Dårlige logger

Alt om geocaching
Brukeravatar
TeamTraSK
Junior
Junior
Innlegg:59
Registrert:tor 26 feb 2009 19:52
Re: Dårlige logger

Legg inn av TeamTraSK » tor 23 jul 2009 21:31

GorgonVaktmester skrev:
LordWadar skrev:Selv prøver jeg å
- bytte ut posen hvis den har hull
- tømme ut vannet og tørke opp i boksen der det trengs
- putte inn en blyant hvis det mangler
- si i fra til cacheeier, kanskje med en vedlikeholdsoppfordring, om jeg syns det trengs.
Litt ydmykhet og dugnadsånd er ofte nok til å få en litt bedre hverdag. Og hele tida har jeg trodd - eller kanskje håpet på - at dette er "normal" oppførsel :roll:
Jeg har alltid en "First-Aid Box" i sekken min når jeg er på cachetur.
Den inneholder Tørkepapir, Ziplock-poser, Blyanspisser, Små blyanter og et lite utvalg av loggbøker/-ark. Og selve FAB'en er en lock'n'lock box, slik at jeg kan bytte ut hele boksen i spesielle tilfeller.

Oppfordrer alle andre til å ha det samme. Hvis vi alle hjelper hverandre blir det enda hyggeligere!
Vi har skaffet oss en egen bag til cacheturene. Den inneholder litt forskjellige bytteting, eventuelt travelbugs og/eller coins, logger, ekstra blyant, blyantspisser, gaffa, tørkepapir og litt andre småsaker som kan komme til nytte. Har kommet frem til at det er mye lettere å ha en egen bag til dette enn det er å huske på å fylle lommene med småting når vi skal ut. Selv om vi ikke har med oss en hel boks til utbytting kan vi da gjøre litt vedlikehold på stedet om det er behov for det. Kan definitivt anbefales :)

K
TeamTraSK

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av PPJ » tor 23 jul 2009 21:41

Jeg synes loggene bør reflektere opplevelsen av cachen, slik er det for oss.

Korte intetsigende logger opplever jeg som at cachen ikke ga finneren noe særlig. På egne cacher som har fått mange gode logger, tar jeg en banal logg som et tegn på at finneren ikke bryr seg særlig om opplevelsen, eller ikke forsto hva cachen viser frem. Velmente forslag om forbedringer tar jeg oftest til etteretning, men noen ganger er det nok surmavet kritikk, mindre trist for meg enn for finneren.

Avvik på 7 meter eller mer, kommenterer jeg ved å oppgi min egen måling, dersom jeg ikke har grunn til å tro at min måling ikke er god.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Dårlige logger

Legg inn av ok67 » fre 24 jul 2009 08:12

Poenget er vel, hva vi ønsker å oppnå med det vi skriver i loggen.

Om vi opplever cachen som dårlig og skriver en surmaga kritikk så kan det kanskje påvirke noen til ikke å besøke den. Om vi derimot skriver en konstruktiv kritikk så tror jeg mulighetene er større for at cacheeier ser på kritikken og benytter den til å forbedre cachen, til glede for alle.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av bjorges » tir 28 jul 2009 10:34

ok67 skrev:Poenget er vel, hva vi ønsker å oppnå med det vi skriver i loggen.

Om vi opplever cachen som dårlig og skriver en surmaga kritikk så kan det kanskje påvirke noen til ikke å besøke den. Om vi derimot skriver en konstruktiv kritikk så tror jeg mulighetene er større for at cacheeier ser på kritikken og benytter den til å forbedre cachen, til glede for alle.
Nå må vi huske at vårt skriftspråk er noe forskjelig fra vårt munntlige språk, og at det vi skriver ikke leses med "forfatteren" tilstede. Resultatet av dette avviket er at mottager/leser risikerer å lese det avsender/forfatter på en helt annen måte enn intensjonen var. Dermed kan det forfatteren mente var velment og konstruktiv kritikk oppfattes som surmaga og urettferdig kritikk.
Dette problemet vil vi aldri komme til livs, så lenge folk legger så forskjellige oppfatninger i det de leser.
Hvis cacheeiere, og andre, klarer å lese logger med et litt videre perspektiv, og ikke søker å finne det surmaga, men heller søker å oppfatte det konstruktive, og deretter dropper å ta det surmaga inn over seg, tror jeg man kommer lang.
Da vil verden se litt lysere ut.

Jeg vil ikke slutte å kommentere det jeg mener er elendige cacheplasseringer, eller meningsløse cacher for den saks skyld, i mine logger så lenge jeg mener at dette er på sin plass.
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Dårlige logger

Legg inn av kbra » fre 31 jul 2009 07:59

Hva som er dårlige logger er vel svært subjektivt. "Fant denne på vei til XX sammen med YY" er vel det mest elendige jeg kan tenke meg. Opplever cacheren ikke mer, kan hun likegodt bli hjemme. En annen variant vi dessverre ser, er masseproduserte avhandlinger som kopieres inn i full fart etter dagens powecachingraid. Et bilde eller to sier mer enn ord, så et par opplastinger fra kameraet veier opp mye. Godt språk og rettskrivning er jo alltid en fordel, men ikke alle er født med like gode evner her, så der får vi være smidige.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 31 jul 2009 10:16

kbra skrev:Hva som er dårlige logger er vel svært subjektivt. "Fant denne på vei til XX sammen med YY" er vel det mest elendige jeg kan tenke meg.
At det ikke er veldig oppfinnsomt skal jeg være enig i. Men noen cacher er det faktisk ikke så mye mer å si om. Og det sier vel mer om cachen enn om cacheren... En annen ting er at siden vedkommende var på tur sammen med YY, så kan det jo henne at YY har skrevet en utfyllende logg. I disse tilfellene synes jeg det er greit at man på denne måten henviser til den andre personens logg.
kbra skrev:Opplever cacheren ikke mer, kan hun likegodt bli hjemme.
Helt uenig! Så lenge cacheren selv ønsker å dra på turen er det opp til vedkommende!
kbra skrev:En annen variant vi dessverre ser, er masseproduserte avhandlinger som kopieres inn i full fart etter dagens powecachingraid.
Selv pleier jeg ofte å ha en liten innledende "bolk" som gjentas på alle cachene tatt den dagen. F.eks. at jeg var på tur sammen med den og den og at vi tok for oss det og det området. Og kanskje noen andre generelle betraktninger som er felles for alle cachene tatt på denne turen. Så skriver jeg litt individuelt om det enkelte funnet.
kbra skrev:Et bilde eller to sier mer enn ord, så et par opplastinger fra kameraet veier opp mye.
Jeg er enig i at flere bør ta bilder og dele dem med oss andre, men hvis alle tar bilde av den samme kirken fra den samme vinkelen så er ikke det så veldig spennende... Man skal også være forsiktig med å legge ut bilder som kan oppfattes som spoilere, og gjør man det, så for all del gjør det helt klart at det er en spoiler!!
kbra skrev:Godt språk og rettskrivning er jo alltid en fordel, men ikke alle er født med like gode evner her, så der får vi være smidige.
Så sant, så sant!!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Dårlige logger

Legg inn av kbra » lør 01 aug 2009 10:00

Tror nok jeg kan bli enig med GorgonVaktmester om det meste. Når vi skal dokumentere med bilder, gjelder det å bruke fantasi og folkeskikk. Ta en titt på andre bilder fra cachen, ikke særlig spennende om det samme bildet er tatt flere ganger før.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Dårlige logger

Legg inn av ArveAnd » lør 01 aug 2009 10:42

kbra skrev:Tror nok jeg kan bli enig med GorgonVaktmester om det meste. Når vi skal dokumentere med bilder, gjelder det å bruke fantasi og folkeskikk. Ta en titt på andre bilder fra cachen, ikke særlig spennende om det samme bildet er tatt flere ganger før.
tja... kanskje det ikkje er spennande med det samme bildet, men for min del ser eg ikkje etter om andre har lagt inn bildet som er likt mitt. Eg legg inn bildet som viser mitt inntrykk av staden, og ferdig med det. Bilder av kyrkjer for eks blir jo ofte relativt like....uten at eg ser at det er noko stort problem. Du får heller la vere å sjå på bildene då om det plagar deg at bildene er like....

Brukeravatar
Smeby&Co
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:lør 01 des 2007 23:25
Sted:Eidsvoll
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av Smeby&Co » lør 01 aug 2009 10:48

Bruker selv oftere bilder, og loggerne er blitt bedre, etter at vi nå sitter sammen og skriver loggerne, da er det også lettere og huske de mer eller mindre morsommer opplevelser på cacheturen. Geobarna kommer med små "ahh ha" detaljer som vi voksne ikke altid fik med oss, har nettop logget ca. 40 cacher etter en tur fra Eidsvoll -> Grimstad -> Sverige -> Danmark -> Hov i land.

Hadde mange gode og morsomme opplevelser, og cacher av veldig varierende kvalitet, alt fra "Riverside" i Land, til ATLANTVOLDEN 6 i Vestjylland, som mest av alt lignet et grustak, etter cacheres leting etter cachen.

Fikk også en del gode tips til nye måter og lage cache på, så nye er snart på vei i Eidsvoll-trakteren.....
Bilde

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 01 aug 2009 11:59

ArveAnd skrev:tja... kanskje det ikkje er spennande med det samme bildet, men for min del ser eg ikkje etter om andre har lagt inn bildet som er likt mitt. Eg legg inn bildet som viser mitt inntrykk av staden, og ferdig med det. Bilder av kyrkjer for eks blir jo ofte relativt like....uten at eg ser at det er noko stort problem. Du får heller la vere å sjå på bildene då om det plagar deg at bildene er like....
Hvorfor legger du egentlig inn bilder? Du gidder jo ikke å se på bilder selv... :twisted:

Jeg ser så og si alltid på alle bilder, nettopp fordi et bilde kan si mer enn ord! Og dersom jeg ser at jeg bare har bilder som er nokså like de som allerede er lagt inn, så lar jeg likegodt være å legge inn bilder i min logg. Men er det en variasjon, f.eks i årstid, vær eller annet legger jeg inn bilder. Spoilerbilder unngår jeg.

Jeg sa ikke at det plaget meg at det var mange relativt like bilder. Jeg sa bare at det ikke var så veldig spennende... Hovedpoenget mitt i komemntaren om bildebruk var at man skal være forsiktig med spoilerbilder. Jeg har ved et par anledninger lest logger og sett på bilder først, og fått opp spolierbilder uten advarsel. I en del tilfeller tar det bort noe av morroa med å dra ut å lete etter en cache. Så legger man inn bilder som kan oppfattes som spoilere, så er det i og for seg greit bare man tydelig merker at dette er en spoiler.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Dårlige logger

Legg inn av ArveAnd » lør 01 aug 2009 13:58

GorgonVaktmester skrev:
ArveAnd skrev:tja... kanskje det ikkje er spennande med det samme bildet, men for min del ser eg ikkje etter om andre har lagt inn bildet som er likt mitt. Eg legg inn bildet som viser mitt inntrykk av staden, og ferdig med det. Bilder av kyrkjer for eks blir jo ofte relativt like....uten at eg ser at det er noko stort problem. Du får heller la vere å sjå på bildene då om det plagar deg at bildene er like....
Hvorfor legger du egentlig inn bilder? Du gidder jo ikke å se på bilder selv... :twisted:
No skreiv ikkje eg at eg ikkje ser på andres bilder, men at eg ikkje ser etter om andre har lagt inn tilsvarande bilde som eg legg inn. Bilder ser eg først og fremst på i forkant av cachebesøk, og i liten grad i etterkant. Bilder gir meg ein ide om dette er ein cache som eg vil besøke.
GorgonVaktmester skrev: Jeg ser så og si alltid på alle bilder, nettopp fordi et bilde kan si mer enn ord! Og dersom jeg ser at jeg bare har bilder som er nokså like de som allerede er lagt inn, så lar jeg likegodt være å legge inn bilder i min logg. Men er det en variasjon, f.eks i årstid, vær eller annet legger jeg inn bilder. Spoilerbilder unngår jeg.

Jeg sa ikke at det plaget meg at det var mange relativt like bilder. Jeg sa bare at det ikke var så veldig spennende... Hovedpoenget mitt i komemntaren om bildebruk var at man skal være forsiktig med spoilerbilder. Jeg har ved et par anledninger lest logger og sett på bilder først, og fått opp spolierbilder uten advarsel. I en del tilfeller tar det bort noe av morroa med å dra ut å lete etter en cache. Så legger man inn bilder som kan oppfattes som spoilere, så er det i og for seg greit bare man tydelig merker at dette er en spoiler.
Enig i at spoilerbilder bør unngås. Men det er faktisk i svært liten grad eg ser loggar som inneheld spoilerbilder, så dette har eg ikkje opplevd som noko problem. Og klart desse bør merkast.

Men mhp dårlege loggar så ser eg ikkje anna enn at bilder er med på å heve kvaliteten på loggen, uavhengig av om andre har lagt inn samme bildet.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Dårlige logger

Legg inn av tomahg » ons 05 aug 2009 13:44

Smeby&Co skrev:Bruker selv oftere bilder, og loggerne er blitt bedre, etter at vi nå sitter sammen og skriver loggerne, da er det også lettere og huske de mer eller mindre morsommer opplevelser på cacheturen. Geobarna kommer med små "ahh ha" detaljer som vi voksne ikke altid fik med oss, har nettop logget ca. 40 cacher etter en tur fra Eidsvoll -> Grimstad -> Sverige -> Danmark -> Hov i land.
På lengre turer er det ofte en fare for korte og intetsigende logger, det er jo egentlig veldig synd siden det er da man som oftest opplever mest.
Mine tips er:
1) Ta mange bilder, og se på dem mens du logger.
2) Du har en mobiltelefon, og den har sikkert mulighet for taleopptak! Bruk den til et lite "notat" for hver cache.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Dårlige logger

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 05 aug 2009 14:08

tomahg skrev:På lengre turer er det ofte en fare for korte og intetsigende logger, det er jo egentlig veldig synd siden det er da man som oftest opplever mest.
Meget godt sagt! Jeg holder fortsatt på å skriver logger etter ferieturen vi hadde med bobilen 14 dager på Hadeland og Mjøstraktene (Kom hjem for 1,5 uker siden) men det er fordi jeg ønsker å skrive gode logger hvor jeg beskriver vår opplevelse, og ikke minst legge inn bilder! Men det tar tid! Og det er jo så mye annet som også skal gjøres... Men jeg tar litt hver dag, så om en stund er nok alle cachene logget...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Dårlige logger

Legg inn av kbra » ons 19 aug 2009 14:00

Er vel noe negativt å lete etter dårlige logger, men det tikker inn en i min postboks:
----
"Found it during our holiday in Scandinavia... thank you for the cache and please forgive me for such a short message but we have found lot of caches and its bloody hell to log it"
----
Så oppdager vi at samme loggen er kopiert inn i et uendelig antall logger på den store Skandinaviaturneen. Skulle vi anbefale at vedkommende fant en annen hobby som ikke var så "bloody hell to log"

Hultgreen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:man 11 aug 2008 16:15

Re: Dårlige logger

Legg inn av Hultgreen » ons 19 aug 2009 14:23

Reagerte også på denne da den kom i min innboks på flere forskjellige cacher. Men kanskje mest på at de hadde valgt å bruke bannskap i sin korte logg...

Svar