Endringer i forum og statistikk

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » tor 16 okt 2014 19:07

HundenHera skrev:Jeg mener forskjellen er betydelig på å henvise grunneieren videre og det å drive saksbehandling.

Teksten lyder (en gang til) hvis geocache-eier ikke retter seg etter eiendoms-eiers ønsker vil vi være behjelpelige med å kontakte ansvarlige hos geocaching.com så de kan ordne opp

Det står da vitterlig at GiNo kontakter gecocaching.com dersom cache-eier ikke gjør som grunneier vil? Hvis det er ment formidle kontakt så bør det vel stå det?
Det står ikke direkte at vi vil kontakte geocaching.com, det står at vi vil være behjelpelig. Noen ganger kan det bety at vi kontakter geocaching.com, andre ganger kan det bety at vi bare forteller hvilken cache det er og hvor den kan rapporteres.

Formålet er å hjelpe en grunneier å komme i kontakt med geocaching.com. En grunneier som aldri har hørt om geocaching har liten kunnskap om hva en GC-kode er og hvordan man rapporterer den inn til geocaching.com. Mest sannsynlig vet ikke vedkommende hva cachen heter en gang.

Dette dreier seg altså om å yte hjelp, for å forhindre at aktiviteten vår får et dårlig rykte.
HundenHera skrev: Du skriver også
Hvis grunneier tar feil har man en gylden mulighet til å få avdekket at det er en feil i steden for at grunneieren går og irriterer seg unødig.
. Hver er man her? GiNo?
man her er grunneier og cacheeier.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bao » tor 16 okt 2014 19:17

Anders lagde statistikk for geocaching i Norge (etter at daværende statistiker ga uttrykk for å ville gi seg).
For å offentliggjøre denne leide han et rom på et web-hotell.
Og ettersom foruminnehaver på den tiden også ga signaler om at han ville gi opp dette opprettet Anders sitt eget forum som erstatning.
Dette ble finansiert av Anders privat.
Så ble GiNo stiftet for nettopp å ivareta dette i tilfelle av at en enkeltperson skulle gi seg.
Dette medførte at GiNo dekket det finansielle (det er min oppfattning).
Det som har skjedd nå er at det ”demokratisk” valgte styre har kastet ut statistikken samt kapret forumet (i min bok ligner dette på lovbrudd).
Oppførselen til ”styret” oppfatter jeg som ufin mildest talt.
Husk også at medlemmene av GiNo langt fra representerer alle geocachere i Norge.

Jeg leste også paragraf 8 til GiNo som omtaler ”LOVENDRING”.
Så vidt meg bekjent er det kun et lovlig valgt Storting i Norge som har lovgivende makt.
Jeg føler meget ubekvem med styret i GiNo sin oppførsel.

God bedring.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » tor 16 okt 2014 19:22

bao skrev:....God bedring.
Takk :)

Jeg kan ikke annet enn å oppfordre deg til å lese hva som har blitt skrevet før i denne tråden.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bao » tor 16 okt 2014 19:48

thomfre skrev:
bao skrev:....God bedring.
Takk :)

Jeg kan ikke annet enn å oppfordre deg til å lese hva som har blitt skrevet før i denne tråden.
Jeg kan love deg at jeg har lest nøye hva som er skrevet i denne tråden. Svært nøye faktisk.

Og denne oppfordringen fra deg gjør ikke saken noe bedre.

havardfoto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:lør 13 jul 2013 21:04
Sted:Trondheim

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av havardfoto » tor 16 okt 2014 20:24

Hei bao

Som du sikkert tidligere har lest i denne tråden så ble ikke statistikksiden kastet ut av gcinfo.no uten grunn. På samme måte som loggarkene ble fjernet, var dette på grunn av at de brøt med rettningslinjene til Groundspeak og bruk av Groundspeak sin ToU. Som du kan lese på gcinfo.no står det spesiellt at: Formålet er å spre informasjon om geocaching i Norge generelt og drive dette nettstedet spesielt. På den måten må vi holde våre veier rene slik at det ikke kan slå tilbake på oss (ref: Hvorfor skal vi følge reglene, når GiNO ikke gjør det)

Når det kommer til forumet referer jeg nok en gang til gcinfo.no der det står: «Geocaching i Norge» har som mål å sikre at vi har arvtakere for drift av nettstedet når ildsjelene av ulike grunner ikke har tid og krefter lenger. Vi ønsker også å sikre at det ikke står på enkeltpersoner hvem som får bidra med hva. Og sist men ikke minst så er det organisasjonen som skal eie domenet gcinfo.no. Som vi skriver i det første innlegget i denne tråden om denne saken så har vi i styret i lengre tid prøvd å få moderator- og administrasjonsrettigheter over forumet, som ligger under foreningens paraply. Når tidligere administrator gjentatte ganger nektet, ble vi til slutt nødt til å gi oss selv administrasjonsrettigheter. Det gjorde vi uten at tidligere administrator mistet sine rettigheter. Slik vi ser det ligger forumet under gcinfo.no og som du skriver: Dette medførte at GiNo dekket det finansielle (det er min oppfattning) så skulle det bare mangle at de som betaler for at forumet skulle ligge der det lå ikke hadde tilgang til å administert og moderer det som kom inn der. Når det kommer til styret i GiNO representerer de medlemmene i GiNO og ikke alle geocacherene i Norge. Og siden gcinfo.no er vår kanal ut til medlemmene og andre geocachere som lurer på hva dette er så er det fornuftig tankegang styre skal ha kontroll på det som skjer her.

Det du så skriver om §8: Jeg leste også paragraf 8 til GiNo som omtaler ”LOVENDRING”. Så vidt meg bekjent er det kun et lovlig valgt Storting i Norge som har lovgivende makt.”. så er dette tatt ut av sin opprinnelige mening. Hele paragrafen er som følger: Sammenslutning med andre interesseorganisasjoner anses ikke som oppløsning av GiNo. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr. § 7. Dette gjelder ved sammenslåing, og ingenting annet. I § 7 Vedtektsendringer står det som følger: Endringer i disse vedtekter kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha vært på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene. Som takk for at du sa i fra om denne skrivefeilen i våre vedtekter skal jeg legge inn en sak på neste års årsmøte der vi forandrer ordlyden av §8 fra lovendring til vedtaksendring.

Jeg håper dette er litt mer oppklarende rundt det som har skjedd de siste dagene og hvorfor ting har skjedd.
- Don´t follow my tracks, you might get killed -

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bao » tor 16 okt 2014 21:07

Ettersom jeg ikke er medlem av GiNo har jeg ikke noe jeg skal ha sagt overfor styret selvfølgelig.
Jeg uttrykker min mening om det som har skjedd i det siste (og jeg liker det ikke).
Det er flere enn meg som har uttrykt sin mening.

Og jeg er lei for at ”dere” har problemer med å forstå dette.

Tenk litt over det!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av bao » fre 17 okt 2014 00:18

§ 8 Oppløsning (§ 8 kan ikke endres)

Oppløsning av GiNo kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere. For at oppløsningen skal skje må vedtaket her gjentas med 2/3 flertall.

Sammenslutning med andre interesseorganisasjoner anses ikke som oppløsning av GiNo. Vedtak om sammenslutning og nødvendige lovendringer i tilknytning til dette treffes i samsvar med bestemmelsene om lovendring, jfr. § 7.
Hold dine veier rene!

Sukk!!!!

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Olen » fre 17 okt 2014 07:07

Jeg tror kanskje styret kunne opptrådt noe mer smidig her - i flere av sakene som er nevnt. Loggarkene feks. De har ligget der i "en evighet" og det er i alle fall ikke vist til noen reelle klager på at de bryter retningslinjene. Om styrer hadde fortsatt å se litt mellom fingrene med dette inntil nye loggark er på plass, og så heller lansert den nye versjonen som en positiv nyhet hadde jo alle vært happy.
Jeg har full forståelse for at en del oppfatter styrets iver etter å "rydde opp" som litt firkanta og forhastet.
Bilde

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Karsten » fre 17 okt 2014 08:51

"Formålet er å spre informasjon om geocaching i Norge generelt og drive dette nettstedet spesielt."
Etter en kort gjennomgang av vedtektene har jeg ikke funnet noen referanse til Groundspeak.
Så hvorfor settes det i argumentasjonen lengre oppe i tråden likhetstegn mellom aktiviteten "geocaching" og én kommersiell aktør (riktignok den størrste) innenfor denne aktiviteten?
Mao: Det går helt fint å drive med geocaching og å informere om det. Samtidig er det mulig å drite i alt som har med Groundspeak å gjøre.
(Alternativer er f. eks. opencaching.com og extremcaching.com.)

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Frodebs » fre 17 okt 2014 09:05

Tilbake til hva denne saken egentlig handler om: Kontroll på forumet og sletting av ett inlegg.

Slik jeg har forstått det, var det tidligere kun en administrator, og en eller flere moderatorer. Ingen av styret i den organisasjonen som eier domenet forumet publiseres på hadde administratortilgang, og den som hadde admintilgang nektet dem dette. Hvis dette er korrekt så er det overhodet ikke rart at de "kaprer" forumet. Når man publisereret forum så har man ett redaktøransvar knyttet opp mot de begrensningene i yttringsfriheten vi har, og kan komme i straffeansvar. Selv om dette forumet ikke er mest plaget, så er muligheten tilstede at man må reagere umiddelbart for å få fjernet trusler, allvorlig netthets, rasistiske yttringer ol. Hvis eieren av nettstedet ikke har muligheter til å gjøre dette selv, sitter man i en meget sårbar situasjon. Det er derfor etter mitt syn 100% forståelig at GiNo tok adminrettigheter. Alternativet er å fjerne forumet fra nettsidene.

Når det kommer til sletting av gammel administrators innlegg, vil jeg ikke forsvare dette. Riktignok ble gammel administrators "avskjedstale" publisert som en annonsering og ikke vanlig foruminnlegg. Ettersom en henvendelse til forfatteren om å endre på dette ikke nådde frem, burde det heller blitt håndtert ved å endre det til et vanlig innlegg og heller svare på unøyaktigheter/beskyldninger.

Jeg håper iallefall at ingen i fremtiden finner det fornuftig å sende meg en epost fordi de har sammarbeidsvansker. Jeg anser det som nesten like kritikkverdig som fjerning av dette innlegget.

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av E-Lie » fre 17 okt 2014 09:07

Olen skrev:Jeg tror kanskje styret kunne opptrådt noe mer smidig her - i flere av sakene som er nevnt. Loggarkene feks. De har ligget der i "en evighet" og det er i alle fall ikke vist til noen reelle klager på at de bryter retningslinjene. Om styrer hadde fortsatt å se litt mellom fingrene med dette inntil nye loggark er på plass, og så heller lansert den nye versjonen som en positiv nyhet hadde jo alle vært happy.
Jeg har full forståelse for at en del oppfatter styrets iver etter å "rydde opp" som litt firkanta og forhastet.
Kan vi være enige om at jo flere ganger en ulovlighet gjentas, desto større sjanse er det for at noen tror det er lovlig? Dersom statistikk og loggarkene ikke er lovlig å spre, hvem er villige til å betale for en rettssak? Eller hvem blir sittende med regningen? Styret og de som på det tidspunktet er medlemmer. Er du villig til å dele regningen?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av tomahg » fre 17 okt 2014 09:15

Jeg har deltatt på dette forumet siden oppstarten i november 2007, da jeg meldte meg inn som nummer 35, og har siden da skrevet så mye vrøvl her at jeg bare er overgås av Anders99 og Bjorges - som selvsagt ikke skriver vrøvl, men fornuftige ting.

Etter å ha opplevd hva som skjedde med forum som kom og gikk, mossebær som ga 404, og starte(.no) som sluttet, i perioden før Anders, synes jeg det virket som en god idé da Bjorges og Whoelse snakket om en forening som skulle sikre drift av nettsider uavhengig av enkeltpersoners fremtidige brennende engasjement, og jeg var også innom styret i «Geocaching i Norge» for en kortere periode.

Jeg synes det er underlig at foreningen nå, uten at jeg føler det har blitt kommunisert klart og tydelig mener de skal gjøre noe mer enn i drifte gcinfo.no. Hvis jeg hadde visst det hadde jeg aldri meldt meg inn igjen, etter noe tids fravær, slik jeg gjorde for litt siden.

Styrets oppførsel her er etter min mening ikke bare totalt unødvendig, men både ufin, umoralsk, frekk og totalt forkastelig! Men man kan kanskje ikke forvente seg annet når de mest fremtredende i styret er noen ferske, historieløse jyplinger som begynte med geocaching i (for)fjor og som sannsynligvis raver rundt med intro-appen og tror groundspeak er gud!

Og etter det siste avsnittet mister vel jeg, i likhet med Aina, mine moderatorrettigheter? Sånn helt demokratisk? :shock:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av krl69 » fre 17 okt 2014 09:35

Ofte får kveruleringen, usaklighetene og sutringen her på forumet i gcinfo.no nærmest bibelske proporsjoner til tross for at de samme påpeker at medlemstallet ikke er representativt for den gemene hop av cachere i Norge. Det virker som Geocaching i Norge tiltrekkes av folk som ønsker å ødsle fra sine kilder av egenskaper til å finne feil og mangler, enten det er spissfindigheter i vedtekter eller retningslinjer.

Slik jeg ser det er det såre enkelt. Et styre er valgt. Styrets medlemmer sørger for opprydning og ny kurs. Brutalt men det må til noen ganger for å komme videre og fremover i utviklingen. Jeg støtter den ny kursen 100%. Stå på! :shock: 8)
Sist redigert av krl69 den fre 17 okt 2014 09:58, redigert 1 gang totalt.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Raggsokk » fre 17 okt 2014 09:55

Dette kunne vært løst ved å tilby Anders å flytte statistikksidene og forumet ut av gcinfo-domenet og over på et eget som han eier selv. Effekter:

- Anders kan fortsette å drifte 'sine' ting som før
- Anders står selv ansvarlig for eventuelle brudd på Groundspeaks ToU, dette er da ikke GiNos ansvar lenger (men de kan jo linke til de nye sidene uten risiko)
- GiNo kan starte et nytt diskusjonsforum på gcinfo.no, hvis de mener at det er grunnlag for det (min følelse er at mer og mer skjer på Facebook uansett)

Argumenter imot?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av tomahg » fre 17 okt 2014 09:59

Jeg synes det høres ut som et utmerket forslag, Raggsokk :)

Svar