Flickr-bilder på forsiden

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:
Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av teamhydrah » fre 28 mar 2008 18:45

JHG skrev:Det er riktig, men da ser du bildet på den internettsiden det er ment å sees og som eieren selv har valgt som publiseringskanal.
Viktig poeng - og man kan sikkert diskutere om å publisere norske GC bilder på gcinfo.no er å ta dem ut av sammenhengen, men prinsipielt er de to forskjellig - publisert på Flickr og tagget for visning på gcinfo.no, eller "grabbet" fra gc.com...
tomahg skrev:Huh? Jeg ser da bildene på http://www.geocaching.com/seek/gallery.aspx uten å være innlogget.
Hvis jeg klikker på et bilde kommer loggen opp, med bildet aktivert.
Jeg ser nå at min antagelse om at bilder og logger krevde pålogging på gc.com var feil, og da må man jo være mer våken i forhold til de bildene man legger ut.


Problemet med at de publiseres ubegrenset et er at de blir så mye mer tilgjengelige enn om de lå bak en pålogging - google, yahoo og de andre søkemotorene kan da crawle gjennom og indeksere alle bildene, og de vil dukke opp i søk på de sidene. Har ikke nok fantasi til å tenke meg alle måter å misbruke bildene på, men nok til å bli betenkt.
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av whoelse » fre 28 mar 2008 20:57

Mange gode poenger her. Fint at det blir en diskusjon rundt dette!

Jeg har også tenkt på å laste opp bilder fra gc.com basert på Anders99 stråling av info, men har sett problemet med å hente ut bildelinkene som Anders99 påpeker. Jeg har også tenkt at det kan være greit å bare publisere bilder folk har valgt å legge ut "mer offentlig" uten å legge det i en sammenheng med en log hvor de kan skrive hva bildet gjelder. Derfor valgte jeg Flickr i første omgang.

Starte.no brukte bilder fra logger, men slik jeg oppfattet det så var dette et sett bilder som var hentet ut og lagret lokalt hos starte.no - og så ble ett og ett vist "tilfeldig utvalgt" på forsiden. Jeg synes det var en bedre og "mer levende" løsning å hente ut fra Flickr forutsatt at folk la ut ting der - og det håper jeg mange gjøre :D

Så, slik jeg ser det, så bruker jeg Flickr inntill vi konkluderer med at det er greit å hente ut bilder fra gc.com OG at Anders99 greier å fiske ut linker til bildene.

Personlig synes jeg det er ryddigere å vise Flickr bilder enn å hente fra gc.com fra, muligens, uvitende geocachere.

Kjør debatt videre!
Bilde

Brukeravatar
blazius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:tor 06 des 2007 23:16

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av blazius » man 31 mar 2008 23:29

whoelse skrev:Jeg har laget en opplegg på forsiden på http://www.gcinfo.no hvor jeg søker ut de 5 siste bildene på Flickr som er tagget med "gcinfo".
Hvordan hindrer du at noen misbruker funksjonen til å legge ut bilder av intim karakter på forsiden?
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av whoelse » tir 01 apr 2008 20:36

blazius skrev:
whoelse skrev:Jeg har laget en opplegg på forsiden på http://www.gcinfo.no hvor jeg søker ut de 5 siste bildene på Flickr som er tagget med "gcinfo".
Hvordan hindrer du at noen misbruker funksjonen til å legge ut bilder av intim karakter på forsiden?
Ikke annet enn det Flickr bruker selv. Dvs at brukere må godkjennes og derigjennom bli ansett som "safe". Dette kombineres men fuksjonen som gjør det enkelt å rapportere til Flickr hvis man ser "uønskede bilder" fra noen. Da vil Flickr sjekke og evt. "av-safe" vedkommende fotograf/bruker hvis det f.eks. er bilder av intim karakter.

Så inntill det dukker opp intim-bilder så satser jeg på Flickrs sikkerhetsopplegg.
Bilde

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av hbrx » tor 30 okt 2008 13:49

Trekker opp denne tråden igjen.

Fungerer det nå etter hensikten?
Else: bruker du de 5 siste eller et randomisert/vektet system for forsidebilder.
Jeg flikket i klicker og fant at det er ganske så mange bilder tagget med gcinfo.

Jeg vil egentlig oppfordre til litt varsomhet med den taggen.
Istedenfor å dumpe ut alle bilder tatt under geocaching kanskje velge seg ut de som er
penest/mest relevante/man vil vise frem. Tenk på forsiden av gcinfo.no som et galleri.
Du tar ikke med deg hele fotoalbumet og klistrer opp alle bildene dine når du skal ha utstilling.
Det er nok av andre geocaching-tagger man kan bruke.

Kanskje tilogmed noen vil lage et forslag til 'standard'-tagger vi kan bruke for å kikke på bilder fra hverandres cacheturer?

geocaching-nordmarka, gc-nordmarka, gcinfo-nordmarka,
geocaching-grenland, gc-grenland, gcinfo-grenland...
etc...
men en felles standard, så blir verden et finere sted å ferdes i for alle.

Mitt lille hjertesukk for i dag er altså over, alle kan gå tilbake til det de egentlig holdt på med,
og jeg kan ta meg en øl. God tur.


hbrx.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av whoelse » ons 05 nov 2008 17:21

Jeg trodde jeg la ut de nyeste... men skal ta en sjekk når jeg får tid.

Det er veldig hyggelig at det er blitt så mange som legger ut bilder! Men jeg kan også tenke meg at man siler *litt* hva men legger ut.

MEN det jeg savner enda mer er at folk skriver hva det er bilde av!!!! DN2743043.jpg er liksom ikke noe stas... og svært lite informativt. De bildene som ligger på forsiden akkurat er fine og har flotte titler med navn på cachen og GC-kode, eller navn på stedet det er bilde av. Skriv også gjerne dato så ser man når det er tatt når man setter pilen over bildet på forsiden på gcinfo.no.

Litt luksusproblem at det blir for mange bilder - men det er lov å tenke litt...

Hva mener folk om å dele opp i flere ulike tagger? Jeg kan enkelt lage sider på http://www.gcinfo.no som kan vise bilder med de ulike taggene.

Foreslår med en gang en tag som er relevant for meg selv: gc-omarka for alle cache-bilder fra marka rundt oslo - jfr omtrent omfanget av Kjentmannsboka.

Kanskje noen kan ønske gc-grenland gc-oslo gc-bergen??? eller?

MEN ALLE må også tagge med gcinfo så vi kan dele med hverandre!! :D Jeg vil ikke at det blir "sekter" av bilder!
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Flickr-bilder på forsiden

Legg inn av whoelse » fre 06 feb 2009 11:40

Jeg ser nå at nopussy har bidratt sterkt i det siste med bilder med gcinfo-tagger! Ikke noe problem med kvaliteten :D

Jeg skal bruke dette på onsdag når jeg skal presentere hvordan man kan koble mobiltelefoner, internett, koble tjenester sammen og bruke en tjeneste i en ny sammenheng. Og da er jo opplasting av fine geocachebilder direkte fra funn-stedet, via Flickr og opp på forsiden på gcinfo.no et utmerket eksempel. Så stor takk til alle som har lagt ut fine bilder!

Og det er plass til flere!

Jeg skal presentere dette for Kyivstar - et telekomselskap i Ukraina. Om det er vellykket kan det bli vist for flere av telekom-selskapene som er knyttet til min arbeidsgiver og det er jo kult! Så kom igjen med flotte bilder!
Bilde

Svar