Flytting av cache

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø
Flytting av cache

Legg inn av Tique » ons 26 mai 2010 23:26

Dersom man ønsker å flytte en cache, må man da legge den inn på nytt (som en ny cache) eller kan man bare endre koordinatene?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Flytting av cache

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 mai 2010 00:33

Hvis det er snakk om en mindre justering kan du selv gå inn og endre koordinatene. Men hvis endringen er "vesentlig" vil du få opp en melding når du prøver å flytte den om at du må kontakte godkjenner for å få flyttet cachen.

Husk at om endringen er såpass liten at du får lov til å justere koordinatene selv, så er du selv også ansvarlig for at cachen din ikke kommer for nær andre cacher.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Flytting av cache

Legg inn av esbjug » lør 29 mai 2010 08:49

Et neste spørsmål blir da: ved en slik "mindre" endring av avstand, og som systemet aksepterer av cacheeier uten av reviewer må inn i bildet, ligger det inne en automatisk avstandsberegning i systemet? Eller kan man oppleve at reell avstand kryper under 161 m?

mvh esbjug

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Flytting av cache

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 29 mai 2010 10:04

Såvidt jeg vet ligger det ikke noen slik sjekk inne i systemet. Du må altså selv være sikker på at du ikke bryter retningslinjene og flytter cachen din for nært en annen. Du kan bruke både GSAK, MapSource eller GPS'en din som hjelpemiddel i så måte. Utfordringen ligger i om det skulle være en mystery eller multi i nærheten som du ikke har løst, og dermed ikke kjenner slutt-koordinatene til. Er man usikker kan man alltid be godkjenner om hjelp. Godkjennerne har egne verktøy for å kontrollere om en cache kommer for nær andre.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Flytting av cache

Legg inn av Makuta Teridax » lør 29 mai 2010 22:55

Når en cache-eier forandrer de oppgitte koordinatene, som står øverst på cache-siden, får jeg en automatisk e-post. Jeg sjekker da om flyttingen er i konflikt med andre cacher. Hvis cachen kommer for nær en annen cache, skal cachen deaktiveres inntil cachen har vært flyttet langt nok vekk fra den andre cachen.

Det som en del cache-eiere glemmer, er å forandre «Final Location» når de flytter på en mystery- eller multi-cache. Derfor er det noen cacher i Norge som er for nær hverandre. Jeg, og andre godkjennere, har godkjent andre cacher i nærheten ut fra at «Final Location» er riktig, men en del cacher har altså gal «Final Location», som gjør at det er godkjent cacher som ligger alt for nær løsningen på en multi- eller mystery-cache. Gale «Final Location» er det ingen som oppdager, ettersom disse ikke er tilgjengelige for geocachere. Det hender imidlertid at jeg selv sjekker mitt resultat mot det som er oppgitt som «Final Location», og av og til «Final Location» helt feil.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Flytting av cache

Legg inn av gacrux » lør 29 mai 2010 23:50

Grunnen til at "Final location" er feil er at enkelte cacheeiere ikke stoler på at Groundspeak greier å holde koordinatene hemmelig. Vi vet at Groundspeak har hatt gedigene sikkerhetshull, og selv om det ser ut for meg som alle kjente hull nå er tettet sitter det fortsatt igjen en berettiget skpepsis mot å gi fra seg "Final location". Jeg forstår selvfølgelig Makuta Teridax's frustrasjon over dette, men Makuta må også innse at mange av oss bruker MYE tid på å lage en god oppgave, og jeg ser godt at frykten for at uker med arbeid skal spoleres av elendige sikkerhetsrutiner hos geocaching.com gjør at enkelte geocachere velger å oppgi feil "Final location". Uansett tror jeg ikke dette er noe stort problem.
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Flytting av cache

Legg inn av ArveAnd » søn 30 mai 2010 07:45

gacrux skrev:Grunnen til at "Final location" er feil er at enkelte cacheeiere ikke stoler på at Groundspeak greier å holde koordinatene hemmelig. Vi vet at Groundspeak har hatt gedigene sikkerhetshull, og selv om det ser ut for meg som alle kjente hull nå er tettet sitter det fortsatt igjen en berettiget skpepsis mot å gi fra seg "Final location". Jeg forstår selvfølgelig Makuta Teridax's frustrasjon over dette, men Makuta må også innse at mange av oss bruker MYE tid på å lage en god oppgave, og jeg ser godt at frykten for at uker med arbeid skal spoleres av elendige sikkerhetsrutiner hos geocaching.com gjør at enkelte geocachere velger å oppgi feil "Final location". Uansett tror jeg ikke dette er noe stort problem.

Dette kan kanskje vere forklaringen ved relativt kompliserte oppgaver og skeptiske cachere... :wink:
Men eg har inntrykk av at ein del mysterie-cacher, men banale oppgaver, blir plassert innanfor 161m-grensa til andre cacher. Då antar eg 'final location' er oppgitt feil - og med overlegg - for å få plassere cachen akkurat der ein vil. Med stor cache-tetthet er nok dette fristande, og problemet (om det er eit problem?) vil nok auke av den grunn.

Så kva skal ein gjere med det? Gi blanke? Sladre til Makuta?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Flytting av cache

Legg inn av Makuta Teridax » søn 30 mai 2010 13:46

gacrux skrev:Jeg forstår selvfølgelig Makuta Teridax's frustrasjon over dette, men Makuta må også innse at mange av oss bruker MYE tid på å lage en god oppgave, og jeg ser godt at frykten for at uker med arbeid skal spoleres av elendige sikkerhetsrutiner hos geocaching.com gjør at enkelte geocachere velger å oppgi feil "Final location".
Jeg ser problemet, men synes ikke argumentet holder, delvis fordi Groundspeak har lagt mye arbeid i å tette hull, men viktigere er det at gale «Final Location» rammer andre cache-eiere. For ikke bare gjør gale «Final Location» at reviewere publiserer cacher som egentlig ligger for nær andre cacher, men det gjør også at reviewere nekter å publisere cacher som egentlig er helt i orden. I perioder avviser jeg cacher hver eneste dag fordi de ligger for nær en mystery-cache. Ikke alle ønsker eller har anledning til å flytte cachen sin. Det arbeidet som eiere av den nye cachen la ned i sin cache kan ha vært forgjeves fordi eieren av en mystery-cache la inn en gal «Final Location».
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Flytting av cache

Legg inn av mamoreb » tor 18 nov 2010 10:42

Jeg er en av nybegynnerne som planla ny cache litt for nær slutten av en multi... :oops:

Den gang fant jeg et nytt gjemmested som var greit nok, i passe avstand til multien.

Nå har jeg funnet et bedre gjemmested. Det nye stedet er ca 250 meter unna, og av en slik karakter at deler av cachebeskrivelsen bør endres (ikke bare hint).

Er det OK å gjøre såpass store endringer? Eller blir dette mer som en ny cache? I siste fall kan jeg jo vurdere om jeg arkiverer eller beholder det gamle gjemmestedet.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Flytting av cache

Legg inn av Makuta Teridax » tor 18 nov 2010 11:10

mamoreb skrev:Nå har jeg funnet et bedre gjemmested. Det nye stedet er ca 250 meter unna, og av en slik karakter at deler av cachebeskrivelsen bør endres (ikke bare hint).

Er det OK å gjøre såpass store endringer? Eller blir dette mer som en ny cache? I siste fall kan jeg jo vurdere om jeg arkiverer eller beholder det gamle gjemmestedet.
Sånt er nesten alltid et skjønnsspørmål. Avstanden i seg selv er ikke noe godt mål. Velger man et gjemmested 20 meter unna, men bytter selve cachen og skriver om hele beskrivelsen, er det vel naturlig å arkivere den gamle cacheoppføringen og sende inn en ny. Velger man et gjemmested flere hundre meter unna, men beholder cachen og mesteparten av cachebeskrivelsen og gir geocacherne stort sett den samme opplevelsen, er det kanskje naturlig å beholde samme cacheoppføring. Det skal store forandringer til før jeg selv synes det er naturlig å arkivere den gamle og lage en helt ny, men andre har kanskje en annen terskel. Bruk magefølelsen, og ikke vær redd for at du har gjort feil. :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar