Kaldenord skrev:Da har jeg fått testet noen cacher med og uten det elektroniske kompasset. Merker en vesentlig bedring på retnings angivelsen med kompasset av.
Darkworld skrev:Garmin ble noe bedre ved bruk av kompass når jeg slo av elektroniske kompasset. Men er forsatt ikke fornøyd.
ingsve skrev:Jeg har benyttet Gråtassen i snart tre år nå, og kompasset ga jeg nokså fort opp som hjelpemiddel for å finne cacher. Det har nok sammenheng med at jeg fant kartsiden enklere.
Kompassnåla og den svarte trekanten på kartsiden er to sider av samme sak. Og jeg bruker også bare kartsiden med den rosa streken.
Forøvrig kalibrerer jeg kompasset hver gang jeg slår på GPS'en, eller bytter batterier. Slår man av det elektroniske kompasset er det heller ingen grunn til å kalibrere... Da har man jo koblet det ut. Da er man prisgitt infomasjonen om retning basert på bevegelsen. Den vil nok oppleves som mer stabil og korrekt, men står du stille og kun dreier deg rundt, er bevegelsen for liten til at den klarer å gi riktig informasjon om retning.
Det jeg har gjort (og som jeg er rimelig godt fornøyd med) er at jeg har satt ned grenseverdiene for nå den skal bruke kompasset til 3kh og 5sec, altså at dersom jeg beveger meg med en hastighet av mer en 3km/t i mer enn 5 sekunder brukes kun informasjonen om retning fra GPS-signalene, men står jeg stille eller beveger meg veldig sakte skal det elektroniske kompasset benyttes. Og som sagt kalibrerer jeg hver gang jeg slår på eller bytter batterier.