Nedturer på ski, østlandet

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Re: Nedturer på ski, østlandet

Legg inn av PPJ » tir 10 feb 2009 15:37

Mørkganga er det offisielle, som er registrert i SSK (Sentralt StedsnavnRegister), og etter Stadnamnloven av 1990 skal skrivemåten tilsvare lokale navnbruk og uttale. Men ofte har kartbyrokratene laget sine egne varianter basert på misforståelser, så det finnes sikkert flere varianter også på kart.

Et artig eksempel som nylig ble eksponert ved to cacher er jo Vestrylen, der "kartdustene" har vedtatt Vestergyllen ...
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » lør 14 feb 2009 16:42

hkaspenberg skrev: "Gråkampen" i Veste Slidre. Mest sannsynligvis blir du 2FT på denne... Parkeringsmulighet på veien rett nedenfor, dvs. 750 høydemetre på under 2km.
Takk for et bra tips!

Hvis jeg kom fra riktig kant var ikke veien brøytet helt fram, men om man går 2 km eller 5 km er jo ikke så nøye :wink:
Steinen som cachen var gjemt under var fullstendig nedsnødd, og bare litt av toppen kunne skimtes. Takket være et lite ekstra hint fra hkaspenberg visste jeg hvilken side av steinen jeg skulle grave på, og litt over en meter under snøoverflaten fant jeg omsider cachen i fin-fin stand.
Fortsatte de siste 400 metrene eller så, opp til toppen, og derfra åpenbarte et nydelig vinterlandskap seg, badet i sol.
Mellom 1200 og 1500 moh var det desverre litt lite snø, og spisse steiner stakk opp nokså tett. Jeg måtte derfor begrense hastigheten ned igjen nokså kraftig, men det var artig læll!
Og under tregrensa lå den luftige puddersnøen som et tykt teppe, og når man får snø i ansiktet i oppholdsvær uten å falle kan man ikke klage på snøen :D

Takk for tips om årets fineste cacheoppelvelse, så langt :D

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » søn 15 feb 2009 21:54

Er p.t. på Skei, også her må man mellom trærne for å finne pudder.
Men det er jo litt av spenningen, da ...
8)
PS: Cachene her har jeg besøkt med de smale skiene.
Bilde Bilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Sted: Holtet, Oslo
Kontakt:

Legg inn av hkaspenberg » man 16 feb 2009 08:32

tomahg skrev:
hkaspenberg skrev: "Gråkampen" i Veste Slidre. Mest sannsynligvis blir du 2FT på denne... Parkeringsmulighet på veien rett nedenfor, dvs. 750 høydemetre på under 2km.
Takk for et bra tips!
Hvis jeg kom fra riktig kant var ikke veien brøytet helt fram, men om man går 2 km eller 5 km er jo ikke så nøye :wink:
Du får laste opp en sporlogg - ikke minst så vi får se hvor fort de gikk nedover fjellsiden i pudderet!
tomahg skrev: Steinen som cachen var gjemt under var fullstendig nedsnødd, og bare litt av toppen kunne skimtes. Takket være et lite ekstra hint fra hkaspenberg visste jeg hvilken side av steinen jeg skulle grave på, og litt over en meter under snøoverflaten fant jeg omsider cachen i fin-fin stand.
Du husket endelig på å grave den like fint ned igjen? :lol:
tomahg skrev: Takk for tips om årets fineste cacheoppelvelse, så langt :D
Har lest loggen og kikka på bildene innimellom jeg har skrevet dette. Høres ut som en fabelaktig tur! Håper flere tar seg turen opp hit!

:D Hans
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior

Legg inn av tomahg » man 16 feb 2009 08:47

hkaspenberg skrev:Du får laste opp en sporlogg - ikke minst så vi får se hvor fort de gikk nedover fjellsiden i pudderet!
Sporlogg kan jeg godt komme med, men farten ble ikke stor. Over ca 1150 moh var det såpass mye stein (og ikke alle var godt synlige) så jeg holdt farten nede for å prøve å unngå flest mulig. Toppfart på 40 km/t og kun én stygg ripe i godskia. Lenger nede var det skogen som begrenset farten...
hkaspenberg skrev: Du husket endelig på å grave den like fint ned igjen? :lol:
Selvsagt :D

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior

Legg inn av tomahg » lør 18 apr 2009 21:15

PPJ skrev:Ja, den mest opplagte er jo Galdhøpiggen fra Spiterstulen, ca 1500 høydemeter unnarenn. 1 cache på Spiter, en på Keilhaus topp (ta med snøfreser) og en på toppen.
Bra tips, tok turen i dag sammen med 400 "late" telemarkkjørere som snudde under Svellnosi.
Gravde ved Keilhaus topp, fant ingen cache. Fant eksakt lokasjon til cachen på toppen, i følge spoilerbildet, men fant ikke cachen. Cachen nede ved Spiterstulen lette jeg ikke etter, siden jeg regner med å komme tilbake til sommeren etter de to andre...

Været var nydelig, ikke en sky å se. Og cachefunn, eller ei, nedturen ble virkelig en opptur :D

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior

Legg inn av tomahg » tir 30 nov 2010 12:32

hbrx skrev: Kakaoslush med crunchy bits!!

hbrx.
(som nå teller på knappene om han må kjøpe Grizzly...)
Jeg endte opp med storebroren (eller den feite onkelen) Kuro :mrgreen:

Svar