Bilnavigasjon med frikart.no?

Svar
Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo
Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av mamoreb » søn 04 des 2011 15:14

Hei,

Jeg har Garmin Montana og bil-mount (eller hva det nå heter på norsk), og har foreløpig brukt kartene fra frikart.no.

Til geocaching fungerer "frikartene" kjempefint, men til bilnavigasjon er de bare sånn passe. Flere ganger har jeg fått forslag om å kjøre på gangveier o.l. Jeg har ikke funnet noe menyvalg for å unngå gangveier, så jeg gjetter at dette har med kategorisering av de ulike typene veier, slik det er lagret i kartfilene. Riktig? I så fall kan jeg vel ikke utbedre dette selv?

Jeg antar at dette vil fungere bedre med City Navigator-kart? Evt. andre forslag?
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av Catch » søn 04 des 2011 15:46

Under Oppsett>Ruting>Oppsett for unngåelse finner du diverse valg bl.a Bomveier og Grusveier. Gangveier er ikke ett valg.
For å være sikker på at dette ikke var valg som bare kommer opp med City Navigator, så byttet jeg ut dette med OSM Roadmap Norway lastet ned fra Frikart. De samme valgene kommer opp, men om det virker vet jeg ikke.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av mamoreb » søn 04 des 2011 16:18

Ja, jeg har skrudd av bomveier og grusveier, men det tok ikke knekken på gangveiene.

Fungerer City Navigator som jeg håper - altså at gangveier er lagt inn som et-eller-annet som uansett ikke benyttes når man velger bil-routing?
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av Catch » søn 04 des 2011 17:02

Det er akkurat de samme valgene med City Navigator (hvis det var spørsmålet).
Jeg bruker ikke Montana'n til bilnavigasjon da den dessverre ikke støtter Tourguide slik at man kan få varsel om nærliggende geocacher slik min gamle Nuvi gjør. Men jeg kan ikke huske at Nuvi med City Navigator har ledet meg inn på gangveier..
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av mamoreb » søn 08 jan 2012 22:58

I tilfelle andre sitter med lignende problemstilling, kommer en liten statusrapport:

Jeg fikk City Navigator til jul. Nå har jeg testet det på en del strekninger jeg kjenner. I motsetning til frikartene, ser City Navigator ut til å velge de kjørerutene som jeg mener er mest logiske.

Det kan vel hende at dette skyldes at City Navigator ikke inneholder gangveier, sykkelveier m.m. (tror jeg, iallfall). Og det kan hende at det finnes en måte å deaktivere bruk av gangveier/sykkelveier for navigering når man bruker frikart. Men hvis man er villig til å betale litt, ser det ut til at City Navigator er en lettvint løsning.
Bilde

SverreD
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:man 12 mar 2012 23:56

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av SverreD » tir 13 mar 2012 00:09

Om du har stilt inn at du er kjørende skal den kun velge veier som er for bil. Alle veier er kodet med regler for hva som får bevege seg der. Men jeg har testet og det er som du sier. Når det er vesentlig å spare router den på gang- og sykkelveier selv om den ikke skal det. Har ikke opplevt det på andre GPSer og skal sjekke om dette skyldes kartet eller GPSen. Har selv brukt kartet mye med en bilGPS og ikke sett dette før.
-Sverre
frikart.no

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av mamoreb » ons 21 mar 2012 15:40

SverreD, det var noe slikt jeg trodde. Har du klart å finne ut om det skyldes kartet eller GPSen?
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Bilnavigasjon med frikart.no?

Legg inn av Dr_Eamy » tor 22 mar 2012 09:12

hmm.. om jeg tegner inn en gangvei på OSM, og lar vær og merke den med motor_vehicle=no , så vil vel gps'n tro at den kan kjøre der ? Og folk som da bruker frikart til bilnavigasjon har et problem....

Doc

Svar