Erfaringer med Colorado

Duppeditter og programvare
Svar
avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Erfaringer med Colorado

Legg inn av avigerus » fre 15 feb 2008 13:47

Starter denne tråden for å invitere alle med Colorado til å legge inn sine erfaringer, tips og advarsler her. Leser i andre linker at den ikke tåler å bade i vann, mens øl vistnok ikke er testet enda. Nåvel, la tråden leve ved at du og andre legger inn spørsmål og svar - tips og advarsler?

Da vil jeg gjerne starte med et par spørsmål:
Logg for funnet cache? På min 60CSx er det en "enter" funksjon for å kvittere når cache er funnet, og vi får valg om å lete opp neste, nærmeste. Denne funksjonen har jeg ikke funnet i coloradoen. Noen tips her?

Coloradoen spiser bokstavelig talt batterier. Kan det være feil innstilling av batteritype som gjør dette, eller er det en svakhet?

Bilde-programmet på coloradoen. Noen som benytter denne?

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av gacrux » fre 15 feb 2008 14:16

avigerus skrev:Starter denne tråden for å invitere alle med Colorado til å legge inn sine erfaringer, tips og advarsler her. Leser i andre linker at den ikke tåler å bade i vann, mens øl vistnok ikke er testet enda. Nåvel, la tråden leve ved at du og andre legger inn spørsmål og svar - tips og advarsler?

Da vil jeg gjerne starte med et par spørsmål:
Logg for funnet cache? På min 60CSx er det en "enter" funksjon for å kvittere når cache er funnet, og vi får valg om å lete opp neste, nærmeste. Denne funksjonen har jeg ikke funnet i coloradoen. Noen tips her?

Coloradoen spiser bokstavelig talt batterier. Kan det være feil innstilling av batteritype som gjør dette, eller er det en svakhet?

Bilde-programmet på coloradoen. Noen som benytter denne?
Noen svar, men først et tips:
Den er ikke vanntett. :non:

Så noen svar.
Du kan ikke merke en cache som funnet.

Du får alltid opp de nærmeste i where to listen, men ikke neste slik som på 60

Ja, Colorado spiser batetterier. På kveldscaching med et hakk på bakgrunnsbelysning varer batteriene 2 - 2.5 t

Jeg har testet bildevisning ved å ta et bildekort fra kamera. Det virker, men særlig nyttig var det ikke.
Otto Milvang

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av gacrux » fre 15 feb 2008 19:34

Her er noen erfaringer:

Positivt:
God GPS funksjon, svært følsom (testet til bedre enn 60Cx) , og ser også veldig presis ut.
God klar skjerm, veldig skarp, meget rask skjermoppdatering.
Profiler for friluftsliv, marine, geocaching mm.
Fin kompasside, særlig fin med kurs-mode.

Negativt:
Lang oppstartstid - typisk mer enn 30 sek.
Geocache-mode som er nærmest ubruklig
- Geocacher vises ikke på skjerm
- Geocacher bruker typisk mer enn 30 sek for å vise beskrivelse (målt opp til 90 sek).
- Udokumentert begrensning på antall (antagligvis 1000)
- Ingen skille på loggede og ikke loggede cacher
- I listen over cacher ingen indikasjon på type cache
- Ingen mulighet for å få ut posisjon til cache
- Ingen midlig ved lagring av WP
Kart
- Vanskelig å skifte mellom nord opp og spor opp, ingen automatikk
- I pan- mode ingen markering om avstand eller retning til punkt, heller ikke posisjon til punkt
Kompass
- Software problemer som gjør at det ofte peker feil
- Vanskelig å slå av og på
- Ingen stilling av algoritme for automatisk kompass
Eneste innstillinger for lyd er av/på (dumt å sette på alarm uten lyd)
Enheten er ikke vanntett, men den virker når den har tørket :-)
Svært dårlig batterikapasitet.

Min koklusjon er at dette er en interessant enhet med stort potesnsiale.
Software virker som den er på utviklingsstadiet. Om jeg selv hadde vært SW-sjef hadde danne aldri kommet ut slik.
Software kommer helt sikkert til å bli bedre, men batteriforbruk og vanngjennomtrengning er det lite å gjøre med uten ombygging.
Jeg kommer antagligvit å gå tilbake til min 60CS, og ser at også andre er i salgs-modus.
Synd .... :(
Otto Milvang

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker
Innlegg:136
Registrert:tor 22 nov 2007 14:02
Sted:Siggerud

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av Bole » fre 15 feb 2008 20:23

Denne saken virket veldig lovende på papiret, men etter at brukererfaringene strømmer inn (her og andre steder), har jeg moderert meg litt :x

Pr. i dag bruker jeg 60cs og syntes den er ypperlig til det meste:
- Batteri kapasiteten er akseptabel.
- Fungerer bra med MS og (ikke minst) GSAK.
- Geocaching funksjonen syntes jeg er som den burde være, etter ”tweaking” i GSAK eksport. (Nærmeste, funnet osv.)
- Og ikke minst vanntett er den. Jeg har ved flere anledninger vært ute med GPS’en i guffent vær med mye nedbør hengende eksponert for det som måtte komme, men aldri opplevd at det er den som gir seg.

Så min konklusjon blir da at jeg kan vente til MK. II (eller kanskje III) kommer.
Men jeg må si at dette er skuffende fra Garmin. For min del så virker dette som ett eller to tilbakeskritt i forhold til 60’n :shock:

Beholder nok gråtassen inntil videre :)

Brukeravatar
Team Bordercollies
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:lør 16 feb 2008 08:47

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av Team Bordercollies » lør 16 feb 2008 10:46

Jeg fikk min Colorado 300 30.01 og gikk med stor entuiasme i gang med å legge inn cacher, brukte GSAK noe som fungerte veldig fint. Måtte også legge inn cachene som waypoints for å at de skulle vises på enheten (tungvint).
Satelittmottaket er helt rått, får kontakt uten problemer innomhus.
Termometeret viste hyggelige 26 grader+, dessverre så var det 5- grader.
Funksjonen med å kunne lese beskrivelser og hint er sikkert også bra, hvis bare ikke skjemen da hadde låst seg og batterien må tas ut. Etter ca 30 min døde skjermen bare ut og jeg måtte slå den på igjen, dette skjedde flere ganger. Etter ca 1 time så var batteriene tomme, jeg hadde ikke funnet noen cache så da var det bare å tusle hjem igen.
Prøve igen neste dag da med oppdatert software. Det hadde blitt litt bedre, enheten frøs ikke så ofte, men batterikapasiteten var fremdeles helt r...a.
Skulle gjerne ha hatt muligheten til å teste den skikkelig med alle mulighetene den har, men siden batteriene flater så fort ut ble det litt dårlig med tester.
Kontaktet Belanor og fikk beskjed om å sende den inn, der er den ennå.
Har lest på en del forum at det en noen som har velfungerende enheter og enda flere som ikke har det.
Jeg liker designet og muligheten den har, men jeg har vel kjøpt den litt for tidlig. Det hadde vært en ide å ventet til de hadde fått vaksinert den mot litt flere barnesykdommer.
Jeg har tidligere hatt GPSmap 60CSx, en jeg har vært veldig fornøyd med og trodde vel at Coloradoen skulle fungere like feilfritt.
Nå venter jeg i spenning på å få Coloradoen i retur for å se om de har fått fikset på den. :roll:
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av avigerus » søn 17 feb 2008 22:06

Takker så langt...
Hører at noen driver med oppgradering av software.. Er det noen linker dere kan anbefale å holde et godt øye med, for jeg har fått høre at det stadig er nye oppdateringer.
så langt har jeg ikke oppdatert noe, men jaktet på cacher med godt resultat nesten hver dag!
En feil til ejg har oppdaget er: Den kan gå i lås med kart og må da restartes. Etter å ha slått på GPSén tok det urimelig lang tid å få den up and go.
Positivt: Når den endelig er up and go, er kompass og presisjon faktisk bedre en konas 60CSx - syntes jeg da!

Trenger altså noen tips for oppdateringer...og ja, denne er kjøpt i Norge og registert hos Garmin.
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av tomahg » søn 17 feb 2008 22:16

avigerus skrev:Hører at noen driver med oppgradering av software.. Er det noen linker dere kan anbefale å holde et godt øye med, for jeg har fått høre at det stadig er nye oppdateringer.
Garmin webupdater er generelt et godt tips for å være oppdatert, uansett modell.

Men når det gjelder Coloradoen ser det ut til at enkelte oppdateringer også kommer andre veier...?

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av gacrux » søn 17 feb 2008 23:20

tomahg skrev:Men når det gjelder Coloradoen ser det ut til at enkelte oppdateringer også kommer andre veier...?
Kan du forklare nærmere?
Otto Milvang

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av tomahg » man 18 feb 2008 07:43

gacrux skrev:
tomahg skrev:Men når det gjelder Coloradoen ser det ut til at enkelte oppdateringer også kommer andre veier...?
Kan du forklare nærmere?
Nå svikter hukommelsen min meg litt angående detaljene, men min siste softwareoppdatering (den som gjorde at jeg kunne skru av kompasset) dukket ikke opp da jeg kjørte webupdater.

Jeg fulgte isteden en link fra et forum (til garmins side?) og lastet ned oppdateringen der...

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av gacrux » man 18 feb 2008 08:15

tomahg skrev:
gacrux skrev:
tomahg skrev:Men når det gjelder Coloradoen ser det ut til at enkelte oppdateringer også kommer andre veier...?
Kan du forklare nærmere?
Nå svikter hukommelsen min meg litt angående detaljene, men min siste softwareoppdatering (den som gjorde at jeg kunne skru av kompasset) dukket ikke opp da jeg kjørte webupdater.

Jeg fulgte isteden en link fra et forum (til garmins side?) og lastet ned oppdateringen der...
Ja da blir det jo det samme.
Du brukte Updates & Downloads linken fra https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=11019
Hadde du ventet noen timer hadde du fått den med web-updater. Fordelen med web-updater er at den også oppdaterer GPS-chip software, som du ellers ikke finner på Garmins sider.
Otto Milvang

farfar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:tor 06 des 2007 16:47

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av farfar » ons 20 feb 2008 22:32

Fikk min Colorado i slutten av januar.
Har vel de samme problemer som Gacrux, med
har ikke opplevd at den låser seg, syntes heller ikke at batterikapasiteten er så dårlig, har vært ute i mange timer uten at batteriene er brent ut, menn jeg har alltid med meg et par ekstra batterier.
Har også problemer med geocache mode, viser ikke alle cachene på skjermen hvis det er over hundrede pluss innloggete cacher (viser ikke de sist innloggete)men de ligger i mappa i på coloradon
farfar :mrgreen:

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av avigerus » tor 21 feb 2008 22:39

:P :P Nå begynner oppdateringer å ligne på noe!
Fikk selvsagt tips om å oppdatere, og da det var gjort ble Coloradoen min både mer oversiktelig og med nye funksjoner som jeg savnet fra tidligere..
Helt klart at colorado var ute på markedet for tidlig, emn nå er den der, og nå er det om å gjøre å få den mest mulig brukervennlig.
Tips: Gjør som meg og oppdater programvaren!
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av avigerus » tir 26 feb 2008 23:15

:cry: :cry: og der stoppet morroa...F.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Plutselig så vil ikke strømbryter la seg slå på ! Godt jeg har konas 60CXs som backup...
men, må jo finne årsak...funksjonsfeil? Prøver å koble opp GPS via kabel, og det går greit...er altså ikke noe galt med selve GPS, men i bryter. Ikke bra, den bør jo kunne være til å slå av og på?
Vel, får levere den inn til sjekk. Noen som hvet hvor sende slikt?
Må jeg først avtale med Belanor, eller kan min selger ordne slikt??
Nå er jeg litt frustrert...har den cacheplanen klar, og så streiker den!
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av gacrux » ons 27 feb 2008 06:36

Skal den sendes inn og er kjøpt hos Norsk forhandler går du på
http://www.belanor.no Velger Service/Support og dereter ServiceSkjema.
Dette fyller du ut og får et service skjema tilbake og instruksjoner.
Otto Milvang

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Erfaringer med Colorado

Legg inn av hbrx » ons 27 feb 2008 10:29

Jeg begynner å bli ganske glad jeg ikke fant Kålrabien i butikk da jeg var over i junaiten i januar.
Har kjøpt alle mine GPSer fra USA tidligere, og ikke hatt problemer av noen art.
De er utslitt eller 'obsolete' før de går i stykker.
Jeg tror jeg sitter på gjerdet en god stund enda jeg.

Spesielt når Geocaching-programmet til Trimble for Nokia fungerer så bra som det gjør.

hbrx.
Jaha
Bilde
Bilde

Svar