Hvis denne bruken sprer seg tar det ikke lang tid før vi har språkrådet på banen - og vips så har vi fått oss det norske ordet kæsj.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norwenglish

Legg inn av olea » fre 25 jun 2010 10:21

reodor09 skrev:Jeg er ganske fersk cacher. Og lurer på om det allerede er for seint å skaffe fram norske ord for det vi driver med. Vi bruker engelske ord for cache, å cache, en cacher osv. Bøyningsmønsteret blir help håpløst når vi skal finne "cachen".
Uttalen er heller ikke i samsvar med norske regler.
Er det bare meg eller er det andre som synes det hadde vært flott med norske ord i denne flotte hobbyen. Er andre varianter blitt forsøkt? Er det helt bak mål å snakke om skattejakt? Finne skatten, dra på skattetur, skatteleting?

Dette er ikke en diskusjon om man skal skrive logger på norsk eller engelsk, men hva vi skal kalle dette når vi faktisk bruker norsk.
Saken drøftet i andre emner på forumet? Hvis ikke: Kjør debatt her.
Vi er noen som har forsøkt å bruke ordet turboks i stedet for cache, men jeg har i hvert fall mer eller mindre gitt opp turboksen. Det er vel slik at når jeg registrerer samme anglisisme tilstrekkelig antall ganger, så blir jeg vant til den, og tar den i bruk selv også.

Det var flere grunner til at turboks ikke slo gjennom. Dels likegyldighet fra folk som syntes det var like greit å importere det engelske ordet. Dels fordi ordet ble aktivt motarbeidet av folk som mente at det ikke passet inn i alle sammenhenger der vi bruker cache.

Jeg har også en hypotese om at de engelske uttrykkene får gjennomslag fordi norsk ikke har noen tradisjon for å verbe. Å verbe betyr å gjøre et substantiv om til et verb, og er altså en type ord som vi mangler tradisjon for på norsk. Selv om vi kunne bruke en turboks i alle sammenhenger vi i dag sier en cache, så blir verbingen rar. Jeg føler meg i hvert fall ikke bekvem med verbet å turbokse, mens å cache er greit.

Det har vært foreslått flere oversettelser for geocaching – for eksempel satellittskattejakt og GPS-tur – men ingen har slått gjennom. Satellittskattejakt blir for langt og tungt, og det er dessuten mange geocachere som misliker fokus på skattejakt. GPS-tur er kortere, men det lar seg neppe verbe. Du er god hvis du klarer å få meg til å si å GPS-ture.
Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Norwenglish

Legg inn av hysse » fre 25 jun 2010 10:35

Jeg savner et godt norsk ord for "tennis".
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Norwenglish

Legg inn av ArveAnd » fre 25 jun 2010 10:38

hysse skrev:Jeg savner et godt norsk ord for "tennis".
slåball

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Norwenglish

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 25 jun 2010 10:45

ArveAnd skrev:
hysse skrev:Jeg savner et godt norsk ord for "tennis".
slåball
Sorry!! Opptatt!! Det er allerede navnet på et baseball/softball lignende spill.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Norwenglish

Legg inn av Bikeridr » fre 25 jun 2010 10:48

hysse skrev:Jeg savner et godt norsk ord for "tennis".
"Klaskeball-med-fluesmekker" ?
Man klasker jo til en liten gulgrønn ball med en litt forsterket utgave av en fluesmekker. ;)

Forøvrig håper jeg ikke "sprakrad" kommer på banen med "kæsj". Det har vi jo allerede om penger ("kæsj kontant på labben").

Men et norskt ord for (geo)caching er visst vanskelig og har vært prøvd flere ganger.
"Cache" er jo ikke engang av anglisk opprinnelse men fransk for "å gjemme" (ifølge GC sine egne sider).
Men hva med "geojakt" forkortet til "g-jakt"?
Høres jo ikke helt syltetøy ut å si man skal ut å geojakte litt sånn i midnattssola. :)
Bilde

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Re: Norwenglish

Legg inn av Mostly Moose » fre 25 jun 2010 11:24

I et forsøk på å avspore denne bondedebatten ytterligere har jeg gleden av å dokumentere en rekke forslag som siden 2004 er blitt fremmet for å døpe om vår sport. Bruk gjerne linkene og avgi din stemme :)
http://mortenmost.freepolls.com/cgi-bin ... _a_time=10
FTF er oppskrytt.

Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Norwenglish

Legg inn av hysse » fre 25 jun 2010 11:57

Håndball,forball,kurvball og haraball er igrunnen selvforklarende, men vi holdes våkne til langt på natt av golf og curling. Ikke for at vi ser på, men fordi vi ikke finner gode norske ord for dette. Og fordi vi prøver å skjønne hvorfor man driver med slik.

VI har hørt én definisjon av golf; bøgebandy! Dog finner vi det veldig stigmatisernende.

På den annen side er det Freitag im Tag und da er vi mere opptatt av kalle øller og varmt vær en gode norske ord på utenfornorge ord.

Hysse

freelance boheme
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Norwenglish

Legg inn av ok67 » fre 25 jun 2010 14:51

Etter litt titting i Clue, så har eg kome fram til følgjande:

ein geosjkul, den geoskjulen, fleire geoskul, dei geoskjula

å geoskjule, geoskjuler, har geoskjult

ein geoskjular, den geoskjularen, fleire geoskjularar, dei geoskjularane

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Norwenglish

Legg inn av ArveAnd » fre 25 jun 2010 14:57

ok67 skrev:
å geoskjule, geoskjuler, har geoskjult
tja... å geoskjule må vel vere det du gjer når du gøymer ein cache... men kva når du finn den?
geofinne?
geoleite?
geoikkjefinne?
geoikkjefinneogeroppgittoggårheim?

Svar