Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av mamoreb » ons 22 jun 2011 21:14

Hei,

Jeg synes det er gøy å følge med på antall funn, og jeg jubilerer (selvfølgelig :)) både ved runde antall norske funn, og runde antall funn totalt.

Til nå har jeg brukt GSAK til å telle antall funn totalt. (Foreløpig liker jeg statistikken derfra bedre enn Groundspeak sin.) Så har jeg brukt gcinfo.no til å holde styr på norske funn, med sjekk mot geocaching.com for å sikre at alt har kommet med.

Problemet er at jeg har kommet opp i den nette sum av to Stammtisch-deltagelser, og det kan vel bli flere. Jeg ser at geocaching.com teller begge deltagelsene som funn. Jeg TROR jeg har hørt at gcinfo.no også gjør det, men foreløpig er den ikke oppdatert. Derimot ser jeg ikke hvordan jeg kan overtale GSAK til å telle begge besøkene.

Jeg kan jo ikke begynne å feire "runde tall i Norge MED alle Stammtisch" + "runde tall i Norge UTEN alle Stammtisch" + "runde tall totalt MED alle Stammtisch" osv... Mest pga. at jeg mister oversikten!

Er det noen knep for å få statistikken fra de forskjellige kildene til å samsvare? Er dette årsaken til at noen nekter å logge "attended" flere ganger på samme GC-kode? Hva gjør dere som har mange Stammtisch på baken, for å holde oversikt?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av sven-egil » ons 22 jun 2011 21:28

Laster du inn PQ med dine funn så teller GSAK alle funn loggene dine.
Hos meg pr. nå står det:
"sven-egil has 1029 Finds on 1023 unique Geocaches" de 6 "ekstra" er Stammtisch.

Det er flere som kun logger første Stammtisch for å kun ha "unike funn".

Er sikkert mulig å trikse til noen "dummy GC koder" slik at hvert besøk på Stammtisch blir registrert som enkelt funn på en "ny cache" hver gang.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av mamoreb » ons 22 jun 2011 22:09

Takk for raskt svar! Nå skjønner jeg mer.

Da er problemet mitt egentlig at min metode for å organisere funnene i riktig rekkefølge, ikke er helt kompatibel. Jeg har lagt til en brukerdefinert kolonne hvor jeg legger inn funn-nr. Kan jeg spørre om det finnes noen bedre måte å gjøre dette på, slik at f.eks. Stammtisch kan registreres med flere funn-nr? Egentlig er kanskje ikke nøyaktig rekkefølge så mye å henge seg opp i...
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 22 jun 2011 22:20

Jeg skjønner deg veldig godt!!
Jeg har også tatt i bruk et "User data" felt til å holde orden på rekkefølgen.
Når det gjelder Stammtisch har jeg skrevet ca. følgende i det feltet: 0134, 0897, 1098, 1345, 2064 (Tallene er tatt ut av luften, men viser hva jeg mener)
Når jeg sorterer GSAK på den kolonnen kommer den på det første nummeret.
I statistikken får jeg "Du har funnet 2322 cacher (2317 unike) siden ditt første cachefunn 01/01/2009." Og alle de som ikke er unike er Stammtisch.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av bjorges » tor 23 jun 2011 08:16

mamoreb skrev:Takk for raskt svar! Nå skjønner jeg mer.

Da er problemet mitt egentlig at min metode for å organisere funnene i riktig rekkefølge, ikke er helt kompatibel. Jeg har lagt til en brukerdefinert kolonne hvor jeg legger inn funn-nr. Kan jeg spørre om det finnes noen bedre måte å gjøre dette på, slik at f.eks. Stammtisch kan registreres med flere funn-nr? Egentlig er kanskje ikke nøyaktig rekkefølge så mye å henge seg opp i...
Jeg logger med funn nummer XXX i loggene mine, og for å gjøre det enkelt for meg selv har jeg laget meg et regneark hvor jeg skriver alle loggene. Dette er satt opp slik at jeg kan eksportere loggene til en geocache_visits.txt-fil som er identisk med oppsettet i fieldnotes fra garmin-enheter. Denne filen leses så inn på geocacing.com, og vips kan jeg logge en hel røys med cacher i en fei.
Excel-arket kan selvfølgelig også settes opp til å telle antall funn i de enkelte land også, men da må det modifiseres litt :)
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av gacrux » tor 23 jun 2011 08:51

En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.
Otto Milvang

anders99

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av anders99 » tor 23 jun 2011 09:05

gacrux skrev:En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.
Det synes jeg er en dårlig løsning, som bare brukes av kjipe personer som ikke unner meg funn på mine utplasserte cacher :P

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av ArveAnd » tor 23 jun 2011 09:43

gacrux skrev:En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.

Det synes eg er ein god løysing!
Helsing kjip person.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av bjorges » tor 23 jun 2011 11:41

gacrux skrev:En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.
Men det kommer jo ikke faste deltagere til nytte :)
Det er jo strengt tatt et nytt event hver gang. Den eneste forskjellen er at eventene bruker samme GCID av bekvemmelighetshensyn :)
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av ArveAnd » tor 23 jun 2011 11:54

bjorges skrev:
gacrux skrev:En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.
Men det kommer jo ikke faste deltagere til nytte :)
Det er jo strengt tatt et nytt event hver gang. Den eneste forskjellen er at eventene bruker samme GCID av bekvemmelighetshensyn :)

Kva meiner du egentleg med å "komme til nytte"?
Min opplevelse av å vere på stamtisch meir enn ein gong er at det kjem til nytte i seg sjølv - treff andre likesinna og utveksle erfaringar.

Handlar dette med andre ord kun om å få størst mulig tal på statistikken?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 23 jun 2011 13:43

ArveAnd skrev:Handlar dette med andre ord kun om å få størst mulig tal på statistikken?
Selvsagt!! Finnes det noen annen grunn til å drive med dette??? :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av gacrux » tor 23 jun 2011 15:45

Jeg har også litt motforestillinger mot å logge en cache som er nøyaktig på samme sted og av samme type som en jeg har funnet tidligere. Men slike lager jo ikke noe kluss i statistikken, de ligger bare som en liten skuffelse.
Otto Milvang

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av mamoreb » tor 23 jun 2011 16:42

Takk, alle sammen! Da er spørsmålene rundt logging og administrering av antall funn besvart.
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av bao » tor 23 jun 2011 18:24

anders99 skrev:
gacrux skrev:En annen mulighet er å bare logge Stammtisch en gang, og derefter logge besøk som notes.
Det synes jeg er en dårlig løsning, som bare brukes av kjipe personer som ikke unner meg funn på mine utplasserte cacher
Betyr dette at du helst ser at vi kjipe holder oss unna?

Ellers lite takk for karakteristikken. :(

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Antall funn gcinfo.no vs geocaching.com vs GSAK

Legg inn av Synth75 » tor 23 jun 2011 18:50

Siste kommentar var kanskje humoristisk ment? Jeg håper det, for ellers spørs det om ikke en har bommet litt på Anders sin mening :)

Svar