Fagterminologi

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39
Re: Fagterminologi

Legg inn av Hvammen » lør 23 jul 2011 15:44

Forsvarets kokekar kanskje? Funnet mange slike :D

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Fagterminologi

Legg inn av lefr » ons 03 aug 2011 14:00

Kan finna ein del artige forkortingar og omgrep her:
http://geolex.locusprime.net/

Brukeravatar
hbrx
Senior
Senior
Innlegg:319
Registrert:ons 21 nov 2007 21:50
Sted:9. etasje

Re: Fagterminologi

Legg inn av hbrx » tor 04 aug 2011 11:47

pjacklam skrev:
GadgetCats skrev:Men selve ordet, "palatka", er russisk (палатка) og betyr helt enkelt "telt". Egentlig ganske nærliggende :)
Det kan være, men Palatka-style har navn etter byen Palatka i Florida.
Stemmer.
Palatka-cachene og navnet ble tatt med til Norge av StepByStep om jeg ikke husker feil.
Dukket først opp i Lillehammerområdet, og har spredd seg utover siden.

Jeg tror jeg har tatt det opp før (på tidligere forum kanskje...) dette med forskjellige bokser og gjemmeteknikker
vs. geografi. Tidligere var det ikke så mye erising ut av eget distrikt for å finne cacher (og inspirasjon), så
den som startet opp i ett område definerte på en måte modus operandi.
Bergensområdet var nedgraving og gjemt inne i jordhuler en vanlig teknikk, mens i Arendalsområdet startet Skallagrimson
opp og testet bokser for tetthet og slikt før han standariserte på curver, og det fortsatte senere cachere med der.
Forsatt har enkelte områder sine særegenheter, men det er blitt mer visket ut. Istedet kjenner man igjen cacher og
plassering etter eier. Rekebokser, stormfyrstikkbokser med tinnfolie, kokekar hengt opp i gran, filmboks i en gran midt i skogen,
'breath-mint'-nano osv. osv. vil mange Oslocachere straks forbinde med cacheeiere. For ikke å snakke om Pelican! Eller en
filmboks på en liten høyde med mobilmast på.

Nå som alle lærer av hverandre, reiser lenger, og ofte kjøper ferdige løsninger på nett blir det ikke like distinkt lenger.
det er litt synd. Jeg vet jo ikke om MM fortsatt gjør det, men det var tidligere en fryd å finne en av hans bokser, sirlig lakket og
prydet med ymse dekaler. Helt klart et varemerke.

Og det oppfordrer jeg gjerne til, gjør cachene dine litt mer personlige. Ikke vare kopier andre. Da er sjangsen stor for at
det er din cache man husker etter et 50-cachers raid på Skoppum eller Dølemo.


hbrx.
Jaha
Bilde
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Fagterminologi

Legg inn av krl69 » tor 04 aug 2011 17:39

hbrx skrev: Stemmer.
Palatka-cachene og navnet ble tatt med til Norge av StepByStep om jeg ikke husker feil.
Dukket først opp i Lillehammerområdet, og har spredd seg utover siden.

Jeg tror jeg har tatt det opp før (på tidligere forum kanskje...) dette med forskjellige bokser og gjemmeteknikker
vs. geografi. Tidligere var det ikke så mye erising ut av eget distrikt for å finne cacher (og inspirasjon), så
den som startet opp i ett område definerte på en måte modus operandi.
Bergensområdet var nedgraving og gjemt inne i jordhuler en vanlig teknikk, mens i Arendalsområdet startet Skallagrimson
opp og testet bokser for tetthet og slikt før han standariserte på curver, og det fortsatte senere cachere med der.
Forsatt har enkelte områder sine særegenheter, men det er blitt mer visket ut. Istedet kjenner man igjen cacher og
plassering etter eier. Rekebokser, stormfyrstikkbokser med tinnfolie, kokekar hengt opp i gran, filmboks i en gran midt i skogen,
'breath-mint'-nano osv. osv. vil mange Oslocachere straks forbinde med cacheeiere. For ikke å snakke om Pelican! Eller en
filmboks på en liten høyde med mobilmast på.

Nå som alle lærer av hverandre, reiser lenger, og ofte kjøper ferdige løsninger på nett blir det ikke like distinkt lenger.
det er litt synd. Jeg vet jo ikke om MM fortsatt gjør det, men det var tidligere en fryd å finne en av hans bokser, sirlig lakket og
prydet med ymse dekaler. Helt klart et varemerke.

Og det oppfordrer jeg gjerne til, gjør cachene dine litt mer personlige. Ikke vare kopier andre. Da er sjangsen stor for at
det er din cache man husker etter et 50-cachers raid på Skoppum eller Dølemo.


hbrx.
Enig!

Utfordringen med å bruke "spennende" bokser, er at de ofte er gode på å ta til seg fuktighet. Og har du over 100 bokser blir det en del vedlikehold hvis ikke boksene er tette eller gjemt skikkelig.

Mine cacher har derfor varemerket "like distinktivt som Biltema varer”, altså konsekvent bruk av lock’n lock og medisinboks. Forsøkte å dille litt med boksene i starten, men ble raskt lei. Da forsøkte jeg heller å bruke tida på plassering, beskrivelsen og selve gjemmestedet med gode(?) koordinater.

Allikevel blir jeg mer og mer fasinert av utypiske bokser og enda mer begeistret hvis de er fuktfrie, gamle og sånn noenlunde frie for dritt og lort. Og kombinerer man det med en fascinerende plass, er det grunn til å juble.


Men det er grunn til å trekke frem plasseringen foran boksen. En boks klarer sjeldent å forsvare en dårlig plassering, men en god plass kan forsvare en ekkel boks. Må jeg stå i skråning med brennesle opp til haka, kombinert med steinrøys og hintet er ”under en stein”, da bør jaggu boksen være laget av noe edelt eller være vanvittig unik.

Dette for å kverulere litt bare, for egentlig jeg temmelig enig! Og egentlig handlet det mest om bokser i denne tråden, så det blir jo nesten bare selvfølgeligheter fra min side. :shock:

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Fagterminologi

Legg inn av pjacklam » tor 04 aug 2011 21:38

krl69 skrev:Utfordringen med å bruke "spennende" bokser, er at de ofte er gode på å ta til seg fuktighet.
Man kan gjør en boks mer spennende ved å ta en tradisjonell beholder og sette sitt personlige preg på den.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Fagterminologi

Legg inn av krl69 » tor 04 aug 2011 21:57

pjacklam skrev:
krl69 skrev:Utfordringen med å bruke "spennende" bokser, er at de ofte er gode på å ta til seg fuktighet.
Man kan gjør en boks mer spennende ved å ta en tradisjonell beholder og sette sitt personlige preg på den.
Absolutt, men som sagt så ble i alle fall jeg lei. Og etter en del mugglede bokser, faller inspirasjonen ennå lavere.
Allikevel er jeg veldig tilhenger av sære bokser. :shock:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Fagterminologi

Legg inn av bjorges » fre 05 aug 2011 08:47

krl69 skrev:
pjacklam skrev:
krl69 skrev:Utfordringen med å bruke "spennende" bokser, er at de ofte er gode på å ta til seg fuktighet.
Man kan gjør en boks mer spennende ved å ta en tradisjonell beholder og sette sitt personlige preg på den.
Absolutt, men som sagt så ble i alle fall jeg lei. Og etter en del mugglede bokser, faller inspirasjonen ennå lavere.
Allikevel er jeg veldig tilhenger av sære bokser. :shock:
Men, muggling av boksen betyr vel bare at den ikke er godt nok kamuflert, som igjen tilsier at du må jobbe enda mer med det personlige preget :lol:
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Fagterminologi

Legg inn av krl69 » fre 05 aug 2011 10:39

bjorges skrev: Men, muggling av boksen betyr vel bare at den ikke er godt nok kamuflert, som igjen tilsier at du må jobbe enda mer med det personlige preget :lol:
Å ja, og jeg som trodde at godt brukte bæsjeposer rundt en unik Biltemaboks gjemt i en distinktiv kirkemur, var min svært så personlige og heftige signatur?! Og at når disse ble mugglet, var det pga. klønete finnere som ikke forstår å legge boksen eksakt tilbake, eller at noen heller vil leke cachepoliti og enten ta den med seg selv eller legge de såpass synlig at kirketjenerne knabber dem for å bruke de som lunsjbokser. Godt å få det oppklart. LOLL. :shock: 8)

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Fagterminologi

Legg inn av pjacklam » fre 05 aug 2011 11:38

bjorges skrev:Men, muggling av boksen betyr vel bare at den ikke er godt nok kamuflert, som igjen tilsier at du må jobbe enda mer med det personlige preget :lol:
Det finnes da cacher med personlig preg som er plassert i full åpenhet. Skjønt, dem jeg vet om er plassert godt inni skogen, hvor mugglerne kanskje utgjør et noe annet segment av befolkningen enn mugglerne midt i byen.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Fagterminologi

Legg inn av krl69 » fre 05 aug 2011 12:25

pjacklam skrev:
bjorges skrev:Men, muggling av boksen betyr vel bare at den ikke er godt nok kamuflert, som igjen tilsier at du må jobbe enda mer med det personlige preget :lol:
Det finnes da cacher med personlig preg som er plassert i full åpenhet. Skjønt, dem jeg vet om er plassert godt inni skogen, hvor mugglerne kanskje utgjør et noe annet segment av befolkningen enn mugglerne midt i byen.
Egentlig savner jeg mer oppfinnsomheten enn at selve boksen er fin med rosemaling og glitter. Får man til en løsning med noe større enn en micro f.eks. midt i byen, og hvor det er lagt kreativitet og kløkt bak gjemmingen, blir jeg ofte mer fascinert enn om selve boksen er svært unik og spesiell. Men det er jo smak og behag igjen da.

Ellers er jeg ikke spesielt tilhenger av nanoer gjemt "kreativt", dvs. jeg tar det jeg får, men i en debatt om hva som har særpreg og er unikt, faller ikke slike inn på min favorittliste. For hvor vanskelig er det å gjemme en liten ert langs et autovern?

Svar