Norsk geocoin 2010

Informasjon om GiNo og de forskjellige sidene under gcinfo.no (portal, forum, wiki etc.)
Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:
Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » fre 22 jan 2010 11:36

Ut fra diskusjoner her på forumet og andre steder, har vi funnet ut at det er interesse for å få laget en norsk geocoin for 2010. Derfor tar vi i styret i Geocaching i Norge saken og setter i gang:

Vi utlyser herved en konkurranse om forside og form på coinen. Forslag sendes inn i denne tråden og alle kan delta!

Vi håper at mange er interessert i dette og kan bidra med forslag. Forsiden blir altså et resultat av konkurransen, og vi håper mange har gode ideer til hvordan den kan se ut. Om forslaget inkluderer utforming av baksiden så er det flott, men Styret vi her bestemme. Baksiden vil vise symbolet for Geocaching i Norge og "www.gcinfo.no" eller noe slikt.

Vi setter noen tidsfrister så coinene kan bli ferdige til våren kommer.

Frist for å sende inn forslag settes til 14. februar og den veiledende avstemningen her på forumet avsluttes ved midnatt 21. februar.

Etter avstemningen tar styret i Geocaching i Norge den endelige avgjørelsen om hvordan forsiden skal se ut, hvor det blir tatt hensyn til tekniske krav for produksjon o.l.

Opplag og pris vil vi finne ut av etterhvert. Vi regner med å kunne selge geocoinene til redusert pris til medlemmer i Geocaching i Norge (begrenset antall pr medlem), mens alle kan kjøpe via nettbutikker som ønsker å selge geocoinen.

Alle kan delta i konkurransen, både med forslag og stemme (når den tid kommer)
Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Vidar_M » søn 24 jan 2010 13:23

Er det noe krav til fysisk form?
Må den være rund?
Jeg antar at andre former er dyrere i produksjon.

Hvis baksiden skal ha logoen kunne man tenke seg at mynten var firkantet og at logoen fylte hele baksiden.
Den norske logoen har så mye detaljer at den uansett bør være stor for at detaljene skal synes sånn noenlunde.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » søn 24 jan 2010 14:13

Vidar_M skrev:Er det noe krav til fysisk form?
Må den være rund?
Jeg antar at andre former er dyrere i produksjon.

Hvis baksiden skal ha logoen kunne man tenke seg at mynten var firkantet og at logoen fylte hele baksiden.
Den norske logoen har så mye detaljer at den uansett bør være stor for at detaljene skal synes sånn noenlunde.
Vi har ikke satt noen begrensninger på form eller størrelse. Baksiden tilpasses forslagene :)
Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Vidar_M » søn 24 jan 2010 14:26

Hvor skal forslagene sendes?
Jeg foreslår at alle som har coin forslag presenterer de her på forumet
og at styret hvis de mottar forslag som ikke er lagt ut,
presenterer de her så raskt som mulig, så alle kan delta, så kan man bruke
avstemmingsverktøyet på forumet for å stemme fram aktuelle kandidater eller en vinner.
Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av Vidar_M » søn 24 jan 2010 14:34

Her kommer et forslag fra meg.
Teksten som skal inn, kan sikkert diskuteres, så den har jeg ikke fylt inn.
Baksiden er tenkt den norske logoen som fyller hele baksiden

Mynten blir da firkantet.
Vedlegg
Norsk-jubileums-coin-3 copy.jpg
Norsk-jubileums-coin-3 copy.jpg (76.22kiB)Vist 17420 ganger
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » søn 24 jan 2010 15:22

Vidar_M skrev:Hvor skal forslagene sendes?
Jeg foreslår at alle som har coin forslag presenterer de her på forumet
og at styret hvis de mottar forslag som ikke er lagt ut,
presenterer de her så raskt som mulig, så alle kan delta, så kan man bruke
avstemmingsverktøyet på forumet for å stemme fram aktuelle kandidater eller en vinner.

All nødvendig info står i første post i denne tråden :)
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » tor 04 feb 2010 22:03

Minner om denne tråden :)
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av olea » fre 05 feb 2010 10:58

Vi hadde en tråd om norsk geocoin for 2009 i fjor. Det endte ikke opp med noen produksjon, men særlig forslaget om å ha Stetind som hovedmotiv fikk bifall. Det var to forskjellige Stetind-forslag, og begge to hadde de samme problemene:
  • De så ut til å ha «lånt» av Frode Jenssens bilder på stetind.nu – skal man bruke et slikt bilde, må det være avklart med opphavsmannen. Tviler på at Frode Jenssen lar oss få bruke bildene vederlagsfritt, men det skader selvfølgelig ikke å spørre, eventuelt høre hvor mye han skal ha i vederlag. Det beste hadde nok vært om noen fant frem et godt bilde av Stetind som de selv har tatt, og som de tillater brukt til Norsk geocoin 2010 på akseptable betingelser.
  • De hadde laget relieff med Photoshop eller noe sånt, men dette er ikke ordentlig relieff. Jeg vil ha skikkelig relieff der fjellet nærmest sprenger seg ut av mynten - ikke sånn kvasirelieff der kontrastene i originalfotoet ender opp som opphøyde streker. Sannsynligvis er det best å sende et godt bilde til firmaet som skal produsere mynten, og så får en kinesisk håndtverker jobben med å lage relieff.
Forslaget fra Vidar_M kan fungere som et OK utgangspunkt til en bakside, men jeg vil droppe ruteinndelingen og ikke nødvendigvis ha en firkantet mynt. Norgeskartet skal være komplett og sammenhengende. Det kan kanskje fungere å prikke inn Stetind med en stjerne eller «edelsten» på norgeskartet og føre opp høyde og koordinater til toppen.
Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av hysse » fre 05 feb 2010 18:41

Jeg hakke så mye peil på slikt, men det er nå snart 10 år siden GPSr ble en fritidsaktivtet og denne kunne kanskje være med i en 2010 coin. Til tross for at det skjedde nesten et år senere.....:)
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » lør 06 feb 2010 08:47

Jeg slenger like godt inn et forslag her :)
Norsk Geocoin 2010 - forslag 1 bjorges2.jpg
Norsk Geocoin 2010 - forslag 1 bjorges2.jpg (160.99kiB)Vist 17057 ganger
Tanken er at trackingnummeret skal prege hele forsiden, som et hvilket som helst bilskilt i Norge :)
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av avigerus » lør 06 feb 2010 10:17

:P STILIG......godt forslag som støttes! Ser at andre har coins med landemerke til bil, men dette er enda bedre!!
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av ingsve » lør 06 feb 2010 14:06

Dette var da en riktig "drive in" coin. God ide
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » lør 06 feb 2010 15:33

Avstemning kommer senere, det viktigste er at det kommer opp forslag å stemme over :)
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av bjorges » tor 11 feb 2010 09:34

Mulig det hjelper å poengtere at vinnerforslaget premieres?

Forhåpentligvis kommer det flere forslag innen fristens utløp.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Norsk geocoin 2010

Legg inn av olea » fre 12 feb 2010 00:18

bjorges idé med bilskilt er god, men her er en del produksjonstekniske utfordringer. Det viktigste er at nummeret må graveres (jeg har i hvert fall ikke sett noe annet), og da ender vi opp med en coin som vil avvike en del fra idéen om et norsk nummerskilt.

Slenger inn et forslag som jeg håper lar seg produsere. Det er meningen at produsentens fagfolk skal lage et relieff på grunnlag av trollbildet. Reversen kunne nok harmonere bedre med forsiden, og jeg tar gjerne imot forbedringsforslag. Det svarte rektangelet er ment som plass til koden.
Vedlegg
Geocoin.png
Geocoin.png (196.92kiB)Vist 16312 ganger
Bilde

Svar