Tippekonkurranse - statistikk 2012

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30
Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » fre 06 jan 2012 23:40

Oppdaterte prognosene på forsiden og hddvd4me har på alle 4 antall-funn-konkurransene tippet nesten identisk med prognosen. Skiller bare promiller. Enten litt av en tilfelidiget, eller så har han samme beregningsmodell som prognosen :mrgreen:

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av bjornda » lør 07 jan 2012 00:22

Synth75 skrev:Oppdaterte prognosene på forsiden og hddvd4me har på alle 4 antall-funn-konkurransene tippet nesten identisk med prognosen. Skiller bare promiller. Enten litt av en tilfelidiget, eller så har han samme beregningsmodell som prognosen :mrgreen:
Morsomt med den prognosefunksjonen så man kan følge med - og heldigvis for min del har prognosen gått noe nedover etter en tydligvis aktiv nyttårshelg ... jeg var en stund redd for at jeg ikke måtte ut på tur i år bare for å holde tallet nede :lol: Hadde det vært mulig å lage en kurve for de ulike tallene som følges opp hver dag? Noe ala OBX indeksen?

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » lør 07 jan 2012 13:21

bjornda skrev:Hadde det vært mulig å lage en kurve for de ulike tallene som følges opp hver dag? Noe ala OBX indeksen?
Jeg skal lagre tallene med jevne intervaller, så ser vi om det er blir en kurve etter hvert. Kan være interessant å se trenden utover året, så godt forslag!

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » søn 15 jan 2012 19:43

Foreløpig ser det ikke ut til å flate ut med verken funn eller utlagte i 2012. Vi ser ut til å passere januartallet for 2011 allerede i dag den 15. januar. :shock:

Her er hvordan funn- og utlagtprognosen har endret seg den siste drøye uka. Skal poste en slik sammenligning i ny og ne, så ser vi om prognosene er helt på viddene eller ikke:
Endring i prognose.jpg
Endring i prognose.jpg (43.18kiB)Vist 10988 ganger

anders99

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av anders99 » søn 15 jan 2012 20:51

Synth75 skrev:Foreløpig ser det ikke ut til å flate ut med verken funn eller utlagte i 2012. Vi ser ut til å passere januartallet for 2011 allerede i dag den 15. januar. :shock:
Erfaringsmessig er vintertallene veldig væravhengige. Akkurat nå er det idealforhold for flertallet av norske geocachere (og geocacher). Kommer det en meter med sne og/eller -15C i de sentrale delene av østlandet, så vil nok statistikken roe seg betraktelig.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av bjornda » søn 15 jan 2012 22:40

Synth75 skrev:Foreløpig ser det ikke ut til å flate ut med verken funn eller utlagte i 2012. Vi ser ut til å passere januartallet for 2011 allerede i dag den 15. januar. :shock:

Her er hvordan funn- og utlagtprognosen har endret seg den siste drøye uka. Skal poste en slik sammenligning i ny og ne, så ser vi om prognosene er helt på viddene eller ikke:
Flott med graf :D - gjør det litt enklere å se utviklingen. Og fortsetter denne hastigheten så når vi vel 2 millioner funn i år. Jeg er enig med Anders sine betraktninger om at årets vinter nok gir litt for høye tall for prognosen.

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » søn 15 jan 2012 23:10

bjornda skrev:
Synth75 skrev:Foreløpig ser det ikke ut til å flate ut med verken funn eller utlagte i 2012. Vi ser ut til å passere januartallet for 2011 allerede i dag den 15. januar. :shock:

Her er hvordan funn- og utlagtprognosen har endret seg den siste drøye uka. Skal poste en slik sammenligning i ny og ne, så ser vi om prognosene er helt på viddene eller ikke:
Flott med graf :D - gjør det litt enklere å se utviklingen. Og fortsetter denne hastigheten så når vi vel 2 millioner funn i år. Jeg er enig med Anders sine betraktninger om at årets vinter nok gir litt for høye tall for prognosen.
Jeg forsto ikke helt argumentasjonen her ;)
1. prognosen viser for høye tall, fordi forholdene denne vinteren er bedre enn en kan forvente
2. fortsetter trenden, så kan en komme opp i 2 mill funn.

Men, ut fra argument 1, skal antall funn bli under 1 mill, siden prognosen pr nå ligger på rett over 1 mill. Trenden må dobles for at det skal bli 2 mill funn i år.
En god prognose (som min neppe er...) skal være flat hele året og slutte der den er i dag.

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av teamhydrah » tir 17 jan 2012 22:41

Hyggelig å se at vårt estimat for starten på året ligger godt an - enda det så ut til å være i den mest optimistiske enden av lista! :) *krysser fingrene*
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av bjornda » ons 18 jan 2012 01:07

Synth75 skrev: Jeg forsto ikke helt argumentasjonen her ;)
1. prognosen viser for høye tall, fordi forholdene denne vinteren er bedre enn en kan forvente
2. fortsetter trenden, så kan en komme opp i 2 mill funn.

Men, ut fra argument 1, skal antall funn bli under 1 mill, siden prognosen pr nå ligger på rett over 1 mill. Trenden må dobles for at det skal bli 2 mill funn i år.
En god prognose (som min neppe er...) skal være flat hele året og slutte der den er i dag.
Det er ikke alltid jeg forstår meg selv heller :roll: Jeg kjenner jo ikke modellen som prognosen er basert på, men regner med
at den har et visst påslag i forhold til fjorårets statistikk som følger sesongens variasjoner. Siden denne vinteren er mye mildere enn forrige er det kanskje flere som er på tur og det faktiske, registrerte påslaget blir stor. Når dette så ekstrapoleres til de virkelige aktive sommermånedene så blir estimatet for høyt, slik Anders antyder. Jeg ser poenget med at det må øke enda mer for at det skal dobles :D

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » ons 18 jan 2012 23:19

Prognosen sier nå at det skal legges ut 13.671 cacher i 2012, hvilket er over det selv den mest optimistiske har tippet. Det kan bemerkes at FrodoTheDpg har lagt ut 93 cacher hittil i 2012, slik at prognosen sier at han alene skal legge ut ca 4.000 cacher i løpet av året. Tro om ikke prognosen er litt ute å kjøre på akkurat det punktet :wink:

Oppdatert endring i prognose (etter en aktiv cachehelg, både på funn- og utleggsiden):
Vedlegg
Endring i prognose.jpg
Endring i prognose.jpg (43.8kiB)Vist 10784 ganger

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 20 jan 2012 10:07

Synth75 skrev:Det kan bemerkes at FrodoTheDpg har lagt ut 93 cacher hittil i 2012, slik at prognosen sier at han alene skal legge ut ca 4.000 cacher i løpet av året. Tro om ikke prognosen er litt ute å kjøre på akkurat det punktet :wink:
Vel foreløpig holder han hvertfall trøkket oppe! 14 nye cacher fra han kom for et par timer siden :shock:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » ons 25 jan 2012 22:28

Litt stillstand både på funn- og utleggingsfronten om dagen. Tror ikke vi tålte helgens snøvær ;)
Prognosene peker i hvert fall nedover, etter pangstarten på året.

Dagens lille fakta: Ett funn i dag utgjør 60 funn på årsprognosen. Ett utlegg i dag utgjør 34 utlegg på årsprognosen.
Vedlegg
Endring i prognose.jpg
Endring i prognose.jpg (44.75kiB)Vist 10746 ganger

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av E-Lie » fre 27 jan 2012 12:47

GorgonVaktmester skrev:
Synth75 skrev:Det kan bemerkes at FrodoTheDpg har lagt ut 93 cacher hittil i 2012, slik at prognosen sier at han alene skal legge ut ca 4.000 cacher i løpet av året. Tro om ikke prognosen er litt ute å kjøre på akkurat det punktet :wink:
Vel foreløpig holder han hvertfall trøkket oppe! 14 nye cacher fra han kom for et par timer siden :shock:


Kan noen fortelle meg hvordan man klarer å vedlikeholde så mange utlegg??
For ikke snakke om å holde orden på dem, de blir jo stadig flyttet på!

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Innlegg:66
Registrert:lør 26 des 2009 20:52
Kontakt:

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av FrodoTheDog » søn 29 jan 2012 17:17

[quote="Ellinormor
Kan noen fortelle meg hvordan man klarer å vedlikeholde så mange utlegg??
For ikke snakke om å holde orden på dem, de blir jo stadig flyttet på![/quote]

Bare la være og sitte i soffan, og se på TV.
Men komme seg ut på tur, det er hele løsninga. Er på tur minst 5 dager i uka.

Stadig flyttet på? Har du tatt noen?

FTD
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Tippekonkurranse - statistikk 2012

Legg inn av Synth75 » lør 11 feb 2012 19:28

Det blir nå funnet langt færre cacher enn i starten i januar. Faktisk blir det funnet nesten bare en tredjedel så mange cacher pr dag så langt i februar enn det ble gjort pr dag i første halvdel av januar. Prognosene stuper.
Antall utlagte viser en mer stabil prognose.

Tallene på førstesiden er oppdatert og de mer nøkterne tipperne dukker nå opp som mulige vinnere, men det er fortsatt et stykke igjen for oss pessimistiske tippere :euuuh:
Vedlegg
Endring i prognose.jpg
Endring i prognose.jpg (44.35kiB)Vist 10551 ganger

Svar