Favoritt-statistikk

Forslag til forbedringer, rapportering av feil, driftsmeldinger mm.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Favoritt-statistikk

Legg inn av sven-egil » man 31 jan 2011 22:31

Kan denne lages med to kolonner, en som er "vektet" som i dag og en som er kun antall poeng uten vekting??

Neste linje bør leses med en god dose Humor:
Ser at man bør lage en "Premium only" cache av høy kvalitet, for slike "Vanlige besøkende" kan jo ikke stemme og besøk fra dem drar ned statistikken.

:lol:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av harpix » tir 01 feb 2011 20:28

Ser at GC29N14 ikke har blitt plukket opp på statistikken :)
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Sted: Ringerike

Legg inn av kosunde » tir 01 feb 2011 23:33

Det ser ut som om Groundspeak har utvidet favoritt-informasjonen nå ved siste oppdatering. Bl.a. får en grafikk som viser antall favoritter i forhold til antall funn. Når en i tillegg kan se hvem som har ratet en cache som favoritt blir dette stadig mer relevant informasjon i forhold til å planlegge en tur. :D

kosunde
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (6.24 kiB) Vist 3288 ganger
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker

Legg inn av bjornda » man 07 feb 2011 00:50

olea skrev: [*] Er det mulig å få inn informasjon om cachetype, vanskelighetsgrad og fylke?
Hvis hensikten med oversikten er at folk skal slippe å måtte pløye gjennom cachebeskrivelser for å finne cachene som er mest verdt et besøk, er dette nyttig informasjon. GC29N14 topper nok listen så snart den blir lest inn på nytt, men for mange er det ganske uinteressant med en 5-stjernes mystery i Hordaland.
[*] Er det mulig å få fylkesvis oversikt?
Bare sånn at det blir enklere å finne frem til de beste cachene der jeg er?[/list]
Disse forslagene støtter jeg 100%. Ser at det er mange mystery cacher med få besøk som dominerer i toppen. Jeg skjønner godt at en mystery med vanskelighetsgrad 4* - 5* får score 1.0, men dette er lite verdifull informasjon for de som ikke tenker å bruker timer og dager på å oppgaveløsing. Det er vel heller slik at det er oppgaven/gåten som får favorittpoeng, ikke nødvendigvis turopplevelsen. En filtrert liste som man kan bruke som utgangspunkt for turplanlegging hadde vært verdifull synes jeg. På samme måte som det finnes flere statistikker for "Top 10 - antall funn" hadde det vært fint med noen filtrerte Top 10 favoritt-lister, f.eks.

* Liste med bare tradisjonelle cacher (og gjerne med fylke listet opp)
* Liste med bare multicacher (gjerne med fylke)
* Cacher med minst 50(?) funn (uansett kategori)
* Cacher med færre enn 5(?) funn (uansett kategori)

Staleno
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Staleno » ons 09 feb 2011 14:27

Genial liste!

Men på geocaching.com er statistikken basert på "% favorites / premium logs". Dette syns eg er meir riktig enn å basere statistikken på "% favorittar / logg". Grunnen til det er at førstnevnte variant angir kor stor andel av dei stemmeberettiga som har gitt cachen favorittstempel, medan sistnevnte variant avheng av kor stor andel av alle funn som har gitt favorittstempel.

Eit døme: Cache A har 100 funn, derav 50 premium-medlem. 25 av dei 50 har gitt den favorittstempel. Altså 50% score. Men i lista vil den ha ein score på 25%
Cache B har 100 funn, derav 90 premium-medlem. 30 av dei 90 har gitt den favorittstempel. Altså 33% score. men i lista vil den ha ein score på 30% - altså betre enn cache A.

Eg er klar over at prosentandelen non-premium funn vil vere nokså lav og stabil på dei fleste cachar, spesielt innanfor landets grenser. Men eg reknar med det er litt regionale variasjonar, og i mindre velståande land er det nok langt færre premium-medlem. Dermed kan cachar som er "utsatt" for turisme komme dårlegare ut.

Er det mulig å endre dette i lista?

Elles støttar eg inndeling i fylke og cache-type.

Kudos til dei som står bak desse kjekke listene. :D

Brukeravatar
Steinar
Junior
Junior
Sted: Oslo

Legg inn av Steinar » ons 09 feb 2011 15:18

Jeg lurer på hvordan favoritt-statistikken oppdateres, siden "Isfossen ved Bjørntjernet" (GC2NCDE) ikke har kommet med på lista?

anders99

Legg inn av anders99 » tor 10 feb 2011 13:16

Steinar skrev:Jeg lurer på hvordan favoritt-statistikken oppdateres, siden "Isfossen ved Bjørntjernet" (GC2NCDE) ikke har kommet med på lista?
Dette er diskutert tidligere i denne tråden.

Brukeravatar
gamlemor-bæææ
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av gamlemor-bæææ » lør 07 mai 2011 07:56

Denne har også 3 favorittpoeng av 3 besøk...http://coord.info/GC2T5D6 - og har ikke kommet med på lista.
Sauer er ålreite dyr!

Svar