Vær varsom plakat!

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Ballangen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 10 mai 2009 14:48
Vær varsom plakat!

Legg inn av Ballangen » lør 08 aug 2009 19:56

For en tid siden var jeg på en cache som var plassert inne på et spesielt område som er leid av en privatperson.
Da jeg var og fant cachen, snakket jeg med han som leier området, og da ble jeg noe forundret. Han kjente ikke til at det var lagt ut cache på området!!!!!
Jeg forklarte han da hva geocaching går ut på, og at det sannsynligvis ikke blir det store antallet som kommer og leter etter cachen. Vedkommende som leier området var ikke negativ da han fikk informasjon.
Jeg lurer på om det finnes retningslinjer for utlegging av cache på privat, bebygd område ??

Da jeg leste loggene, reagerte jeg på en logg. Vedkommende beskrev området som ”Harry og forsøplet”.
Et er det at vi er inne på et privat område, og da SKAL vi uansett hvordan det ser ut, være meget forsiktig med å komme med negativ karakteristikk av området.
DET ER CACHEN VI SKAL KOMMENTERE!!!!
Selvfølgelig, er det positive ting å si, er det ingen problemer ta dem med.
Finnes det en ”VÆR VARSOM PLAKAT” for geocaching, og hvis den ikke finnes, bør de ansvarlige vurdere om ikke det er på sin plass å utarbeide en slik plakat.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av Makuta Teridax » lør 08 aug 2009 22:53

Ballangen skrev:For en tid siden var jeg på en cache som var plassert inne på et spesielt område som er leid av en privatperson. Da jeg var og fant cachen, snakket jeg med han som leier området, og da ble jeg noe forundret. Han kjente ikke til at det var lagt ut cache på området!!!!! Jeg forklarte han da hva geocaching går ut på, og at det sannsynligvis ikke blir det store antallet som kommer og leter etter cachen. Vedkommende som leier området var ikke negativ da han fikk informasjon. Jeg lurer på om det finnes retningslinjer for utlegging av cache på privat, bebygd område ??
Dette er omtalt i retningslinjene, som alle sender inn en cache til godkjennelse bekrefter at de har lest og forstått.

Den første setningen i avsnittet som omhandler ulovlige plasseringer (Off-Limit (Physical) Caches) er

By submitting a cache listing, you assure us that you have adequate permission to hide your cache in the selected location.

Stort klarere kan det neppe sies. Å være cache-godkjenner er ikke feltarbeid, så jeg har få muligheter for å vurdere om en cache er plassert slik at eier burde ha innhentet tillatelse. Dette er cache-eiers ansvar. Får jeg beskjed om en cache som er i strid med retningslinjene, enten det er pga. manglende tillatelse eller annet, vil jeg imidlertid deaktivere (disable) eller arkivere cachen inntil problemet er løst, men det er altså cache-eier som har ansvaret for både cache og beskrivelse.

Så svaret på spørsmålet ditt er: ja, det finnes retningslinjer, men problemet er at mange ikke leser eller følger dem.
Da jeg leste loggene, reagerte jeg på en logg. Vedkommende beskrev området som ”Harry og forsøplet”.
Et er det at vi er inne på et privat område, og da SKAL vi uansett hvordan det ser ut, være meget forsiktig med å komme med negativ karakteristikk av området.
DET ER CACHEN VI SKAL KOMMENTERE!!!!
Selvfølgelig, er det positive ting å si, er det ingen problemer ta dem med.
Finnes det en ”VÆR VARSOM PLAKAT” for geocaching, og hvis den ikke finnes, bør de ansvarlige vurdere om ikke det er på sin plass å utarbeide en slik plakat.
Dette står i brukervilkårene (terms of use), som alle som oppretter en konto på geocaching.com bekrefter at de har lest og godtatt, og som man i tillegg må bekrefte at man har lest og godtatt hver gang man sender inn en cache til godkjennelse.

Avsnitt 4, Use of Publishing Tools and Forums, omhandler hva som er uakseptabelt, spesielt punkt (a):

You agree not to upload, post or otherwise transmit any content that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortuous, defamatory, slanderous, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, embarrassing, or racially, ethnically or otherwise objectionable to any other person or entity.

Igjen: Et større problem enn manglende retningslinjer er at folk ikke leser eller følger dem.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av Makuta Teridax » søn 09 aug 2009 11:32

Ballangen skrev:DET ER CACHEN VI SKAL KOMMENTERE!!!!
Jeg vil tilføye at folk kan bruke loggene til å kommentere det de selv vil – selve cache-boksen, cache-beskrivelsen, omgivelsene, den generelle opplevelsen av turen eller annet. Folk må også få lov til å være kritiske, men vel så mye som hva som blir sagt betyr hvordan det er sagt. Poenget er at man skal vise normal høflighet. En grei regel kan være at man ikke skal skrive annet enn det man kunne sagt muntlig til cache-eier og til den som eier stedet og/eller bor der.

Merk at cache-eiers ansvar for cache-nettsiden også omfatter cache-loggene. Cache-eier skal slette logger som er falske (juks), upassende osv.:

The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av PPJ » søn 09 aug 2009 17:56

Ja, området rundt cachen er jo en del av cachen!
Cachens plassering er jo vesentlig.
Meget relevant å kommentere, synes jeg ...
8)
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av gacrux » tir 11 aug 2009 00:03

Som PPJ mener jeg at det viktige med geocaching er opplevelsen. Vi er selvfølgelig ikke interessert i om cacheboksen er kjøpt på RIMI eller REMA eller om den er et gammelt kokekar. Det som er viktig er at cachen viser et området, dvs kan gi cacheren en opplevelse. Så er cachen plassert på et område som er Harry og forsøplet så må man jo skrive det da. Så må man jo spørre den som legger ut cachen hvorfor den blir lagt ut på et slikt område. Det kan jo være en gammel gård med fin historie, så er jo det en formildende omstendighet, men om cachen ikke har noe å vise fram så får den tåle kritikk. Forøvrig skulle cahen som beskrives (jeg vet ikke hvilken) aldri vært lagt ut siden den er på privat grunn, og ikke har grunneiers tillatelse.
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av Makuta Teridax » tir 11 aug 2009 12:09

gacrux skrev:Forøvrig skulle cahen som beskrives (jeg vet ikke hvilken) aldri vært lagt ut siden den er på privat grunn, og ikke har grunneiers tillatelse.
Dette er et vanskelig tema. F.eks. er, så vidt jeg vet, store deler av Nordmarka i Oslo eid av Løvenskiold og dermed privat grunn. Skal vi godkjennere kreve grunneiers tillatelse for cachene der? Og om vi skal, hva da med cachene i områder forvaltet av Statskog? Jeg tror det går et viktig skille mellom områder som er åpne for almen ferdsel og områder som ikke er det. Samtidig er det områder som er åpne for almen ferdsel, men der en likevel bør ha tillatelse for å legge ut en cache, som når en grunneier har gått med på å tillate ferdsel på en stripe av tomten langs sjøen slik at almenheten kan nyte en sammenhengende kyststi.

Det hadde vært interessant med synspunkter på dette.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 11 aug 2009 12:30

Det finnes vel ikke noen kvadratcentimeter av Norge som ikke eies av noen, enten det er private personer, firmaer eller det offentlige representert ved stat eller kommuner.

Jeg tror vel det kan være vanskelig å sette noen absolutte grenser her. Allment tilgjengelige områder er et godt utgangspunkt. To stikkord som er aktuelle er folkeskikk og respekt. Med gode posjoner av begge disse tingene går det nok stort sett bra...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av PPJ » tir 11 aug 2009 13:07

Allemannsretten kan vel være retningsgivende for hvor cacher kan plasseres?
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av steppen » tir 11 aug 2009 13:26

Brosjyre om allemannsretten fra Direktoratet for naturforvaltning finnes her:
http://www.dirnat.no/content.ap?thisId= ... language=0
BildeBilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: Vær varsom plakat!

Legg inn av harpix » fre 15 apr 2011 18:03

Det kan være nyttig å rase gjennom gamle tråder iblandt, denne har jeg ikke lagt merke til før...

Veldig mange hadde blitt overrasket om de fikk vite hvor lite av Norge som ikke eies av private! De fleste som har plassert noen cacher i naturen har garantert gjort dette både en og flere ganger på privat eiendom, kanskje uten å være klar over det - fordi allemannsretten står så sterkt i Norge - heldigvis :D

Personlig vurderer jeg om jeg skal innhente tillatelse til plassering først og fremst på bakgrunn av allemannsretten :)
Bilde

Svar