Favoritt-statistikk

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av sven-egil » man 03 jan 2011 19:28

Jeg synes det hadde vært greit om man måtte skrive en kort begrunnelse på hvorfor man gir favorittpoeng.
Er det selve cachen?
Turen?
Andre ting?
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av olea » tir 04 jan 2011 10:43

Jeg er tilhenger av KISS-prinsippet – eller som en kjent matvarekjede sier det: Det enkle er ofte det beste. Jeg har tro på favoritter fordi systemet er så enkelt. Ingen krav om begrunnelse – bare et klikk som sier: Denne cachen liker jeg! Jeg vil nok oppleve høy score på cacher som jeg føler ikke fortjener det – og omvendt, men det spiller ikke så stor rolle. Poenget er at jeg får en grovsortering som gjør det enklere å plukke ut cacher det er verdt å lese mer om. Når jeg har lest beskrivelser og logger, kan jeg gjøre meg opp en mening om hvilke cacher jeg har lyst å forsøke meg på.
Bilde

Brukeravatar
jorusol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 29 feb 2008 09:25
Sted:Rethymno Kreta og Ski-Siggerud

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av jorusol » tir 04 jan 2011 11:04

olea skrev:Jeg er tilhenger av KISS-prinsippet – eller som en kjent matvarekjede sier det: Det enkle er ofte det beste. Jeg har tro på favoritter fordi systemet er så enkelt. Ingen krav om begrunnelse – bare et klikk som sier: Denne cachen liker jeg! Jeg vil nok oppleve høy score på cacher som jeg føler ikke fortjener det – og omvendt, men det spiller ikke så stor rolle. Poenget er at jeg får en grovsortering som gjør det enklere å plukke ut cacher det er verdt å lese mer om. Når jeg har lest beskrivelser og logger, kan jeg gjøre meg opp en mening om hvilke cacher jeg har lyst å forsøke meg på.
Helt enig, dvs. ingen klussing med favorittene våre
Bilde

anders99

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av anders99 » tir 04 jan 2011 12:14

pjacklam skrev: Jeg lurer på i hvor stor grad dette vil være et reellt problem. Jeg skulle gjerne sett at du laget statistikken, så fikk vi se resultatet, og så kunne vi heller pønsket ut noe bedre dersom det viser seg å være nødvendig.
Et eksempel finnes her

Min oppfatning er at de fleste cachene som har 1/1 og 1/2, ikke er veldig interessante. Det betyr at det akkurat i dette øyeblikket dukker opp interessante cacher på 5. og 13. plass på listen.

I skrivende stund er ca. 1800 av 14800 cacher oppdatert med favorittinformasjon. Når alle cachene er inne (i løpet av januar, tenker jeg) vil man altså kunne måtte 40-50 plasser ned på listen for å finne interessante cacher.

Et annet problem er at favoritt-informasjonen kun kommer med når hele cache-listingen leses inn, slik at det vil være opptil 3-4 uker gamle data som brukes.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av Synth75 » tir 04 jan 2011 16:31

Jeg ser frem til en favorittstatistikk basert på prosent.
Er det en mulighet å ha flere 2-3 favorittstatistikker under en egen fane på siden (i likhet med at det er 7 statistikker under "antall funn"-fanen)?
F.eks:
- flest favorittpoeng
- antall prosent av funn på cacher som har minimum 3 eller 5 funn
- antall prosent av funn på cacher som har minimum f.eks 25 funn

Som andre har vært inne på, så vil nok nyere cacher komme bedre ut enn gamle (dessverre), siden mange av de som kan gi favorittpoeng har falt fra eller ikke gidder å gå tilbake i historikken. Men, det er allikevel interessant for mange av oss å følge med på utviklingen.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av pjacklam » tir 04 jan 2011 17:19

anders99 skrev:Min oppfatning er at de fleste cachene som har 1/1 og 1/2, ikke er veldig interessante.
Jeg er enig. Hva med å ta med bare dem som har minst 2 eller 3 favorittpoeng? Det vil sikkert eliminere noen interessante cacher, men jeg tror det kan være verdt det. Folk har forskjellig smak, så det er kanskje rimelig å kreve at om en cache skal på listen, så bør det være mer enn én geocacher som liker cachen – altså som har gitt favorittpoeng.
anders99 skrev:Et annet problem er at favoritt-informasjonen kun kommer med når hele cache-listingen leses inn, slik at det vil være opptil 3-4 uker gamle data som brukes.
Folk får bare være tålmodige. Dette blir forhåpentlig en liste med kvalitetscacher. Kvalitet tar tid, den som venter på noe godt, osv. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av nordreaker » tir 04 jan 2011 19:12

Jeg er veldig spent på hvordan det går med poengene til kvalitetscacher som ligger mer enn 200m fra nærmeste parkeringsplass . . . Har gått gjennom cacher jeg har funnet bakover i tid så godt jeg kan, og cacher som ligger en drøy tur unna og har hatt få besøk ligger dårlig an i denne sammenhengen ser det ut som.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av bjorges » tir 04 jan 2011 21:09

Og akkurat i dag "reklamerer" geocaching.com for favoritter i Norge på facebook:
Out of the 13,000 geocaches in Norway GCGGHB has the most Favorite Points. See why. It's this week's "Geocache of the Week" on the Latitude 47 blog. http://bit.ly/ggJQU5
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av gacrux » tir 04 jan 2011 21:26

bjorges skrev:Og akkurat i dag "reklamerer" geocaching.com for favoritter i Norge på facebook:
Out of the 13,000 geocaches in Norway GCGGHB has the most Favorite Points. See why. It's this week's "Geocache of the Week" on the Latitude 47 blog. http://bit.ly/ggJQU5
At dette var en bra cache er jo ingen stor overraskelse.

Jeg blir jo mye mer ovverrasket over at GCQQRN (Gardermoen Travel Bug Terminal And Luxury Hotel) er på topp i Akershus ..

Ellers bekymrer det meg lite hva som kommer høyt og lavt. Cacheopplevelser er subjektive, og en cache jeg synes er minneverdig kan andre synes er intetsigende (og omvendt). Det som kan være positivt med favoritt-statestikk er at det kan bli en spore til å legge ut bedre cacher.
Otto Milvang

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av sven-egil » tir 04 jan 2011 21:30

Det at det kun er premium medlemmer som kan gi favoritt poeng er jo en svakhet og en fordel.
Om "vanlige medlemmer" liker en cache kan de ikke gi favoritt poeng, noe som er dumt.
Men det begrenser vel muligheten for at enkelte manipulerer systemet for å rykke opp på listen. (det finnes vel sånne folk også)
Foreløpig er jo systemet så nytt at det er litt vanskelig å se hvilken retning det tar.
Selvfølgelig får cacher med mye besøk mer poeng en de som ikke er mer besøkt, slik vil det jo alltid være.
Statistikk er jo gøy, så jeg håper jo at det kommer en god løsning på dette også. (Noe det helt sikkert gjør)

Jeg sitter fortsatt på en god bunke poeng som jeg ikke har delt ut, og det er jammen ikke enkelt å bestemme seg for hvilken cache man skal gi poeng. (sikkert litt "gjerrig på poengene")
Mulig noen gir i hytt & pine, men jeg føler vel etter å ha sett litt på listene at vi alle "sitter godt" på poengene våre og ikke akkurat strør dem ut.

Jeg håper at favorittpoeng systemet kan hjelpe til med å finne gode cacheopplevelser på en enkel måte og inspirere oss som legger ut cacher til å legge en ekstra innsats i jobben.
Slik at cachene bare blir bedre og bedre, både når det gjelder plassering, beskrivelse, beholder og den totale cacheopplevelsen.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av sven-egil » tir 04 jan 2011 21:42

gacrux skrev: Jeg blir jo mye mer ovverrasket over at GCQQRN (Gardermoen Travel Bug Terminal And Luxury Hotel) er på topp i Akershus ..
Nå har jeg ikke somlet meg innom den på Gardermoen så den skal jeg ikke si noe om.
Men...Kremt..den har en delt førsteplass i Akershus.. :wink:

Siden jeg er så beskjeden vil jeg ikke nevne at min cache har like mange poeng... :lol:
http://coord.info/GC1ZWMX

Jeg synes det er veldig hyggelig at mange har en positiv cache opplevelse og gir cachen min favoritt poeng, det vil også muligens "lokke" andre til å besøke den og forhåpentligvis gi dem en hyggelig og anderledes opplevelse.
Og det gir jo også inspirasjon til å jobbe frem andre cache prosjekter.

Ellers bekymrer det meg lite hva som kommer høyt og lavt. Cacheopplevelser er subjektive, og en cache jeg synes er minneverdig kan andre synes er intetsigende (og omvendt). Det som kan være positivt med favoritt-statestikk er at det kan bli en spore til å legge ut bedre cacher.
Så sant så sant.
Jeg håper også at favoritt poeng sporer til bedre og bedre cacher.
Bilde Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av gacrux » tir 04 jan 2011 21:54

sven-egil skrev: Siden jeg er så beskjeden vil jeg ikke nevne at min cache har like mange poeng... :lol:
http://coord.info/GC1ZWMX
Ja, men det var kanskje ikke like overraskende ... det er tross alt noen logger derfra som tilser at noen er begeistret for cachen.
Otto Milvang

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av kbra » ons 05 jan 2011 13:42

La inn dette et annet sted, men kanskje det passer like godt her?

Cacher jeg fant for leeenge siden, og fremdeles husker, er mine favoritter, de jeg har glemt, ja de har jeg glemt, de er bare statistikk. Og jeg begrunner favorittene ved å rette litt i loggen.

Har en cache ti funn og fem favoritter, er den langt mere verd enn en med hundre funn og ti favoritter. Kunne gå an å bruke en slags indeks, i disse tilfeller "50" eller "10".

Statistikk interesserer meg ikke, men jeg vil gjerne finne cacher som har gitt andre en opplevelse.

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Innlegg:66
Registrert:lør 26 des 2009 20:52
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av FrodoTheDog » lør 08 jan 2011 08:21

kbra skrev:La inn dette et annet sted, men kanskje det passer like godt her?

Cacher jeg fant for leeenge siden, og fremdeles husker, er mine favoritter, de jeg har glemt, ja de har jeg glemt, de er bare statistikk. Og jeg begrunner favorittene ved å rette litt i loggen.

Har en cache ti funn og fem favoritter, er den langt mere verd enn en med hundre funn og ti favoritter. Kunne gå an å bruke en slags indeks, i disse tilfeller "50" eller "10".

Statistikk interesserer meg ikke, men jeg vil gjerne finne cacher som har gitt andre en opplevelse.
Ja dette er jeg helt enig i og er litt redd for at Cacher med få besøk og lange turer for og komme til,
(utenom de typiske "turist-magnetene") kommer til og havne langt ned på listene.

Så alt dette skulle vært basert på % av besøk og poeng. (men vet ikke om dette er mulig)

FrodoTheDog
Bilde

kbra
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:man 10 mar 2008 21:18

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av kbra » lør 08 jan 2011 20:29

FrodoTheDog skrev:Ja dette er jeg helt enig i og er litt redd for at Cacher med få besøk og lange turer for og komme til,
(utenom de typiske "turist-magnetene") kommer til og havne langt ned på listene.

Så alt dette skulle vært basert på % av besøk og poeng. (men vet ikke om dette er mulig)

FrodoTheDog
I et miljø fullt av datakompetanse, nekter jeg å tro at dette skulle by på problemer. Uten en slik ordning oppmunter ideen til bokser i vegkanten med maximum besøk og minimum kvalitet.

Svar