Nedturer på ski, østlandet

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » søn 01 feb 2009 23:12

Jeg har plukket opp at inntil flere kjente skikkelser i det norske geocachingmiljøet har bæretillatelse på randonee ski.

Kan noen anbefale meg noen topper som er fine å kjøre ned fra?

Ikke mange mil fra nærmeste parkeringsmulighet. En cache på toppen (eller på vei dit) er helt klart en bonus, men ingen nødvendighet.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av PPJ » tir 03 feb 2009 00:58

tomahg skrev:Jeg har plukket opp at inntil flere kjente skikkelser i det norske geocachingmiljøet har bæretillatelse på randonee ski.

Kan noen anbefale meg noen topper som er fine å kjøre ned fra?

Ikke mange mil fra nærmeste parkeringsmulighet. En cache på toppen (eller på vei dit) er helt klart en bonus, men ingen nødvendighet.
Ja, den mest opplagte er jo Galdhøpiggen fra Spiterstulen, ca 1500 høydemeter unnarenn. 1 cache på Spiter, en på Keilhaus topp (ta med snøfreser) og en på toppen.

Tronberget på Tynset (eller er det Alvdal) skal være bra. Hva med Kvitfell, i skauen ved siden av utforløypa?
Prestkampen nord for Skei, men litt lang anmarsj. Off piste på Skeikampen kan være bra, men fali?
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » ons 04 feb 2009 00:10

PPJ skrev: Ja, den mest opplagte er jo Galdhøpiggen fra Spiterstulen, ca 1500 høydemeter unnarenn. 1 cache på Spiter, en på Keilhaus topp (ta med snøfreser) og en på toppen.
Jepp, har tenkt på denne. Du har ikke tilfeldigvis en sporlogg liggende, så jeg har noe å titte på mens jeg tenker videre....? :)
PPJ skrev:Hva med Kvitfell, i skauen ved siden av utforløypa?
Kvitfjell har mange skogsmuligheter... Jeg har også fundert litt på en tur opp på Kvitfjellet, bare for å ha vært der, men har ingen store forhåpninger til nedfarten.
PPJ skrev:Prestkampen nord for Skei, men litt lang anmarsj.
Langt? Jeg gikk opp alpinbakken til Skeikampen, og derfra til Prestkampen på truger...på ski er da den strekningen veldig overkommelig. Selv for meg.

Hvor er det best å starte om man tar sikte på Prestkampen og vil ha mest mulig ut av nedfarten? Tar man heisen opp på Skeikampen og trasker derfra til Prestkampen, og sikter så på bunnen av heisen igjen?
PPJ skrev:Off piste på Skeikampen kan være bra, men fali?
Så ryktes det ja... :?

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av PPJ » ons 04 feb 2009 00:26

Sporlogg fra Piggen er avsendt som e-post.
8)
Bilde Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av Synth75 » ons 04 feb 2009 00:44

Jeg synes også det er nedtur med ski :wink:

Galdhøpiggen har vel et eget renn sånn utpå vårparten. Tror det "bare" er den bratteste kneika ned til Spiterstulen som brukes i rennet, men den er vel 8-900 høydemeter om de starter der hvor det flater litt ut. Noen overlever til og med rennet :?

Nei, ski til Galdhøpiggen overlater jeg til de sprø, selv velger jeg køgåing fra Spiterstulen i august.

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av PPJ » ons 04 feb 2009 07:24

Det er riktig at Galdhøpiggrennet bare er halvparten av turen opp på Piggen, som utgjør ca 7 km horisontal gange. Da går man glipp av mye fin utsikt, og mye herlig slit. Det er fint der om sommeren også, enig det. De fleste gangene jeg har vært der, har vært på sommerstid. Men finest er det med myk snø, da!
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » ons 04 feb 2009 07:26

PPJ skrev:Sporlogg fra Piggen er avsendt som e-post.
8)
Mange takk! :)
Synth75 skrev: Galdhøpiggen har vel et eget renn sånn utpå vårparten. Tror det "bare" er den bratteste kneika ned til Spiterstulen som brukes i rennet, men den er vel 8-900 høydemeter om de starter der hvor det flater litt ut. Noen overlever til og med rennet :?
Helt riktig, Gallhøpiggrennet går fra Svellnosi innunder Gallhøpiggen. Kun telemark.

I år har de egen klasse for sprekingene, "upp-å-ne" med både start og mål på Spiterstulen. :shock:

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av hbrx » søn 08 feb 2009 19:57

Åååå, glimrende. Enda en type ski jeg kan kjøpe før jeg kommer til langrenn :-)
Det må bli neste sesong, denne sesongen ble det pudderplanker, men de er for tunge for
oppoveraktivitet.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » søn 08 feb 2009 20:18

hbrx skrev:Åååå, glimrende. Enda en type ski jeg kan kjøpe før jeg kommer til langrenn :-)
Det må bli neste sesong, denne sesongen ble det pudderplanker, men de er for tunge for
oppoveraktivitet.
Hva slags pudderplanker ble det?

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av hkaspenberg » søn 08 feb 2009 21:47

tomahg skrev:Jeg har plukket opp at inntil flere kjente skikkelser i det norske geocachingmiljøet har bæretillatelse på randonee ski.

Kan noen anbefale meg noen topper som er fine å kjøre ned fra?

Ikke mange mil fra nærmeste parkeringsmulighet. En cache på toppen (eller på vei dit) er helt klart en bonus, men ingen nødvendighet.
"Gråkampen" i Veste Slidre. Mest sannsynligvis blir du 2FT på denne... Parkeringsmulighet på veien rett nedenfor, dvs. 750 høydemetre på under 2km.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » søn 08 feb 2009 22:00

hkaspenberg skrev: "Gråkampen" i Veste Slidre. Mest sannsynligvis blir du 2FT på denne... Parkeringsmulighet på veien rett nedenfor, dvs. 750 høydemetre på under 2km.
Hintet tyder vel på at denne må graves frem om vinter'n, og det er heller ikke så presist at man nødvendigvis vet hvor man skal grave eller hva man skal se etter... Men kan jo være verdt et forsøk :wink:

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av hkaspenberg » man 09 feb 2009 09:10

tomahg skrev:
hkaspenberg skrev: "Gråkampen" i Veste Slidre. Mest sannsynligvis blir du 2FT på denne... Parkeringsmulighet på veien rett nedenfor, dvs. 750 høydemetre på under 2km.
Hintet tyder vel på at denne må graves frem om vinter'n, og det er heller ikke så presist at man nødvendigvis vet hvor man skal grave eller hva man skal se etter... Men kan jo være verdt et forsøk :wink:
Den må nok graves frem, men burde være lett å finne. Hvis du våger deg oppi der kan jeg sikkert komme med et hint siden jeg er den eneste som har vært der oppe bortsett fra cache-eier.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av hbrx » man 09 feb 2009 09:25

tomahg skrev:
hbrx skrev:Åååå, glimrende. Enda en type ski jeg kan kjøpe før jeg kommer til langrenn :-)
Det må bli neste sesong, denne sesongen ble det pudderplanker, men de er for tunge for
oppoveraktivitet.
Hva slags pudderplanker ble det?

Å, jeg handla brukte, Scott P4 BC 06/07, rettogslett fordi de matcher lua mi helt perfekt.

Bilde

De er #2/#3-ski for meg, og har bare brukt dem to dager i pudder/skog.
men de funker glimrende til det. Desverre fungerer ikke lårene mine like bra :oops:
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av PPJ » man 09 feb 2009 11:07

Jeg hadde ca 2000 vertikale meter nedkjøring i Nordmarka i helgen, på de smaleste racing-ski. Det går det også ...

Men jeg måtte gå de samme meter opp, og en del bortover også.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av tomahg » man 09 feb 2009 12:51

hbrx skrev: Å, jeg handla brukte, Scott P4 BC 06/07, rettogslett fordi de matcher lua mi helt perfekt.
Perfect match!

Jeg vet ikke hvor mye de veier, men de har omtrent nøyaktig samme mål som skiene jeg gikk 8 km i lysløypa med på onsdag... :)

Svar