Hva er den beste gps enhet

bulldogman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 14 aug 2014 16:20
Hva er den beste gps enhet

Legg inn av bulldogman » tor 14 aug 2014 16:29

Hei.
Har nettopp startet med GC og er superfersk. Gjør dette sammen med min datter og vi har funnet 3 stk, jippi. Men jeg merker at dette er større en jeg trodde. Her er det tydelighvis rebuser og allverdens ting som jeg ikke skjønner.
Trodde vi skulle finne cachen og bytte ut det som ligger inni der med noe småtteri vi legger tilbake. Men man kan bestille noe som heter coin og mye rart, da detter jeg ut.

Vel, Hva er den beste gps enhet jeg kan kjøpe, liker det som funker skikkelig. Om ekspertene her skulle valgt ut en de fikk gratis, hvilken ville dere valgt :)

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Olen » tor 14 aug 2014 20:08

Hei, og velkommen!
Det er en haug av varianter og muligheter med denne hobbyen, og hva den enkelte foretrekker vil nok variere mye. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om verken bytteting, "travel bugs" eller coiner. Rebuser og kompliserte oppgaver, multicacher og mysterier hopper jeg stort sett over. For meg er det opplevelsen og det å dra på tur, gjerne til et sted jeg ellers aldri ville oppdaget som er det viktigste. Har vel passert 700 funn, i en rekke land etter hvert, og nesten alle er tradisjonelle "bokser" (men det er stor variasjon her også, altså). Så ikke overdriv kompleksiteten fra starten.
Prøv dere gjerne på forskjellige typer, og spør gjerne her om dere lurer på noe, men ikke bli deppa om dere ikke finner alle elementene like spennende eller givende.

Når det gjelder hovedspørsmålet ditt er det vel heller ikke noe entydig svar.
Jeg har klart meg i alle år med geocaching-apps på mobilen, mens andre vil fnyse av det.
Hvis jeg skulle investert i en dedikert gps hadde det nok blitt en Garmin Monterra. Den kombinerer fordelene med en Garmin GPS med fleksibiliteten til Android, så du kan installere "alt mulig" av standard apps i tillegg til de innebygde navigasjons-appene.

Men de viktigste vurderingene du må gjøre handler om batterilevetid (men en gps med standard aa-batterier gjør det lett og billig å ha med seg ekstra strøm).
Vil du ha knapper eller touch-skjerm?
Knapper er bedre i regn og lettere å betjene med hansker. Touch-skjerm har ofte mer intuitive menyer og er man vant til en smarttelefon finner man fort ut av det.
Hvor stor vil du ha den? Større skjerm er lettere å lese og navigere på, men passer kanskje ikke i lomma.
Mitt beste tips er å teste litt forskjellige, og finne en som passer til deres bruk. Kjenn på vekta, prøv ut menyene, test skjermen i kraftig lys (om det er mulig).

Som sagt kommer du langt også uten noen dedikert GPS, så ikke stress med å kjøpe en.

Husk også at de fleste GPSer krever litt mer jobb for å få lagt inn cachene enn live-nedlastingen som mobil-appene muliggjør. Så impulscaching er ikke like lett alltid.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Viking_Princess » tor 14 aug 2014 20:14

Hei, og velkommen!! :)

Du finner en masse info her på gcinfo, finner du ikke det du leter etter, kan du alltids komme på geocaching norge siden på facebook: https://www.facebook.com/groups/geocaching.norge/
(Du må bli medlem da det er en lukket gruppe)
Der er det også lov til å spørre, eller bare bla deg nedover siden, da det er mange før deg som har spurt om mye forskjellig! :)
Ikke gi opp sjøl om du synes det høres mye ut, begyn i det små, slik du har gjort, med å finne cacher, etterhvert dukker de forskjellige tingene opp, noe vil du like og interresere deg for, andre kanskje ikke.

Når det gjelder en GPS så kommer det an på hva DU vil, alle er forskjellige, og det jeg synes er bra, er kanskje ikke så bra for en annen, alle spiller vi forskjellig og, noen klarer seg helt supert med en smart telefon og! :)

Jeg har en Dakota 20 og synes den er kjempe bra, den koster ca 1600,- er veldig presis og er perfekt til det jeg bruker den til :)

Vil anbefale deg å fortsette litt til med smart telefon (hvis det er det du bruker), se om det faller i smak, sjekk litt rundt etter priser og modeller mens du venner deg til spillet og vet om du virkelig liker det, og hva du kommer til å bruke GPSn til.
Håper du kommer til å like geocaching! :)

Hilsen Ragnhild
Bilde

bulldogman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 14 aug 2014 16:20

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av bulldogman » tor 14 aug 2014 21:52

Tusen takk for flotte svar :D

Olen: Du skriver at du kommer til steder du aldri kanskje ville opplevd. Plukker du på en måte ut en cache du ser spennende ut på nett, evt en topptur i fjellet, eller de som ligger hjemt rundt rett ved en sti i skogen?
Ofte så ligger de vi har funnet ikke langt fra steder.
Eks: Om det finnes et spesielt sted i skogen som er verdt et besøk, som en fantastisk utsikt, en vardø o.l. Vil du kunne se på noen måte på ikonet på kartet at det er vist, tenker på evt symbol?

Og hva bør man legge oppi, altså man bytter jo evt, vaffal jeg som har med dattern min dette, hun elsker det. Og det er jo fantastisk det og oppleve skogen. Selv er jeg i marka 4-5 dager i ukem på terrengsykkel, men dette åpnet jo noe helt nytt. Herlig aktivitet. Vi er ikke opptatt at det skal være gull i boksene man finner..hehe. Men i dag fant vi 2 til, 5 til sammen nå, og den ene var det ikke noe i, da syns dattern min det var litt kjedelig. Er litt enig, noe bør jo lige der.

Jeg bruker iphone 5s, og den vi fant i dag befant seg 12 meter unna der iphone viste, og det har ikke skjedd på de andre.

Skal ikke stresse med kjøp. men jeg er ganske ivrig og handler ting kjapt, men hels det beste. Trenger ikke være det dyreste som er det beste, men og kjøpe noe som fungerer dårlig er ikke bra.
Tittet på noen på elkjøp i dag, og må si at jeg ble skuffet over skjermstørelsen, så små. Iphone er jo dobbelt så stor. Som nevnt så er det også veldig enkelt med iphone app hvor du legger inn kommentar med en gang at du har funnet den.

Viking_princess: Er enig at vi er forskjellige og liker forskjellige løsninger på gps. Men en standard som har stor skjerm, god skjerm i all slags vær og enkel betjening. Noen har vistnok kamera også, betyr det at du kan ta bilde og laste det rett opp på nett? Blir tungvint om man skal koble gps til en data etter hver tur, tungvindt. De fleste gps gadgets i dag så lastes jo treningsøkter rett opp på nett.

Men jeg skal lese litt om de forskjellige gps. Erfaring fra bilnavigasion er at de også er knotete, men håper det har skjedd stor utvikling der.

Er det ikke sånn at om man har dedikert gps så vises stier og en pil som guider deg litt annerledes en iphone gjør?

Vi har i tillegg tenkt å starte med å ta mange toppturer og da bør enheten du kjøper også være kjempebra til det, altså kompas, høyde og masse annet. Går du deg vill så guider den deg tilbake.
Skal du selv legge ut en koordinasion så bør funksjonen være at du trykker på en knapp så kommer den opp, altså der du står?

Er veldig takknemlig for hjelp, og jeg kommer sikkert til å spør og grave, dette er jo så artig :)

Tar gjerne imot forslag til hva dere selv legger ut som bytte gjenstand, noen er svært kreative andre helt vanlig. Like moro uansett, men tenkte bare høre.

Når det kommer til brukernavn så skriver jeg både navnet mitt og dattern sitt samt brukernavn, dato og klokke. Skal man bare bruke brukernavn? Og kan det navnet endres? Vi er jo 3 stk, så om datter og mor går så bør vi kanskje ha "Team" i forkant av navnet, vi skal jo finne mange tusen av dette :D :D :D

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av bjornda » tor 14 aug 2014 22:29

Hei og velkommen!

Her var det mange spørsmål; jeg har et par kommentarer til noen av de punktene som du ramser opp. Alle har
sine preferanser og her er mine råd etter å ha holdt på med dette i noen år.
bulldogman skrev: Olen: Du skriver at du kommer til steder du aldri kanskje ville opplevd. Plukker du på en måte ut en cache du ser spennende ut på nett, evt en topptur i fjellet, eller de som ligger hjemt rundt rett ved en sti i skogen?
Ofte så ligger de vi har funnet ikke langt fra steder.
Eks: Om det finnes et spesielt sted i skogen som er verdt et besøk, som en fantastisk utsikt, en vardø o.l. Vil du kunne se på noen måte på ikonet på kartet at det er vist, tenker på evt symbol?
Hvis vi skal ut på en lengre tur (feks kjøretur i forbindelse med ferie, reise til en annen by for sportsarrangement o.l.) planlegger jeg ofte turen på forhånd ved å bruke nettsidene og kartet til å foreta en virtuell reise og legge opp en rute. Husk at man bruker alltid lenger tid på en tur enn det man tror, så det er greit å vite på forhånd hvilke cacher som man helst vil prioritere. En del cacher er tildelt noe som heter favorittpoeng. De som har funnet en cache kan gi den et poeng dersom de likte cachen godt. Mange poeng kan indikere at cachen skiller seg ut fra de "vanlige", enten pga stedet, turen frem til cachen, hvordan den er laget o.l. Jeg bruker slike poeng som retningslinje for hvilke cacher vi skal prioritere, men leser beskrivelsen på forhånd. Noen ganger kan cacher få mange poeng fordi det er en utfordring å finne den, noe som ikke alltid passer for de som er på tur fra A til B.

Er vi på ferie prøver jeg alltid å logge et par cacher på kjente steder som vi allikevel vil besøke.
bulldogman skrev: Og hva bør man legge oppi, altså man bytter jo evt, vaffal jeg som har med dattern min dette, hun elsker det. Og det er jo fantastisk det og oppleve skogen. Selv er jeg i marka 4-5 dager i ukem på terrengsykkel, men dette åpnet jo noe helt nytt. Herlig aktivitet. Vi er ikke opptatt at det skal være gull i boksene man finner..hehe. Men i dag fant vi 2 til, 5 til sammen nå, og den ene var det ikke noe i, da syns dattern min det var litt kjedelig. Er litt enig, noe bør jo lige der.
Dessverre tømmes cachene over tid og innholdet blir ofte dårlig etterhvert. Det er en uskreven regel at man bytter "oppover" i verdi
slik at innholdet holder et vist nivå, men det syndes mye mot dette og cachene tømmes sakte men sikkert. De første årene var bytting en
stor greie hos oss, men nå betyr det ikke så mye for barna lenger. De synes det er morsomt å få funn på statistikken sin og kalre å finne cachene.
bulldogman skrev:
Når det kommer til brukernavn så skriver jeg både navnet mitt og dattern sitt samt brukernavn, dato og klokke. Skal man bare bruke brukernavn? Og kan det navnet endres? Vi er jo 3 stk, så om datter og mor går så bør vi kanskje ha "Team" i forkant av navnet, vi skal jo finne mange tusen av dette :D :D :D
Vi hadde ett brukernavn i starten, men etterhvert som ikke alle var med på alle turene ble dette etterhvert misvisende. Jeg opprettet derfor en profil for hver av oss, og "etterlogget" alle funnene for hvert av barna alt ettersom hva de hadde vært med på. Nå er det litt konkurranse i familien om å finne bokser på tur, for hver av oss har egen statistikk. Det er litt mer jobb å logge funn etter en tur (ja, det er fremdeles jeg som gjør dette for alle tre), men jeg synes det er best slik. Jeg vil anbefale en profil for hver person. Og loggboken signeres med hvert brukernavn i så fall. Er det god plass i loggboken kan man også skrive en hilsen :)

bulldogman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 14 aug 2014 16:20

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av bulldogman » fre 15 aug 2014 12:58

Takk så mye for flott svar på mye :D

Jeg fant en cache som var snodig lagd, veldig bra. Hvordan gir jeg den poeng?

Er det noen tips om cavher som er verdt et besøk i lillomarka? Vært veldig morsomt og funnet en som kanskje var litt spesiel.

I dag er det krepsing som står på timeplanen, men stede vi skal krepse ligger det cache som vi ikke fant i går. Sømfarte stedet uten å finne den. Skjønner egentlig ikke hvor den kan ligge, men prøver igjen i kveld når hele familien er ute :)

Takk i gjen for at dere tar dere tid å skrive så mye :D

EA

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Raggsokk » fre 15 aug 2014 14:07

Hvis du går på geocaching.com og søker etter cacher (Play - Hide & Seek a cache - velg 'Norway' under By Country - velg fylke under State/Province) og så klikker øverst i kolonnen for favorittpoeng - altså på den blå sløyfa - vil du få cachene sortert slik at de som har flest favorittpoeng kommer først. Det vil gi deg en god pekepinn på hvilke cacher du bør gå for hvis du vil ha noe utenom det vanlige. Jeg har laget en ferdig snarvei for Oslo her:
http://www.geocaching.com/seek/nearest. ... c&sort=fav

Og angående favorittpoeng er dette noe Premium-medlemmer (betalende medlemmer på geocaching.com) kan dele ut. For hver 10. cache et Premium-medlem finner får de ett favorittpoeng å dele ut til en cache de har funnet. Det koster $30 i året å være Premium-medlem, eventuelt $10 for 3 måneder. Man får andre fordeler også selvfølgelig; en full oversikt finner du på http://www.geocaching.com/premium/.

Hva gjelder bytteting og barn: Et lite tips er å kjøpe inn et stort antall like gjenstander. Basert på geocaching-navnet ditt hadde det jo vært kult med en liten plastbulldog - som da ble din 'signaturting'. Min erfaring fra tidligere er nemlig at de smålekene jeg hadde kjøpt inn var mer attraktive enn det som lå i boksene. Når man har en mengde av samme ting er det lett å gi fra seg en, enten det er i bytte med noe annet eller bare for å øke kvaliteten på boksen for nestemann. Hvis du har planer om å finne noen tusen cacher kan det jo forsvares å kjøpe en mengde! :)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Olen » fre 15 aug 2014 20:19

Jeg planlegger ofte lite. Og det er vel en av grunnene til at jeg foretrekker en smarttelefon (evt som nevnt en Monterra, som har mange av de samme fordelene til mitt bruk).
Stort sett all min caching er mer eller mindre spontan, der jeg drar opp APPen på telefonen, og ser hva som er i nærheten. Evt på reise sjekker jeg kanskje ut hva som finnes i et område jeg kommer til å være i nærheten av.
Men når jeg snakker om steder jeg ellers ikke ville oppdaget, så kan det likegjerne være at jeg på grunn av geocaching går en litt annen vei hjem enn den korteste og raskeste, eller jeg "blir lurt" til å dra en tur til en bydel jeg ellers aldri hadde hatt noe å gjøre i, eller sykkelturen går et nytt sted hver gang fordi det er noen nye cacher jeg ikke har tatt enda.

Men det hender jo også, hvis vi skal på tur i marka en søndag, at jeg kikker gjennom kartet på geocaching.com og finner et område med mange cacher, og heller går tur der enn den samme gamle runden vi ellers hadde valgt. Trenger ikke planlegge nøyaktig hvilke cacher vi skal ta, men da vet vi i alle fall at det blir noen å plukke med seg på turen.

Så lykke til med å finne den løsningen som passer for dere.
Bilde

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Team eika » fre 15 aug 2014 23:10

Jeg har en oregon 600 og nå ligger det alle norges cacher på den. Eller dvs de cachene som vi ikke har funnet.
Oppdateres av og til. Kjører gsak her hjemme.
Hvordan er batterikapasiteten på monterra når en ikke har mobildekning mere eller ved kontinuerlig bruk av cacheapp?

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Olen » lør 16 aug 2014 08:47

Folk snakker om 5-7 timer, men man kan også dytte standard aa-batterier i den, så med noen sånne oppladbare i lomma holder den vel til de vanligste turene. Men det er definitivt et issue man bør ha med i vurderingen.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av BosseG » søn 17 aug 2014 07:28

"Jeg bruker iphone 5s, og den vi fant i dag befant seg 12 meter unna der iphone viste, og det har ikke skjedd på de andre."

Det er mange grunner til at GPSen viser "feil".
Utlegger kan ha bommet litt på koordinatene, det kan være forstyrrelser fra trær, fjell, bygninger, kraftledninger.
+/- 15 m regnes som normal margin. En må mao som regel lete litt rundt når en er ved nullpunktet. Etterhvert opparbeider en seg en "radar" for gjemmesteder.
Jeg bruker både iPhone 4s og Oregon GPSr. Min telefon har omtrent like god presisjon som GPSen, og jeg ville ikke stresse ned å kjøpe en dedikert dings.

Kom gjerne på et "event". De får du anledning å snakke om utstyr og se hva folk bruker.
Bilde

bulldogman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 14 aug 2014 16:20

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av bulldogman » søn 17 aug 2014 11:07

Raggsokk: Hehe, skal få tak i plastbulldoger :D
Takk for link og god info, jeg lærer hele tiden :)

Olen: Som du sier så er er det enkelt å dra opp iphone og starte appen spontant. Og valg av veier/omveier blir gjennomført :) Blir mange ekstra runder hvor du aldri har vært :)


BosseG: Hvor finner man sånne event? Er det sånn at man avtaler en kaffe i byn eller annet sted for skravling? Burde være egen app for det. Meet &Greet geoPeople :)

Takk for mye info alle sammen :D

Men til denne aktiviteten så kommer jeg til å kjøpe dedikert gps, som også kan brukes på toppturer og diverse. Og er det kaldt ute så tror jeg ikke iphone egner seg til dette. Selvom alle duppedingser taper batteri ved kulde, men telefon kommer til kort der tror jeg...
Gjelder bare å finne en som er fet og bra. Burde vel vært noe på markedet med wifi og funksion for å laste opp bilder. Lest at noe hat foto innbygd, greit det, om det er bra da.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av Olen » søn 17 aug 2014 13:55

Som sagt er Garmin Monterra en slags krysning av smarttelefon og gps. Den har dog ikke simkort, så du kan ikke ringe med den, men den har wlan så du kan evt bruke mobilen som aksesspunkt hvis du trenger nett utenfor andre trådløssoner.
Den kan laste ned cacher, laste opp bilder og logge "live" så lenge du har trådløsnett tilgjengelig.
Ellers baserer de fleste dedikerte gpser seg på at man bruker en pc til å legge inn kart og veipunkter (cacher) osv.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av BosseG » søn 17 aug 2014 23:39

Med Premium membership på geocaching.com kan du få tilsendt et ukentlig elektronisk nyhetsbrev som bl.a. innholder info om kommende eventer i "nærheten". Du må legge inn dine hjemmekoordinater i din brukerprofil på gc.com.
Event (treff) er en egen cachetype, og finnes i utallige varianter. Meet & greet, månedlig Stammtisch, camping, internasjonale kjempetreffer, ... Jeg er nettopp kommet hjem fra verdens første GIGA-event på Olympiastadion i München, med over 5.000 deltakere.
Bilde

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Innlegg:238
Registrert:fre 19 nov 2010 23:50
Sted:Bærum

Re: Hva er den beste gps enhet

Legg inn av BosseG » man 18 aug 2014 12:31

Du kan også gå hit for å søke på events:
http://project-gc.com/Maps/ComingEvents
Bilde

Svar