Papirfly?

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Papirfly?

Legg inn av tomahg » ons 26 nov 2014 12:56

Hva er tanken bak den nye papirfly-logoen? Var det noe galt med den gamle, som er trykket på loggbøker som er i bruk på tusenvis av cacher?

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Papirfly?

Legg inn av Raggsokk » ons 26 nov 2014 14:49

Kanskje den gamle var for lik den offisielle, og måtte endres...
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » ons 26 nov 2014 21:20

Informasjon om endringen er i alle fall ikke kommet ut.
Enig med tomahg: Hvorfor skulle man bytte logo?
Et ledd i "kaste ut alt fra tidligere, nå er det nye koster"?
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Papirfly?

Legg inn av krl69 » ons 26 nov 2014 23:21

Er vel ikke helt uvanlig å endre logo når et selskap eller organisasjon endrer profil/retning? Men det signaliseres kanskje ikke om et paradigmeskifte dette logobytte, logoen var etter min smak noe intetsigende. Får lite Geocaching assosiasjoner, heller simpel origami. :shock: 8)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 nov 2014 01:36

Det største "problemet" med den gamle logoen var vel at den ikke ble forbundet med foreningen Geocaching i Norge, men i praksis fungerte som en generell logo for geocaching-aktivitet i Norge. F.eks var logoen brukt på premiene ved siste års adventskalender i Oslo uten at foreningen såvidt jeg vet hadde noe som helst med den å gjøre. (Dette er ikke ment som kritikk til vedkommende som brukte den, bare som et eksempel på hvilken "status" logoen hadde). Og tar jeg ikke feil kommer den nok til å bli brukt på den måten i overskuelig fremtid også.

På de to siste årsmøtene har det blitt etterlyst en større synliggjøring av GiNo som forening, ikke bare en anonym eier av et domene. Det styret som ble valgt på siste årsmøte har valgt å ta tak i ting og har begynt med å bygge en identitet, samt rydde opp i (mis)bruk av lisensiert materiale. Skal man bli tatt seriøst av andre aktører som et talerør for miljøet (eller hvertfall den delen av miljøet som ønsker å ha en slik nasjonal organisasjon) må man også holde sin egen sti ren. Siden jeg er en av de som har etterlyst denne dreiningen i hva organisasjonen skal være hilser jeg velkommen at styret har begynt på det møysommelige arbeidet å endre organisasjonen.

Når det gjelder alle detaljene er det sikkert ikke alle valg og beslutninger styret har tatt som er 100% optimale. Personlig synes jeg også den nye logoen ligner mest på et papirfly og ikke gir de helt store assosiasjonene til Geocaching. Den gangen det eksisterte en statlig etat som het Aetat, så hadde den en logo som var Fem fylte sirkler i forskjellige størrelser rundt en sjette + en åpen sirkel som ogeså hadde en plass rundt den i midten, men som var litt "skutt ut" i forhod til de andre. (Mange har sikkert det de papirklipsene fra "en ikke lenger eksisterende statlig etat" som jeg har lagt i mange cacher.) Det var ikke mye med den logoen som gav assosiasjoner til Arbeidsformidling heller. Frem til man fikk den logoen hadde etaten hatt logoer som var avledet av bokstavene AF eller bare A. I starten syntes vi som jobbet i etaten at den nye logoen var rar, men etter en stund vente vi oss til den og på slutten var det var knapt noen i Norge som ikke tenkte "Aetat" når de så den. Noe tilsvarende vil nok skje med den nye GiNo-logoen også. Etterhvert som den har vært i bruk en stund vil vi nok venne oss til den og automatisk tenke GiNo når vi ser den. Så selv om jeg heller ikke akkurat ropte "Hurra" da jeg så den nye logoen første gang (snarere tvert i mot) går jeg aktivt inn for å venne meg til den, og tenker nok at det skal gå bra!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Papirfly?

Legg inn av tomahg » tor 27 nov 2014 07:37

Forumkapring er jo et underlig virkemiddel hvis man skal rydde opp, bli tatt seriøst og ønsker å «holde sin sti ren». Det hadde kanskje vært like passende å heise et sjørøverflagg som ny logo? :wink:

Og jeg vil anta at Aetat informerer sine ansatte når de foretar et logobytte. På samme måte synes jeg det hadde vært naturlig at besøkende på gcinfo.no, eller i det minste foreningens medlemmer, ble informert...

yarnslayer
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:tor 20 jun 2013 13:02
Sted:Halden

Re: Papirfly?

Legg inn av yarnslayer » tor 27 nov 2014 08:10

Jeg må si at jeg synes kompassnåla er fin jeg. Om Tine og Statoil kan endre logoer så bør vel også denne organisasjonen kunne det. At kommunikasjonen er snever er en annen ting, men når man ser på hvordan de fleste endringer blir mottatt her så forstår jeg godt at man tar sjefsavgjørelser i stedet for å legge ut alt til diskusjon.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av thomfre » tor 27 nov 2014 08:23

Vi beklager at informasjonen om endringen ikke har kommet ut ennå. Jeg har lagt inn en forklaring i medlemsforumet nå. Gorgon har egentlig oppsummert det veldig bra!

Jeg håper vi snart kan legge ting bak oss, og se fremover istedet. Det er i fremtiden og nåtiden vi kan få ting gjort, ikke i fortiden.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » tor 27 nov 2014 11:22

At den gamle logoen ble brukt av flere er helt riktig som Gorgon skriver. Det var faktisk slik at man oppfordret alle til å bruke logoen i de fleste sammenhenger, man kan gjerne se det som en gratis markedsføring. Den eneste begrensningen som var satt var at dersom logoen skulle brukes kommersielt skulle det inngås en avtale og noe av inntekten skulle tilfalle GiNo. Dette ble blant annet gjort med Geowebshop som har produsert jakkemerker og solgt disse.
At logoen ble brukt på diplomene i adventskalenderen i Oslo er vel bare et tegn på at man verdsetter det arbeidet som er gjort med GiNo, uten at det ble søkt økonomisk støtte i så henseende.
Videre er logoen også brukt på coinen som ble laget i 2010.

Nå er jeg sikkert inhabil siden jeg laget logoen i sin tid, men i mine øyne har den gamle logoen mer tilknytning til geocaching enn papirflyet/nordpila som har dukket opp nå.

Jeg ser fortsatt ikke behovet for/nødvendigheten av å bytte logoen, og kan ærlig talt ikke se det behovet.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » tor 27 nov 2014 11:26

thomfre skrev:Vi beklager at informasjonen om endringen ikke har kommet ut ennå. Jeg har lagt inn en forklaring i medlemsforumet nå. Gorgon har egentlig oppsummert det veldig bra!

Jeg håper vi snart kan legge ting bak oss, og se fremover istedet. Det er i fremtiden og nåtiden vi kan få ting gjort, ikke i fortiden.
Imponerende!

Geocaching i Norge var tidligere en organisasjon for ALLE, uten et eget internt forum, nettopp fordi den skulle være for alle.
At det nå er opprettet et eget medlemsforum oppsummerer egentlig den latterlige endringen dagens styre har foretatt.
Fremtiden er tydeligvis å lukke seg inne og unngå å få oppsluttning ved å opptre taktløst og respektløst.
Vel, lykke til med det.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 27 nov 2014 13:30

Jeg er ikke i styret for GiNo så mine svar representerer ikke dem, men som en av de som gjennom to årsmøter har jobbet for å få en endring på hva GiNo er føler jeg meg likevel meningsberettiget i saken med mine personlige meninger.
bjorges skrev:Geocaching i Norge var tidligere en organisasjon for ALLE, uten et eget internt forum, nettopp fordi den skulle være for alle.
Hvis GiNo ikke gjør noen forskjell på medlemmer og ikke-medlemmer, hvorfor skal noen da finne det interessant å være medlem? "Gamle GiNo" trengte ikke mange medlemmer siden det eneste formålet var å drifte en webside, og det er relativt begrenset hvor mange midler som trengs til det. Det var dermed nok entusiaster/filantroper som syntes tilfredstillelsen av å vite at man har bidratt var nok til at man var i stand til å holde den meget begrensede driften gående.

Nå er det da noen av oss som ser et behov en nasjonal forening for Geocaching som kan fungere som mer enn bare å være en eier av et nettsted. Vi ønsker oss en organisasjon som f.eks. kan være et bindeledd mellom myndigheter og miljøet. Ikke nødvendigvis for å inngå bindende avtaler, siden en organisasjon ikke kan binde opp annet enn sine medlemmer, men som en samtalepartner som kan formidle hvordan vi ser på ting slik at mydighetene må gjøre sine vurderinger basert på fakta og ikke synsing. Da er det viktig å bygge en organisasjon med litt tyngde, og da må det være attraktivt å være medlem. Så jeg imøteser gjerne noen medlemsfordeler. Dette har jeg også gitt som direkte innspill til styret. Hva som kommer ut av det gjenstår å se...

Samtidig har GiNo i sin formålsparagraf at organisasjonen skal "arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett". Det betyr at organisasjonen slik jeg ser det fortsatt må ha informasjonen som hele tiden har vært tilgjengelig åpen for alle, og jeg har oppfattet at det er det nåværende styrets intensjon også.

Forøvrig er det fritt frem for enhver å melde seg inn. Det stilles ingen andre krav enn at man betaler medlemskontingenten...
bjorges skrev:At det nå er opprettet et eget medlemsforum oppsummerer egentlig den latterlige endringen dagens styre har foretatt.
Det "lukkede" medlemsforumet skal være "en informasjonskanal mellom styret og medlemmene" (sitat fra det aller første innlegget i forumet som sier hva det er). Jeg ser virkelig ikke noe problem med at en forening har anledning til å kommunisere med sine medlemmer på en måte som ikke er åpen for hele verden.
bjorges skrev:Fremtiden er tydeligvis å lukke seg inne og unngå å få oppsluttning ved å opptre taktløst og respektløst.
Nei, fremtiden er å bygge en slagkraftig, attraktiv organisasjon som har respekt for både medlemmer, samfunnet, lover og regler, samarbeidspartnere og lisenser og retningslinjer. "Gamle GiNo" var ikke det... Så har jeg også sagt (i mitt forrige innlegg i denne tråden) at det ikke er alle valg og beslutninger styret har tatt som er 100% optimale, men i all hovedsak er jeg fornøyd med retningen GiNo beveger seg og har stor tro på en fremtid for organisasjonen.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Papirfly?

Legg inn av tomahg » tor 27 nov 2014 15:41

GorgonVaktmester skrev: Forøvrig er det fritt frem for enhver å melde seg inn. Det stilles ingen andre krav enn at man betaler medlemskontingenten...
Det er faktisk ikke så enkelt å melde seg inn. For et par måneder siden ønsket jeg å melde meg inn i GiNo, men det virket ikke som om det var mulig. Verken da eller nå.

I mellomtiden har det dukket opp en rekke forhold som har gjort at ønsket mitt om å bli medlem har forsvunnet :cry:

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Papirfly?

Legg inn av HundenHera » tor 27 nov 2014 16:24

GorgonVaktmester skrev:Det "lukkede" medlemsforumet skal være "en informasjonskanal mellom styret og medlemmene"
Er det ikke da på tide å takke for lånet av domenet forum.gcinfo.no?


HH

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Papirfly?

Legg inn av bjorges » tor 27 nov 2014 18:31

GorgonVaktmester skrev:Nå er det da noen av oss som ser et behov en nasjonal forening for Geocaching som kan fungere som mer enn bare å være en eier av et nettsted. Vi ønsker oss en organisasjon som f.eks. kan være et bindeledd mellom myndigheter og miljøet. Ikke nødvendigvis for å inngå bindende avtaler, siden en organisasjon ikke kan binde opp annet enn sine medlemmer, men som en samtalepartner som kan formidle hvordan vi ser på ting slik at mydighetene må gjøre sine vurderinger basert på fakta og ikke synsing. Da er det viktig å bygge en organisasjon med litt tyngde, og da må det være attraktivt å være medlem. Så jeg imøteser gjerne noen medlemsfordeler. Dette har jeg også gitt som direkte innspill til styret. Hva som kommer ut av det gjenstår å se...

Samtidig har GiNo i sin formålsparagraf at organisasjonen skal "arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett". Det betyr at organisasjonen slik jeg ser det fortsatt må ha informasjonen som hele tiden har vært tilgjengelig åpen for alle, og jeg har oppfattet at det er det nåværende styrets intensjon også.

Forøvrig er det fritt frem for enhver å melde seg inn. Det stilles ingen andre krav enn at man betaler medlemskontingenten...
Utover domenedrift og støtte til eventer, hva skal så denne kontingenten brukes til?
Å betale tapt arbeidsfortjeneste, reise og opphold for disse sjelene som skal informere "myndighetene" om geocachingens fortreffeligheter og sikre aksept for cacheplasseringer helt opp i departement og regjering?

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man skal forsøke å sikre ting fra toppen, det vanskeliggjør stort sett en aksept. Det er som regel mye enklere å inngå avtaler lokalt enn å klare å få de samme avtalene godkjent på toppnivå.

Jeg har mine sterke tvil til at dette, sammen med styrets opptreden i høst, er med på å øke medlemstilstrømningen.
GorgonVaktmester skrev:
bjorges skrev:At det nå er opprettet et eget medlemsforum oppsummerer egentlig den latterlige endringen dagens styre har foretatt.
Det "lukkede" medlemsforumet skal være "en informasjonskanal mellom styret og medlemmene" (sitat fra det aller første innlegget i forumet som sier hva det er). Jeg ser virkelig ikke noe problem med at en forening har anledning til å kommunisere med sine medlemmer på en måte som ikke er åpen for hele verden.
Nei, dette er jo i tråd med hvordan de lokale grupperingene har etablert seg etter at GiNo ble etablert som et tilbud til alle. Jeg vil anta dette interne medlemsforumet blir brukt flittig av "den indre kjerne". Problemet er som nevnt over: Å rekruttere medlemmer som vil være med å finansiere denne dreiningen.
GorgonVaktmester skrev:
bjorges skrev:Fremtiden er tydeligvis å lukke seg inne og unngå å få oppsluttning ved å opptre taktløst og respektløst.
Nei, fremtiden er å bygge en slagkraftig, attraktiv organisasjon som har respekt for både medlemmer, samfunnet, lover og regler, samarbeidspartnere og lisenser og retningslinjer. "Gamle GiNo" var ikke det... Så har jeg også sagt (i mitt forrige innlegg i denne tråden) at det ikke er alle valg og beslutninger styret har tatt som er 100% optimale, men i all hovedsak er jeg fornøyd med retningen GiNo beveger seg og har stor tro på en fremtid for organisasjonen.
En bygger ikke slagkraft og attraktivitet ved å ha total mangel på respekt og bruke spisse albuer for å hevde seg selv. Slik får man heller ikke respekt hos andre, ei heller de samfunnsdeler enkelte tydeligvis ønsker å påvirke. Jeg er dessverre redd for at dette blir vanskelig slik man har startet ut nå.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Papirfly?

Legg inn av pjacklam » tor 27 nov 2014 21:02

GorgonVaktmester skrev:
bjorges skrev:Geocaching i Norge var tidligere en organisasjon for ALLE, uten et eget internt forum, nettopp fordi den skulle være for alle.
Hvis GiNo ikke gjør noen forskjell på medlemmer og ikke-medlemmer, hvorfor skal noen da finne det interessant å være medlem?
Medlemmene kan glede seg over vissheten om at de er med på å betale driften av nettstedet, og ikke er gratispassasjerer. I tillegg har man stemmerett på årsmøtet. Jeg synes det burde være interessant nok.

GiNos lukkede medlemsforum minner meg om sånne hemmelige klubber som barn har. Det er bare flaut.
~/.signature: No such file or directory.

Svar