Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Duppeditter og programvare
Jakrokann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 20 feb 2010 13:40
Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av Jakrokann » man 22 feb 2010 23:20

Som spørsmålet sier: Bør 550 velges grunnet kameraet, eller er 450 tilstrekkelig? Kameraet er jo relativt simpelt med få MP og uten blitz. Geotagging er ikke noe krav, men mer sett på som "kjekt og fiffig". Men dersom kameraet er av en slik kvalitet at 450 klarer seg med et digitalkamera bør den lavere prisen favorisere dette?

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av esbjug » tir 23 feb 2010 08:10

Har tatt en del bilder med Oregon 550t og kvaliteten er greit nok for bilder til bruk i logger, for å huske hvordan terrenget og omgivelsene var osv. For mer proff bruk har selvsagt et kamera mere å by på av både optikk, innstillingsmuligheter, megapixler +++.

Fordelen med 550 er jo selvsagt at du har et kamera med deg hele tiden. Det går også å stille ned bildestørrelsen hvis man ønsker dette. Blitz finnes ikke, men det går å stille om til lite lys. Et svært enkelt kamera med andre ord.

Bilder kan lagres i GPS eller på microSD brikke.

mvh esbjug

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av gacrux » tir 23 feb 2010 08:50

Svaret er helt klart nei. Kameraet er ikke bra, men greit nok for geotagget dokumentasjon.
Kameraet i min Nokia N95 er langt bedre enn Oregon 550.

Så om du trenger geotaggede bilde av sånn passe kvalitet er Oregon 550 OK. Hvis ikke så gå for en 450.
Otto Milvang

Brukeravatar
dkw_junior
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:fre 21 aug 2009 10:18

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av dkw_junior » ons 24 feb 2010 11:08

..i tillegg synes jeg det er litt artigere å gjennoppleve turen på et senere tidspunkt (jeg er ofte på tur på kartet...) når bildene ligger på kartet og hentes opp med et "tapp" på skjermen.
Mimringa blir liksom mer visualisert. :wink:
I tillegg har jo som kjent 550 3-akset kompass. Er jo også et pluss synes jeg.
Mvh
Junior

anders99

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av anders99 » ons 24 feb 2010 12:18

dkw_junior skrev:..i tillegg synes jeg det er litt artigere å gjennoppleve turen på et senere tidspunkt (jeg er ofte på tur på kartet...) når bildene ligger på kartet og hentes opp med et "tapp" på skjermen.
Nå er det ikke veldig vanskelig å geotagge bilder tatt med vanlig kamera, ved hjelp av en sporlogg.

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av hysse » ons 24 feb 2010 12:34

dkw_junior skrev: I tillegg har jo som kjent 550 3-akset kompass. Er jo også et pluss synes jeg.
Det har vel 450 modellen også.

Såvidt jeg kan lese ut av specen på de 2 modellene er forskjellen at 550 leveres med oppladebarebatterier og lader samt innebygget kamera.
Ja, også er det forskjellige farger på enhetene også!!

.......og prisen for kamera ,lader og 2 oppladbare batterier blir sånn ca Nkr 800 i øyeblikket.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Jakrokann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:lør 20 feb 2010 13:40

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av Jakrokann » ons 24 feb 2010 12:36

anders99 skrev:
dkw_junior skrev:..i tillegg synes jeg det er litt artigere å gjennoppleve turen på et senere tidspunkt (jeg er ofte på tur på kartet...) når bildene ligger på kartet og hentes opp med et "tapp" på skjermen.
Nå er det ikke veldig vanskelig å geotagge bilder tatt med vanlig kamera, ved hjelp av en sporlogg.
Ja, jeg har tenkt å prøve dette. Har du noe program å anbefale? Har forstått det som at tidspunkt for bildetaking skal korrelere med tidspunkt på sporloggen?

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av esbjug » ons 24 feb 2010 14:07

Det fins muligheter for å geotagge med avanserte speilreflekskameraer, bl. a kjenner jeg en fotograferer mye som har montert egen gps modul på sine Nikon kameraer. Det er sikkert mulig å gjøre dette med andre systemer også, uten at jeg kjenner til det i detalj.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av bjorges » ons 24 feb 2010 14:38

Jakrokann skrev:
anders99 skrev:
dkw_junior skrev:..i tillegg synes jeg det er litt artigere å gjennoppleve turen på et senere tidspunkt (jeg er ofte på tur på kartet...) når bildene ligger på kartet og hentes opp med et "tapp" på skjermen.
Nå er det ikke veldig vanskelig å geotagge bilder tatt med vanlig kamera, ved hjelp av en sporlogg.
Ja, jeg har tenkt å prøve dette. Har du noe program å anbefale? Har forstått det som at tidspunkt for bildetaking skal korrelere med tidspunkt på sporloggen?
Jeg har brukt programmet RoboGeo. Det funker veldig bra. Det viktigste i en slik setting er at du sørger for å vite differansen mellom klokka i kameraet og klokka i GPSn. Det gjør du enklest ved å ta bilde av GPSn med et skjermbilde der klokka vises med sekunder.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 24 feb 2010 18:48

bjorges skrev:Jeg har brukt programmet RoboGeo. Det funker veldig bra. Det viktigste i en slik setting er at du sørger for å vite differansen mellom klokka i kameraet og klokka i GPSn. Det gjør du enklest ved å ta bilde av GPSn med et skjermbilde der klokka vises med sekunder.
For de som heller vi ha et gratis alternativ vil gpisync gjøre susen...
Resultatet blir en .kml-fil men den kan du konvertere til "hva som helst" med GPSbabel. F.eks til .gpx
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

anders99

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av anders99 » ons 24 feb 2010 19:54

GorgonVaktmester skrev: For de som heller vi ha et gratis alternativ vil gpisync gjøre susen...
Resultatet blir en .kml-fil men den kan du konvertere til "hva som helst" med GPSbabel. F.eks til .gpx
Når man sitter med et sett bilder og en tracklog, og ønsker å putte posisjonsinfo inn i EXIF-data på bildene, så vet jeg ikke helt hvordan man kan sitte igjen med en kml-fil?

Uansett tror jeg også at Geosetter fungerer og er helt gratis.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 24 feb 2010 21:57

anders99 skrev:Når man sitter med et sett bilder og en tracklog, og ønsker å putte posisjonsinfo inn i EXIF-data på bildene, så vet jeg ikke helt hvordan man kan sitte igjen med en kml-fil?
Man får en kml-fil med hele trackloggen OG bildene avmerket i tillegg til at posisjonsinfoen skrives til EXIF-dataene i bildet. Men en rask konvertering i GPSbabel til gpx kan man f.eks åpne filen i MapSource og der se avmerket hvor alle bildene er tatt...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av ehaa » tir 20 apr 2010 16:36

Har en Garmin 12 XL, funker ok den, men har lyst på ny.
Usikker på hvor nøyaktig denne er da jeg har planer om å legge ut noen cacher i nærmeste fremtid..
Beste pris jeg finner på nettet nå er:
Oregon 450 til 3490 kr med ett stk valgfritt topokart.
Oregon 550 til 3990 kr med ett stk valgfritt topokart.

Veldig usikker hva jeg skal velge, men hvis det bare er kameraet og oppladbar batterier som er forskjellen
så tror jeg at jeg går for å spare 500 kr..

<noen som vet om noen bedre priser så mottas det med glede..

Hva med å ha en egen side her på forumet hvor man kan legge ut tilbud man kommer over for å hjelpe andre som er på jakt
etter ny gps?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 20 apr 2010 17:11

www.jaktfall.no, vår lokale nettbutikk her i Grenland (dvs. at butikken både har utsalg her i Grenland og opererer på nett) har vesentlig lavere priser enn de du fant:
Oregon 550 koster 3.489,-
Oregon 450 koster 2.790,-
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Garmin Oregon 450 eller 550? Hvor godt er kameraet?

Legg inn av Hereabout » tir 20 apr 2010 17:32

MALFIX

Garmin GPS Oregon 450:
Touchscreen
Lev. med: Karabinkrok. USB- kabel.
Norsk bruksanvisning.
(Ord.3641) kr 2780

Garmin GPS Oregon 550:
Touchscreen og 3,2 megapiksler
kamera med autofokus og 4x digital
zoom. Alle bilder vil automatisk bli
lagret sammen med den nøyaktige
posisjonen, slik at du lett kan navigere
deg tilbake hvor bildet ble tatt.
(Ord.4464) kr 3430

Det står ikke noe om at det følger med kart, men det er en forhandlingssak.
Bilde

Svar