Flest dager på rad

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Flest dager på rad

Legg inn av gacrux » søn 16 mar 2008 00:03

tsolt skrev: Jeg ser poenget ditt, men gjør du sånt, er det jo bare deg selv du lurer.

....
Faktisk mener jeg at en lang tur hvor man ikke finner cachen ikke teller som funn uansett hvor langt man har gått eller hvor mye anstrengelser man har hatt for å nå målet. Det er mange eksempler på at andre tolker det motsatt, og jeg har eksempler på cacher hvor jeg har logget DNF hvor andre har logget found selv om cachen er borte (bare fordi de vet de var der). Jeg vil ikke henge ut noen så derfor mangler eksempler, jeg bare sier at her er jeg konsekvent.

Som daytraider blir det naturlig nok en del drive-in cacher, og det er greit med noen lette dager, men på disse 160 dagene har jeg også gått 10-15 km turer for å ta en cache, med fare for at den er dekt av snø. Jeg er også klar over at det er lett å jukse, men det gidder jeg egentlig ikke å kommentere utover at at jeg aldri har hatt tanker om at andre daytraidere skal bedrive denslags! Forøvrig kan jeg nevne at Ingjer bru (som kan taes som en drive-in) ble en 8km tur på bena med DNF som resultat. Men en god daytraider har alltid backup :-)

Ellers har jeg lagt merke til flere kommentarer og logger som går ut på at det er mer aktverdig å gå lange turer i Nordmarka og logge på en eller annen gudsforlatt kolle - mot cacher som tilfeldigvis ikke skulle være i Nordmarka. Nordmarka er sikkert fin den, og jeg har vært der noen ganger, men det er Østmarka hvor jeg føler meg hjemme (og der er det ikke mange cacher igjen).

Jeg har aldri sagt at det er så stor prestasjon å kjøre rundt å logge cacher, men jeg har lagt merke til at noen misliker det, og etter å ha ignorert dette en stund blir jeg jo litt gretten på dette maset - ja det er en del drive-in, men det er jaggu en del som ikke er det også. Lenge siden siste langtur (med cachelogging), men de som synes denne daytradingen er piss så utfordrer jeg til å gå til Trollkjerka GC19W6D (som var min siste FTF) på kveldstid (alene selvfølgelig). Det er ingen lang og slitsom tur, men det krever at du er motivert :-)

Om andre ønsker statistikken slik at DNF teller som tur er det greit å sette det på ønskelisten, men da synes jeg også turer over 5km i Nordmarka uten cachelogging også må telle :wink:
Otto Milvang

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » søn 16 mar 2008 00:38

PPJ skrev:Et eksempel: I Oslo fikk vi mange gårds-cacher i vinter, det mener jeg er god historie- og kulturformidling. Så fikk vi bygrense-cachene, det er kun statistikk-drivende.
Enig, men dette er et ansvar som ligger på cacheeier og ikke den som logger (og det er primært den som logger som genererer statistikk). Jeg tror ikke bygrense-cachene er ment for statistikk, men som en ide som bare ikke var like vellykket som gårds-temaet. Jeg synes alle som legger ut cacher skal ha i bakhodet at den som besøker cachen skal tenke: "Dette var et fint sted", eller "Dette var en spennende historie". Nå har folk ulike interesser, så man treffer aldri 100%, men det er i alle fall et godt utgangspunkt.
Otto Milvang

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 16 mar 2008 11:35

Gacrux,
jeg er helt enig i at man ikke skal regne DNF som funn. Jeg var mer opptatt av dager på tur. Og det er iallefall for meg litt av poenget, å ha en grunn til å bevege meg ut av huset, etter 6-7års stillesitting etter 2 trafikkulykker.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet til å begynne med, er jo at jeg lurte på hvordan statistikken ble generert, ettersom det er selve grunnlaget for å forstå statistikken, og det viste seg jo også, at headingen på statistikken ikke holdt mål i forhold til hva statistikken egentlige innehold.

Så er det jo seff interessant å vite hva andre geocachere mener at "dager på tur" skal innehold...

PS! Østmarka er også mitt nærmeste friluftsområdet, og foretrukne. Så legg ut flere cacher i østmarka folkens:-)
BildeBilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » søn 16 mar 2008 11:58

tsolt skrev:Så er det jo seff interessant å vite hva andre geocachere mener at "dager på tur" skal innehold...
Dager med funn!

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » søn 16 mar 2008 13:38

gacrux skrev:
PPJ skrev:Et eksempel: I Oslo fikk vi mange gårds-cacher i vinter, det mener jeg er god historie- og kulturformidling. Så fikk vi bygrense-cachene, det er kun statistikk-drivende.
Enig, men dette er et ansvar som ligger på cacheeier og ikke den som logger (og det er primært den som logger som genererer statistikk). Jeg tror ikke bygrense-cachene er ment for statistikk, men som en ide som bare ikke var like vellykket som gårds-temaet.
Nå begynner kanskje denne tråden å bli litt vel off-topic, men jeg vil bare si at det er klart stor forskjell i opplevelsen mine to cacheserier gir, noe som også er beskrevet i grensecachene. Jeg skulle sikkert ha lagt ut grensecachene først, for å få en "god stigning". :lol: Hensikten med grensecachene er også beskrevet, og statistikk var ihvertfall ikke i mine tanker.
Mvh Catch
Bilde

anders99

Legg inn av anders99 » søn 16 mar 2008 17:21

tsolt skrev: Så er det jo seff interessant å vite hva andre geocachere mener at "dager på tur" skal innehold...
Morsomt å se hvor mye debatt det har kommet ut av dette...

Jeg tar kommentarene ad notam, og registrerer at betegnelsen "Dager på tur" kan virke upresis.

Min oppfatning av dette er:

a) Å telle f.eks. DNF er håpløst. Mange logger ikke DNF, og alle kan jo logge en DNF når som helst. Selv har jeg en ufunnet cache i nabolaget som jeg går forbi av og til. Ikke noe problem for meg å logge en DNF hver gang jeg går forbi, med en eller annen god grunn til at jeg ikke stoppet i den dagen heller.

b) En "Owner maintenance" kunne også telle med, men blir også nokså søkt. Både av grunnene over, samt at man jo bare besøker et område som allerede er kjent.

c) "Coin drop" er mer håndfast, men vanskelig å logge (det er jo ikke en egen logg-type).

Og slik kunne jeg ramse opp videre, men faktum er at det eneste det gir mening å telle er registrerte funn. Og i statistikksammenheng blir da en dag på tur det samme som en dag med funn.

Jeg kunne selvsagt endret navnet, men jeg liker det slik det er (og jeg mener det het det samme på de gamle statistikksidene).

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 16 mar 2008 20:01

anders99 skrev:
tsolt skrev: Så er det jo seff interessant å vite hva andre geocachere mener at "dager på tur" skal innehold...

Jeg tar kommentarene ad notam, og registrerer at betegnelsen "Dager på tur" kan virke upresis.

a) Å telle f.eks. DNF er håpløst. Mange logger ikke DNF, og alle kan jo logge en DNF når som helst. Selv har jeg en ufunnet cache i nabolaget som jeg går forbi av og til. Ikke noe problem for meg å logge en DNF hver gang jeg går forbi, med en eller annen god grunn til at jeg ikke stoppet i den dagen heller.

b) En "Owner maintenance" kunne også telle med, men blir også nokså søkt. Både av grunnene over, samt at man jo bare besøker et område som allerede er kjent.

c) "Coin drop" er mer håndfast, men vanskelig å logge (det er jo ikke en egen logg-type).

Og slik kunne jeg ramse opp videre, men faktum er at det eneste det gir mening å telle er registrerte funn. Og i statistikksammenheng blir da en dag på tur det samme som en dag med funn.

Jeg kunne selvsagt endret navnet, men jeg liker det slik det er (og jeg mener det het det samme på de gamle statistikksidene).
Veldig mye fornuftig her anders, men.

Jeg logger da illefall DNF når jeg har vært ute på jakt etter en cache, og det gjør ganske mange andre også.
Hadde jeg ikke logget DNF senest denne uka på en av PPJ's cacher, så hadde ikke den blitt sjekket, og installert på nytt like fort (cachen var borte).
Så jo, man logger DNF. At den ikke skal telle i statistikken din er for så vidt greit (og jeg ser argumentene for dette, og kan være enig i konklusjonen), men da må teksten/headingen være presis.
Slik det står i dag, så er ikke tallene og beskrivelsen overens, noe som er like smart og brukbart som å ha kart og terreng som ikke stemmer over ens.
Og det er ikke et holdbart argument at "slik har det vært i 30år, så da skal det være sånn i 30 til", eller at " jeg liker det sånn, og driter i hva alle andre mener".

Enten får man lage kartet slik at det stemmer med terrenget, eller så får man endre terrenget slik at det stemmer med kartet.
BildeBilde

enjoys
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av enjoys » søn 16 mar 2008 20:39

tsolt skrev:
anders99 skrev:

Veldig mye fornuftig her anders, men.

Jeg logger da illefall DNF når jeg har vært ute på jakt etter en cache, og det gjør ganske mange andre også.
Hadde jeg ikke logget DNF senest denne uka på en av PPJ's cacher, så hadde ikke den blitt sjekket, og installert på nytt like fort (cachen var borte).
Så jo, man logger DNF. At den ikke skal telle i statistikken din er for så vidt greit (og jeg ser argumentene for dette, og kan være enig i konklusjonen), men da må teksten/headingen være presis.
Slik det står i dag, så er ikke tallene og beskrivelsen overens, noe som er like smart og brukbart som å ha kart og terreng som ikke stemmer over ens.
Og det er ikke et holdbart argument at "slik har det vært i 30år, så da skal det være sånn i 30 til", eller at " jeg liker det sånn, og driter i hva alle andre mener".

Enten får man lage kartet slik at det stemmer med terrenget, eller så får man endre terrenget slik at det stemmer med kartet.
Den der er drøy, tsolt.

Selv om du logger DNFer gjør ikke alle det. Det har mer en en gang vært diskutert hva som skal til for at et mislykket forsøk skal telle som DNF. Bare denne diskusjonen her viser at det er ulik oppfatning av hva som skal telle som dager på tur, og det anders har gjort er å ta sitt standpunkt. At det ikke passer med ditt får heller være.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » søn 16 mar 2008 20:44

Det lettaste er vel berre å kalle dette for "dager med funn" og ikkje "dager på geocachetur"
Då vil dette passe bra slik statistikken er lagt opp, totalt ant dager med funn, dager på rad med funn osv.

Ser ikkje det heilt store problemet...

Og hugs på at statistikken berre er ein liten "ad on" til cachinga. Det er det å kome seg ut på tur som er viktig, og gjerne lære noko nytt samtidig.

Så kanskje ein liten oppfordring om at kvar enkelt gjer statistikken mindre viktig, og heller fokuserer på det viktige - nemlig ut på tur, aldri sur :D

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 16 mar 2008 21:13

enjoys skrev: Den der er drøy, tsolt.

Selv om du logger DNFer gjør ikke alle det. Det har mer en en gang vært diskutert hva som skal til for at et mislykket forsøk skal telle som DNF. Bare denne diskusjonen her viser at det er ulik oppfatning av hva som skal telle som dager på tur, og det anders har gjort er å ta sitt standpunkt. At det ikke passer med ditt får heller være.
Drøy? Javel?
Fordi jeg vil ha korrekt og etterrettelig informasjon, som forteller sannheten?

Jeg tror jeg må ta dette litt trinnvis:

1) Jeg har ikke sagt at _alle_ logger DNF. Jeg har sagt at _jeg_ logger DNF, og at mange andre gjør det også. Det er faktisk ganske viktig å gjøre det, ettersom det gir en indikator på (iallefall om vanskelighetsgraden ikker er alt for stor), på at noe kan være feil, eller at cachen er borte.

2) Når det gjelder selve saken, statistikken over flest dager på rad på tur, så har jeg ikke noe problem med at man teller dager med funn. Jeg er faktisk helt enig. Jeg liker bare at ting er ryddig og etterrettelig, noe jeg ikke opplever at det er i sin nåværende form.

3) Nå trodde jeg i min villfarelse at gcinfo.no og forumet her var brukerstyrt, og at man ikke satt med en domeneeier som dikterte hva som var lov å mene og diskutere, selv om man ikke er 100% enig med de rette folkene, men jeg tok kanskje feil?

4) Det er ikke bare jeg som har sagt at man burde endre tittelen på akkurat denne statistikken, Det ser du om du leser hele tråden.

5) Jeg forbeholder meg retten til å mene at anders99 sitt svar, og dermed implisitt hans holdning slik jeg tolker svaret (med å drite i hva andre mener fordi hans mening er den riktige), er rimelig arrogant, og bittelittegranne nedlatende, selv om det sikkert ikke var ment sånn.

og til slutt, Jeg vet når grensen er nådd, så nå avslutter jeg denne diskusjonen for min del, sier God Påske til alle sammen, uansett farge, kjønn, alder, høyde over havet, GPSr-favoritt, og alle andre varianter, oppfordrer alle til å unngå snøskred (vi har ingen geocachere å miste), spis masse appelsin og kvikklunch, og unngå solbrenthet på cach0turene i påske. Husk solfaktor!
Så kommer jeg tilbake på nett om 1 ukes tid for å logge alle mine påskefunn.

Husk, det viktigste er å komme seg ut på tur. Statistikk er, ifølge en professor jeg en gang hadde på universitet, kun "djevelens oppfinnelse for å kunne ødelegge logikken din, og dermed sjelefreden"

God Påske!
BildeBilde

bussmann
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim

Legg inn av bussmann » søn 27 jul 2008 17:02

Er det mulig å få utheva eller markert på en måte de som har pågående leting nå? Litt mer synlig!
I GSAK-statestikken står det jo (Current streak) bak som antyder man fortsatt holder på!
Bilde

anders99

Legg inn av anders99 » man 28 jul 2008 07:55

bussmann skrev:Er det mulig å få utheva eller markert på en måte de som har pågående leting nå? Litt mer synlig!
I GSAK-statestikken står det jo (Current streak) bak som antyder man fortsatt holder på!
Og hvilke regler mener du man skal legge til grunn når man finne dem som har pågående leting?

dnumgis
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dnumgis » man 28 jul 2008 09:57

anders99 skrev:Og hvilke regler mener du man skal legge til grunn når man finne dem som har pågående leting?
"Leting pågår" inntil man har funn etter en dag uten funn? Hvilket forsåvidt vil være starten på neste pågående streng...

Selvfølgelig må man beregne lengden fra første og bare til siste registrering, og ikke fram til d.d. Men det avviker jo ikke fra dagens prinsipp.

2 øre i en gammel tråd.
.Sig

anders99

Legg inn av anders99 » man 28 jul 2008 10:01

dnumgis skrev:
anders99 skrev:Og hvilke regler mener du man skal legge til grunn når man finne dem som har pågående leting?
"Leting pågår" inntil man har funn etter en dag uten funn?
Når vet jeg at man har en dag uten funn?

bussmann
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim

Legg inn av bussmann » man 28 jul 2008 11:49

anders99 skrev:Når vet jeg at man har en dag uten funn?
Selv om alle ikke skriver logger hver dag så vil det jo komme fram den dag det blir gjort og det er blitt et åpenrom i rekken med datoer!
Bilde

Svar