Cache for cachens skyld

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05
Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 13:32

tomahg skrev:Du har holdt på med geocaching en måneds tid, og funnet en håndfull geocacher. Flott! Gratulerer med en ny hobby og velkommen til forumet! :D

Men, er det ikke litt tidlig å fortelle andre hva de kan mene om ting og tang?

Hver enkelt må jo kunne ha sine tanker om hva som er "en god cache", uten at det er noe galt i det. Og selv om folk liker forskjellige ting, så vil jeg tro at det for de fleste handler om gode opplevelser. Og hvis du og din familie får gode opplevelser ved å finne den type geocacher dere finner i dag, så er jo det flott. Og selv om noen mener disse cachene er "mindreverdige"(?), så gjør vel ikke det deres opplevelse noe dårligere...? Jeg forstår altså ikke helt problemet.

Uansett; happy caching! 8)
Igjen.. som jeg skrev - jeg ville mer til livs holdningene jeg har lest på forumet her, altså andre som skal fortelle leserne hva som er rett og ikke rett/gode eller dårlige cacher.

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 13:35

TA- skrev:
leneryd skrev:
ArveAnd skrev: Ser ikkje ut som at du fekk med deg at eg også nemnte tur på lik linje med beskrivelse som du valgte å fokusere svaret ditt på. Ref har ein beskrivelse (!), tur, fortel noko om ein stad osv.
Og ein cache som gir ein tur er etter min meining ein cache med meining og altså ikkje ein cache for cachens skuld.


Joda, men det var ikke disse holdningene jeg refererte til. For oss er selve turen hovedmålet.
Holdningene jeg ville til livs er disse om at en god cache må være ditt eller datt for å være god.a som er en god cache er subjektivt. Jeg ville rett og slett subkulturen som oppstår i mindre miljøer til livs ang holdninger hva som er høy- og lavkultur.

Personlig liker jeg og min mann de som er litt finurlig å finne - de man tror er en del av en installasjon og rett og slett lar seg lure, for mine barn er det skatten de finner som er viktigst og for oss som familie er det det sosiale med turen som gjør at vi bedriver dette.
Hvorfor skal du fortelle os andre hva vi mener om cacher? Ja, hva en liker selv er subjektivt, så hvordan kan du da klage på andre sine meniger?
Poengterer igjen: Jeg opprettet tråden fordi jeg leste i forumet om andre som skulle fortelle atter andre hva som er en god/dårlig cache.

Poenget mitt har hele tiden vært - dersom noen hadde lest det jeg skrev - at en god cache er subjektiv!

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 13:41

Dette ble God-dag-mann-økseskaft..
Les det jeg skriver før det kveruleres/svares passiv-aggressivt.

På forhånd takk.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 01 jul 2014 15:03

Jeg er en av de som ivrer for kvalitetscacher.
Og hva er det jeg definerer som en kvalitetscache? Jo:
  • En cache som har en spesiell boks/installasjon. Da er det den fysiske cachen som har kvalitet.
  • En cache som viser frem et fint sted eller en fin tur. Da er det omgivelsene som står for kvaliteten.
  • En cache som har en spesiell historie og fortelle. Da er det cachebeskrivelsen som står for kvaliteten.
Klarer man å få til flere av disse punktene i en og samme cache er jo det ekstra fint, men ikke alltid så enkelt å få til. Har derimot cachen ingen av disse punktene, da hender det at jeg stiller spørsmålstegn med hva som egentlig var hensikten med cachen.

Du skriver at "For oss er selve turen hovedmålet." og "Personlig liker jeg og min mann de som er litt finurlig å finne - de man tror er en del av en installasjon og rett og slett lar seg lure, for mine barn er det skatten de finner som er viktigst og for oss som familie er det det sosiale med turen som gjør at vi bedriver dette.". Da har du tilkjennegjort en del preferanser, og man skulle tro at cacher som ikke tilfredsstiller noen av disse preferansene ikke oppleves som veldig meningsfulle for deg/dere.

Faktisk våger jeg den påstanden at du har en litt snevrere definisjon enn meg av hva som er en bra cache! Du er veldig klar på at du ikke er interessert i å "lære om ditt eller datt i nærmiljøet", noe som jeg har med som tredje kulepunkt i min kvalitetsdefinisjon over. Og de øvrige tingene du har skrevet at dere liker skrevet passer inn i de to første kulepunktene. En cache som bare tilfredsstiller det siste kulepunktet vil derfor bli oppfattet som en bra cache av meg, mens du kanskje ikke liker den noe særlig. (F. eks. en mikrokapsel på et søplete sted, men hvor stedet har en kjempespennende historie.)

Jeg forbeholder meg derfor retten til å si i fra hva jeg mener når jeg kommer til en cache som ikke møter ett eneste av kulepunktene mine. Og dessverre har jeg sett for mange av dem... Men et viktig poeng er at jeg sier min mening om den aktuelle cachen, ikke at den skal være si eller så. Så lenge en cache ikke er i strid med retningslinjene for utlegg og plassering av cahcer kan utlegger legge den akkurat der vedkommende vil, men jeg har fortsatt rett til å ha og uttrykke min mening om den.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 16:24

GorgonVaktmester skrev:Jeg er en av de som ivrer for kvalitetscacher.
Og hva er det jeg definerer som en kvalitetscache? Jo:
  • En cache som har en spesiell boks/installasjon. Da er det den fysiske cachen som har kvalitet.
  • En cache som viser frem et fint sted eller en fin tur. Da er det omgivelsene som står for kvaliteten.
  • En cache som har en spesiell historie og fortelle. Da er det cachebeskrivelsen som står for kvaliteten.
Klarer man å få til flere av disse punktene i en og samme cache er jo det ekstra fint, men ikke alltid så enkelt å få til. Har derimot cachen ingen av disse punktene, da hender det at jeg stiller spørsmålstegn med hva som egentlig var hensikten med cachen.

Du skriver at "For oss er selve turen hovedmålet." og "Personlig liker jeg og min mann de som er litt finurlig å finne - de man tror er en del av en installasjon og rett og slett lar seg lure, for mine barn er det skatten de finner som er viktigst og for oss som familie er det det sosiale med turen som gjør at vi bedriver dette.". Da har du tilkjennegjort en del preferanser, og man skulle tro at cacher som ikke tilfredsstiller noen av disse preferansene ikke oppleves som veldig meningsfulle for deg/dere.

Faktisk våger jeg den påstanden at du har en litt snevrere definisjon enn meg av hva som er en bra cache! Du er veldig klar på at du ikke er interessert i å "lære om ditt eller datt i nærmiljøet", noe som jeg har med som tredje kulepunkt i min kvalitetsdefinisjon over. Og de øvrige tingene du har skrevet at dere liker skrevet passer inn i de to første kulepunktene. En cache som bare tilfredsstiller det siste kulepunktet vil derfor bli oppfattet som en bra cache av meg, mens du kanskje ikke liker den noe særlig. (F. eks. en mikrokapsel på et søplete sted, men hvor stedet har en kjempespennende historie.)

Jeg forbeholder meg derfor retten til å si i fra hva jeg mener når jeg kommer til en cache som ikke møter ett eneste av kulepunktene mine. Og dessverre har jeg sett for mange av dem... Men et viktig poeng er at jeg sier min mening om den aktuelle cachen, ikke at den skal være si eller så. Så lenge en cache ikke er i strid med retningslinjene for utlegg og plassering av cahcer kan utlegger legge den akkurat der vedkommende vil, men jeg har fortsatt rett til å ha og uttrykke min mening om den.

Først.. stråmannsargumenter er ufin debatt-teknikk.
- Jeg har gjentatte ganger poengtert hva som er målet/motivasjonen for vår geocaching - nemlig turen. Vår (jeg presiserer vår, altså vi som familie) preferanse er selve turen - forflytte seg fra a til b hvor ungene navigerer via gps'en. Hva jeg og min mann liker har overhode ingenting med hva som er formålet med turen eller om vi definerer en cache som god/dårlig. Skal vi på sightseeing, så gjør vi det. Skal vi ha kunnskap om noe/et sted, så søker vi det opp eller besøker stedet med akkurat det formålet. At du setter likhetstegn mellom vårt formål med turen og en påstand snevrere definisjon utfra utsagnet hva jeg og min mann synes er morsomst er stråmannsargumentasjon.

Selvsagt har du rett å uttrykke din mening om en cache - på samme måte som jeg uttrykker min mening her om inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest i forumet.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av krl69 » tir 01 jul 2014 18:09

leneryd skrev:Først.. stråmannsargumenter er ufin debatt-teknikk.
- Jeg har gjentatte ganger poengtert hva som er målet/motivasjonen for vår geocaching - nemlig turen. Vår (jeg presiserer vår, altså vi som familie) preferanse er selve turen - forflytte seg fra a til b hvor ungene navigerer via gps'en. Hva jeg og min mann liker har overhode ingenting med hva som er formålet med turen eller om vi definerer en cache som god/dårlig. Skal vi på sightseeing, så gjør vi det. Skal vi ha kunnskap om noe/et sted, så søker vi det opp eller besøker stedet med akkurat det formålet. At du setter likhetstegn mellom vårt formål med turen og en påstand snevrere definisjon utfra utsagnet hva jeg og min mann synes er morsomst er stråmannsargumentasjon.

Selvsagt har du rett å uttrykke din mening om en cache - på samme måte som jeg uttrykker min mening her om inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest i forumet.
Tenker at de som kun cacher pga. turen men ikke cachen har lite å bidra i debatten om hva som er ”god” Geocaching eller ikke. Og ikke forstår jeg at du bidrar noe særlig positivt med å slenge ut nedsettende kommentarer som ”snobberi”, ”høyadel”, ”høyverdig”, osv. Du vil til livs holdninger her, men kanskje det er en ide å tenke over hvordan du selv ønsker å fremstille deg. Litt mer erfaring og jeg kanskje kunne tatt deg på alvor. I mellomtiden minner dette bare om trolling. :shock: 8)

EiFlei
Styret
Innlegg:53
Registrert:man 10 okt 2011 15:14

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av EiFlei » tir 01 jul 2014 18:12

krl69 skrev:I mellomtiden minner dette bare om trolling. :shock: 8)
Den tanken har slått meg og :roll:
Bilde

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 19:46

krl69 skrev: Tenker at de som kun cacher pga. turen men ikke cachen har lite å bidra i debatten om hva som er ”god” Geocaching eller ikke. Og ikke forstår jeg at du bidrar noe særlig positivt med å slenge ut nedsettende kommentarer som ”snobberi”, ”høyadel”, ”høyverdig”, osv. Du vil til livs holdninger her, men kanskje det er en ide å tenke over hvordan du selv ønsker å fremstille deg. Litt mer erfaring og jeg kanskje kunne tatt deg på alvor. I mellomtiden minner dette bare om trolling. :shock: 8)
Utfra argumentasjonen din kan ikke andre enn politikere ha mening om politikk.
Definisjonene jeg har benyttet meg av er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest innlegg fra erfarne brukere her inne.
Når du i tillegg krever xx ant cacher for å bli tatt på alvor av deg - så blir en videre diskusjon mellom meg og deg meningsløs for meg.

Å beskylde noen for trolling er forsøk på hersketeknikk og dårlig debatteknikk.
Hva med heller å diskutere det jeg har forsøkt å ta opp, enn å bedrive persondebatt? Ja, dette gjelder deg og flere her!

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av Smort78 » tir 01 jul 2014 20:12

Bilde

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av InsaneTTM » tir 01 jul 2014 20:17

Heldigvis kan man gjøre som man vil når man driver geocaching så lenge man signerer loggen i den cachen man finner. Alt annet er synsing, meninger, og preferanser.

At noen synser, mener og har sterkere preferanser enn andre det får man tåle.

Ha en fin cachedag :)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av krl69 » tir 01 jul 2014 20:21

leneryd skrev:Utfra argumentasjonen din kan ikke andre enn politikere ha mening om politikk.
Definisjonene jeg har benyttet meg av er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest innlegg fra erfarne brukere her inne.
Når du i tillegg krever xx ant cacher for å bli tatt på alvor av deg - så blir en videre diskusjon mellom meg og deg meningsløs for meg.

Å beskylde noen for trolling er forsøk på hersketeknikk og dårlig debatteknikk.
Hva med heller å diskutere det jeg har forsøkt å ta opp, enn å bedrive persondebatt? Ja, dette gjelder deg og flere her!
Snobberi, høyadel, ufin debatt-teknikk, hersketeknikk, osv. - slike personkarakteristikker som du selv har benyttet i denne tråden minner mest om et slags angrep på enkeltpersoner eller grupper. Ønsker du å bidra noe positivt til forumet med en slik tråd? Nei, det er det lite som tyder på.

Ellers tar du feil når du skriver at jeg krever xx antall cacher, i så fall ville jeg krevd xxxx antall funn. Erfaring kan like godt være antall aktive år, aktiv på diverse forum, egne utlegg, investert i GSAK og kanskje en dedikert GPS, osv. Her i dette forumet får jeg 10 treff på antall innlegg fra deg og det er kun i denne tråden. Foreløpig synes jeg din introduksjon her har vært lite inspirerende.

Men la oss se litt på hva du ønsker å debattere; du mener altså at det er en slags unison enighet her om hva som er kvalitetscaching og det er altså en dårlig holdning?! Hvorfor er det egentlig det? Kanskje du skulle ha begrunnet hvorfor det er så innmari ille at de som er mest aktive i vår sport har noen sterke meninger om hva som er greit og hva som er mindre greit? Er det ikke slik at i de fleste klubber, enten det er fotball, sjakk eller Geocaching, at det er gjerne de med lengst fartstid/erfaring yter den største respekten og ofte blir lyttet til når det skjer meningsutvekslinger? For min del handler det ikke om at jeg forlanger respekt eller absolutte meninger, men i det minste at de som er ferske gjerne gidder å lytte litt på hva som kan løfte sporten og ikke ødelegges av utlegg som er basert på uvitenhet.

Fortsetter du debatten ved å sable ned argumentasjonen med at du ikke liker debatteringsteknikken så er jeg ute av denne tråden i alle fall. Da bekrefter du bare hva jeg har skrevet tidligere. :shock: 8)

leneryd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:søn 15 jun 2014 15:05

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av leneryd » tir 01 jul 2014 20:49

krl69 skrev:
Snobberi, høyadel, ufin debatt-teknikk, hersketeknikk, osv. - slike personkarakteristikker som du selv har benyttet i denne tråden minner mest om et slags angrep på enkeltpersoner eller grupper. Ønsker du å bidra noe positivt til forumet med en slik tråd? Nei, det er det lite som tyder på.


Ellers tar du feil når du skriver at jeg krever xx antall cacher, i så fall ville jeg krevd xxxx antall funn. Erfaring kan like godt være antall aktive år, aktiv på diverse forum, egne utlegg, investert i GSAK og kanskje en dedikert GPS, osv. Her i dette forumet får jeg 10 treff på antall innlegg fra deg og det er kun i denne tråden. Foreløpig synes jeg din introduksjon her har vært lite inspirerende.

Men la oss se litt på hva du ønsker å debattere; du mener altså at det er en slags unison enighet her om hva som er kvalitetscaching og det er altså en dårlig holdning?! Hvorfor er det egentlig det? Kanskje du skulle ha begrunnet hvorfor det er så innmari ille at de som er mest aktive i vår sport har noen sterke meninger om hva som er greit og hva som er mindre greit? Er det ikke slik at i de fleste klubber, enten det er fotball, sjakk eller Geocaching, at det er gjerne de med lengst fartstid/erfaring yter den største respekten og ofte blir lyttet til når det skjer meningsutvekslinger? For min del handler det ikke om at jeg forlanger respekt eller absolutte meninger, men i det minste at de som er ferske gjerne gidder å lytte litt på hva som kan løfte sporten og ikke ødelegges av utlegg som er basert på uvitenhet.

Fortsetter du debatten ved å sable ned argumentasjonen med at du ikke liker debatteringsteknikken så er jeg ute av denne tråden i alle fall. Da bekrefter du bare hva jeg har skrevet tidligere. :shock: 8)
Ja, jeg forbeholder meg retten til å kommentere din debatteknikk - igjen.
Å hevise dårlig debatt-teknikk, hersketeknikk og persondebatt synes jeg er på sin plass. Å i tillegg snu det tilbake mot den som ytrer dette er mangel på gode argumenter.
.. og nei, stråmannsargumentet om at jeg mener det er et unison enighet om hva som er en kvalitetscache vil jeg ha meg frabedt. Jeg har igjen.. og igjen.. og igjen poengtert at det er enkelt innlegg. Ikke tillegg meg noe jeg ikke har hevdet/ytret.

Jeg personlig lytter jeg til de som har reflekterte tanker og evner å føre en god debatt.
Så nei, jeg lytter ikke mindre til en med 2 cacher enn en med hvor-mange-man-nå-enn-har. Jeg lytter til de jeg mener har reflekterte tanker.

Men ja, du er inne på det noe av det jeg ville til livs med denne tråden - den ovenfra og ned holdningen til erfarne cachere mot ferskinger (rf. uttalelser i denne tråden).

Takk for meg!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av ArveAnd » tir 01 jul 2014 21:08

Får man landbruksstøtte for stråmannsargumentasjon....?

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av kassimaja » tir 01 jul 2014 21:26

Neppe, men du kan sikkert sitte på din høye julebukk og tro at du har overtaket :wink:
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Cache for cachens skyld

Legg inn av krl69 » tir 01 jul 2014 21:53

Over og ut! :shock: 8)

Låst