Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Svar
Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06
Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av Torejorgen » søn 20 sep 2009 21:49

Jeg har samlet sammen et lite lager av poser med Silica Gel. (Følger med utstyr jeg bruker på jobb)

Noen som har tenkt tanken før.?
Noen erfaringer om hva en eller fire slike poser kan gjøre for en halvfuktig Cacheboks.?
Jeg har litt tro på dette, så jeg har begynt å droppe et par slike poser i boksene jeg besøker samtidig med byttingen...

Det vil ikke utføre noen mirakler med en gjennomvåt boks det står vann i,
men for å holde en normal boks tørr,fin og mugg-fri lengre, det tror jeg...
Properties

Silica gel's high surface area (around 800 m²/g) allows it to absorb water readily, making it useful as a desiccant (drying agent). Once saturated with water, the gel can be regenerated by heating it to 120 °C (250 °F) for two hours. Some types of silica gel will "pop" when exposed to enough water.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av bjorges » søn 20 sep 2009 22:00

Mener å ha hørt at dette i værste fall bare gjør vondt værre. Dersom boksen lekker, lite eller mye, vil silica gelen til slutt mettes, og bli en ekkel guffe som er mye værre enn vann.

Det er bedre å benytte bokser som er tette enn å slenge en pose med slik gel oppi :)
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av ingsve » søn 20 sep 2009 22:18

Jeg har ikke prøvd selv, men fredag logget vi en heller fuktig logg der det lå en slik - i en liten boks. Så ikke ut til å hjelpe der.
Bilde

Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av Torejorgen » man 21 sep 2009 00:07

Klart hvis ingen kaster den når den blir mettet så vil det vel bli en guffe av det...

Jeg mener det så klart ikke som et vidundermiddel for bokser som er gjennomvåte.
Men som bevaring i bokser som er tette, en u-tett boks vil aldri kunne bli tørr på denne måten nei.

Beste botemiddel for utette bokser er enten å bytte boks, som vistnok er cacheeieres jobb?, eller å i det minste pakke den inn i ny plastpose...
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av bjorges » man 21 sep 2009 05:53

Torejorgen skrev:Beste botemiddel for utette bokser er enten å bytte boks, som vistnok er cacheeieres jobb?, eller å i det minste pakke den inn i ny plastpose...
Plastposer tilfører fukt, de holder på den og tiltrekker seg snegler og insekter. Benytter man tette bokser, vanntette vel å merke, vil det være helt unødvendig med plastpose utenpå.
Bilde

anders99

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av anders99 » man 21 sep 2009 06:42

Torejorgen skrev: Noen som har tenkt tanken før.?
Noen erfaringer om hva en eller fire slike poser kan gjøre for en halvfuktig Cacheboks.?
Jeg har litt tro på dette, så jeg har begynt å droppe et par slike poser i boksene jeg besøker samtidig med byttingen...
Ja, det har vært diskutert i forumet tidligere. Søk på "silica", eller les her: viewtopic.php?f=4&t=234&p=2221&hilit=silica#p2221

Kort sammenfattet: Silica gel i cacher er en veldig dårlig ide.

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av hysse » man 21 sep 2009 07:08

Kattesand , den som er produsert av microporøs kalksten, den er ganske fiffig.

Den kan også tørkes i ovn for gjenbruk, men det anbefals kunne dersom du har brukt det til å kontrollere fukt i cacher.
HAr kattefjutta pissa i sanden vil vi anta at tørking for gjenbruk vil medføre et særdeles syrlig innemiljø..
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av Torejorgen » man 21 sep 2009 16:20

Oki, da vet vi det :wink:

Har bare lagt ut i en cache enda, å den har vi planer om å passere å gå lengre innover med lavo senere i høst,
så får sjekket hvordan silica gel ser ut etter en 3-4uker i en tørr cache vertfall..
Bilde

Brukeravatar
TeamTraSK
Junior
Junior
Innlegg:59
Registrert:tor 26 feb 2009 19:52

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av TeamTraSK » man 21 sep 2009 18:36

Har lagt en pakke med dette i cachen vår på Rundemanen (GC1P4GT). Denne cachen ligger dog tørt, og boksen er av god kvalitet, så den eneste vanninntrengningen må være om det kommer vann nedi når folk logger, og selvsagt om luften er ekstremt fuktig når den åpnes. Den har en trykkventil, så kondens ved trykkforandringer er jeg mindre bekymret for.

Jeg tror egentlig silica gel er en god idé i cacher, dersom den byttes ut med jevne eller ujevne mellomrom, før den blir til en vassen gruffelure. Det er dog ikke så lett å vite nøyaktig når den bør byttes, det er kanskje heller der problemet ligger.

S
TeamTraSK

LordWadar

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av LordWadar » man 21 sep 2009 23:47

Silica gel er beregnet på å ta opp i seg kondens. Dvs fuktigheten som utskilles fra lufta når temperaturen synker.
Å prøve å bruke den til å tørke opp et fuktig miljø blir bare griseri! Det er ikke mange dråpene en slik pose klarer å holde på.

Når det gjelder poser utenpå boksen... :non:
Hvis boksen er av så dårlig kvalitet at den må ha en tynn plastpose som 'beskyttelse', så er det vel bedre å finne en annen boks.
Det kan se ut som om enkelte bruker en svart plastpose som kamuflasje, men jeg synes at de boksene som har tape, lakk eller maling er bedre kamuflert.
En helt annen ting er at de fleste plastposer faktisk er beregnet på å gå i oppløsning etter en stund ute i det fri. Og det gjør de jo...

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: Silica Gel i Cachebokser.? En god ide.?

Legg inn av ninad » tir 22 sep 2009 10:36

TeamTraSK skrev:Jeg tror egentlig silica gel er en god idé i cacher, dersom den byttes ut med jevne eller ujevne mellomrom, før den blir til en vassen gruffelure. Det er dog ikke så lett å vite nøyaktig når den bør byttes, det er kanskje heller der problemet ligger.
S
Lag en mengde TB-er av silica gel med formål "tørkes hjemme før legges ut i neste boks" :lol:
Bilde Bilde

Svar