60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Duppeditter og programvare
Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14
Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » tor 13 mai 2010 13:49

Team Olsson skrev:
Kaldenord skrev:
Team Olsson skrev:Spørsmålet i denne tråden var vel virrende kompass. Har du prøvd min løsning med å slå av det elektroniske kompasset ?
Jeg har ikke fått prøvd det enda, har leitet noe etter hvor jeg får skrudd det av uten hell. Så et lite hint om hvor jeg får skrudd det av om du husker det hadde jeg satt pris på, eller så håper jeg på å få sjekket med bruksanvisningen i løpet av fridagene nå.
Som jeg sa tidligere. Hold Page knappen nede 2 sekund.
Husket ikke den delen av innlegget når jeg letet etter funksjonen :oops:
BildeBilde

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » man 17 mai 2010 20:06

Da har jeg fått testet noen cacher med og uten det elektroniske kompasset. Merker en vesentlig bedring på retnings angivelsen med kompasset av.

Nå testet jeg dette på en runde i Rjukan området og misstenker at på grunn av den trange dalen så er det ikke helt optimale signal forhold der, for jeg hadde mye rar retnings angivning og mye rare nullpunkter.

Skal teste på dette videre i andre områder, men det ser ut til at jeg kommer til å slutte å ha på det elektroniske kompasset når jeg leter etter cacher.

Takk for hjelpen med dette.
BildeBilde

Darkworld
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:man 28 apr 2008 12:27

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Darkworld » tir 08 jun 2010 08:24

Har også samme prb at kompass-pilen peker hit og dit. Men har prøvd å finne svar på om innstillingene mine i min garmin 60csx er riktige. I opssettet finner man noe som heter Retning. Her lurer jeg da på hva som skal være innstilt. Hos meg står det nå: kardinale bokstaver og magnetisk. For meg så virker dette bedre enn Sann i nordlige referanse. Garmin ble noe bedre ved bruk av kompass når jeg slo av elektroniske kompasset. Men er forsatt ikke fornøyd.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av ingsve » tir 08 jun 2010 08:59

Hei
Jeg har benyttet Gråtassen i snart tre år nå, og kompasset ga jeg nokså fort opp som hjelpemiddel for å finne cacher. Det har nok sammenheng med at jeg fant kartsiden enklere.

Jeg velger den cachen jeg skal finne, velger gå til, og utenfor veg. Finner kartsiden og får opp en rett strek mot cachen. Jeg benytter også retning mot cachen opp. Kart og terreng blir da bestemmende for hvordan vi tar oss frem mot boksen, som stort sett blir funnet når oppløsningen er på 5m og jeg "står på" punktet.
Samme metode benyttes der jeg ikke har kart som hjelpemiddel, der blir det jo terrenget som er avgjørende for veivalg frem mot boksen, på samme måte som når kompasset benyttes. Vær oppmerksom på at du må være i bevegelse for at rett retning skal vises på Gråtassen.

Kanskje ikke det du lurte på, men ment som et tips...

Lykke til :)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 08 jun 2010 10:07

Kaldenord skrev:Da har jeg fått testet noen cacher med og uten det elektroniske kompasset. Merker en vesentlig bedring på retnings angivelsen med kompasset av.
Darkworld skrev:Garmin ble noe bedre ved bruk av kompass når jeg slo av elektroniske kompasset. Men er forsatt ikke fornøyd.
ingsve skrev:Jeg har benyttet Gråtassen i snart tre år nå, og kompasset ga jeg nokså fort opp som hjelpemiddel for å finne cacher. Det har nok sammenheng med at jeg fant kartsiden enklere.
Kompassnåla og den svarte trekanten på kartsiden er to sider av samme sak. Og jeg bruker også bare kartsiden med den rosa streken.
Forøvrig kalibrerer jeg kompasset hver gang jeg slår på GPS'en, eller bytter batterier. Slår man av det elektroniske kompasset er det heller ingen grunn til å kalibrere... Da har man jo koblet det ut. Da er man prisgitt infomasjonen om retning basert på bevegelsen. Den vil nok oppleves som mer stabil og korrekt, men står du stille og kun dreier deg rundt, er bevegelsen for liten til at den klarer å gi riktig informasjon om retning.

Det jeg har gjort (og som jeg er rimelig godt fornøyd med) er at jeg har satt ned grenseverdiene for nå den skal bruke kompasset til 3kh og 5sec, altså at dersom jeg beveger meg med en hastighet av mer en 3km/t i mer enn 5 sekunder brukes kun informasjonen om retning fra GPS-signalene, men står jeg stille eller beveger meg veldig sakte skal det elektroniske kompasset benyttes. Og som sagt kalibrerer jeg hver gang jeg slår på eller bytter batterier.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » tir 08 jun 2010 13:57

Takker for informasjonen fra ingsve og GorgonVaktmester.

Jeg har nå fått teste litt mer på gråtassen i områder med vesentlig bedre gps dekning enn jeg hadde under test på cachetur til Rjukan.

Det hender stadig at jeg skrur av og på kompasset for å sjekke hvordan det oppfører seg. som andre nevner her at en må være i nok bevegelse for at den skal kunne gi rikitg informasjon har jeg registrert og memorert etter bruk. Men jeg ser fortsatt tendensen til at når jeg skrur på kompasset så endrer retningspila seg (i ca 70-80% av tilfellene) til å peke vekk fra cachen. men skjeldent direkte motsatt av hva den pekte med kompasset av. Oftest så finner jeg cachen et sted i mellom hvor den peker uten kompasset påskrudd og der "bakenden" av pila peker med kompasset påskrudd. Dette fenomenet oppstår på vei inn mot cachen, typisk 50-20 meter avstand. Mulig på kortere og lengre hold også, men det er kun innen for disse avstander at jeg har testet med kompass av/på.

Bruker tidvis også kartet for å navigere frem til cachen, men jeg merker at når pila peker feil vei, så gjør også den sorte pila på kartet det. Så da blir det å gå i en retning en antar er riktig og heller svinge seg inn mot riktig retning når man ser på kartet hvor man faktisk er på vei.

Etter at jeg begynnte å bruke gråtassen uten kompasset så føler jeg meg ikke så frustrert over merkelige angivelser, nå er det heller litt artig å se hvordan plutselig når går fra at cachen ligger på venstre side an retningen jeg holder til plutselig å ligge på høyre side. Men ser de største "feilmålingene" ved stillestand eller liten bevegelse.

Har bare cachet siden nyttår, og vinteren er nok ikke den mest aktive cachetiden for meg som en del andre, derfor føler jeg at jeg fortsatt må "lære" meg å bruke gråtassen enda. Så jeg er veldig takknemmelig for den informasjonen som andre har delt med meg i denne tråden og som jeg leser eller i dette og andre fora. Og regner med at gråtassen nå fungere som den skal og at det er nok jeg så må tilpasse meg å bruke den og lese den riktig.

Takk til alle som har bidratt sålangt, og til de som måtte ha mer informasjon om tips til bruk evt instillinger av gråtassen så er jeg takknemmlig for det også.
BildeBilde

Svar