Endringer i forum og statistikk

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:
Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » tor 16 okt 2014 14:18

Aina skrev:Vi bor faktisk i et demokratisk land, og ikke i Nord-Korea el.

...

Men se det - all makt til det totalitære styret, så nå er også vi andre som var moderatorer blitt kastet ut. All makt til et styre som opphøyer seg selv til diktatorer, og som ikke tåler motforestillinger eller kritikk - yeahhh. Skal bli fint fremover her ja...
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke kommentere denne saken noe mer. Men her drar du frem noen påstander som ikke har rot i virkeligheten. Det sittende styret i Geocaching i Norge er demokratisk valgt, så forumet har altså gått fra å være et diktatur til å være demokratisk styrt.

Brukeravatar
Aina
Junior
Junior
Innlegg:93
Registrert:søn 02 des 2007 23:20

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Aina » tor 16 okt 2014 14:27

thomfre skrev:... så forumet har altså gått fra å være et diktatur til å være demokratisk styrt.
Forumet har alltid vært åpent for alle, tillatt alle diskusjoner, og saksinnlegg har hverken vært slettet eller sensurert. Jeg har fulgt med på hva som har blitt slettet gjennom 8 år eller så, og selv om noen diskusjonstråder som skled ut i krangel ble stengt, så ble aldri noen saksinnlegg slettet av hverkan admistrator Anders eller moderatorene (med unntak av rene spam-meldinger). Det blir helt meningsløst å slenge ut en slik påstand når man ser hvordan styret nå sletter innlegg...

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » tor 16 okt 2014 14:30

Aina skrev:Det blir helt meningsløst å slenge ut en slik påstand når man ser hvordan styret nå sletter innlegg...
Styret har slettet ett innlegg. Ingen flere.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 okt 2014 16:18

HundenHera skrev:Reviewer har en legitim rolle som representant for Groundspeak.
Hver enkelt cacheeier har en legitim rolle i sitt ansvar som cacheeier.

Jeg kan ikke se hvor GiNos mandat skulle komme fra.
Det kommer fra medlemmene, som i enhver annen organisasjon.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » tor 16 okt 2014 16:39

Makuta Teridax skrev: Det kommer fra medlemmene, som i enhver annen organisasjon.
Selvsagt kommer det fra medlemmene. Men jeg tror på ingen måte "Geocaching i Norge" representerer norske geocachere fordi medlemsmassen er liten i forhold til antall geocachere i Norge. Navnet er ambisiøst og gir uttrykk for noe stort og formelt, og kan dermed misforståes.

I tillegg bæres det en kommersiell organisasjon på ryggen.


HH

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av gacrux » tor 16 okt 2014 16:52

thomfre skrev: Styret har slettet ett innlegg. Ingen flere.
Ett er ett for mye. Særlig siden det var forumets rettmessige eier som hadde skrevet innlegget.

Litt historie:
For 8 år siden brøt var det flere konkurrerende forum, og da et av disse brøt sammen kjøpte Anders domenet gcinfo.no og etablerte forum, og ganske raskt etterpå statistikksidene. Dette ble i starten drevet av Anders alene.
Etterhvert kom ideen om en forening som kunne stå for å samle ressurser under websidene http://www.gcinfo.no
Denne foreningen etablerte seg som Geocaching i Norge GiNo, og i likhet med en rekke andre som var redd for at forening kunne utvikle seg til et Troll valgte jeg å støtte driften økonomisk uten å melde meg inn i foreningen. Så vidt jeg husker ville heller ikke Anders melde seg inn i foreningen.
På hvilket tidspunkt GiNo overtok domenet gcinfo.no vet jeg ikke, men jeg det var i alle fall slik at GiNo skulle utvikle websider, og forum og Statistikk fortsatt var Anders sine tjenester.

GiNo har som formålsparagraf:
§ 1 Formål: GiNo skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.

GiNo er tydligvis opptatt av å følge Groundspeak langt ut til fingertuppene, selv om formålsparagrafen ikke på noen måte indikerer at de har noen relasjoner til Groundspeak eller noen plikt til å håndheve Groundspeaks regelverk. Samtidig går de inn på annen manns åndsverk (som ikke engang er medlem av GiNo) og stenger ned en tjeneste, og stjeler en annen. GiNo har aldri hatt noe med statistikk eller forum å gjøre og skulle derfor holde fingrene sine langt unna disse tjenestene.

Jeg forstår jo at GiNo ønsker å driver etter Groundspeaks prinsipper, for vi er jo avhengige av både Groudspeak og moderatorer. Men for fremtiden håper jeg GiNo vil konsentrere seg om formålsparagrafen - gjøre nyttig og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett - ikke som nå hvor nyttig og interessant informasjon fjernes fra internett.
Otto Milvang

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » tor 16 okt 2014 17:28

Og gitt formålsparagrafen som Gacrux gjengir blir vel dette utklippet fra gcinfo temmelig hårete (Info til grunneiere):
Vi bistår gjerne med å få kontakt med geocache-eier. Og hvis geocache-eier ikke retter seg etter eiendoms-eiers ønsker vil vi være behjelpelige med å kontakte ansvarlige hos geocaching.com så de kan ordne opp.
Interesseorganisasjon eller politi?

Huff!

HH
Sist redigert av HundenHera den tor 16 okt 2014 17:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av thomfre » tor 16 okt 2014 17:32

gacrux skrev:Ett er ett for mye.
Jeg har i en kommentar på FB sagt at det var litt forhastet å slette innlegget. Det ble gjort i et forsøk på å holde denne saken internt, spesielt siden anders99 fortsatt hadde administratorrettigheter.
gacrux skrev: GiNo har som formålsparagraf:
§ 1 Formål: GiNo skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.

GiNo er tydligvis opptatt av å følge Groundspeak langt ut til fingertuppene, selv om formålsparagrafen ikke på noen måte indikerer at de har noen relasjoner til Groundspeak eller noen plikt til å håndheve Groundspeaks regelverk.
Legg merke til første del av formålsparagrafen: § 1 Formål: GiNo skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge

Det er altså foreningens formål, og medlemmenes ønske, at foreningen skal jobbe for norske geocacheres interesser. En av tingene som har blitt nevnt da er å forhandle frem avtaler som gjør at vi kan plassere ut cacher lovlig.

Alle som er registrert på geocaching.com har akseptert et sett med bruksvilkår. I disse vilkårene står følgende:
You agree not to:
Use any robot, spider, scraper or other automated means to access our services for any purpose without our express written permission.
Måten statistikken ble samlet inn på brøt altså med dette. Men det største problemet for Geocaching i Norge, som har ansvaret for gcinfo.no, var at data ble gjengitt. Det er brudd på denne delen av bruksvilkårene:
Use our services, including GPX files, for any purpose other than your personal use without our written permission.
gacrux skrev:Samtidig går de inn på annen manns åndsverk (som ikke engang er medlem av GiNo) og stenger ned en tjeneste, og stjeler en annen. GiNo har aldri hatt noe med statistikk eller forum å gjøre og skulle derfor holde fingrene sine langt unna disse tjenestene.
Jeg registrerer at flere mener dette er anders99 sitt åndsverk. Helt øverst i forumet er det et banner, der står det "geocaching i Norge forum". Forumet er registrert under foreningens nettadresse. Og forumet er underlagt nettstedets lisens: "Innholdet her på nettsidene har Geocaching i Norge opphavsrett til" (http://www.gcinfo.no/om / http://gammel.gcinfo.no/?q=node/25) (som anders99 selv var med å foreslå: viewtopic.php?p=4056#p4056). Forumet i seg selv kjører phpBB som er under lisensen GNU GPL.
gacrux skrev:Men for fremtiden håper jeg GiNo vil konsentrere seg om formålsparagrafen - gjøre nyttig og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett - ikke som nå hvor nyttig og interessant informasjon fjernes fra internett.
Det eneste som er fjernet er statistikken, som i det siste har vært langt fra nøyaktig. Det har i det siste blitt gjort mye jobb med å gjøre nyttig informasjon tilgjengelig.

Er man uenig i måten foreningen blir drevet så vil jeg oppfordre til å melde seg inn og delta i de demokratiske prosessene.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 okt 2014 18:01

HundenHera skrev:Og gitt formålsparagrafen som Gacrux gjengir blir vel dette utklippet fra gcinfo temmelig hårete (Info til grunneiere):
Vi bistår gjerne med å få kontakt med geocache-eier. Og hvis geocache-eier ikke retter seg etter eiendoms-eiers ønsker vil vi være behjelpelige med å kontakte ansvarlige hos geocaching.com så de kan ordne opp.
Interesseorganisasjon eller politi?
Det må da være i alle Geocacheres interesse å ikke irritere grunneiere? Så når en Grunneier oppdager at det foregår uønsket Geocachingaktivitet på eiendommen hans begynner han da å lete etter noen å "klage" til. Han Googler og finner frem til gcinfo.no. Der finner han ovennevnte tekst. Han tar kontakt, og GiNo videreformilder grunneiers ønske til cacheeier. Kanskje det bare er en misforståelse, eller bare litt justering som skal til? Uansett må det da være bedre at grunneieren får hjelp til å få fomidlet sitt syn fremfor at han bare går og irriterer seg og kanskje også snakker dritt om Geocachingen til andre. Jeg synes ikke dette er å være politi! Dette er å bidar til at leken vår ikke kommer i vanry, men heller får et godt rykte. Det synes jeg er å være en interesseorganisasjon!
Sist redigert av GorgonVaktmester den tor 16 okt 2014 18:03, redigert 1 gang totalt.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » tor 16 okt 2014 18:03

- Enn om grunneier tar feil?
- Enn om NAF begynner å avregistrere feilparkere biler?
Sist redigert av HundenHera den tor 16 okt 2014 18:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 okt 2014 18:05

Hvis grunneier tar feil har man en gylden mulighet til å få avdekket at det er en feil i steden for at grunneieren går og irriterer seg unødig.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 okt 2014 18:09

Sammenligningen med om NAF skulle avregistrere biler er søkt.

Men derimot om jeg opplevde at noen feilparkerte på min eiendom og jeg ikke visste hvor jeg skulle henvende meg, men spurte NAF er det bedre om NAF hjelper meg å komme i kontakt med den bileieren som har feilparkert enn at jeg går rundt og forbanner alle bileiere...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 okt 2014 18:51

HundenHera skrev:Men jeg tror på ingen måte "Geocaching i Norge" representerer norske geocachere fordi medlemsmassen er liten i forhold til antall geocachere i Norge.
Når GiNo tar kontakt med myndighetene, så gjør det i hvert fall på vegne av flere. Det er et fremskritt i forhold til slik det har vært til nå, nemlig at jeg alene har tatt kontakt med myndighetene uten formelt sett å ha noen andre i ryggen.

I tillegg håper jeg GiNo vil være til hjelp når cacheeiere skal søke om tillatelse for en geocache. Noen cacheeiere mister motet fordi de ikke vet hvem de skal kontakte og hvordan de skal gjøre det. Forhåpentlig vil slik informasjon være å finne på GiNos nettsider.
HundenHera skrev:Navnet er ambisiøst og gir uttrykk for noe stort og formelt, og kan dermed misforståes.
Vel, noe må det hete, og ikke alle norske turister i Norge er med i Den norske turistforeningen heller. Forøvrig kan jeg ikke se problemet med at Geocaching i Norge er noe formelt, tvert imot, jeg synes det er udelt positivt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » tor 16 okt 2014 18:58

Jeg forstår jo selvsagt at alt dette er i god mening. Men utfordringen mener jeg er den skostørrelsen GiNo nå har tatt på seg. Jeg ser en liten interessegruppe med begrenset forankring i et stort norsk cachemiljø. Jeg og sikkert mange andre skulle gjerne visst hvor mange betalende medlemmer GiNo har. Det vil si noe om hvilken meningberettigelse gruppen har.

Apropos skostørrelse:

Jeg mener forskjellen er betydelig på å henvise grunneieren videre og det å drive saksbehandling.

Teksten lyder (en gang til) hvis geocache-eier ikke retter seg etter eiendoms-eiers ønsker vil vi være behjelpelige med å kontakte ansvarlige hos geocaching.com så de kan ordne opp

Det står da vitterlig at GiNo kontakter gecocaching.com dersom cache-eier ikke gjør som grunneier vil? Hvis det er ment formidle kontakt så bør det vel stå det?

Du skriver også
Hvis grunneier tar feil har man en gylden mulighet til å få avdekket at det er en feil i steden for at grunneieren går og irriterer seg unødig.
. Hvem er man her? GiNo?

HH
Sist redigert av HundenHera den tor 16 okt 2014 19:04, redigert 1 gang totalt.

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Endringer i forum og statistikk

Legg inn av HundenHera » tor 16 okt 2014 19:02

Makuta Teridax skrev:...nemlig at jeg alene har tatt kontakt med myndighetene uten formelt sett å ha noen andre i ryggen.
Det synes jeg er helt uproblematisk. Du har en rolle i form av at du er representant for en kommersielle aktør.
Makuta Teridax skrev: I tillegg håper jeg GiNo vil være til hjelp når cacheeiere skal søke om tillatelse for en geocache. Noen cacheeiere mister motet fordi de ikke vet hvem de skal kontakte og hvordan de skal gjøre det. Forhåpentlig vil slik informasjon være å finne på GiNos nettsider.
Helt enig. Informasjon og hjelp til medcachere er veldig positivt!

HH

Svar