Munzee

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker
Munzee

Legg inn av pafus » tir 10 jul 2012 20:49

Gcinfo til tross, jeg har lyst til å "reklamere" litt for et annet gps basert spill, Munzee.

Spillet er en avart av geocaching, en mer moderne versjon (mine ord) der cachen er byttet ut med en qr-kode. Denne scannes med mobiltelefon, som har installert egen app. Appen er tilgjengelig på android, ios og windows mob og er gratis. Qr-koden genererer man selv eller kjøper ferdig i metall.
Ved scanning får både finner og munzee-eier poeng. Poeng får man også når man plasserer ut en ny qr-kode.

Spillet er relativt ungt, 1 år nå i juli, og det utvikler seg fra mnd til mnd, både med antall spillere og regler.

Pr d.d kan man peke på disse forskjellene på munzee vs geocaching.

Der geocaching er middag på fin restaurant er munzee McDonalds. Tut og kjør i større grad ( det eksisterer dog regler), og poeng er alt som teller ( det er også snakk om "badges" for oppnådde mål etterhvert.)
Geocaching har jo ikke poeng, men alle veit at alle følger med på statistikken likevel.
Jakten på poeng fører nok til at munzee`ene oftere opptrer som "grøftecacher" enn geocachene. En munzee powertrail er mao helt genialt.
Munzee beskrivelsene er ofte mangelfulle, men det finnes riktignok svært gode også. Det virker også som om munzee`ene er plassert noe mer urbant en mange geocacher.
Munzee`ene er mer "flyktige", kanskje fordi en qrkode lettere blir utsatt for vær og vind enn en plastboks. Etter to "Unable to locate" eller "needs repair" logger går munzee`n automatisk i maintenance mode. Etter x-antall dager uten hjelp eller scanning blir den automatisk arkivert.

Jeg har fulgt med på dette siden januar. Syntes det er artig og et fint tillegg til geocaching. Noen ganger vil man på tur for å kose seg og oppleve flotte ting (Caching), andre ganger for å skaffe seg poeng og ha det moro i en fei (munzee).

Jeg kjenner igjen noen brukernavn fra geocaching.com som i større eller mindre grad har prøvd seg, men mange er det ikke som driver med dette i Norges land. Kanskje kan vi bli noen flere?

Ps. Spillet er forøvrig så morro at det er forbudt nevnt på groundspeak side sider. Sjekk egen tråd på forumet deres.
Bilde Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Munzee

Legg inn av hstad » tir 10 jul 2012 21:12

Artig, dette må prøves!!:)


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Munzee

Legg inn av Raggsokk » tir 10 jul 2012 22:27

Pafus skrev:Etter to "Unable to locate" eller "needs repair" logger går munzee`n automatisk i maintenance mode. Etter x-antall dager uten hjelp eller scanning blir den automatisk arkivert.
Vet om en hobby til som godt kunne hatt en slik regel... men det er en annen diskusjon. :roll:

Jeg så jo denne Munzee'en du hadde med på Ælvetreff-eventet, Pafus, men om det er noe for meg... nja, litt konservativ av meg jeg. Dessuten tror jeg ikke jeg trenger flere ting å holde på med nå - men artig å lese om nye ting likevel!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av thomfre » ons 11 jul 2012 16:34

Når jeg var i Seattle forrige uke møtte jeg på en geocacher som var ute på Munzee-tur, det var visst veldig populært i Seattle...
Han fortalte meg at Jeremy Irish hadde vært på et event og scanna en av Munzeene hans, han jobbet med noe nytt.......og nå kan vi lese om QR-challenger i Groundspeak hjelpesenteret. http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=339

Jeg er faktisk premium Munzee medlem, men det er ingen andre Munzeer enn de jeg har lagt ut i nærheten hjemme.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

hunnkatten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 20 jan 2011 08:03
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av hunnkatten » tor 12 jul 2012 12:25

Vi har lagt ut to her i Bergen, men det er ikkje så stor trafikk på dei.
Men vi gledar oss til vi skal til Haugesund nå og ta dei som er der, så det er bare til å legge ut flere :D

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Munzee

Legg inn av Viking_Princess » tor 12 jul 2012 18:40

Jeg har nå også registret en konto :)
Vil gjerne se hva dette er, enda er det for lite å lete etter, og litt for langt unna, men det kan forbedre seg, og da er jeg klar som ett egg :D
Takk for tips!
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 12 jul 2012 23:24

I Ungarn fant jeg slike QR-koder festet på flere av cacheboksene jeg logget.
Personlig holder jeg meg til den rene og uforfalskede aktiviteten (les: geocaching) og lar mer eller mindre dårlige etterligninger (les: munzee og opencaching) seile sin egen sjø :twisted:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Munzee

Legg inn av pafus » fre 13 jul 2012 06:10

Viking_Princess skrev:Vil gjerne se hva dette er, enda er det for lite å lete etter, og litt for langt unna, men det kan forbedre seg, og da er jeg klar som ett egg :D
Jeg ser på kartet at det har dukket opp en på finnskogen :D Sett ut noen til, så tar jeg denne veien neste gang jeg skal til Sverige!
Bilde Bilde

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Munzee

Legg inn av Mr.Jacobsen » lør 14 jul 2012 17:44

Jeg er faktisk premium Munzee medlem, men det er ingen andre Munzeer enn de jeg har lagt ut i nærheten hjemme.[/quote]

Nå er det kommet en til i Haugesund...:-)
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Munzee

Legg inn av Raggsokk » lør 14 jul 2012 19:21

Lurte litt på om jeg skulle feste slike i cacheboksene mine, men er redd for økt mugglerfare. Jeg venter til jeg får høre hva andres erfaringer på dette området er.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 14 jul 2012 23:08

Jeg har ingen erfaringer med dette annet enn det jeg allerede har sagt, nemlig at jeg så Munzee'er på noen av cachene i Budapest. Men jeg har en helt klar mening:

La Munzee være Munzee og Geocaching være Geocaching! Så kan de som bare har lyst til å drive med en av delene få gjøre det uten å bli "belemret" med innslag fra den andre leken, og de som vil drive med begge deler får ikke "2 for 1".
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av thomfre » lør 14 jul 2012 23:38

GorgonVaktmester skrev:La Munzee være Munzee og Geocaching være Geocaching! Så kan de som bare har lyst til å drive med en av delene få gjøre det uten å bli "belemret" med innslag fra den andre leken, og de som vil drive med begge deler får ikke "2 for 1".
Dette er ren gjetting, men jeg vil tro over 80% av alle som driver med Munzee er geocachere også... Groundspeak er jo også i gang med å utvikle et identisk konsept selv!

Som regel er en Munzee i en cahce bare en klistrelapp på innsiden av lokket, eller et løst laminert ark - det bør vel ikke være vanskelig å overse for de cacherne som ikke liker det?

Geocaching er jo også mer enn geocaching.com, og opencaching-nettverket har til og med et eget attributt for cacher som har en Munzee i seg.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Munzee

Legg inn av Viking_Princess » lør 14 jul 2012 23:39

pafus skrev:
Viking_Princess skrev:Vil gjerne se hva dette er, enda er det for lite å lete etter, og litt for langt unna, men det kan forbedre seg, og da er jeg klar som ett egg :D
Jeg ser på kartet at det har dukket opp en på finnskogen :D Sett ut noen til, så tar jeg denne veien neste gang jeg skal til Sverige!

Var ikke sikker på om noen kom til å oppdage den ;) haha
Men ja, jeg prøvde meg, syntes det var litt vågalt, siden jeg enda ikke har funnet en eneste en sjøl enda...men ville prøve det ut.
Men når jeg selv har funnet en eller to, da skal jeg se om jeg legger ut fler :)
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Munzee

Legg inn av fotimyr » lør 14 jul 2012 23:41

Ja ja. "Don't you start smokin' them heroin tablets now, son!". Som et uttrykk for anarkistisk brønnpissing kommer jeg til å spikre opp en remse med Munzees i løpet av uka etter neste. Turen blir ikke mulig å ta i småsko, og litt innsats må påregnes. Om det blir slike nymotens, langhåra slæppis-koder under lokket på noen av mine egne trads, ja det får tiden vise.

I'll be back.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Munzee

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 15 jul 2012 00:01

thomfre skrev:Dette er ren gjetting, men jeg vil tro over 80% av alle som driver med Munzee er geocachere også...
En påstand som bare styrker "2 for 1" argumentet mitt...
thomfre skrev:Som regel er en Munzee i en cahce bare en klistrelapp på innsiden av lokket, eller et løst laminert ark - det bør vel ikke være vanskelig å overse for de cacherne som ikke liker det?
Neida, det er det sikkert ikke, men synes prinsippielt ikke man skal blande sammen lekene selv om begge er basert på bruk av GPS. Hockey og kunstløp er begge deler aktiviteter basert på skøyter i en ishall, men man blander dem ikke sammen for det...
thomfre skrev:Geocaching er jo også mer enn geocaching.com, og opencaching-nettverket har til og med et eget attributt for cacher som har en Munzee i seg.
...og Opencaching er enda en separat lek basert på bruk av GPS, men har noen forskjeller også. Omtrent som Hockey og Bandy. Man blander ikke sammen det heller...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar