Nye garmin kart for Norge i 2010?

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av sven-egil » lør 29 mai 2010 23:46

Ja å stå i regn, snø og kulde og fikle med kartbrikker er bare håpløst :evil:
Og lomma full av små brikker er praktisk *not*.

Skal kartene komme på brikke må dekningen være kjempestor, og det kan man nok bare glemme.
Ser spesielt problemer for de som ofte krysser mellom "soner" slik som folket i grenland.

Jeg er redd produsenten skyter seg selv med den minnekort løsningen.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av solve » søn 30 mai 2010 08:28

sven-egil skrev:
Jeg er redd produsenten skyter seg selv med den minnekort løsningen.
Jepp, og er det en ting vi kan være 100% sikre på, så er det at piratene finner en vei rundt dette, og legger alle kartene på èn minnebrikke.
Så da blir det MP3historien/DRM om igjen, hvor det er de lovlydige som sitter igjen med alle ulempene, mens de som ikke orker, bruker piratalternativene.
BildeBilde

anders99

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av anders99 » søn 30 mai 2010 11:18

sven-egil skrev: Jeg er redd produsenten skyter seg selv med den minnekort løsningen.
Det er mulig å låse kartene til minnekortet (hvert kort har sin egen unike ID).

Dersom kartene ikke er låst til minnebrikken er dette ikke så ille. Da kan man både ta sikkerthetskopi av dem og bruke dem enkelt sammen med andre kart i enheten (i hvert fall dersom man har har Oregon og (tror jeg) Colorado, som støtter flere kartfiler med forskjellig navn).

Da blir kun ulempen at man ikke kan se dem i Mapsource eller bruke dem i eldre enheter.

Dersom kartene er låst til minnebrikken, og produsenten i tillegg nekter å erstatte defekte brikker kostnadsfritt, vurderer jeg et unntak forumreglene slik at folk i det minste kan få hjelp til å lage seg en sikkerhetskopi.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av Catch » søn 30 mai 2010 12:10

Man kan se kartet med BaseCamp og bruke dette som planleggingsverktøy også

http://jahia.garmin.com/garmin/cms/site ... n/basecamp

Jeg har brukt BaseCamp en stund, og har også kjøpt og lastet ned BirdsEye kart, og det fungerer bra.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av sven-egil » ons 02 jun 2010 09:05

Da er Topo Premium lansert.
Link: http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=4088&parentid=3848

Jeg ringte Belanor og fikk følgende info:
Kartet kommer kun på minnebrikke, og minnebrikken må stå i GPS, og minnebrikken er kopibeskyttet.
Skal man bytte mellom ulike kart områder må man bytte brikker.
Kartene kan i tillegg benyttes i Garmin gratis planlegningsverktøy for PC og Mac; BaseCamp, som også har 3D visning i tillegg til de vanlige funksjonene som man kjenner fra MapSource verktøyet.
Men man kan ikke overføre kart fra Basecamp til GPSen, alt er låst til minnebrikken.

Så da blir det fikling og hærk og alt det styret vi ikke ønsket oss. :(

Om ingen har en "alternativ løsning" :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 10:30

Blir neppe kjøp i alle fall

Topo Premium
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:tir 01 jun 2010 13:28

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av Topo Premium » ons 02 jun 2010 11:03

Hei,

Her er litt info. om den nye kartserien Topo Premium 1:20.000

MapSource : Topo Premium kan benyttes i BaseCamp som har så godt som samme funksjonalitet som MapSource. BaseCamp er gratis og kan lastes fra http://www.garmin.com/garmin/cms/us/onthetrail/basecamp

Pris : Sammenlignet med tilsvarende Svenske kart, Friluftskartan Prime som koster SEK 2200 for 2500 km2. Vil Premium være ca. 10 ganger billigere med NOK 1100-1500 for ca. 25.000 km2).

Flere kart på samme sd-kort :
Dette er noe vi absolutt skal ta til vurdering, så vi oppfordrer derfor alle som ønsker flere kart på samme SD-Kort å sende mail til : premium@geoinsight.no med overskrift FLERE KART PÅ SD-KORT. (det vil ikke bli svart på disse mailene)

Følg med på geoinsight.no/premium, her vil det komme demokart for nedlastning. Og feedback kanal.

Mvh
Geoinsight as
*Produsent av : Topo Adventure, Topo Explorer, Topo Norway, Topo Eiendom og Topo Premium 1:20.000

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 11:22

Ein ting eg verkeleg kunne tenkt meg er mogelegheita til å kjøpa enkelt blad.

F.eks. treng eg i utgangspunktet berre nokre få blad frå Trondheim serien, nokre få frå Steinkjer serien og nokre få frå Jotunheimen. Men for å få dei få kartblada eg treng må eg altså kjøpa 3 seriar som inneheld ei stor mengde med kartblad som eg ikkje treng.

Omtrent det same som om eg kjøper 1:50000 for Trondheim på papir, så må eg kjøpa med 20 andre kart samstundes. Mykje ekstra som eg ikkje treng og mykje større kostnad enn nødvendig.

Så eg trur at Belanor/Garmin bør revurdera årsaka til at det er så mykje piratkopiering av dei gamle karta. Eg trur ikkje at det er det at dei ikkje er kopibeskytta som er den eigentlege årsaka til all kopieringa, heller den lite fleksible inndelinga.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av sven-egil » ons 02 jun 2010 12:37

@ Topo Premium

Med kart på minnebrikke, kan man da levere en defekt kart-minnebrikke og få en ny med engang om problemer skulle oppstå?
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 12:44

Om dei absolutt skal bruka kopibeskytting, så burde karta vore låst til GPSen og ikkje til brikka, då ville det vera mogeleg å ta backup av karta og også å bruka fleire kart på same GPS.

No finst det nok "alternative løysingar", men det er no synd at det er dei som brukar "alternative løysingar" som får det beste tilbodet, mens dei lovlydige må leva med alle ulempene.

Piratkopiering kjem ein ikkje til livs, ein endar berre opp med ei løysing som gjer bruken for dei lovlydige meir komplisert, mens piratane alltid finn ein veg rundt problemet.

Så for å få bukt med piratkopieringa bør dei heller sjå på årsaka til at det blir piratkopiering, er det fordi folk er kjeltringar eller er det fordi inndelinga av karta er for lite fleksibel og prisen for høg.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av solve » ons 02 jun 2010 13:00

Løsningen produsenten er har valgt, er jo så gammeldags, at det nesten ikke er til å tro.
Det er en grunn til at man bruker MP3spiller istedet for walkman-kasettspiller i 2010.

Men nok om det. Jeg har et annet spørsmål til Belanor, som sikkert flere enn jeg er interessert i å vite svaret på.

Jeg bruker min GPS i all slags vær, ettersom jeg vanskelig kan styre været under høstjakta i september-november.
Dette er en tid på året hvor det regner ganske mye, det er høy luftfuktighet, og man er ofte langt unna hus.

Så i tillegg til alt ekstraarbeidet og farene for å miste microSD-kort ute i naturen, hva med Garantien på GPSr'n?
Skal jeg midt på fjellet, i øsregn, ikke ha tilgang til kart, på min GPS til over 4kkr ettersom jeg ikke har lyst til å få fuktskader i GPSr'n, pga en latterlig kopisperre, eller har Belanor tenkt å innføre 100% bytterett på alle fuktskadde GPSr'er, uten å stille spørsmål, Og utstyre alle minnekort med egen forsikring mot tap/vannskader?

Det er liksom en grunn til at man har vanntett GPS, vanntett Kamera, og vanntett kikkert til mange kilokroner.
Er jo nesten slik at men gammel og trofast Garminkunde får lyst til å sjekke ut hva konkurrentene kan tilby.....
BildeBilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av ok67 » ons 02 jun 2010 14:09

Topo Premium skrev: Og feedback kanal.
Feedback har du vel alt fått her.......

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av hysse » ons 02 jun 2010 14:31

ok67 skrev:
Topo Premium skrev: Og feedback kanal.
Feedback har du vel alt fått her.......
Bevares!
There is a time to feedback=> and there is a time not to <=feedback.
This is probably one of them.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Bikeridr
Bruker
Bruker
Innlegg:107
Registrert:fre 26 des 2008 08:54
Sted:N56°57', E023°56'

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av Bikeridr » ons 02 jun 2010 16:35

Dette viser igjen hva jeg skrev i et annet forum angående Garmin og deres kartprodukter og partnere.

Jeg gjengir her det som er relevant fra posten min på forum.gps.no:

SITAT:
Forøvrig er dessverre Garmin blitt altfor stor og arrogant, noe man merker på deres videre oppdateringer og "moderniseringer". Hvorfor tok de vekk nRoute? Noen av oss synes faktisk det er et bra program og heldigvis har jeg 4-5 kopier liggende på forskjellige maskiner og CD'er.
Hvorfor hører de ikke på oss mhp den i.d.i.o.t.i.s.k.e kartprojeksjonen de har i de nyere Mapsourceversjonene? Heldigvis har jeg også her 4-5 kopier av 6.13.7 liggende rundtomkring.
Hvorfor fjernet de muligheten til å bruke CS (eller alle flavører av rutbare kart) på 2 egne GPSmottakere? Synes det er ganske ugreit å måtte kjøpe to -2- fullversjoner bare for å kunne bruke både 276C'n og 60CSX'n om hverandre. Er ikke alltid like praktisk å ha med begge GPSmottakerne på tur.

Nei, begynner å lure på om en ikke skal finne seg en annen leverandør.. Synd i grunnen, for Garmins GPSmottakere begynner å bli skammelig bra.
SITAT SLUTT.

PS! Topo US i 1:24.000 koster US$199.99 for *HELE* USA.
For Norge blir det (gjrennomsnittlig) 1.300,-/25.000*385.000 = 20.000,-

Altså man får USA på 9.830.000 Km2 for NOK 1.280,- (Kurs 6,40).
= 7.680 Km2/Kr for USA'sk kartverk.
= 19,25 Km2/Kr for norsk kartverk.

Det skulle vel være en prisforskjell på 39.896% (Trettinitusenåttehundreognittiseks prosent).

Hmm, vet ikke hva jeg skal formene om den norske kartpolitikken..
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye garmin kart for Norge i 2010?

Legg inn av pjacklam » ons 02 jun 2010 16:55

Bikeridr skrev:Hmm, vet ikke hva jeg skal formene om den norske kartpolitikken..
Kartverket og politikerne argumenterer for de høye prisene ved å hevde at pengene blir pløyd tilbake og inn i kartproduksjon og at Norge derfor har blant de beste kartene i verden. At folk som er ute har noen av de beste kartene i verden, er viktig, sikkerhetsmessig.

Hvor pengene havner, vet jeg ikke, men det kan godt være at de går til kartproduksjon, og det er i så fall bra. Men har Norge blant de beste kartene i verden? Eller kanskje mer relevant: Er kart i Norge bedre enn kart i land der kartdataene er gratis? Jeg vet ikke, men skulle gjerne visst svaret.

Sikkerhetsargumentet er det dårligste, for det kan brukes motsatt vei: De høye prisene gjør at folk, i stedenfor å ta seg råd til nye kart, heller bruker gamle og utdaterte kart. Og da går den påståtte sikkerheten rett vest.
~/.signature: No such file or directory.

Svar