Norsk geocoin 2010

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av GadgetCats » fre 12 feb 2010 01:10

Jeg har sans for idéen om et troll i relieff.

Jeg har et par idéer til reversen:
- Kanskje elementene her også kunne vært i "pseudo-relieff"?
- Siden coinens geometri antyder akser, burde kanskje kartet vært rotert littegrann moturs?
- Kartet kan kanskje gjøres litt mindre detaljrikt, så det matcher piktogrammet?
- Piktogrammet bør kanskje bevege seg mot landet, ikke fra det? ;) Mulig jeg leser litt vel mye symbolikk inn i dette nå...
- Kanskje kodefeltet og myntnavnet kan bytte plass og "Trackable at" følge kanten?
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av olea » lør 13 feb 2010 23:06

GadgetCats skrev:Jeg har sans for idéen om et troll i relieff.

Jeg har et par idéer til reversen:
- Kanskje elementene her også kunne vært i "pseudo-relieff"?
- Siden coinens geometri antyder akser, burde kanskje kartet vært rotert littegrann moturs?
- Kartet kan kanskje gjøres litt mindre detaljrikt, så det matcher piktogrammet?
- Piktogrammet bør kanskje bevege seg mot landet, ikke fra det? ;) Mulig jeg leser litt vel mye symbolikk inn i dette nå...
- Kanskje kodefeltet og myntnavnet kan bytte plass og "Trackable at" følge kanten?
Jada, idéene dine virker fornuftige.
  • Kartet er dreiet litt mot klokken
  • Kartet er gjort mindre detaljrikt
  • Piktogrammet er snudd
  • Coinnavnet er flyttet
  • Jeg er en skikkelig amatør med tegneprogrammer, så jeg fikk ikke til å la Trackable at... følge kanten. Forslår derfor å plassere denne teksten på siden av coinen.
  • Skjønner ikke hva du mener med pseudo-relieff
Ny utgave av baksiden følger. Jeg er fortsatt åpen for mindre justeringer. Ikke minst gjelder det ordlyd og plassering av teksten.
Vedlegg
Revers2.png
Revers2.png (53.79kiB)Vist 12594 ganger
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » søn 14 feb 2010 00:19

Minner om at det i utgangspunktet er forsiden det konkurreres om :)
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av olea » søn 14 feb 2010 10:56

bjorges skrev:Minner om at det i utgangspunktet er forsiden det konkurreres om :)
Javisst, sånn går det når man ikke leser utlysningsteksten nøye nok :oops:
Skal likevel se om jeg får laget et forslag til en bakside i løpet av dagen. Nå er det i hvert fall på tide å komme seg ut på skitur :D
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Synth75 » søn 14 feb 2010 19:36

bjorges skrev:Jeg slenger like godt inn et forslag her :)

Tanken er at trackingnummeret skal prege hele forsiden, som et hvilket som helst bilskilt i Norge :)
Ideen er meget god :good:
Gasmo og jeg har siden før jul arbeidet så smått med en mulig Oslo-coin og jeg har av den grunn lært litt om dette med krav til coiner. Derfor lurer jeg på om forslaget er gjennomførbart?
Om jeg har forstått rett, så lages det først en støpeform for coinen og coinene masseproduseres i den formen. Deretter laserinngraveres trackingnummeret på hver enkelt coin. Krever ikke dette forslaget at hver coin har hver sin støpeform? Å lage støpeform er en av de store kostnadene, så om dette skulle være tilfellet, så blir forslaget kanskje vanskelig å gjennomføre?
Men, jeg har forhåpentligvis feil :wink:

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Team Olsson » søn 14 feb 2010 20:31

Synth75 skrev:
bjorges skrev:Jeg slenger like godt inn et forslag her :)

Tanken er at trackingnummeret skal prege hele forsiden, som et hvilket som helst bilskilt i Norge :)
Ideen er meget god :good:
Gasmo og jeg har siden før jul arbeidet så smått med en mulig Oslo-coin og jeg har av den grunn lært litt om dette med krav til coiner. Derfor lurer jeg på om forslaget er gjennomførbart?
Om jeg har forstått rett, så lages det først en støpeform for coinen og coinene masseproduseres i den formen. Deretter laserinngraveres trackingnummeret på hver enkelt coin. Krever ikke dette forslaget at hver coin har hver sin støpeform? Å lage støpeform er en av de store kostnadene, så om dette skulle være tilfellet, så blir forslaget kanskje vanskelig å gjennomføre?
Men, jeg har forhåpentligvis feil :wink:
Du har nok rett i det og med en pris på ca. 50USD pr form blir det vel dyrt.
Etter det jeg kan se er det også ett siffer for mye i koden.
Alternativet er tracking nummer gravert i tillegg.

Hadde jeg vært bedre å tegne hadde jeg tegnet trollet sittende på en ammobox med gps i hånda.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av olea » søn 14 feb 2010 20:51

Lett modifisert forslag følger. Forsiden er som mitt første forslag. Satser på at en dyktig kinesisk håndverker klarer å lage et fint tredimensjonalt relieff på grunnlag av dette bildet.

Når det gjelder baksiden, så følger den sånn noenlunde utlysningsteksten, men er bare et eksempel på hvordan denne kan bli. Her skal det selvfølgelig inn en mer høyoppløslig utgave av logoen til GiNo. Tror dessuten at resultatet blir mer vellykket med bruk av relieff i et stedet for farger.
Geocoin2.png
Geocoin2.png (320.09kiB)Vist 12988 ganger
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » søn 14 feb 2010 22:04

Synth75 skrev:
bjorges skrev:J
Ideen er meget god :good:
Gasmo og jeg har siden før jul arbeidet så smått med en mulig Oslo-coin og jeg har av den grunn lært litt om dette med krav til coiner. Derfor lurer jeg på om forslaget er gjennomførbart?
Om jeg har forstått rett, så lages det først en støpeform for coinen og coinene masseproduseres i den formen. Deretter laserinngraveres trackingnummeret på hver enkelt coin. Krever ikke dette forslaget at hver coin har hver sin støpeform? Å lage støpeform er en av de store kostnadene, så om dette skulle være tilfellet, så blir forslaget kanskje vanskelig å gjennomføre?
Men, jeg har forhåpentligvis feil :wink:
Du har nok rett, men tar feil :)

Jeg har ikke sagt noe om hvordan nummeret skal "komme til mynten", bare hvor/hvordan det skal plasseres :)
Jeg vil derfor tro at det er gjennomførbart med forslaget mitt, dog noe rimeligere enn hva du antyder :)
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Team Olsson » man 15 feb 2010 13:09

Har lekt litt med tegneprogram.

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Hereabout » man 15 feb 2010 13:44

mynt2010.png
mynt2010.png (66.11kiB)Vist 12418 ganger
Bilde

anders99

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av anders99 » man 15 feb 2010 13:53

Hereabout skrev:mynt2010.png
Med mindre du ønsker deg problemer med UD, så tror jeg vi kan stryke det forslaget. :wink:

Fra regelverket:
"Riksvåbenet må kun benyttes av Statens myndigheter i utøvelsen av deres offentlige virksomhet."
og
Straffeloven av 22. mai 1902 foreskriver i § 328, nr. 4 bøtestraff for den som "uhjemlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike."

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » man 15 feb 2010 14:01

Fasinerende at det ramler inn forslag ETTER at fristen er satt, men for all del, kjør på :)
Bilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Hereabout » man 15 feb 2010 15:32

anders99 skrev:
Hereabout skrev:mynt2010.png
Med mindre du ønsker deg problemer med UD, så tror jeg vi kan stryke det forslaget. :wink:
Bagateller, fristen er ute... :D
Men dette kan da brukes? Hvis jeg ikke spør noen?
Ingen fra UD driver med geocaching og jeg tar opp bestillinger her:
Bilde

Brukeravatar
Ormputt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:fre 24 jul 2009 19:50

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Ormputt » tir 16 feb 2010 12:36

Team Olsson skrev:Har lekt litt med tegneprogram.

Bilde
Denne likte jeg men den kom ikke med som forslag ser jeg, kommer den til salgs et annet sted mon tro
Stadig på jakt. Ormputt !

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Team Olsson » tir 16 feb 2010 12:49

Ormputt skrev:
Team Olsson skrev:Har lekt litt med tegneprogram.

Bilde
Denne likte jeg men den kom ikke med som forslag ser jeg, kommer den til salgs et annet sted mon tro
Det blir ikke fra meg, ihvertfall ikke som coin.
Bilde

Svar