Grasrotandel

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Svar
shahost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:fre 16 apr 2010 08:17
Grasrotandel

Legg inn av shahost » man 03 mai 2010 10:47

Heisann som nytt medlem lurer jeg på om denne finnes, hvis ikke bør den vell opprettes

shahost
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Grasrotandel

Legg inn av bjorges » man 03 mai 2010 12:08

shahost skrev:Heisann som nytt medlem lurer jeg på om denne finnes, hvis ikke bør den vell opprettes

shahost
For å kunne motta grasrotandel må man ha en begrenset lokal tilknytning. Siden Geocaching i Norge er etablert som en landsdekkende organisasjon kan vi ikke motta grasrotandel direkte.
Det som derimot ble diskutert på årsmøtet i mars var om det var mulig å etablere en lokalavdeling som har en "aktivitet" som kan rettferdiggjøre grasrotandel, og deretter "gi" andelen videre til den sentrale delen. For å kunne få til dette trengs noen som kan ta ansvar for den delen, og så langt har vi ikke kommet.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Grasrotandel

Legg inn av whoelse » tir 04 mai 2010 22:14

Vil bare tilføye: Om noen har tid og lyst til overs for å danne en slik lokal underavdeling så er det bare å melde seg!

Vi støtter gjerne opp under initiativet men har ikke selv tid til å gjøre det. Vi har nok å gjøre med å holde den landsdekkende organisasjonen gående.

I Grenland har de laget en egen organisasjon "Geocaching i Grenland" men de er ikke tilknyttet oss i "Geocaching i Norge". Siden de er en organisasjon hvor kun folk fra et fylke kan være medlem kan de motta grasrotandel - og det gjør de.

Men siden vi tenkte mer nasjonalt enn lokalt da vi startet opp en organisasjon for å drive nettstedet her, så kan vi ikke få grasrotandel. Litt surt... Hadde vi bare laget for Oslo så kunne vi fått grasrotandel :( ... selv om alle fra hele landet kunne bli med på nettstedet.

Muligheten ligger i å lage en underavdeling som oppfyller kravene som står: "Organisasjonen må drive virksomhet kun på lokalt nivå. Med lokalt nivå menes her på regionsnivå eller lavere". Region tilsvarer fylke. Underavdelingen(e) kan så bidra til "landsorganisasjonen" med milde gaver. Det er lov å gi penger fra en underavdeling til hovedorganisasjonen.

Så jeg kan bare oppfordre de som har litt tid til overs å lage sin egen underavdeling av "Geocaching i Norge" som KUN tar imot medlemskap fra folk innen et fylke. Det er relativt enkelt å lage en organisasjon. Vi gir gjerne tips.

Grasrotandelen kan man vel si har mottoet: "Drit i Norge, leve Toten" med om du/vi/noen kan få det til å leve på Toten så kan du/vi/noen få det til å vokse i Norge også :D
Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Grasrotandel

Legg inn av Cptnodegard » tir 04 mai 2010 22:25

hva er det organisasjonen gjor som krever penger annet enn noen smaapenger til server?
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Grasrotandel

Legg inn av pjacklam » ons 05 mai 2010 07:31

whoelse skrev:Men siden vi tenkte mer nasjonalt enn lokalt da vi startet opp en organisasjon for å drive nettstedet her, så kan vi ikke få grasrotandel. Litt surt... Hadde vi bare laget for Oslo så kunne vi fått grasrotandel :( ... selv om alle fra hele landet kunne bli med på nettstedet.

Muligheten ligger i å lage en underavdeling som oppfyller kravene som står: "Organisasjonen må drive virksomhet kun på lokalt nivå. Med lokalt nivå menes her på regionsnivå eller lavere". Region tilsvarer fylke. Underavdelingen(e) kan så bidra til "landsorganisasjonen" med milde gaver. Det er lov å gi penger fra en underavdeling til hovedorganisasjonen.

Så jeg kan bare oppfordre de som har litt tid til overs å lage sin egen underavdeling av "Geocaching i Norge" som KUN tar imot medlemskap fra folk innen et fylke. Det er relativt enkelt å lage en organisasjon. Vi gir gjerne tips.
Det er tydeligvis, og rimeligvis, ikke nok at underavdeling bare tar imot medlemmer fra ett fylke. Avdelingens virksomhet må kun ligg på lokalt nivå. Hvordan skal man ordne dette? Hva slags virksomhet tenker man å drive? Ut fra diskusjonen så langt ser det ut til at underavdelings eneste virksomhet er å skaffe penger til hovedorganisasjonen. Det er jo ikke i tråd med retningslinjene du siterte.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Grasrotandel

Legg inn av solve » ons 05 mai 2010 08:38

kan man ikke opprette en osloavdeling, som overtar driftsansvar for nettsidene osv (egentlig alt det som GiN gjør i dag), og så gjør man om GiN til en paraplyorganisasjon for alle geocahingorganisasjoner i norge?
BildeBilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Grasrotandel

Legg inn av whoelse » tor 06 mai 2010 18:29

Det er riktig som pjaklam skrivet at man ikke bare kan ha en organisasjons hvis formål er bare å samle inn penger til moder-organisasjonen. En lokal organisasjon vil typisk kunne ha som ansvar å arrangere et event i året innenfor området, informere om geocaching lokalt via kurs, lokal presse, holde stands, demoer etc. knytte kontakt med skoler og andre relevante foreninger og organisasjoner m.m.

Om jeg hadde vært hele den aktive delen av Oslo-avdelingen alene så hadde jeg oppfylt kravene til aktiv organisasjon på lokalt nivå ved at jeg siste året har hatt kontakt med presse noen ganger, hold kurs for noen lokalt og jeg hadde ansvar for 10-års eventet på Kalvøya (hvor jeg også fikk god hjelp av andre). Hvis jeg regner med et par til av de aktive i mitt område hadde vi hatt enda mer å skryte av :) Jeg har valgt å jobbe nasjonalt for geocaching og har ikke overskudd til også å jobbe lokalt - MEN om noen tar tak i å lage den lokale organisasjonen skal jeg hjelpe til med å oppfylle kravene til aktivitet!

Andre aktive grupperinger er f.eks. Dokka, Bergensområdet, Trondheim m.fl. hvor det er nok lokal aktivitet til at man kan danne en lovlig organisasjon rundt aktivitetene.

tsolt: Vi vil at nettstedet skal være drevet av en organisasjon som er landsdekkende så de som har kontroll over nettstedet ikke bare er knyttet til en lokal region. Det vil si at folk fra alle deler av landet må kunne være medlem og velge folk fra hele landet inn i styret.

Cptnodegard: Noen eksempler på grunner til å ha mere penger enn det som er nødvendig for å drive nettstedet:

Det er mange som spør om brosjyremateriell om geocaching. Det er noe man kan få laget.

Videre har vi nå tatt initiativ til en norsk coin og det krever kapital "i banken" for å legge ut for produksjon.

En tredje ting man kan tenke seg er å sponse eventer som arrangeres. Tradisjonen har vært at de folka som arrangerer også betaler, men etterhvert er det blitt så mange som kommer at man ikke kan forvente at enkeltpersoner skal betale bare fordi de er snille. På eventet nå sist søndag på Kalvøya var det over 100 personer som fikk kaffe, varme griller og noen enkle premier. Det kostet også å produsere effekter som inngikk i konkurransen, vi hadde navnelapper m.m. Alt dette er p.t. betalt av oss som arrangerte.

... så det er mye en organisasjon kan bruke penger på som er innenfor rammene av hva GiNo har som formål: spre informasjon om geocaching.
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Grasrotandel

Legg inn av solve » tor 06 mai 2010 20:59

nå tenkte jeg for så vidt ikke å endre så mye mer enn navnet jeg da, ikke gavnet.
Sånn bare for å tilfredstille kravene, og få et sugerrør inn i kassa.

Men kanskje man skulle stifte Østensjøvannets geocacherlaug, og få grasrotpenger?
BildeBilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Grasrotandel

Legg inn av whoelse » tor 06 mai 2010 21:20

Østensjøvannet Geocachinglaug - med mål å samle geocachere i område og arrangere lokale rusleturer rundt vannet for å lufte GPSene og prate boks. Bør vel holder i massevis :)
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Grasrotandel

Legg inn av solve » tor 06 mai 2010 21:26

whoelse skrev:Østensjøvannet Geocachinglaug - med mål å samle geocachere i område og arrangere lokale rusleturer rundt vannet for å lufte GPSene og prate boks. Bør vel holder i massevis :)
Alle er velkomne selvsagt, men opptaksprøven er 1 runde rundt Østensjøvannet, mens man identifiserer minst 2 truede fuglearter, og kan vise frem sporloggen etterpå.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Grasrotandel

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 06 mai 2010 21:31

Vi i Grenlandsmafiaen har registrert organisasjonen "Geocaching i Grenland" i Brønnøysund og er mottagere av Grasrotmidler. Disse pengene bruker vi bl.a. til drift av Websider og Forum hos oss.

Av lokale aktiviteter arrangeres det noen events (enkeltmedlemmer som arrangerer i samarbeid med organisasjonen), men det tiltaket jeg har mest lyst til å promotere her er de såkalte "Fellesturene".

I fjor høst startet vi noe vi kalte "Fast turdag" annehver uke, som i korthet går ut på at vi går på tur sammen en dag/kveld annenhver uke. Vi har et fast oppmøtested/tidspunkt i tillegg til at det er mulig å møte opp på naturlig startsted for turen. Turene er en blanding av korte og lange turer, ute i skogen eller på asfalt, til fots eller i bil. Hva slags tur det blir og hvor den går avtaler vi i egne tråder på forumet vårt i dagene før turen.

Om noen har lyst til å se hvordan vi har hatt det på disse fellesturene, ligger det fyldige referater med bilder HER.

Hermed er ideen til lokal aktivitet som kan brukes til å "rettferdiggjøre" lokalforeninger gitt!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar