60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Duppeditter og programvare
Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14
60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » man 10 mai 2010 21:21

Jeg har den siste tiden slitt med at kompass pila på min Garmin 60CSX peker i sannsynelig riktig retning når jeg velger å navigere til en Cache.
Men etterhvert som jeg kommer nærmere cachen så blir nåla ustabil, i noen tilfeller viser den retningen feil vei, slik at jeg stadig går vekk fra cachen i henhold til pila, men nærmer meg i henhold til avstand.

Jeg opplever også at jeg kan snu meg 180° rundt og pila endrer seg ikke, om den pekte rett frem før jeg snudde meg så gjør den det fortsatt etter at jeg har snudd meg, selv når jeg forblir stående rolig på plassen. Etter flere minutter kan den begynne å rotere litt på deg, men den roterer skjeldent de 180°'ene som jeg roterte meg og GPS'en.

Har forsøkt å kalibrere kompasset stadig vekk, virker ikke til at dette hjelper noe.
Har gått igjennom alle menyer jeg finner og valgt alle mulige nullstillings valg, heller ikke dette har gitt merkbare bedringer.

Forsøkte på lørdag kveld med å sjekke om det var noe ny programvare tilgjengelig, noe det ikke var, men fikk mulighet til å reinstallere samme versjon av programvaren som allerede var på enheten. Gjorde dette og testet GPS på søndag. Først en kalibrering av kompasset før jeg begynte å gå mot cachen. Nå virket pila noe bedre, men etter å ha gått et par hundre meter så var pila helt på bærtur igjen.


Er det noen som har noen tips evt erfaring med liknende problemer de kan dele med meg? Testet GPS sammen med en Oregon 450 på lørdag og fikk da bekreftet at min viser helt ville retninger.


Håper det er noen kloke hoder her på forumet som kan hjelpe til så det blir litt lettere for meg å finne cachene jeg leter etter.
BildeBilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av whoelse » man 10 mai 2010 21:42

Det hender 60CSxen min også er litt "merkelig" slik du beskriver, men den er gjerne samarbeidsvillig etter en kalibrering.
Bilde

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » man 10 mai 2010 21:54

whoelse skrev:Det hender 60CSxen min også er litt "merkelig" slik du beskriver, men den er gjerne samarbeidsvillig etter en kalibrering.
På hvilken måte kalibrerer du kompasset? Jeg går i sirkel på rundt 2m diameter.

Kalibrerte Oregon 450 for svigermor på lørdag, der fikk jeg instruksjoner på skjermen om å rotere den rundt sin egen senter akse.
BildeBilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Team Olsson » man 10 mai 2010 22:28

Slå av det elektroniske kompasset. Hold page knappen nede 2 sekund.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av esbjug » tir 11 mai 2010 08:18

Kaldenord skrev: Kalibrerte Oregon 450 for svigermor på lørdag, der fikk jeg instruksjoner på skjermen om å rotere den rundt sin egen senter akse.
På 450 og 550 er det tre akser du kalibrerer om. Har også kalibrert 60 CSx og Vista HCx på samme måte (kun i ett plan her så klart), uten at jeg har merket noe forskjell mot å gå i ring.

Ellers er det mange som mener at gps'er med treakse kompass er mye mer nøyaktige enn de med kun ett plan. Det må jeg si meg enig i, men husk å rekalibrerer etter at batteriene er byttet. På min oregon 550t blir kompasset mer stabilt da.

mvh esbjug

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av ingsve » tir 11 mai 2010 09:02

Jeg bruker ikke kompasset lengre på min gråtass, men kartsiden når jeg søker en cache. Husker jeg ikke mye feil var årsaken noe av det samme problemet som du beskriver. Et problem som jeg tror skyldes at GPS'en må være i bevegelse får å beregne og vise retningen. Stopper du opp, eller beveger deg sakte blir kompasset umulig å bruke. Korriger meg hvis dette ikke stemmer.
Det samme problemet skjer når jeg bruker kartsiden, men får mer oversikt da.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av whoelse » tir 11 mai 2010 18:47

60CSxen min holder retningen selv når jeg går sakte - bare den ikke er i det vrange hjørnet. Men jeg synes også av og til det er greit å bruke kartet, med "north-up", for å peile retning. Spesielt når det er noe annet enn bare grønt på kartet...

For å kalibrere kompasset holder jeg GPSen vannrett og snur den sakte rundt seg selv med hendene mens jeg står stille. Har vel så bra erfaring med det som f.eks. å gå rundt meg selv, eller gå i sirkel. Dessuten er det mer diskret så om noen kommer forbi på stien tror de ikke jeg er helt surrete :D
Bilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av trondkj » tir 11 mai 2010 19:02

Jeg skifter ofte mellom kartvisning og kompassvisning når jeg er ute på leting. Og jeg slår kompass av og på innimellom. Kartvisning er likevel det som gir meg den beste anvisningen på hvor jeg er i forhold til cachen, iallfall når det er noe annet enn bare grønt på kartet som whoelse skriver. Kalibrering av kompasset har jeg gjort når jeg skifter batteri. Noe som er viktig å huske er at kompasset er *veldig* avhengig av riktig spenning, det betyr at når spenningen på batteriene synker (særlig gjelder dette oppladbare) svekkes kompassfunksjonen. I denne sammenhengen: bruker du oppladbare batterier? har du i tilfelle stilt inn gps'en for dette? Hvis den er innstilt for alkaliske batterier, men bruker oppladbare, får kompasset alt for lav spenning.
Bilde Bilde

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » tir 11 mai 2010 19:09

trondkj skrev: I denne sammenhengen: bruker du oppladbare batterier? har du i tilfelle stilt inn gps'en for dette? Hvis den er innstilt for alkaliske batterier, men bruker oppladbare, får kompasset alt for lav spenning.
Jeg har ikke brukt GPS'en med annet en Alkaliske batterier, og den er innstillt på dette også. Forøvrig bare batterier av typen ikea som har vært i min GPS de siste årene.
BildeBilde

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av trondkj » tir 11 mai 2010 19:35

Kaldenord skrev:Jeg har ikke brukt GPS'en med annet en Alkaliske batterier, og den er innstillt på dette også. Forøvrig bare batterier av typen ikea som har vært i min GPS de siste årene.
Merker du noen forskjell når batteriene er helt nye, kontra når de har vært brukt en stund?
Bilde Bilde

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » tir 11 mai 2010 19:40

trondkj skrev:
Kaldenord skrev:Jeg har ikke brukt GPS'en med annet en Alkaliske batterier, og den er innstillt på dette også. Forøvrig bare batterier av typen ikea som har vært i min GPS de siste årene.
Merker du noen forskjell når batteriene er helt nye, kontra når de har vært brukt en stund?
Har ikke lagt merke til noen endring, men har ikke tenkt så mye over det heller. Siste tur ut på søndag var med helt nye batterier og kalibrerte kompasset der jeg parkerte. Så jeg hadde tendensene selv med nye batterier.
Jeg har liggende noen oppladbare batterier, tror det er 2300maH NiMh batterier fra biltema som ikke er mye brukt, skal ta og lade de opp og ha de med på neste tur, for å se om det er noen påvirkning.
BildeBilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av esbjug » tir 11 mai 2010 22:40

Kaldenord skrev: Jeg har liggende noen oppladbare batterier, tror det er 2300maH NiMh batterier fra biltema som ikke er mye brukt, skal ta og lade de opp og ha de med på neste tur, for å se om det er noen påvirkning.
Husk på å trimme disse oppladbare batteriene før du tar den skikkelig i bruk. Det er en tråd her om batterilading, og avanserte ladere der du kan lese nøyaktig kapasitet på hver enkelt celle. I denne tråden er det mye interessant å lese hvis man er interessert i batterier og ytelse. Bl. a har flere cachere testet ulike celler opp mot hverandre.

En enkel lader er ofte ikke i stand til å lade opp et batteri godt nok. Ved første gangs lading etter en lang periode uten bruk, kan cellene gi lavere ytelse enn etter flere gangers lading.

Du må også stille om GPS'en fra alkaliske batterier til NiHm.

mvh esbjug

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Team Olsson » tir 11 mai 2010 22:55

Spørsmålet i denne tråden var vel virrende kompass. Har du prøvd min løsning med å slå av det elektroniske kompasset ?
Bilde

Kaldenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:tor 15 apr 2010 12:14

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Kaldenord » ons 12 mai 2010 08:26

Team Olsson skrev:Spørsmålet i denne tråden var vel virrende kompass. Har du prøvd min løsning med å slå av det elektroniske kompasset ?
Jeg har ikke fått prøvd det enda, har leitet noe etter hvor jeg får skrudd det av uten hell. Så et lite hint om hvor jeg får skrudd det av om du husker det hadde jeg satt pris på, eller så håper jeg på å få sjekket med bruksanvisningen i løpet av fridagene nå.
BildeBilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: 60CSX - Retnings angivning til cache er ustabil

Legg inn av Team Olsson » ons 12 mai 2010 11:44

Kaldenord skrev:
Team Olsson skrev:Spørsmålet i denne tråden var vel virrende kompass. Har du prøvd min løsning med å slå av det elektroniske kompasset ?
Jeg har ikke fått prøvd det enda, har leitet noe etter hvor jeg får skrudd det av uten hell. Så et lite hint om hvor jeg får skrudd det av om du husker det hadde jeg satt pris på, eller så håper jeg på å få sjekket med bruksanvisningen i løpet av fridagene nå.
Som jeg sa tidligere. Hold Page knappen nede 2 sekund.
Bilde

Svar