Finn Kart

Duppeditter og programvare
josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12
Finn Kart

Legg inn av josteinaj » tor 05 nov 2009 19:18

Etter tidlig i høst å ha begynt med geocaching, fant jeg fort ut at det var strevsomt å måtte modifisere URL'en til Finn.nos kartsider hele tiden hvis jeg ville bruke deres kart til geocaching. Det endte opp med at jeg for noen dager siden satte sammen et enkelt skript som gjør hele prosessen litt enklere.

Skriptet har jeg lagt på nett, og for dere som vil bruke Finn.no som karttjeneste for å geocache så er dere velkommen til å bruke dette skriptet dere også:
http://folk.ntnu.no/josteija/gcfinn/

Håper noen får nytte av det :)

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Finn Kart

Legg inn av ninad » tor 05 nov 2009 21:49

Ja, det må jeg si! Prøvde med min egen Store studio-cache, og makan til skarpt bilde. Bilder fra Nordmarka var imidlertid ikke fullt så imponerende (Trehørningen dam uskarpt, Vintertjern ikke-eksisterende på systemets zoomnivå).

Jeg sleit litt med å finne riktig lenke, men hvis jeg trykker på Other Conversions ved siden av koordinatene, får jeg den. Hvilken kommando bruker du for å få opp ruten med "Kopier koblingsadresse" som valgmulighet?
Bilde Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Finn Kart

Legg inn av hysse » lør 07 nov 2009 15:00

josteinaj skrev:Etter tidlig i høst å ha begynt med geocaching, fant jeg fort ut at det var strevsomt å måtte modifisere URL'en til Finn.nos kartsider hele tiden hvis jeg ville bruke deres kart til geocaching. Det endte opp med at jeg for noen dager siden satte sammen et enkelt skript som gjør hele prosessen litt enklere.

Skriptet har jeg lagt på nett, og for dere som vil bruke Finn.no som karttjeneste for å geocache så er dere velkommen til å bruke dette skriptet dere også:
http://folk.ntnu.no/josteija/gcfinn/

Håper noen får nytte av det :)
Snedig.

Hadde vært artig å få dette til i geocachinglive også, i mobilversjonen.

Openstreet er ikke helt optimalt og google sine kart kan av og til vært bedre....
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Brukeravatar
la6vma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:40
Registrert:fre 24 okt 2008 13:47
Sted:Dal

Re: Finn Kart

Legg inn av la6vma » lør 07 nov 2009 21:59

Funket veldig bra på de cachene jeg testet på.... Likte dette.

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: Finn Kart

Legg inn av josteinaj » søn 08 nov 2009 00:52

Flott å høre at det fungerer.

ninad: Det er meningen å høyreklikke på lenken "Geocaching.com Google Map", og fra menyen som kommer opp velge å kopiere adressen. Jeg har oppdatert siden for å utdype det litt, det var litt uklart.

hysse: Jepp. Det er ikke teknisk vanskelig å integrere Finn Kart på andre nettsider eller programmer enn finn.no sine egne sider. Det står nok mest på at de ikke har tid til å bruke ressurser på lille Norge, og om de hadde gjort det så ville det nok blitt et spørsmål om rettigheter.

SotaLinda
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:tor 13 aug 2009 22:52

Re: Finn Kart

Legg inn av SotaLinda » tor 19 nov 2009 20:44

Stilig!

josteinaj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:tor 05 nov 2009 19:12

Re: Finn Kart

Legg inn av josteinaj » ons 20 jan 2010 01:10

Etter å ha oppdaget hvor lett det var å skrive skript for Greasemonkey så har jeg laget en Greasemonkey-versjon:

http://userscripts.org/scripts/show/66805

Installer Greasemonkey, installer GCFinn, og vips så har du en link til FINN Kart rett på cache-sidene på geocaching.com :).

anders99

Re: Finn Kart

Legg inn av anders99 » ons 20 jan 2010 07:39

josteinaj skrev: Installer Greasemonkey, installer GCFinn, og vips så har du en link til FINN Kart rett på cache-sidene på geocaching.com :).
Genialt. Takk.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Finn Kart

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 20 jan 2010 10:14

Kanskje verd å nevne at Greasemonkey er en Add-on til Firefox?

Og at de fleste Greasemonkey-scripts kan kjøres direkte i Opera UTEN at man trenger å laste ned noen Add-on?
(Klikk her for å se hvordan du bruker Greasemonkey-scripts i Opera.)

Forøvrig synes jeg scriptet var knallbra!! :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Finn Kart

Legg inn av trondkj » ons 20 jan 2010 10:26

Veldig bra :D Tusen takk for scriptet!

trondkj

royho
Bruker
Bruker
Innlegg:161
Registrert:søn 30 aug 2009 13:00
Sted:Malvik

Re: Finn Kart

Legg inn av royho » ons 20 jan 2010 12:20

Slenger inn en liten takk her jeg også :) Gjorde hverdagen min bittelitt enklere :wink:

Royho

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Finn Kart

Legg inn av olea » ons 20 jan 2010 14:26

Glimrende, men her er en liten skjønnhetsfeil. Nedenfor er det listet tre forskjellige lenker til samme cache, men jeg får bare lenke til Finn med den første varianten. Scriptet bør vel virke uavhengig av hva slags type nøkkel som brukes for å slå opp cachen.

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... eeb76f4d7c
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC104ZY
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?id=517204

Jeg regner med at det holder å droppe guid= i koden, og så får du støtte for alle tre variantene.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Finn Kart

Legg inn av bjorges » ons 20 jan 2010 14:43

GorgonVaktmester skrev:Kanskje verd å nevne at Greasemonkey er en Add-on til Firefox?

Og at de fleste Greasemonkey-scripts kan kjøres direkte i Opera UTEN at man trenger å laste ned noen Add-on?
(Klikk her for å se hvordan du bruker Greasemonkey-scripts i Opera.)

Forøvrig synes jeg scriptet var knallbra!! :D
Og for meg, som tydeligvis er treg i dag (ja bare i dag), hvordan finner jeg dette skriptet i Opera (etter at innstillingene er gjort og scriptet er lagret i preferert katalog)?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Finn Kart

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 20 jan 2010 14:55

bjorges skrev:Og for meg, som tydeligvis er treg i dag (ja bare i dag), hvordan finner jeg dette skriptet i Opera (etter at innstillingene er gjort og scriptet er lagret i preferert katalog)?
Hvis du har gjort det riktig, skal du ikke trenge å tenke mer på det... Da skal "FINN kart" dukke opp nerderst i listen over ulike kart-tjenester. (Under Bing maps) Men du må starte Opera på nytt etter at innstillingene ble gjort for at det skal fungere.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Finn Kart

Legg inn av bjorges » ons 20 jan 2010 16:04

GorgonVaktmester skrev:
bjorges skrev:Og for meg, som tydeligvis er treg i dag (ja bare i dag), hvordan finner jeg dette skriptet i Opera (etter at innstillingene er gjort og scriptet er lagret i preferert katalog)?
Hvis du har gjort det riktig, skal du ikke trenge å tenke mer på det... Da skal "FINN kart" dukke opp nerderst i listen over ulike kart-tjenester. (Under Bing maps) Men du må starte Opera på nytt etter at innstillingene ble gjort for at det skal fungere.
Mente jeg gjorde det, men nå virker det i allefall (men bare slik som olea beskriver).
Bilde

Svar