Etterregistrering ved splitting av team

Alt om geocaching
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:
Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 01 jan 2010 23:46

Jeg har i den senere tiden fått en del "funnlogger" på cachene mine fra personer som "har logget denne tidligere sammen med Xxxxxxx, men har nå fått mitt eget nick".

Jeg har ikke gjort noe med dette annet enn å registrere at de har kommet, men jeg lurer litt på to ting:
- Hvordan forholder Groundspeak seg til dette? Det bryter jo på en måte med prisippet om at en logging på nett skal ha en tilsvarende fysisk logging.
- Hva mener dere som frekventerer dette forumet om en slik praksis?

Jeg har ikke gjort meg opp noen endelig mening om dette selv, men siden jeg stiller spørsmålet her er det ikke "selvfølgelig" for meg at dette er en god praksis...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av bjorges » fre 01 jan 2010 23:50

Selvfølgelig er dette god praksis!

Det blir litt tåpelig dersom man skal måtte ut for fysisk å logge alle cachene man har vært på på nytt, bare fordi man har splittet et teamnick.
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Smort78 » fre 01 jan 2010 23:52

Jeg for min del synes dette er greit - så lenge man selv har vært med på å finne cachen...

Og "jukser" man, så lurer man egentlig ikke noen andre enn seg selv.

oppned

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av oppned » lør 02 jan 2010 11:21

Jeg for min del synes dette er en helt grei praksis. :D

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av solve » lør 02 jan 2010 16:04

Jeg velger å se det stikk motsatt.
Jeg synes "team"-nick er en uting, og ihvertfall etter at jeg oppdaget at en del såkalte "team" har som praksis å logge funn å samme nick, selv om team-medlemmene er i hver sin by og cacher på samme dag. litt idiotisk når samme geocacher-nick logger flere funn i feks Bergen og Molde samme dag, flere dager på rad.

Men, som Smort78 sier, jukser man, så lurer man bare seg selv, og geocachermiljøet i norge er vel ikke større enn at vi vet hvem som har reelle funntall, og hvem som ikke har det.

Og, at noen logger cacher lang tid etter, fordi de har begynt å lete på egen hånd, etter å bare ha fulgt med en annen geocacher, er jo bare bra. Det er iallefall milevis bedre enn disse teamgreiene.
BildeBilde

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av urytrbyni » lør 02 jan 2010 18:02

Smort78 skrev: Og "jukser" man, så lurer man egentlig ikke noen andre enn seg selv.
Ja, juks forekommer vel bare i konkurranser ... og det var vi (i en annen tråd) enige om at dette ikke er :wink:
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
Tjafsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 15 mar 2008 19:18
Sted:Molde

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Tjafsen » lør 02 jan 2010 21:39

tsolt skrev:idiotisk når samme geocacher-nick logger flere funn i feks Bergen og Molde samme dag, flere dager på rad.
Been there, done that, vi har en felles konto og logget cacher to steder i landet på samme dag (bla i Molde og Bergen). Dette er noe vi selv har valgt og ønsker å gjøre det på denne måten. Det er endel av vår cache opplevelse og dermed har det blitt sånn. Hva andre gjør er opp til de, jeg ønsker ikke å kritisere andre om de gjør det på en annen måte. Det viktigste er vel at man får glede av å cache, uansett om man gjør det som et team/felles konto eller man gjør det alene.

Etterregistrering av cacher man har vært med å finne syntes jeg også er greit. Signaturen i loggboken er jo der ikraft av teamet man var endel av den gangen.
Bilde

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av sjolja » lør 02 jan 2010 22:03

Cachere bør tenke seg om når de begynner som team, den dagen de ønsker seg sin egen profil kan komme fort.
Da må de selvfølgelig kunne etterregistrere de cachene som de selv har logget, eller vært tilstede ved funnet.
De bør derimot ikke logge cachene til teamet, hvor de ikke har vært tilstede, datoene bør også være riktig i forhold til den opprinnelige loggen.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av gacrux » søn 03 jan 2010 01:39

Fint at det blir satt fokus på problemkomplekset rundt folk som logger i team, men dette er dog et lite problem i det hele. Jeg synes det er langt mer urettferdig at man har med hund på cachetur. Når folk logger som et team vet vi jo dette, men hvem vet hvem som har med hund. Dette er jo også et team, bare ikke så synlig.

Fordelen med hund er åpenbar. En veltrent geodog lukter gaffa-teip på 35m hold, kan følge et spor etter andre geocachere kilometer etter kilometer, og dessuten er noen av dem spesialtrent til å løse mystery-cacher. Jeg har hørt at enkelte hundeeiere har et lager på opp til 40 sokker fra andre geocachere for bruk til sporing. Det må være flere enn meg som har savnet en sokk etter et event.

Fram til nå har jeg ikke annet en registrert at dette pågår, men jeg innser nå at dette brer om seg. Sist år fikk en av Norges mestloggende cachere en deodog etter at han sist år har falt nedover på listene. Grunnen er åpenbar, og ryktene forteller at den i jula ble trent opp til å lukte Twist gjennom tette plastbokser på 20m hold.

Det ser ut som om Groundspeak ignorerer dette problemet. Det står ingenting i retningslinjene om restriksjoner ved bruk av hund.
Det må da være flere enn meg som reagerer på denne utviklingen.
Slik det er nå kan man la hunden sin tråle Oslomarka etter cacher mens man selv er i et annet sted i landet, det blir jo litt dumt da.

En mulig løsning er at cachere med hund får et kjøttben-ikon etter navnet slik at vi i statistikkene ser hvem som bruker hund og ikke.
Men strengt tatt er ikke jeg personlig så opptatt at at folk "Jukser" ved å bruke hund, det får bli opp til dem selv.

Etter de overstående innlegg ser jeg at problemet kunne vært løst ved at hunden logget under eget nick.
Dette letter jo også problemene som oppstår om en hund dør, og erstattes av en ny.
Signering løses lett med påbud om stempelpute i hver cache og loggbok med plass til poteavtrykk.

I det hele tatt synes jeg at vi burde sette ned en regelkomite som sa hva som var lov og ikke.
Otto Milvang

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av solve » søn 03 jan 2010 01:47

gacrux skrev: Fordelen med hund er åpenbar.
:drink: :good: :hug:
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 03 jan 2010 11:22

gacrux skrev:I det hele tatt synes jeg at vi burde sette ned en regelkomite som sa hva som var lov og ikke.
Jeg humret godt når jeg leste innlegget...

Jeg er ikke ute etter at det skal bli flere regler i denne leken. Fraværet av mange og rigide regler er noe av det som gjør Geocaching så tiltalende å drive med. Det jeg derimot var ute etter var å få vite om det faktisk er noen regler for dette, og hva andre geocachere mener om denne praksisen. Ikke alt som er lov er nødvendigvis bra...

Som jeg skrev i mitt første innlegg hadde jeg ikke gjort meg opp noen mening, og har forsåvidt fortsatt ikke konkludert 100% på hva jeg mener om alle aspektene ved dette. Men som sagt har jeg til nå ikke gjort noe når jeg har fått slike logger, og det kommer jeg til å fortsette med!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

anders99

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av anders99 » søn 03 jan 2010 19:21

GorgonVaktmester skrev: Jeg er ikke ute etter at det skal bli flere regler i denne leken. Fraværet av mange og rigide regler er noe av det som gjør Geocaching så tiltalende å drive med. Det jeg derimot var ute etter var å få vite om det faktisk er noen regler for dette, og hva andre geocachere mener om denne praksisen. Ikke alt som er lov er nødvendigvis bra...
Det er en rigid regel, og det er at man skal ha signert i loggen. At man har vært tilstede under loggingen er ikke godt nok.

En cache-eier står fritt til å slette logger der vedkommendes signatur ikke finnes i loggboken.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av ArveAnd » søn 03 jan 2010 20:59

anders99 skrev:
GorgonVaktmester skrev: Jeg er ikke ute etter at det skal bli flere regler i denne leken. Fraværet av mange og rigide regler er noe av det som gjør Geocaching så tiltalende å drive med. Det jeg derimot var ute etter var å få vite om det faktisk er noen regler for dette, og hva andre geocachere mener om denne praksisen. Ikke alt som er lov er nødvendigvis bra...
Det er en rigid regel, og det er at man skal ha signert i loggen. At man har vært tilstede under loggingen er ikke godt nok.

En cache-eier står fritt til å slette logger der vedkommendes signatur ikke finnes i loggboken.
Som del av "Cache Listing Requirements / Guidelines"
står følgende:
Cache Maintenance
The cache owner will assume all responsibility of their cache listings.
The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.

og dette betyr vel egentlig at cache-eigar ikkje berre kan, men skal slette loggar som ikkje følgjer det nevnte krav til signering av logg. Og for min del slettar ikkje slike loggar, og har (overraskande nok?) ingen sterke meiningar om dette :shock:

Brukeravatar
Tjafsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:lør 15 mar 2008 19:18
Sted:Molde

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av Tjafsen » søn 03 jan 2010 21:42

anders99 skrev: Det er en rigid regel, og det er at man skal ha signert i loggen. At man har vært tilstede under loggingen er ikke godt nok.

En cache-eier står fritt til å slette logger der vedkommendes signatur ikke finnes i loggboken.
Ja vi er vel alle enige om at det er regelen, men når cachen blir logget som en del av et team så blir jo cachen logget selv om man kanskje ikke bestandig er den som fører pennen.
Når man da i etterkant velger å lage sitt eget nick så ville det være for dumt at man må fly rundt på 350-1000 cacher på nytt for å få logget sitt nye nick fysisk i boken.

Jeg kjenner flere som har gjort operasjonen som GordonVaktmester nå har opplevd i cachene sine (har sett de i våre også), og det er alt fra par som finner ut at de ønsker å ha hvert sitt nick til familier som starer sin geocache hobby som en familie (ofte fordi mor eller far fatter intr. og drar med seg familien som da etterhvert blir bitt av basillen og begynner å cache på egenhånd) og familiemedlemmene lager sine egne nick og etterregistrere de cachen de har vært med å finne!!


Som sagt, jeg syntes at dette er helt greit og i mine øyne bør ikke slike logger slettes, det vil/kan drepe gleden og motivasjonen med denne hobbyen hvis de opplever at loggene deres blir slettet.

La de være, men sjekk gjerne opp hvem de er og hvilket team de var medlem av :|

Hilsen ST som fortsatt vil være en del av teamet ST&L og som i enkelte anledninger vil logger cacher alene selv om nicket er ett team....
Bilde

Brukeravatar
srednasoft
Bruker
Bruker
Innlegg:255
Registrert:fre 01 feb 2008 16:39
Sted:Oslo

Re: Etterregistrering ved splitting av team

Legg inn av srednasoft » søn 03 jan 2010 23:06

gacrux skrev:...Jeg synes det er langt mer urettferdig at man har med hund på cachetur. Når folk logger som et team vet vi jo dette, men hvem vet hvem som har med hund....
Utrolig Gacrux :-D ALT dette stemmer jo på Geodog Maica...

Noen fordeler må vi hundeeiere ha da.
BildeBildeBilde

Svar